Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten olet saanut purettua pitkään kestäneen yli vireystilan?

Vierailija
16.10.2025 |

Jatkuvasti käyn jotenkin ylikierroksilla, vaikka en tee juuri mitään. Töissä käyn ja arjen perusjutut, kevyttä liikuntaa yritän välillä harrastaa. Alan olla aika loppu, kun keho ei kunnolla palaudu. Mitä tässä voi tehdä?

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amerikkalaisten ja laajalle levinnyt (hyvin markkinoitu) TRE, tai sen japanilainen, tuntemattomampi, vastine katsugen undo

Pystyykö tätä tekemään itsenäisesti?

Voi, mutta ensin kannattaa käydä aloituskurssi.

Vierailija
22/51 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tämä ylivireys siis mielestäsi on?

Nyt kun illat ovat pimeät niin esim. rauhallinen jooga syvine hengityksineen hämärässä rauhallisella taustamusiikilla. 

Hengitysharjoitukset ylipäätään: syvät hengitykset ja sen jälkeen hengityksen pidättäminen. Aistiärsykkeiden minimointi eli pimeys ja esim. Liikenteen melu pois. Itse teen näitä usein kylpyhuoneessa, sillä kaupungissa ainoa tila missä saa kaiken levottoman metelin pois. 

Tarkista myös ettet syö liikaa tai käytä stimulantteja, kuten energiajuomia tai kahvia.

Jatkuvasti vähän levoton ja hengästynyt olo, vaikka vain istuisi sohvalla. Sitä ettei palaudu fyysisestä tai psyykkisestä rasituksesta, voimaton olo. Sellainen taistele tai pakene-fiilis ilman mitään syytä.

Joogaa tosiaan olen harrastanut vuosia. Hengitysharjoitukset olen nyt ottanut päivittäiseen käyttöön. Vielä en ole huomannut vaikutusta, mutta ehkä se auttaa pikkuhiljaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kannattaisi jättää ne kännykällä pelailut pois illalla. Ne saavat aivot (yli)virittyneeseen tilaan, eli siis lisäävät sitä stressiä."

Varmaankin. Ehkä pitää nyt koittaa opetella siitä pois. Olen kokenut sen jotenkin rauhoittavan, että pelaa rauhallista peliä sen aikaa, ettei pysy enää hereillä verrattuna siihen, että vain odottaa unta. Siihen kuitenkin menee se reilu puoli tuntia. 

Tylsyys ja sen sietäminen on hyväksi aivoille. Älylaitteet ja pelit ovat koukuttavia, ja siksi usein kai ihmiset kuvittelee, ettei niistä ole mitään haittaa. Mutta se jatkuva stimulaatio mitä sieltä tulee, on pitemmän päälle kuormittavaa.

Minä oon asettanut kännykkäkiellon itselleni iltaisin koiran ulkoilutuksen jälkeen. En siis edes katso kännykästä mitään muuta kuin herätykset aamuksi päälle. Tämä on auttanut itselläni paljon rauhoittumiseen ja rentoutumiseen, ja nukun paljon paremmin. Luen usein ennen nukkumaan menoa vähän kirjaa kuten ennen älylaitteita tein. Joskus viikonloppuisin tuosta kiellosta meinaan laistaa, niin se sitten kostautuu heti omassa voinnissa kasvaneena ylivireytenä. 

Vierailija
24/51 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun illat ovat pimeät niin esim. rauhallinen jooga syvine hengityksineen hämärässä rauhallisella taustamusiikilla. 

Hengitysharjoitukset ylipäätään: syvät hengitykset ja sen jälkeen hengityksen pidättäminen. Aistiärsykkeiden minimointi eli pimeys ja esim. Liikenteen melu pois. Itse teen näitä usein kylpyhuoneessa, sillä kaupungissa ainoa tila missä saa kaiken levottoman metelin pois. 

Tarkista myös ettet syö liikaa tai käytä stimulantteja, kuten energiajuomia tai kahvia.

Jatkuvasti vähän levoton ja hengästynyt olo, vaikka vain istuisi sohvalla. Sitä ettei palaudu fyysisestä tai psyykkisestä rasituksesta, voimaton olo. Sellainen taistele tai pakene-fiilis ilman mitään syytä.

