Suomessa töihin pääseminen on tehty "koulutusten ja papereiden" takia liian vaikeaksi!
itse osaisin kaikkia ammatteja, kun saisin pikakoulutuksen. Esim minulla on 2 maisterin tutkintoa yliopistolta, mutta en saa niillä papereilal mitään työtä, koska ei ole esim. opettajan pätevyyspaperia. Sitten aikoinani 1990-luvulla olin kaverin firmassa töissä puupakkaajana ja sain koulutuksen rakentamaan 12 metrisiä puuhäkkejä muutamassa tunnissa, samoin trukilla ajamisen ja isoilla tehtaan laitteilla operoinnin, muutama tunti koulutusta ja tein sitten yksin noita häkkejä koko päivän. ei vaadittu ammattikoulutusta ja trukkikortteja. Laivalle pääsin töihin varastomieheksi suhteilla ja ns "pelastuskoulutus" tehtiin 2 päivässä , opeteltiin kellumaan vedessä ja miten nuo pelastusveneet lasketaan. sitten tuli 2000-luku ja alkoi vouhotus. mitään et saa tehdä etkä "OSAA" jos ei ole koulutusta, et saa etkä osaa siivota jos et ole käynyt laitoshuoltajan koulutusta, joka kestää 2 vuotta!
et saa ajaa C-korttiautoa, kun ei ole C-,korttia ja sitä et saa ellet ole käynyt logistiikkaan liittyvää ajoneuvokoulutusta, kestää 2-3 vuotta, jos edes pääset sellaiseen.
Kuka tahansa oppisi ajamaan rekkaa 2 päivässä! mutta ei
minne tässä 54-vuotiaana hakee "koulutukseen" enää, jos haluaisin tehdä fyysistä työtä? en minnekään, en pääse enkä jaksa. paska maa, olette loosereita.
meen sitten Thaimaahan taas työttömänä työnhakijana lönnimään koko talveksi, ehkä löydän enkun open duunia Aasiasta.
Kommentit (36)
Ap ei sit oo löytänyt yhtään niin typerää yrittäjää, joka hänet palkkaisi ilman papereita. Kumma juttu.
Eikö edes kiinteistönhuoltofirmat sua palkkaa hiekottamaan, auraamaan ja roskia poimimaan? Niille yleensä kelpaa jopa ajokortiton narkki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos oppisit minkä tahansa ammatin parissa päivässä, niin miksi ihmeessä siihen rekkakuskin pätevyyteen ei ole mahdollisuutta?
koska se kestää vuosikausia jos edes pääsee koulutukseen. toki rekkakortin voisi ajaa viikossa, mutta se maksaa tonneja eikä anna ns
"ammattipätevyyttä" sittenkään!
Nykyään kaikki pääsevät ammattikoulutukseen. Haku on ympäri vuoden ja toimii niin, että soitat sinne amikseen.
Jos aikuinen mies vain narisee ja valehtelee oppivansa minkä tahansa parissa päivässä, tutkinnon puutteen syy on vain ja ainoastaan oma laiskuus. Tai sitten tyhmyys, joka paljastuu kun tyyppi ei opi mitään.
Jotenkin tulee Allu mieleen ap:stä. Varmaan tuo hedelmätön pään hakkaaminen seinään yhdistää.
Oletko ihan henkilökohtaisesti kokeillut? Vai lojutko itse perse homeessa sohvalla, koska et saa suoritettua työturvakorttia, tieturvakortti ykköstä, kakkosta ja liikenteenohjausta, paloturvakorttia, paloturvakorttia pikiasennuksiin, sähköturvakorttia, uretaanin asennuskorttia, palokatkokorttia ja hygieniapassia
Kun on työvoimapula, ihmisiä palkataan ilman koulutustakin. Kun on työttömyyttä, vaaditaan kuu taivaalta niihin harvoihin paikkoihin mitä vapautuu.
https://www.reddit.com/r/Damnthatsinteresting/comments/1cq90eu/driving_…
Suomessa ajokoulutuksiin esim adhr ja linja-autokuljetta -koultuksiin ei suomalainen pääse, niihin otetaan
vain m a m u j a
Kun se on noin helppoa niin hanki se pätevyys ja mene töihin.
