Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mielipiteesi halloweenista?

Vierailija
16.10.2025 |

Mielestäni se on Amerikasta tullut kaupallinen ja Kristinuskoa rienaava pakanallinen juhla. Pimeän aikaan tie henkimaailmaan on lyhyt ja on helppoa kutsua esille pahoja voimia ihan tahtomattaan. Etenkin noidiksi ja paholaisiksi puetut lapset ovat erittäin alttiita.

Henkilökohtaisesti toivon, että vaikka Kirkko voisi asian ottaa vakavissaan puheeksi. Kyseessä on kuitenkin vakavat asiat. Ja vaikka mitään pahaa ei tapahtuisikaan vanhukset pelkäävät hirviöiksi pukeutuneita lapsia kerjuukierroksillaan. 

Kommentit (120)

Vierailija
21/120 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään ja on kivaa että se on viimeinkin lakanut saamaan jalansijaa suomessa. Kun olin lapsi (90-luvulla) perheeni + muutama perhetuttu vietti halloweenia ja silloin ei meinannut mistään saada koristeita joten kaikki tehtiin itse. Eikä olla mistään jenkkilästä kotoisin vaan ihan suomesta. Tosin halloweenhan ei edes jenkeistä ole alunperinkään.

Vierailija
22/120 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan! Syys-lokakuussa kerrankin jotain näperrettävää, kun tekee halloween askarteluita ja koristelee paikkoja. 

Kiertäminen ei kuulu Suomeen, joten siihen en lähde mukaan, vaikka paikat onkin koristeltu. Siitä on kyltti portilla, että turha tulla pidemmälle. Portti narisee sitten kunnolla, että viimeistään siinä vaiheessa ymmärtävät kyltin.

Juhlat pidän vuosittain aikuisillekin ja aina ovat kelvanneet ja kaikki panostaneet pukuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/120 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelttien Samhainjuhla on alkuperä Halloweenille, keltit juhlivat myös talvipäivän seisausta nimellä YULE. Halloween on tietty amerikkalainen juhlatapa, miksei Suomessa voi kutsua Samhain nimellä? Kelttien Yule nyt on selvästi joulu. Olen vuosia ollut kiinnostunut kelteistä ja etruskeista ja lukenut heidän historiaansa ja käynyt arkeologisilla kaivauksilla ja haudoilla. 

Vierailija
24/120 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää - teennäinen!

Vierailija
25/120 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelttien Samhainjuhla on alkuperä Halloweenille, keltit juhlivat myös talvipäivän seisausta nimellä YULE. Halloween on tietty amerikkalainen juhlatapa, miksei Suomessa voi kutsua Samhain nimellä? Kelttien Yule nyt on selvästi joulu. Olen vuosia ollut kiinnostunut kelteistä ja etruskeista ja lukenut heidän historiaansa ja käynyt arkeologisilla kaivauksilla ja haudoilla. 

Suomalaiset kun eivät ole kelttejä. Meillä on aivan perinteinen Pyhäinpäivä ollut itselläkin. Jospa sen mukaan elettäisi, kukin miten haluaa.

Vierailija
26/120 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turha on

Vierailija
27/120 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka leffa vuodelta 1978 oli paras.

Vierailija
28/120 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se melkoinen piristysruiske länsimaisessa kulttuurissa, olkoonkin, että sen perinteet ovat yhdysvalloista - vaan niinpä on aika helvetin moni muukin länsimaalainen asia.

Omaa silmää miellyttää Halloweenin estetiikka aivan erityisesti ja onkin ollut ilo huomata, että siitä on vuosien varrella tullut "juttu" täällä suomessakin.

Vierailija
29/120 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset kun eivät ole kelttejä. Meillä on aivan perinteinen Pyhäinpäivä ollut itselläkin. Jospa sen mukaan elettäisi, kukin miten haluaa.

Olen tuo Samhain kirjoittaja. Olen samaa mieltä, että Pyhäinpäivä on perinteinen suomalainen ja pitäisi pitää sellaisena. Kirjoitin tuon siksi kun jotkut Suomessa ahneesti ottavat amerikkalaisten juhlat itselleen kuten joku babyshower, ystävänpäivä ja nyt tämä Halloween. Miksei Suomessa kaiveta omia suomalaisia juhlia esille, niitäkin kun löytyy... Kalevala on unohdettu vaikka on kansalliseepos. 

Vierailija
30/120 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen juhlikoon jos haluaa.

Karkkikerjuu-kierroskin on ok, mutta sille pitäisi saada yksi selkeä päivä. 

Vierailija
31/120 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naurettavaa teilata halloween "kaupallisena". Jouluhan ei ole lainkaan kaupallinen, ei yhtään raha kierrä, ei mässäillä eikä ostella mitään turhaa, ehei!

Mielestäni halloween sopii erittäin hyvin tänne pohjolaan, missä on pitkä kaamosaika ja juhlimisen aiheet kortilla. Halloweenina pimeys käännetään voimavaraksi. Kauhukuvasto tarjoaa turvallisen ja miksei terapeuttisenkin tavan käsitellä synkkiä aiheita.

Miten niin naurettavaa, sehän on kaupallinen. Ihan kuten joulu, pääsiäinen, juhannus ja mitä näitä on.

Itse teet kaupalliseksi,en uhraa tähänkään huuhaahan euroakaan ylimääräistä.

Vierailija
32/120 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Senkun viettää keskenään ne jotka tykkää, ihan vapaasti, mutten halua sen varjolla mitään kutsumattomia kävijöitä kotiovelleni.

Vierailija
33/120 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"vanhukset pelkäävät hirviöiksi pukeutuneita lapsia kerjuukierroksillaan."

MITÄ hittoa horiset!

Vierailija
34/120 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmiten vietän kekriä, mutta halloween on myös oikein tervetullut lisä syksyyn. Wiccat ja muut uuspakanat viettävät ihan samhainiakin

Vierailija
35/120 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi maailman turhimmista asioista. Kauppiaiden juhla tämäkin.

Vierailija
36/120 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ovelle on turha tulla. Varmasti saavat kepposen jonka muistavat ikuisesti.

Vierailija
37/120 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kekri on pyhäinpäivää perinteisempi juhla Suomessa. 

Vierailija
38/120 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halloween on hyvä piristys kun Suomessa on harmaata ja sateista ja kylmää koko syksyn...

Vierailija
39/120 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittää kun keväällä trullit käy kerjäämässä. Tähän syksyn turhuuteen en lähde. En avaa edes ovea.

Vierailija
40/120 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni kristinusko on euroopasta tullut kaupallinen ja suomalaisia perinteitä rienaava liike.

Henkilökohtaisesti toivon, että ihmiset voisi asian ottaa vakavissaan puheeksi. Kyseessä on kuitenkin vakavat asiat. Ja vaikka mitään pahaa ei tapahtuisikaan lepset uskovat pelottelu satuja helposti. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yhdeksän