Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko se normaalia että herää yöllä miettimään työasioita?

Vierailija
15.10.2025 |

Ja viikonloppuisin ne pyörii päässä koko ajan enkä palaudu yhtään.

Minulla on tällainen tilanne. Olen aina ollut masennukseen taipuvainen, tunnollinen ja tarkka. Mutta aikaisemmin ei ole tällaista ollut. Vaihdoin 2 vuotta sitten työpaikkaa, ja vaikka se on muuten kiva paikka, on siellä iso vastuu ja paljon päällekkäisiä työtehtäviä. Niitä ei voi vähentää. Ensimmäinen vuosi meni kohtuullisesti, mutta nyt toisena vuotena on ollut ongelmia eikä ne häviä.

Lisäksi minulla on koko ajan vatsa sekaisin ja olen alkanut unohdella asioita. 

Työterveys antaa max viikon saikkua ja pillerit, en tiedä riittääkö se.

Tämmöinen tilanne. Pelkään että saan kohta romahduksen ja sen häpeän vielä päälle. 

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalia on. Parhaat ideat ja suunnitelmat syntyy klo 4 aamuyöstä. Mulla ollut sama vaiva varmaan 10 vuotta.

Vierailija
22/36 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko keskustellut tilanteestasi esihenkilösi kanssa ja kertonut, että et selviä nykyisistä työtehtävistäsi ilman, että kuormitut liikaa? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se hyvinkin tavallista. Normaalista en tiedä, kun jossakin vaiheessa on niin yleistä, että on jo normaalia.

Ei kuitenkaan tee ollenkaan hyvää sinulle. Ota se vähäkin saikku, mitä tarjotaan. Viikossa jo voit korjata univelkaa sen verran, että jaksat keskustella töissä töiden uudelleenjärjestelyistä.

Vierailija
24/36 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko menopaussi-ikäinen nainen? Jos olet,voi olla siihen liittyviä uniongelmia ja ahdistuksia.

Vierailija
25/36 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ovan beskriven typ av arbete medför att man inte får så mycket gjort hemma, utan allt måste köpas som service. Det är helt ok om arbetsgivaren kompenserar tillräckligt med lönenivån.

Skulle den finska skattmasen inse att minst hälften av det förtjänade måste bli hos den som förtjänar skulle det vara en klar förbättring. 

Vierailija
26/36 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon samanlaisessa tilanteessa. En tiedä mitä tehdä myöskään. En voi jäädä edes saikulle, koska jos jäisin saisin seuraavissa yt:ssä kenkää. Heikkoutta ei voi näyttää ja työpaikkaa ei voi vaihtaa, kun työtilanne on mikä on. En tiedä miten kauan enää jaksan.

Ota lomaa, vaikka palkatonta jollei ole lomapäiviä kertynyt ja vaihda siksi aikaa maisemaa. Sano suoraan esihenkilölle että olet loman tarpeessa ja että ajatukset tulee saada irti töistä loman ajaksi.

Ennemmin tai myöhemmin tuossa tapahtuu romahdus ja siihen ei edes puolen vuoden sairausloma välttämättä riitä.

Vierailija
27/36 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli joskus sama tilanne ja irtisanouduin vaikka kaikki piti hulluna. Valehtelematta neljä kuukautta nukuin koska stressi laukesi. Sitten tuntui että nyt on pää siinä kunnossa että haen töitä ja sainkin. Nyt viidettä vuotta uudessa työssä ja ei ole uusinut nuo oireet. Luulen että olin vain liian vaativassa paikassa enkä tajunnut sitä aikanaan itse. 

Vierailija
28/36 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ovan beskriven typ av arbete medför att man inte får så mycket gjort hemma, utan allt måste köpas som service. Det är helt ok om arbetsgivaren kompenserar tillräckligt med lönenivån.

Skulle den finska skattmasen inse att minst hälften av det förtjänade måste bli hos den som förtjänar skulle det vara en klar förbättring. 

Och samma på Finska?

Vierailija
29/36 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko menopaussi-ikäinen nainen? Jos olet,voi olla siihen liittyviä uniongelmia ja ahdistuksia.