Tuosta laitoshuoltajan koulutuksesta sen verran, että kentällä kouluttamattomat erottaa varsin nopeasti epäergonomisista työtavoista, ja niillä rikkoo itsensä nykytahdilla hyvin äkkiä. Ei sillä, että sen tarvitsisi kestää kahta vuotta, työnantaja pysty täsmäkouluttamaan. Täällä ei sairaalassa ei juurikaan tarvita aina mainittua pintamateriaalien tuntemusta vaan aseptiikan ja sairaalahygienian, erityisesti kosketustartuntojen ja sairaalainfektioiden ehkäisyn näkökulmaa.
Siivous ei ole mun työpaikalla se prio 1 vaan keittiö, kaikkine vaihtuvine dieetteineen (sisältäen myös tutkimusruokavaliot), joten hommiin ei ole asiaa kuin lyhytaikaisesti ilman koulutusta ja hygieniapassia, ihan syystä. Kummasti eräs turkulainen miljoona-magneetti-insidentti pisti vauhtia tähän ryhtiliikkeeseen, nykyään on myös kielitaitovaatimus B2. Lähinnä kai kyse on kuitenkin siitä ettei kukaan pääse enää sanomaan ettei tiennyt tai osannut, veltoilijat ja vastahakoiset on karsittu.
Norjaan pääset työkokemuksilla
Esim; sosiaalialan ihminen pääsee avustajaksi terveydenhoitoon.
Keittiölle jokainen jolla kädet.
Sama homma ausseissa.
Mulla on
Ylioppilastodistus
Kaksi ammatillista perustutkintoa
Yksi ammatillinen ammattitutkinto
Kolme erikoisammattitutkintoa
Teknisen alan AMK tutkinto
Yliopistossakin oltu
ABC ajokortti
Kymmenkunta työturva-tieturva-tulityö-ea ymym korttia voimassa
Alan lainsäädännön edellyttämät lisenssit voimassa
Alan duunarikokemusta 10v, alan esihenkilökokemusta toiset 10v. Edellisen kerran olen ollut työttömänä hetken ennen opintojen alkua 2000 luvun alussa.
Olen tällä hetkellä töissä, mutta yli vuoden hakenut uutta työpaikkaa. Haastatteluihin ja kolmansille hakukierroksille pääsen, mutten ihan valintaan asti.
Ei se työn saaminen ole kovin helppoa vaikka olisi nippu paperia.
Oma teoriani on se, että rekrytoidaan liikaa samankaltaisia ihmisiä kuin rekrytoivat henkilöt itse ovat. Alani arkkityyppi on sellainen kauluspaitainen kaveri suorissa housuissa, kirjaviisas ihminen joka ei ymmärrä ihmisistä tai fyysisestä työnteosta mitään.
Itse olen sellainen bändipaita-farkut pukeva kansanmies joka puhuu suoraan ja tietää miten työntekijät ajattelevat/toimivat parhaiten. Ei tällaista haluta omaan työporukkaan kun voisin lässyttämisen sijaan tuoda totuuksia pöytään 🥰
M43
Vierailija kirjoitti:
Mulla on
Ylioppilastodistus
Yliopistossakin oltu
ABC ajokortti
Alan duunarikokemusta 10v, alan esihenkilökokemusta toiset 10v. Edellisen kerran olen ollut työttömänä hetken ennen opintojen alkua 2000 luvun alussa.
Olen tällä hetkellä töissä, mutta yli vuoden hakenut uutta työpaikkaa. Haastatteluihin ja kolmansille hakukierroksille pääsen, mutten ihan valintaan asti.
