Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi muka pitäisi poistua mukavuusalueeltaan?

Vierailija
16.10.2025 |

Jos elämä on jo nyt ihan riittävän mukavaa, miksi ei voisi vain nauttia siitä?

Kommentit (70)

Vierailija
61/70 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos olet tyytyväinen nykytilaasi niin ok. Jos taas et niin sitten täytyy joko oppia tyytymään siihen mitä on tai tehdä muutoksia, jotka yleensä menee sen epämukavuusalueen kautta.

Itsetarkoituksellisesta epämykavuuteen hankkiutumisesya ei ollut kysymys."

Mutta niinhän sitä aina neuvotaan menemään epämukavuusalueelle, että pääsee eteenpäin esimerkiksi työelämässä tai että saa uusia kokemuksia tai sitä onnistumisen tunnetta. Tähän kannustamisestahan saa ihan jatkuvasti lukea. Mutta kun siellä mukavuusalueellakin voi edetä, kehittyä ja saada potkua elämään! Mutta tuo taitaakin olla sen ihmistyypin juttu, jotka tarvitsevat säännöllisesti adrenaliinia asettamalla itsensä haastaviin tilanteisiin. 

Vierailija
62/70 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska mukavuusalue ei ole pysyvä. Jos en olisi poistunut omalta mukavuusalueeltani, en olisi koskaan opiskellut tai tehnyt töitä. Sen seurauksena en olisi saavuttanut sitä, millä nykyisin pääsen omalle mukavuusalueelleni. Kotia, puolisoa, ystäviä, hyvää taloudellista tilannetta jne.

Minä taas en ole joutunut ollenkaan poistumaan mukavuusalueeltani esim. opiskelun tai työn takia. Molemmat on tuntuneet mukavalta ja kiinnostavalta. Lähinnä mukavuusalueelta poistumista on tyyliin että välillä pitää käydä vaikka hammaslääkärissä, vaikka se on lowkey pelottavaa ja epämukavaa. Mutta pääosan elämässäni olen pysytellyt tukevasti mukavuusalueellani, ja mm. näin tehden valmistunut DI:ksi, työskentelen IT-alalla jne.

Ihminen nimenomaan toimii parhaiten ja tekee parhaan työnsä siellä omalla

Öööh.... Minä ainakin teen suurenosan työstäni mukavuusalueeni ulkopuolella - siis siinä mielessä, etten osaa asiaa (vielä) kunnolla, tulosten saavuttaminen on kovan työn takana ja mieltä jatkuvasti kaihertaa epävarmuus. Tutkijan työssä - eräänlaisena generalistina - tämä tietysti kuulunee hommaan, mutta toki myös rutiinit kammottavat ja olen huono viemään asioita aivan loppuun asti. Uuden omaksuminen ja soveltaminen sekä niiden pohjalta ideointi tuntuvat olevan omaa alaa.

No, ehkä se on sitten minun "mukavuusalue" ja flow-tilan mahdollistaja - vaikka ei sitä usein kovin mukavaksi voi väittää...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/70 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska kaikki oikeasti hauska tapahtuu mukavuusalueen ulkopuolella. 

Mitä tarkoitat oikeasti hauskalla? 

Vierailija
64/70 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki kehittyminen tapahtuu epämukavuusalueella. Kun ei jaksa/uskalla/halua haastaa itseään, kehitys pysähtyy sitten siihen.

No eikä tapahdu! Olen viimeiset pariviikkoa opetellut uuden laitteen käyttöä, jonka olen jo pitkään halunnut oppia, mutta aiemmin ei ole ollut tilaisuutta. Olen oppinut uuden asian ja kehittynyt, mutta täysin mukavuusalueella. Asiaan ei liittynyt mitään epämukavuutta tai erityistä haastettakaan. Jos sama aika olisi pitänyt käyttää vaikka puheita pitäen yleisön edessä, niin todellakin olisin ollut haasteen edessä ja todella pitkällä epämukavuusalueella, mutta koska en esimerkiksi tuollaista taitoa mihinkään omassa elämässäni tarvitse, miksi lähtisin rääkkäämään itseäni vain poistuakseni mukavuusalueeltani?