Joogaa tosiaan olen harrastanut vuosia. Hengitysharjoitukset olen nyt ottanut päivittäiseen käyttöön. V

Olet ns. ylikunnossa. Olet tehnyt liikaa, yli resurssiesi, pitkän aikaa. Siksi et enää palaudu, vaan keho on koko ajan puolustustilassa ja rasittunut. Kortisolitasosi hipoo varmaan taivaita.

Mieti, tai selaa kalenteriasi taaksepäin: mitä erityisen haastavia asioita on ollut ja on ehkä edelleen? Nämä voivat olla yhtä hyvin henkisiä kuin kehollisia haasteita.

Vierailija
25/51 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketipinor ja levotsin.

Näillä torkkuu pitkälle iltapäivään ja herätessäkin on aivan seis. Ei ala päivä ollenkaan, ja illalla matti heittää taas hiekat silmille.

Vierailija
26/51 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytätkö paljon älylaitteita tai muita ruutuja (etenkin ennen nukkumaanmenoa)? Entä nukutko tarpeeksi ja onko uni mielestäsi hyvää vai levotonta? Kun sanot, ettet tee mitään, miten siis käytännössä vietät vapaa-aikasi? Parasympaattisen hermoston aktivointiin riittää yksinkertaisimmillaan vaikka pieni hengitys- tai rentoutusharjoitus, venyttely taikka suihkussa/saunassa käynti tms. Yksittäisiä rentoutumiseen tähtääviä tekoja oleellisempaa ehkä kuitenkin on se, mikä tämänhetkisessä elämäntavassasi ylläpitää ylivireyttä. Ilman vastausta tähän on vaikea sen tarkemmin kommentoida tilannetta. 

Töissä lähes koko ajan on ruutuun tuijotettava. Jonkin verran vapaa-ajalla tulee selattua puhelinta. Illalla sängyssä on kyllä vähän huono tapa pelata peliä (väritän ku

Semmoinen, että katsellaan hassunmuotoisia männynkäkkyröitä, pilvien kulkua taivaalla, havainnoidaan yli lentävät linnut, katsellaan aluskasvillisuutta jne. Ei siis mitään polkujuoksia tai marjastusta yms. Metsässä ollaan kuin "kylvyssä", tarkoitus ei ole kuntoilla, reippailla, eikä kerätä luonnon antimia muuten kuin suuhun syömällä. 

Tämä on juuri sitä tietoista läsnäoloa, minkä nimeen itsekin liputan. Se rauhoittaa parasympaattista hermostoa, palauttaa stressistä. 

Mulla esim nuo hengitysharjoitukset ei rentouta, en oikein osaa niissä hengittää luonnollisesti ja rennosti vaan meen jotenkin jännittyneeseen tilaan niissä. Yksi paras keino rauhoittaa ja maadoittaa itseään on mulla jalkapohjiin keskittyminen. Eli vaikka ulkonakin kävellessä vien huomion siihen miltä jalkapohjissa tuntuu, se on yksinkertaista ja helppoa. 

Vierailija
27/51 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei ole vielä kovin pahassa jamassa, kun saa nukuttua. Kun ylivireys on oikein saanut vallan, uni ei tule ja heräät parin tunnin päästä, kun vihdoin olet aamuyöllä nukahtanut. Tämä vaatii jo kunnon katkoa eli lääkäriltä resepti rentouttavalle nukahtamislääkkeelle. Ja tietysti nuo jo aiemmin mainitut iltojen rauhoittamiset liian stimuloivilta rutiineilta.

Vierailija
28/51 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä isäntä on asentanut takapihalle lyöntilaudan. Koira käy siinä kusella myös. 

Hän hiljenee laudan edessä ja takoo nyrkeillä ja käsivarsilla lautaa leveissä haara-asennoissa. 

Keskittyy vain takomaan paljan käsin lautaa. 

Näyttää jylhältä tunturia vasten kun ruska on parhaimmillaan ja isäntä on ilman paitaa. Koko yläkroppa haihtuu mielettömästi höyryä. 

Se on isännän tapa nollata pääkoppa ja kerätä voimaa elimistöönsä. 

