Olen työtön ja tyytyväinen elämään, onko muita?
Jäin vuosi sitten työttömäksi yt:n seurauksena. Työttömäksi jääminen ei ollut oma valinta tai omaa syytä, ja alkuun se oli järkytys. Mutta mitä pitempään työttömyyttä on jatkunut, sitä tyytyväisemmäksi olen tullut.
Työttömyyskorvaukset tulevat tilille joka kuukausi ja vaikka ne ovat pienet niin kyllä niillä pärjää. Työttömänä ollessa en ole juuri muuta ostanut kuin ruokaa. Vaateostotkin ovat ollleet nyt aivan minimissä, eikä nyt ole ollut oikea aika sisustaa kotia. Toki Suomen tilanne yleensä huolettaa, koska eihän tämä maa näin menesty, että ihmiset ovat vain kotona työttöminä.
Mutta lisääntynyt vapaa-aika on jotain sellaista, mitä ei osannut etukäteen edes kuvitella. Tämä on niin hyvää elämää, että en kyllä yhtään kaipaa töihin. Tätä en ole uskaltanut ääneen omille kavereillekaan sanoa, koska onhan se nyt jotenkin moraalisesti tuomittavaa, että elää mieluummin kotona työttömyyskorvauksilla kuin käy töissä.
Onko kenelläkään muulla samaa tilannetta?
Kommentit (42)
Vapaus! Ei tarvitse herätä kukonlaulun aikaan ja körötellä meluhäkillä 8 tunniksi betonikuutioon tappamaan itseään henkisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen erittäin tyytyväinen työttömänä. Eläkepäiviin on aikaa kolme vuotta ja säästöjä on sen verran, että hyvin riittävät yhdessä työttömyyskorvauksen kanssa. En mene enää koskaan töihin.
Samat speksit täälläkin, 🥂
Teillä eläkeikää lähestyvillä on varmaan helpompi tilanne, kun on ansiosidonnaisen lisäpäivät ja OVE. Jos noiden lisäksi on vielä säästöjäkin, ei ole niin suurta taloudellista stressiä. Jos rahaa on käytettävissä lähes yhtä paljon kuin töissä käydessä, niin kukapa silloin töitä kaipaisi.
Vierailija kirjoitti:
Pelkään työttömyyttä juuri sen vuoksi että tulot olisivat 595€. Siis onhan tuo järkyttävän pieni summa. Todennäköisesti eroaisin jos työttömyys pitkittyisi, koska en halua että puoliso joutuisi minua elättämään pienellä palkallaan.
Älä turhaan pelkää, se on vain perusosa, eli sen päälle tulee vuokra, terveydenhoito/hammashoito, reseptilääkkeet, kodinkoneet, huonekalut, sähkölasku ja tämän päälle vielä harkinnanvaraiset menot joista päättää sosiaalityöntekijä. T: ex-sossu.
Vierailija kirjoitti:
Muuten kävisi mutta eihän työttömällä riitä rahat yhtään mihinkään.
Miten niin ei riitä? Ansiosidonnainen riittää ihan hyvin.
Kamala kohtalo olisi joutua yrittäjäksi tai töihin. Onneksi olen onnistunut välttämään molemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkään työttömyyttä juuri sen vuoksi että tulot olisivat 595€. Siis onhan tuo järkyttävän pieni summa. Todennäköisesti eroaisin jos työttömyys pitkittyisi, koska en halua että puoliso joutuisi minua elättämään pienellä palkallaan.
Älä turhaan pelkää, se on vain perusosa, eli sen päälle tulee vuokra, terveydenhoito/hammashoito, reseptilääkkeet, kodinkoneet, huonekalut, sähkölasku ja tämän päälle vielä harkinnanvaraiset menot joista päättää sosiaalityöntekijä. T: ex-sossu.
Ei kaikki työttömät saa sossusta rahaa. Monella työttömäksi jääneellä on oma asunto ja säästöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnaista saa vain noin vuoden verran. Sen jälkeen tippuu Kelan työmarkkinatuelle, joka ei riitä mihinkään. Mutta eihän kukaan pelkällä työmarkkinatuella elä. Kaikilla on sen lisäksi jotain muuta, esim. säästöjä, puoliso tai muita tukia.
Vierailija kirjoitti:
Kamala kohtalo olisi joutua yrittäjäksi tai töihin. Onneksi olen onnistunut välttämään molemmat.
Ei ainakaan Suomessa kannata alkaa yrittäjäksi.
Kohta sen näkee, kuusi viikkoa töitä ja sitten olen työtön. Pelottaa miten saan ajan kulumaan kun nyt töissä ollessa viikonloputkin niin tappotylsiä ja kaipaan vaan töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en kai mä nyt pelkäisikään jos noihin olisin oikeutettu 😂! Ei me asuta vuokralla. Tuota just pelkään että omat säästöt loppuu ja joudun pyytämään miestä maksamaan mun hampaan paikkauksen tai kalliin lääkkeen jos sairastun.
yt antoi tilaisuuden jäädä pois töistä 6v ennen eläkettä ja toki innokkaana heti ilmoittauduin vapaaehtoiseksi lähtijäksi ja todellakin tyytyväinen olen ollut näin saatuihin 6 lisävuoteen vapaata. Kannustan kaikkia, joilla taloudelliset edellytykset, samaan
Ostin juuri uusia vaatteita. Kengät ja takin talveksi. Satanen meni mutta olen tehnyt pimeitä töitä niin rahaa on. Olen ihan tyytyväinen vaikka olen työtön. Käyn kalassa usein ja kalasta saan ruokaa ja olen myynyt myös ahvenia ja ne menee todella nopeasti kaupaksi tutuille ja niistä saan hyvin rahaa. Viikossa voin tienata 200 euroakin kalaa myymällä koska ahventa saa helposti.
