Oletko juonut legendaarista Sorbusta?
Eli soppaa? Ei ole aikoihin näkynyt Alkossa edes laimennettuna 15% versiona.
Kommentit (49)
Olen nauttinut mainittua juomaa herrojen kera luiskassa.
Vierailija kirjoitti:
Sorbus maistui hyvältä, samoin kuin joku Muscato/muscatol...en muista nimeä, mutta keltainen etiketti taisi olla ja jotain rypäleitten kuvia...kymmeniä vuosia sitten, olin tuolloin alle 18v
Patras Muscatel. Makea valkoviini.
Etsin sitä, ei löytynyt. Löytyi jotain muuta halpaa, makeaa muskatelliviiniä, mutta siinä oli kumma kissanpissamainen jälkiaromi. Jos mutusteli rypäleitä ja juustoja, tuota jälkimakua ei tullut.
En muista, että Patrasas Muscatel-viinissä tuota jälkimakua olisi ollut, mutta joinkin sitä vain kerran ja ainahan makeat liemet alkoivat nuorena tökkiä, kun niitä humaltumismielessä juotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen. Oma lempparini kategoriassa oli kuitenkin Ruska ja Aperita. Minttusuklaa ja Mesiviini taisivat olla suosituimmat. Väkevistä juomakocktaileista Vodkalime ja Americano. Gin Lemon oli vahvin ja siksi suosittu. Miedommista viineistä hyvää oli Marlin helmeilevä omenaviini.
Samoin, noin 50 vuotta sitten teininä, mutta cocktailit olivat ampiainen ja auringonnousu (vai -laskuko se oli). Ja valkovenäläinen.
Auringonnousussa oli tuoremehua ja laskussa pommacia. Sininen enkeli, Mariella, Vinetto
Olisiko Marinella?
Sitruspohjainen katkero.
Sitä saa kai yhä Systembolagetista.
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä sitä muutakaan kuin Sorbusta rahattomana opiskelijana. Puliukkojen juoma sai kelvata.
Kiljua tietenki.
Sorbus äänestettiin aikoinaan maailman tasolla makutestissä parhaaksi väkeväksi viiniksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sorbus maistui hyvältä, samoin kuin joku Muscato/muscatol...en muista nimeä, mutta keltainen etiketti taisi olla ja jotain rypäleitten kuvia...kymmeniä vuosia sitten, olin tuolloin alle 18v
Etsin sitä, ei löytynyt. Löytyi jotain muuta halpaa, makeaa muskatelliviiniä, mutta siinä oli kumma kissanpissamainen jälkiaromi. Jos mutusteli rypäleitä ja juustoja, tuota jälkimakua ei tullut.
En muista, että Patrasas Muscatel-viinissä tuota jälkimakua olisi ollut, mutta joinkin sitä vain kerran ja ainahan makeat liemet alkoivat nuorena tökkiä, kun niitä humaltumismielessä juotiin.
Ei noita ole ollut myynnissä varmaan kymmeniin vuosiin, tuo Muscatel oli muistaaksi rakenteeltaan vähän 'paksumpaa' kuin vesimäiset viinit... saattaa olla vain mielikuva
Ei ole kaktus viinaa vaan sorbus viinaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen. Oma lempparini kategoriassa oli kuitenkin Ruska ja Aperita. Minttusuklaa ja Mesiviini taisivat olla suosituimmat. Väkevistä juomakocktaileista Vodkalime ja Americano. Gin Lemon oli vahvin ja siksi suosittu. Miedommista viineistä hyvää oli Marlin helmeilevä omenaviini.
Samoin, noin 50 vuotta sitten teininä, mutta cocktailit olivat ampiainen ja auringonnousu (vai -laskuko se oli). Ja valkovenäläinen.
Auringonnousussa oli tuoremehua ja laskussa pommacia. Sininen enkeli, Mariella, Vinetto
Ampiainen, Sininen enkeli, valkovenäläinen ja Ville Vallaton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli myös Muscat, jossa oli tuollainen rypäle-etiketti. Muistaakseni keltainen pohja ja hevoskärryt joissa oli rypäleitä kyydissä. Oisko ollut Unkarista?
Kurvista pimeä " soppa" povarilämpimänä, eka huikka tuli ylös mutta sen jälkeen pysyi sisällä.
Maistoin nuorena. En muista siitä kauheasti koska aikaa kulunut. Ei varmaan kummoinen makuelämys? Vai onko siinä joku juttu, ehkä.
Joo. Repan, Aarun,Linkun ja Mimmin kaa Karhupuistos. Oi niitä Aikoja ! <3 Mut sitte porvarit pilas koko Kallion.
Vierailija kirjoitti:
Karjalaviini myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ampiainen, Sininen enkeli, valkovenäläinen ja Ville Vallaton.
Beduiini, Sivuluisu, Bacardi- ja Cabanacolat.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai tullut joskus juotua. Ei enää sitä suomalaista sorbusta saa Alkosta, mutta olen ymmärtänyt, että Virossa myytäisiin jotain vastaavaa väkevää pihlajanmarjaviiniä.
Dubonnet on se, mistä Soppaa on alettu kehittelemään ja kopioimaan Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Magyar feher bor oli opiskelijalle halvempaa.
Maku oli tosi tanniininen.
Tää on oikeasti pahaa. Oon maistanut Sorbusta joskus varmaan 30v sitten, ei se nyt mitään herkkua ollut, mutta ehkä sitä puoli lasillista pystyi juomaan.
Vierailija kirjoitti:
Ruskan/kin, eli kavereiden kesken "ruken" pilasivat laimentamalla, kun siitä originaalista sai juuri vesiohentamalla mainiota kännilimpparia, ja edullistakin vielä.
Vierailija kirjoitti:
Patras Muscatel varmaankin. Sitäkään ei ole ollut tarjolla kai vuosikymmeniin. Vastaavia viinejä kyllä löytyy, mutta maku ei yllä lähellekään Patrasta.
Kerran ostin joskus ysärin lopussa. Makeaahan se oli.
Totta kai tullut joskus juotua. Ei enää sitä suomalaista sorbusta saa Alkosta, mutta olen ymmärtänyt, että Virossa myytäisiin jotain vastaavaa väkevää pihlajanmarjaviiniä.