Vierailija
29/51 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle auttaa jooga, ja just nimenomaan sellainen verkkainen, henkinen ja venyttelevä jooga. En tiedä miten onnistuu itsekseen harjoittelun aloittaminen, koska olin aloittaessani niin sinnetänne, että ilman ohjaajaa ja ryhmätuntia olisin keskeyttänyt harjoittelun ja lähtenyt tekemään ,,jotain tärkeä, hyödyllistä, mitä mä tässä makoilen, tapahtuuko mitään, hohhoijaa shakra, panda, missä mun puhelin, kaupasta maitoa,, Mutta nyt olen oppinut rauhoittumaan ja joogasta on ollut todella paljon apua rauhoittamaan hermostoa. 

Olen kokeillut myös mindfullnessia, se ei toiminut yhtä hyvin. Mutta siitä tärkeäksi asiaksi jäi itselleen armollisuus ja itselleen lempeästi puhuminen. Puhu itsellesi kuten hyvä ystävälle. Mitä sanoisit ystävälle ja mitä ystävä sanoisi sinulle tietyssä tilanteessa, miksi puhumme itsellemme niin kovin sanoin.

Älylaitteet, ne ovat kompastukseni ja olen riippuvainen puhelimestani. Älylaitteilla roikkuminen iltaisin heikentää unen laatua. Riittävä uni on todella tärkeää. Syö terveellisesti. Alkoholia kannattaa välttää, koska se myös heikentää unen laatua, väsyttää ja pitkän päälle masentaa.

Vierailija
30/51 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Beetasalpaaja puolikas 2 kertaa päivässä. Jos on keski-iässä. Nuorena joku muu voi olla ok. Työpaikka levoton vai mikä osa-alue. Joillakin hormonit tai intoa riittää.

Vierailija
31/51 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kannattaisi jättää ne kännykällä pelailut pois illalla. Ne saavat aivot (yli)virittyneeseen tilaan, eli siis lisäävät sitä stressiä."

Varmaankin. Ehkä pitää nyt koittaa opetella siitä pois. Olen kokenut sen jotenkin rauhoittavan, että pelaa rauhallista peliä sen aikaa, ettei pysy enää hereillä verrattuna siihen, että vain odottaa unta. Siihen kuitenkin menee se reilu puoli tuntia. 

Kokeile japanilaisia ristikoita, niitä pystyy tekemään samalla kun kuuntelee äänikirjaa. Löytyy lehtihyllystä kaupasta 😊

Vierailija
32/51 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joogaa tosiaan olen harrastanut vuosia. Hengitysharjoitukset olen nyt ottanut päivittäiseen käyttöön. V

Kuulostaa tutulta. Itse olen oppinut kuulostelemaan kehoani ja mieltäni, sitä mitä se kaipaa juuri nyt. Ja varsin usein varsinkin työpäivien jälkeen (päätetyötä itsekin teen), kaipaa kaikkein eniten hiljaisuutta ja ihan vain olemista. Jopa äänikirjan kuuntelu on toisinaan liikaa. Sitten vaan makaan selälläni lattialla, rapsutan ehkä koiraani ja kuulostelen hiljaisuutta sekä satunnaisia ulkoa kantautuvia ääniä. Joskus joku osa itsestäni sanoo, että tää on tylsää, pitää tehdä jotain, pitää saada virikettä, stimulanttia, TEE JOTAIN, mutta kaikkein palauttavinta on ihan vain tuo oleminen, tylsyydenkin uhalla. Olen opetellut hyväksymään sen, että tämä on nyt se mitä tällä hetkellä tarvitsen. 

Vierailija
33/51 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuo kuulostaa ihan hyvältä. Vapas-aikasi ei ole tungettu täyteen suorittamista. Terapia? Ylisuoritatko liikaa töissä jotenkin?"

En ole onneksi suorittajatyyppiä. En töissä, enkä vapaa-ajalla. Työ on kyllä vaativaa ilman ylisuorittamistakin. 

Vierailija
34/51 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on pitkien yöunien jälkeen on väsynyt niin saattaa olla uniapneaa. Se on kavala tauti. Epämääräisiä oireita (väsymystä, ärtyneisyyttä, saamattomuutta) pitkään kunnes neurologi keksi hengityskatkoskohtauksen jälkeen passittaa uniapnea tutkimuksiin. No sitähän se oli. 

