Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saisitko vamhemmiltasi rahaa, jos tarvitsisit juuri nyt?

Vierailija
15.10.2025 |

Millaisia summia? Millaisella aikavälillä pitäisi maksaa takaisin? Tarvisisiko maksaa ollenkaan takaisin? Vaimo saa tämän tästä porukoiltaan rahaa, kun kysyy. 20-500 euroa on saanut tuosta noin vaan. Ei ole edes tarvinnut selittää, mihin rahat on tarkoitettu ja usein onkin pitänyt baari-illan porukoittensa rahoilla. Eikä tarvitse maksaa takaisin. Itse mielummin kysyn kavereilta ensin, ennenkuin äidiltä kysyn rahaa. Vaimon mukaan on ihan normaalia, että porukat tukee vähempi varaisempaa lastaan. Miten on? Minkä ikäinen olet? Teetkö työtä? Itse ollaan 38 ja kumpikin ollaan sairaseläkkeellä. 

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi kupata vanhempia? Aikuinen vastaa itse omasta elämästään

Vierailija
42/55 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani ovat kuolleet, mutta en ole ikinä pyytänyt heiltä rahaa. En lapsena tai edes teini-iässä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani olevat jo kuolleet. Muutenkin raha liikkui lähinnä toisin päin eli minä annoin sitä heille.

Vierailija
44/55 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä sairauksien vuoksi olette eläkkeellä ap?

Vierailija
45/55 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran pyysin isältä ihan vähän rahaa. Typerä juttu mutta halusin vain tietää miten hän reagoisi, saisinko apua jos tarvisin, en oikeasti tarvinnut. No, isä pimahtikin ihan viimeisen päälle, laittoi tililleni tonnin ja huusi nuppi punaisena että anna olla viimeinen kerta ja miten olet voinut hoitaa asiasi noin huonosti. Menin niin hämilleni etten saanut sanottua mitään. 

Vierailija
46/55 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani ovat kuolleet jo vuosikymmeniä sitten.

Vierailija
47/55 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisin lainaksi isältäni noin 10000 € ja pojaltani noin 5000€, jos haluaisin ostaa uuden sijoitusasunnon. 

Isäni on mulle velkaa etelänmatkan, jonne mennään tässä jonkun ajan päästä. Hän ei ole velkaa siksi, että hänellä olisi ollut rahanpuute matkaa hankittaessa, vaan siksi että maksoin könttänä matkan, enkä oo jaksanu summaa vielä isältä kysyä takaisin.

Lainaillaan aina toisilemme ristiin, jos jollain on tarve 😊 

Vierailija
48/55 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aiemmin saanut kymmeniäkin tuhansia pyytämättä. Samaa perinnettä jatkan itse oman jälkipolveni kanssa.

Vierailija
49/55 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hävettäisi pyytää rahaa baari-iltaan, vaikka syytä ei tarvitsisi kertoa. En pyytäisi ilman oikeaa tarvetta.

Isäni opetti minulle jo nuorena, että aina pitää olla rahaa varalla yllättäviin tilanteisiin. Eli rahaa olisi aina baari-iltaan. Mutta jos rahat on vähissä (vähemmän kuin useampi baari-ilta), niin mitään baari-iltoja ei olisi.

Heh. Mun vanhemmat opetti, että rahaa ei kanneta baariin, enkä ole kantanutkaan. En ole koskaan kärsinyt rahapulasta, aina on ollut rahaa etelänmatkaan, jos sellaiselle on halunnut. 

Kun jättää välistä alkoholin, tupakan, kauneushoitolat ja kahvilat, ei tarvitse stressata. On ylipäätään helppoa kun raha ei polta taskuja. 

Vierailija
50/55 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saisi. Vanhemmilla on n. 500t€ varallisuus ja kehuskelevat tilillä olevalla rahalla kun rahaa ei eläkkeellä kuulemma kulu. Eivät ole antaneet senttiäkään sen jälkeen kun tulin täysi-ikäiseksi. En kyllä tarvitsekaan, pärjään hienosi.

Vierailija
51/55 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisin, ihan tuhansiakin jos pyytäisin. En ole moneen vuoteen pyytänyt, mutta saan joskus jotain oma-aloitteisesti. Plus toki siihen lahjaverottomaan maksimisummaan asti niin usein kuin verottaja mahdollistaa. Pärjään omallakin palkalla ihan ok, mutta miksi maksaa sitten aikanaan perintöveroa turhaan. Tavoitteena on jättää omille lapsilleni isompi potti, kuin itse saan.

Vierailija
52/55 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisin, mutta ei onneksi ole tarvetta. Tykkäävät kyllä muutenkin tarjota ravintolassa, teattereita jne. vaikka ei rahan puolesta tarvitsisi, tienaan itsekin 80-90 k vuodessa. Mutta ovat molemmat olleet rahakkailla urilla ja lisäksi perintöomaisuutta saaneet. Olen joskus sanonut, että ei tarvitse kaikkea tasata kun saattavat laittaa minunkin tilille jotakin rahaa jos ovat maksaneet eri elämäntilanteessa olevan sisarukseni menoja, mutta heille on hirveän tärkeää olla tasapuolisia. Niin antaa olla jos se heille hyvän mielen tuo.

Vierailija
53/55 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saisi. Mullan alta on hankala tehdä tilisiirtoja.

Vierailija
54/55 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan pyytänyt vanhemmiltani rahaa sen jälkeen, kun parikymppisenä muutin pois kotoa. Se olisi täysin vieras ajatus itselleni. Isä on kuollut enkä juuri keksi kaukaisempaa ajatusta, kuin että pyytäisin äidiltäni rahaa. Siksi en osaa tai edes halua vastata rahan saamiseen, niin hypoteettinen on koko kysymys.

Tuulen huuhtoma perse oli velipojallakin mukana, kun kotoa lähti. Hienosti ollaan kumpikin itsemme ja lapsemme elätetty. Puolisot toki kantaneet myös oman vastuunsa.

M47

Vierailija
55/55 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran pyysin isältä ihan vähän rahaa. Typerä juttu mutta halusin vain tietää miten hän reagoisi, saisinko apua jos tarvisin, en oikeasti tarvinnut. No, isä pimahtikin ihan viimeisen päälle, laittoi tililleni tonnin ja huusi nuppi punaisena että anna olla viimeinen kerta ja miten olet voinut hoitaa asiasi noin huonosti. Menin niin hämilleni etten saanut sanottua mitään. 

Totta kai isä pettyi, kun lapsi paljastui rahan pummaajaksi ja oman taloutensa sotkijaksi. Todellisuudessa olikin sitten epärehellinen testailija.