Korkokehitys... Onko ketään koroista tietävää paikalla?
Nyt on jo alkanut itseänikin pelottamaan tämä koron nousu, koska siitä niin paljon puhutaan.
Meillä on omakotitalosta lainaa n. 220 000e ja mietityttää kuinka korkealle korot voivat nousta. Pankissa aikanaan rauhoiteltiin, että jättikorot ovat nykypäivänä mahdottomia.
Onko ketään oikeasti korkoja seurannutta paikalla. Minkälaista korkokehitystä ennustaisit ja mihin olisi realistista varautua?
Kommentit (15)
Itse en oikein tästä asiasta tiedä mitään ja siksi perusteluita olisi kiva kuulla :)
ap
Ei jaksa kirjoittaa ja selitää. Mutta kukapa tietää miten lopulta käy. Se on ainakin täysin varmaa että korot jatkaa nousuaan seuraavien vuosien aikana.
On, että lähivuosina ei mennä yli viiden tai ainakaan kuuden. Mutta tämä on tosiaan vain veikkaukseni. Itse pitäisin kuitenkin fiksuna varautua n. 7-8 % korkoihin, en pidä niitä lähivuosina hirveän todennäköisinä, mutten erityisen epärealistinakaan.
Kukaan, edes fiksuinkaan ekonomisti, ei voi varsinkaan pidemmällä aikavälillä taata yhtään mitään korkotasoa. Eli vaikka tällä hetkellä yli 10-20% korot näyttävät mahdottomilta, ei se takaa, etteivätkö ne voisi toteutua. Eri asia on sitten haluaako niihin varautua, sillä maailmassa on paljon asioita, joiden todennäköisyys on pieni ja ihan kaikkeen ei voi varautua kuitenkaan. Itse en kuitenkaan ole uskaltanut ottaa lainaa, jonka maksaminen edellyttäisi korkotason ennustamista yli 10 vuoden päähän. Itsellemme riittää, että korkotaso pysyy järkevissä lukemissa n seuraavat 5 vuotta, sen jälkeen laina on sen verran pieni, että esim. 10 vuoden kuluttua oman lainamme korko saa olla ainakin 20 % ennen kuin alkaisi olemaan ongelmia.
Kannattaa lukea eurooppalaisia ja jenkkiläisi alan julkaisuja/ seurata mediaa, sillä monet finanssialan asiantuntijat ennustavat todellakin tuonne 8-10% tasolle, inflaation on edelleen erittäin suuri riski! Suomen media haastattelee vain puolueellisia pankkien analyytikkoja, joiden etu on että ihmiset ottavat jättilainoja (koska siitähän heille maksetaan).
Jotkut alan asiantuntijat puhuvt jopa yli 20% tasosta lähi vuosille. Mikäli öljyn hinta, inflaatio ja rahan määrä ei pysy toivotulla tasolla tämäkin on mahdollinen skenaario.
Nyt ei todellakaan kannata ottaa mitään jättilainoja vaika pankkitäti kuinka tyrkyttäisi (yli 100 teur)
t. finanssialalla toimiva yh-äippä
Mä naäin viime laman hyvin läheltä (onneksi ei kuitenkaan oma koti silloin lähtenyt alta), koska moni tuttavani menetti kotinsa korkojen noustua. Siksi mä olen ollut tosi maltillinen lainojen kanssa. Meidän perheellä ei ole 400 000 euroan taloa 250 000 euroan tontilla täällä kasvukeskuksessa, kuten suurimmalla osalla meidän 30-vuotiaista (siis samanikäisistä) tuttavaperheillämme on. Tuttavamme ovat vaan ottaneet niin törkeesti lainaa, mutta mä sanon, että kolmen vuoden päästä niillä kaikilla lähtee käppä alta.
Me asutaan uudehkossa rivarissa ja nautitaan elämästä ilman korkoja :)
Ostetaan sitten joskus talo järkevällä hinnalla.
Mutta tosiaan, muistan kun silloin 1992 korko oli jotain 11% eikä sitä kukaan ollut osannut odottaa, EI KUKAAN. Siksi ihmisiltä lähti talot alta VIIKON varoitusajalla!
Mä veikkaan, että korko nousee kevyesti 7% asti. Mutta kyllä se siitä ylemmäskin voi mennä. Mikään voima ei aseta maailman korkokatoksi 6 prosenttia, sen olen nähnyt ja kokenut. KAIKKI on mahdollista ja voi kun ihmiset sen ymmärtäisivät ennen kuin se kämppä lähtee alta.
Me ollaan hyvin ansaitsevia akateemisia, mutta pidetään järki hanskassa. Pankki tyrkytti meille lainaa ilmaan mitään vakuuksia 260 000 ja pienen neuvottelun jälkeen saataisiin ilman vaakuuksia kuulemma 300 000, huh huh. Ei oteta!
Inflaatio on nyt pompannut yhtäkkiä jo 2,6 prosenttiin.