Sitä muka yöt pitkään nukkkui, mutta kaikki oli vain haitaksi. Hengitys katkeaa ja aivot ei saa happea. Happisaturaatio reilusti alle 90 öisin. 

Vierailija
35/51 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeile japanilaisia ristikoita, niitä pystyy tekemään samalla kun kuuntelee äänikirjaa. Löytyy lehtihyllystä kaupasta 😊

Ei mitään tuollaista aivoja stimuloivaa nukkumaan mennessä. Siitä tavasta pitäisi opetella pois. 

Vierailija
36/51 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olet ns. ylikunnossa. Olet tehnyt liikaa, yli resurssiesi, pitkän aikaa. Siksi et enää palaudu, vaan keho on koko ajan puolustustilassa ja rasittunut. Kortisolitasosi hipoo varmaan taivaita.

Mieti, tai selaa kalenteriasi taaksepäin: mitä erityisen haastavia asioita on ollut ja on ehkä edelleen? Nämä voivat olla yhtä hyvin henkisiä kuin kehollisia haasteita."

Tiedän. Viime vuosina on ollut kaikenlaista. Olen tehnyt muutoksia niissä asioissa, joihin olen voinut vaikuttaa. Henkisesti en enää koe olevani rasittanut, mutta kehoon se rasitustila on jäänyt. Siitä haluaisin päästä eroon.

Vierailija
37/51 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap ei ole vielä kovin pahassa jamassa, kun saa nukuttua. Kun ylivireys on oikein saanut vallan, uni ei tule ja heräät parin tunnin päästä, kun vihdoin olet aamuyöllä nukahtanut. Tämä vaatii jo kunnon katkoa eli lääkäriltä resepti rentouttavalle nukahtamislääkkeelle. Ja tietysti nuo jo aiemmin mainitut iltojen rauhoittamiset liian stimuloivilta rutiineilta.

Melkein tällaista oli aiemmin. Olen tosin aina ollut huono nukkumaan, joten minulle hyvä uni ei välttämättä ole sitä yleisesti tarkastellen. Jos nukahtaa alle tunnissa, eikä valvo aamuyöst muutamaa tuntia, niin olen tyytyväinen 

Vierailija
38/51 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amerikkalaisten ja laajalle levinnyt (hyvin markkinoitu) TRE, tai sen japanilainen, tuntemattomampi, vastine katsugen undo

Pystyykö tätä tekemään itsenäisesti?

Molempia voi tehdä itsenäisesti

Vierailija
39/51 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jatkuvasti vetää samaa urheiluohjelmaa toistuvasti viikko toisensa jälkeen kuten urpoilla on tapana pysytellä mukavuusleveleilä, niin saa itsensä tuohon tilaan ja tulee kulumia.

Toisinaan on hyvä vetää koko viikko ilman urheilua ilman edes kilometrien kävelyitä. Antaa kropan palautua huolella.

Vaihtelemalla monipuolisilla viikko-ohjelmilla. Lihaskuntopainotteisempaa, voimapainotteisempaa, kestävyyspainoteista ja tekniikkapainotteista treeniä. Sitten raskaiden viikkojen jälkeen pitää monta välipäivää sinnikkäästi väliin. 

Välttäkää monotoonista samalaista viikko-ohjelmaa ja samalaisia liikkeitä lihasryhmille. On paljon variaatioita olemassa. 

Vierailija
40/51 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon että ulkoilusta olisi hyötyä, ennen ja jälkeen töiden ja lounastauolla. Useampi happihyppy päivässä.

Suuri hyöty vois olla myös kylmävesiuinnista. Se on todella palauttavaa ja rauhoittavaa. 

Illalla ota ennen nukkumaanmenoa magnesium- ja sinkkivitamiinia.

Sänkyyn mukaan kirja luettavaksi, ei puhelinta. 

Jos kaipaat lukuvinkkejä, niin niitäkin löytyy. Ei mitään liian ahdistavaa / tai mitään politiikkaa. Sopiva dekkari tai jotain viihdekirjallisuutta. 

Tsemppiä! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän neljä