Vierailija
65/70 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska mukavuusalue ei ole pysyvä. Jos en olisi poistunut omalta mukavuusalueeltani, en olisi koskaan opiskellut tai tehnyt töitä. Sen seurauksena en olisi saavuttanut sitä, millä nykyisin pääsen omalle mukavuusalueelleni. Kotia, puolisoa, ystäviä, hyvää taloudellista tilannetta jne.

Jos vain jää mukavuusalueelleen, masentuu ennen pitkää. Silloinhan monet jäisivät vain töllön ääreen. Yhteiskunta potkii ihmisiä mukavuusalueeltaan esim koulutuksen ja työnteon merkeissä, koska ihmiset eivät itse haasta itseään läheskään samassa määrin. Lopulta kuitenkin kaikki voittavat. Esim voimistelijatyttö saa valtavasti itseluottamusta ja henkistä pääomaa, kun on haastanut itseään ja saavuttanut tavoitteitaan kurinalaisuudella. 

Vierailija
66/70 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas en ole joutunut ollenkaan poistumaan mukavuusalueeltani esim. opiskelun tai työn takia. Molemmat on tuntuneet mukavalta ja kiinnostavalta. Lähinnä mukavuusalueelta poistumista on tyyliin että välillä pitää käydä vaikka hammaslääkärissä, vaikka se on lowkey pelottavaa ja epämukavaa. Mutta pääosan elämässäni olen pysytellyt tukevasti mukavuusalueellani, ja mm. näin tehden valmistunut DI:ksi, työskentelen IT-alalla jne.

Ihminen nimenomaan toimii

Joillakin ihmisillä tuo draivi ja palo voittaa mukavuusalueen. Ja he ovat niitä, jotka keksivät TV:t ja älypuhelimet, jotta keskinkertaisuudet voivat käyttää niitä ja pysytellä mukavuusalueellaan.

Lääkkeiden kehittäjät ovat poistuneet mukavuusalueeltaan, jotta keskinkertaisuudet voivat syödä lääkkeitä vaivoihinsa. 

Vierailija
67/70 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma esimerkki mukavuusalueen ulkopuolelle menemisestä on ulkomaille muutto, uuden kielen opettelu, uuden kulttuurin ja ystävyys & parisuhteen muodostaminen. Nimenä tuo on väärin, koska se on itseasiassa "mukavaa" vaikkakin haastavaa ja olen joka päivä onnellinen että tuli haastettua itseni. Maailman näkee aivan uusissa väreissä kuin Suomen pienessä ankkalammikossa elellessä. Harmi että nykyinen nuoriso ei tunnu ymmärtävän että itsensä haastamalla elämä tuntuu moninverroin rikkaammalta.

Vierailija
68/70 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vain jää mukavuusalueelleen, masentuu ennen pitkää. Silloinhan monet jäisivät vain töllön ääreen. Yhteiskunta potkii ihmisiä mukavuusalueeltaan esim koulutuksen ja työnteon merkeissä, koska ihmiset eivät itse haasta itseään läheskään samassa määrin. Lopulta kuitenkin kaikki voittavat. Esim voimistelijatyttö saa valtavasti itseluottamusta ja henkistä pääomaa, kun on haastanut itseään ja saavuttanut tavoitteitaan kurinalaisuudella. 

kaikki vaan pois mukavuudesta myös rikkaat miljonäärit. Paras keino siihen on että he menettävät rikkautensa. Sitten eu enää olekaan niin mukavaa, mutta voivathan he haastaa itsensä. 

Vierailija
69/70 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kaikki vaan pois mukavuudesta myös rikkaat miljonäärit. Paras keino siihen

Useimmiten he on juuri niitä jotka uskaltavat lähteä mukavuusalueeltaan. Et taida tajuta siitä mitään ja olet katkera vain toisten menestykselle.

Vierailija
70/70 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kaikki vaan pois mukavuudesta myös rikkaat miljonäärit. Paras keino siihen

Ollanko Hakaniemen työväentalolla taas jakamassa kiväärejä punakaartilaisille ja nostamassa punaista lyhtyä (P)aasitorniin?