Vierailija kirjoitti:
Olen erittäin tyytyväinen työttömänä. Eläkepäiviin on aikaa kolme vuotta ja säästöjä on sen verran, että hyvin riittävät yhdessä työttömyyskorvauksen kanssa. En mene enää koskaan töihin.
Huvittavaa aina kun joku lähes-eläkeläinen, säästöjä kerryttänyt ihminen hehkuttaa työttömyyttään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei terve ruumis työtä kaipaa. Vaan rahantarve saattaa yllättää, eikä perupäivärahalla pitkälle pötkitä. Etenkään siinä vaiheessa, kun päivittäistavaroiden lisäksi lopulta tulee aika, jolloin täytyy ostaa uusia vaatteita, kodinkoneita jne.
Noi voi pölliäkin.
Melkonen fakiiri saa olla, että voi pölliä pesukoneen tai jääkaapin. No tietysti voi ajaa yöllä autolla kodinkoneliikkeen ikkunasta sisään ja lastata apujoukkojen kanssa "kamat" kyytiin. Vaattethan sä kai nytkin pöllit taloyhtiön kuivaushuoneesta.
Olen tyytyväinen. Saan 595e / 4vk. Muuta en saa ainakaan kelalta. Siippa on jo eläkkeellä. Omakaan tili ei ole vielä nollilla. Kodinkoneet uudehkoja, mutta auto vanha. Vaatteita on kaappi täynnä. Haen 2 paikkaa kuukaudessa, muttei mua kukaan töihin enää ota.
Joku sanoi että ansiosidonnainen ja putki auttaa vanhoja työttömiä, mutta putki siirtyy historiaan ja Anssi lyhenee. Olisi vaikeaa olla pelkästään 595 ja sossuavun varassa.
Jäin viime keväänä yyteiden päätteeksi työttömäksi, mitä osasin jo odottaakin. Olin ko työpaikasa 2,5 vuotta ja meillä oli kolmet yyteet joka vuosi. Töissä olen ollut viimeksi joulukuussa 24. Olin pahasti työuupunut ja tiesin pärjääväni taloudellisesti ok, joten irtisanominen oli vaan helpotus! Tällä hetkellä olen kuntoutuksessa.
Olen joka päivä onnellinen, ettei tarvitse käydä töissä ja jos multä kysytään, en mene töihin enää koskaan. Päivät kuluu liikunnan, koirien, käsitöiden ja talon hommien kanssa tosi kivasti, välillä tapaan ystäviä ja soitellaan ahkerasti, samoin omien jo aikuisten lasten kanssa.
Taloudellinen tilanne on ok, saan työttömyyskorvausta ja minulla on pääomatuloja, joten rahaa jää vähän säästöön ja pystyn matkustelemaankin. Asun omakotitalossa, joten puuhaa riittää. Auto on seisonnassa.
Keväällä meinaan lähteä reissuun ulkomaille useammaksi kuukaudeksi, nyt kun kerrankin on aikaa. Ja "menkää töihin"-huutelijoiden kiusaksi.
Sinkku 54
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnaista saa vain noin vuoden verran. Sen jälkeen tippuu Kelan työmarkkinatuelle, joka ei riitä mihinkään. Mutta eihän kukaan pelkällä työmarkkinatuella elä. Kaikilla on sen lisäksi jotain muuta, esim. säästöjä, puoliso tai muita tukia.
Mulla se ansiopäivärahapäiviä 400. Toisilla on vähemmän, 300.
Vierailija kirjoitti:
Vapaus! Ei tarvitse herätä kukonlaulun aikaan ja körötellä meluhäkillä 8 tunniksi betonikuutioon tappamaan itseään henkisesti.
Vapaus on etätyö, saa nukkua pitkään ja tehdä töitä vaikka yöpaita päällä. Tämä yhdistelmä on täydellinen kiva työ, viikonloput tuntuu eri tavalla ihaninta kuin työttömänä ollessa ja tästä saa vielä ihan ok palkan. Jos joutuisin vielä jossain vaiheessa raahautumaan toimistolle joka päivä niin kyllä ahdistaisi mutta tässä saa tehdä vaikka aina etänä ja niin teenkin, toimistolle on matkaa 280km. Ei tässä silti erakkona olla, työkavereiden kanssa soitellaan teamsissä päivittäin.
Työelämä on huijausta. Palkka on huono, säästöön ei jää mitään ja aina kuun lopussa tuntuu ettei saanut saatavia. Se näkyy sitten todistuksena palkkakuitissa.
Käytännössä olet vanki tai orja, joka maksaa oman vankikoppinsa tai orjasellin omista rahoista ja mitään ei jää käteen.
Vapautesi on oleilla ylihinnoitellussa vankisellissä suurin osa ajasta ja ostaa halvinta tai olla ostamatta mitään.
Saat vain harmitella mitä kaikkea et koskaan tule samaan, vaikka säästäisit kuinka.
Joten työttömänä voi luopua kaikesta. Lukea kirjaston kirjoja ja kuntoilla.
Ei alkoholia ei mitään mihin työelämä houkuttelee.