Oma teoriani on se, että rekrytoidaan liikaa samankaltaisia ihmisiä kuin rekrytoivat henkilöt itse ovat. Alani arkkityyppi on sellainen kauluspaitainen kaveri suo
Ikä painaa. Joka paikkaan halutaan nuoria ja dynaamisia. Huomaat karun totuuden kun täytät 45, ja sen jälkeen voitkin liittyä miettimään, mitä tehdään kun eläkeikää hilataan koko ajan ylemmäs ja töihin ei enää pääse, jos omansa menettää.
Ap, oletko Jari-Petri, potkut saanut haastemies, joka kolhi autoni parkkiksella etkä myöntänyt sitä?
Saatanan pöljä. Ei sit se Katrikaan sua jaksanut vaikka sille kelpaa kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos oppisit minkä tahansa ammatin parissa päivässä, niin miksi ihmeessä siihen rekkakuskin pätevyyteen ei ole mahdollisuutta?
koska se kestää vuosikausia jos edes pääsee koulutukseen. toki rekkakortin voisi ajaa viikossa, mutta se maksaa tonneja eikä anna ns
"ammattipätevyyttä" sittenkään!
Nykyään kaikki pääsevät ammattikoulutukseen. Haku on ympäri vuoden ja toimii niin, että soitat sinne amikseen.
Jos aikuinen mies vain narisee ja valehtelee oppivansa minkä tahansa parissa päivässä, tutkinnon puutteen syy on vain ja ainoastaan oma laiskuus. Tai sitten tyhmyys, joka paljastuu kun tyyppi ei opi mitään.
Jotenkin tulee Allu mieleen ap:stä. Varmaan tuo hedelmätön pään hakkaaminen seinään yhdistää.
Joo, amis-allu. Mies joka ei pysty suorittamaan mitään. Ulisee vain.
Vierailija kirjoitti:
https://www.reddit.com/r/Damnthatsinteresting/comments/1cq90eu/driving_…
Suomessa ajokoulutuksiin esim adhr ja linja-autokuljetta -koultuksiin ei suomalainen pääse, niihin otetaan
vain m a m u j a
Niihin ei oteta RIKOLLISIA. Siksi te karsiudutte.
Henkilöliikenteen kuljettajakoulutuksiin ei tosiaan oteta juoppoja raiskareita.
Mehän tiedämme, mikä se oikeasti naisille ja muillekin vaarallisin porukka on: kantismiehet, joilta puuttuu koulutus. Persut.
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin. Suomessa koulutuksella ja papereilla ei tee mitään. Päinvastoin ne ovat hidaste ja suoranainen este työllistyä yhtään mihinkään.
Näin.
Ainut millä on merkitystä on VERKOSTOT ja EXTROVERTTILUONNE.
Ja tietysti sukupuoli ja ikä.
Mä valmistuin alalleni 2023, eikä ole töitä sen jälkeen näkynyt (pari lyhyttä eri alan pätkää lukuunottamatta). Taidan joutaa työkelvottomuuseläkkeelle näin vähän päälle nelikymppisenä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on
Ylioppilastodistus
Yliopistossakin oltu
ABC ajokortti
Oma teoriani on se, että rekrytoidaan liikaa samankaltaisia ihmisiä kuin rekrytoivat henkilöt itse ovat. Alani arkkityyppi on sellainen kauluspaitainen kaveri suo
No, jos tiedät millainen ulkoinen habitus omalla alallasi pätee ja toimii, niin ihan omaa syytä, jos antaa jo työpaikkahaastattelussa itsestään kapinoivan juntin vaikutelman. Että joo, oma teoriasi on täysin oikein. Pukeudu ja köyttäydy muutenkin seuraavan kerran kuten mahdolliset tulevat työkaverisi, niin sinut saatetaan ottaa mukaan porukkaan. Tämä nyt on ihan alkeellisinta psykologiaa.