Tätä itse myös veikkaisin plus huono työnjohto

Vierailija
30/36 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama. Ei oikein keksi miten pääsis ulos. 

Vierailija
31/36 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon samanlaisessa tilanteessa. En tiedä mitä tehdä myöskään. En voi jäädä edes saikulle, koska jos jäisin saisin seuraavissa yt:ssä kenkää. Heikkoutta ei voi näyttää ja työpaikkaa ei voi vaihtaa, kun työtilanne on mikä on. En tiedä miten kauan enää jaksan.

Ota lomaa, vaikka palkatonta jollei ole lomapäiviä kertynyt ja vaihda siksi aikaa maisemaa. Sano suoraan esihenkilölle että olet loman tarpeessa ja että ajatukset tulee saada irti töistä loman ajaksi.

Ennemmin tai myöhemmin tuossa tapahtuu romahdus ja siihen ei edes puolen vuoden sairausloma välttämättä riitä.

Jos tämä romahdus tulee niin mitä se käytännössä tarkoittaa? 

Vierailija
32/36 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutulle kävi näin, sai pidemmän saikun ja joutui vähentämään sitten työtunteja, romahdus oli tosi lähellä. 

Vierailija
33/36 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Och samma på Finska?

De som drabbas av symtomen som diskuteras här, behöver ingen översättning. Orsaken är given.

Vierailija
34/36 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Och samma på Finska?

De som drabbas av symtomen som diskuteras här, behöver ingen översättning. Orsaken är given.

Mikä tää ruottihomma oikein on, joka ketjussa. 

Vierailija
35/36 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue kirja Work smarter, live better. Konkreettisia ohjeita joiden avulla en ainakaan itse joudu pohtimaan töitä vapaa-ajalla. Koin työuupumuksen pari vuotta ennen kuin luin kirjan eli haasteita oli aiemmin. Nyt olen oppinut parempia tapoja pitää vapaa-ajasta huolta ja silti hoidan työni hyvin. Tärkeintä on kalenterin suunnittelu, mikä auttaa sekä siinä ettei iltaisin tarvitse pohtia mitä huomenna tekisi tai miettiä milloinkohan jonkin asian ehtisi hoitaa. Ei tarvitse miettiä kun olen suunnitellut ne jo kalenteriin. Kalenterin suunnittelu auttaa myös siinä että on helpompi nähdä etukäteen milloin on tulossa liikaa töitä (to do -tehtäville ei löydy tarpeeksi aikaa), jolloin joitain asioita ehtii ennakoivasti siirtää myöhemmäksi tai muuten priorisoida esihenkilön kanssa. Kalenteroi aikaa erikseen kalenterin suunnittelulle - se on kaiken a ja o että asiat pysyvät ojennuksessa etkä huku kuormitukseen. 

Lyhyellä tähtäimellä suosittelen melatoniinin tai muun unilääkkeen käyttöä että saat palauduttua. Olet jo työuupumuksen partaalla. Nyt terveys edellä ja muista että tuostakin tilasta toipuminen voi olla parin vuoden aaltoileva prosessi. Ota iisisti ja ole armollinen itsellesi. Ei ole kiire sykkiä ja näyttää että kaikki on ok. 

Vierailija
36/36 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on noin ollut jo 20 vuotta. Yleensä työasiat pyörii nukkumaan mennessä vaikeuttaen nukahtamista ja aamulla herään kelaten työasioita. Monesti näen untakin töistä. Viikonloppuisin en tietysti palaudu, kun teen viikonloppuisinkin aina töitä edes muutaman tunnin. Sama lomilla.

Normaalia tällä alalla. Olen hyväksynyt tilanteen ja oppinut sen kanssa elämään, että näin se, vaan on. 

Ratsastusharrastus on siitä hieno homma, että tallille, kun menee, työasiat kaikkoaa mielestä. Ja ne pysyy poissa mielestä useamman tunnin vielä tallilta lähdön jälkeen. Hepojen kanssa on vaan hetkessä.

asianajaja, N54