Ammattilaisten mielipide oli, että korot eivät nouse yli 7 %:n. Seuraavan kerran korot nousevat luultavimmin kesäkuussa ja sitten uudestaan vasta alkuvuodesta. Eli tuohon 7%:iin ei päästä (jouduta) ihan heti.
Eihän varovaisuus kenellekään pahaksi ole, mutta ei kannata ihan täysin tosissaankaan ottaa " finanssialalla toimivaa yh-äitiä" ...
ette eikö teille pankissa laskettu paljonko koron nouseminen esim 5% tai 8% lisää todellisia kuukausikuluja? Ja onko teillä sellaiseen varaa?
En ole mikään asiantuntija, meillä ei ole tällähetkellä edes asuntolaina aja edellinen oli miehen nimissä (otettu ennen tapaamistamme) ja maksettu pois ajat sitten, mutta jos ottaisin ison lainan niin laskisin etukäteen miten asumiskulut tulee nousemaan jos korot nousee.
Toimitaanko yleensä näin?
Uusi hallitus ei lupaa täystyöllisyyttä. Tämänkin perusteella voidaan tietää, millaista rahapolitiikkaa tullaan näkemään.
Yli 10% nousevat korot ovat EPÄTODENNÖKÖISIÄ, mutta ei suinkaan mahdotonta.
Ne jotka otti tuossa kolmisen vuotta sitten asuntolainaa sillä vajaan 3%:n korolla, niin mitä ajattelitte silloin, jos korkojen nousu nyt huolestuttaa. Sehän oli itsestään selvää, että ne sieltä nousevat.
Ihan hyvänä vinkkinä tuleville asuntolainanottajille; laskekaa laina suoraan sille 6%:lle, eli oletteko kykeneviä maksamaan sillä korolla, ja jättäkää vielä mahdollista pelivaraa.
80-luvun lopussa kun korot nousivat sinne lähemmäs 20%, niin tuolloinhan monet joutuivat ottamaan lisää lainaa jo pelkkien korkojen maksuun. Mutta monet selvisivät siitäkäin; tarkoitti käytännössä sitä että lainaa vain tuli lisää ja maksuaikataulu piteni.
Kyllähän nyt jokainen lainan ottaja tietää riskit; korot voivat nousta vaikka kuinka ylös, ja se riksi on otettava että asunnon joutuu myymään sen takia. Asuntoa ostaessa siis kannattaa ottaa huomioon asunnon arvo; saako sen mahd. myytyä siihen hintaan eteen päin, että jää omilleen. Mutta eihän tämäkään ole varmaa.
Mutta mikäpä tässä maailmassa olisikaan varmaa.
t: pankinjohtajan tytär
Että siihen ei vaikuttaisi Euroopan Keskuspankki, EU-maiden talouskasvu, maailmantalous jne.? Että ihan muutama suomalainen ministeri meidän korkojamme hallitsisi..?
Vierailija:
Uusi hallitus ei lupaa täystyöllisyyttä. Tämänkin perusteella voidaan tietää, millaista rahapolitiikkaa tullaan näkemään.
Mitä korkojen nousu vaikuttaa. Ainakin toisessa pankissa, josta pyysimme lainaa tulostettiin paperi, jossa näkyi lyhennykset ja kaikki mahdollinen olikohan se 7 vai 8 prosentin korolla. (Tämä oli kolme-neljä vuotta sitten.) Toisessa ei taidettu laskea, mutta varmaan jättivät laskematta sen takia, että näkivät minun laskeneen jo jokseenkin kaiken mahdollisen ja mahdottoman.
Minä en ainakaan uskaltaudu ennustamaan omalle elinajalleni korkoja yhtään mihinkään. Saatan elää hyvin vielä 50 vuotta ehkä 60:kin. Kun katson historiaa taakse päin 60-vuotta, niin siihen on osunut aika paljon kaikenlaista, vaikka aika rauhassa Euroopassa oltiinkin. N 60 vuotta sitten oli vasta toinen maailmasota loppunut, Suomessa inflaatio oli n. 60 % vuodessa. Tähän väliinkin on osunut melkoisesti kaikenlaista. En usko, että maailmasta löytyy ketään, joka hyvällä luotettavuudella pystyisi ennustamaan seuraavaa puolta vuosisataa eteenpäin.
Laskettiin muistaakseni, miten n. 1,5 prosentin korotus vaikuttaa.
Jännä nähdä, miten noiden korkojen käy. Jos ei lainaa olis otettuna, niin en sitä varmaankaan tällä hetkellä uskaltaisi ottaa!
ap
En kuitenkaan usko, että ihan tuonne kahdeksaan edes nousee. Jättikoroilla pankissa varmaan tarkoitettiin yli 10 prosentin korkoja. Itse veikkailisin, että nousee vielä tuonne kuuden pintaan. Tosin ainakin EKP jätti ohjauskoron nostamatta juuri eilen. Mistäpä näistä tietää.