Aamu toi, ilta vei -laulun sanoista
Sua muistan vielä useinkin yksin kun mä oon
Kuin kynttilä on elämämme tää
Vain pieni tuuli joskus voi liekin sammuttaa
Taas toisinaan se myrskyn kestää voi
Sä olit yksi kukka vain minun tarhassain
Oli terälehdet juuri auenneet
Niin kaunista en kukkaa voi koskaan unhoittaa
Sen kesän olit minun kokonaan
Minkä aamu toi, sen ilta aina vei
Näin elin nuoruuteni parhaimman
Niin jäi mun ystävät, mut jäin myös itsekin
Oli syksy tullut myös mun elämään
Nyt katson käsiin vanhoihin ja töihin tehtyihin
Ne kyyneleistä täyttyis, tunnen sen
Tää aika elämästä on vuoro itkuun mun
Ja silloin laskut maksettava on
Minkä aamu toi, sen ilta aina vei
Näin elin nuoruuteni parhaimman
Niin jäi mun ystävät, mut jäin myös itsekin
Oli syksy tullut myös mun elämään
Sua muistan vielä useinkin yksin kun mä oon
Kuin kynttilä on elämämme tää
Vain pieni tuuli joskus voi liekin sammuttaa
Taas toisinaan se myrskyn kestää voi
Mitä mielestäsi toi "Vain pieni tuuli joskus voi liekin sammuttaa Taas toisinaan se myrskyn kestää voi" tarkoittaa? Onko elämänkynttilän liekin sammuminen vertauskuva kuolemisesta vai tarkoittaako se jotain muuta, muunlaista liekin sammumista?
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
"Sä olit yksi kukka vain minun tarhassain
Oli terälehdet juuri auenneet
Sen kesän olit minun kokonaan
Onkohan tämä kohta kuultu kappaleen julkaisuhetkellä yhtä rajulla tavalla kuin mikä mulle nyt tuli mieleen eli että ainakin yksi muisteltavista ja ehkä kaduttavistakin teoista olis liittynyt vähän liian nuoreen tyttöön?
Mä olen jotenkin aina itse ajatellut tuon laulun "minän" olleen myös silloin aikanaan nuori ja nyt katsoo elämäänsä taaksepäin.
Vierailija kirjoitti:
"Vain pieni tuuli joskus
Voi liekin sammuttaa
Taas toisinaan se myrskyn kestää voi."
---
Minulle nuo sanat merkitsevät kuolemaa.
Mä olen taas sen itse ajatellut koskevan rakkauden menettämistä tai sen säilymistä (myrskystä huolimatta).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli terälehdet juuri auenneet.
Sen kesän olit minun kokonaan.
---
Tuosta voi päätellä, että henkilön katumus viittaa vain yhteen ihmiseen.
Hän tajuaa tuhonneensa jonkun elämän.
( Nyt katson käsiin vanhoihin ja töihin tehtyihin
Ne kyynelistä täyttyis, tunnen sen.
Tää aika elämästä on vuoroon itkuun mun
Ja silloin lasku maksettava on. )
Enemmänkin ajattelen, ettei silloin nuorena ymmärtänyt kohdanneensa elämänsä rakkauden vaan lenteli kukasta kukkaan ja vanhana katuu, että haaskasi elämänsä sen sijaan, että olisi asettunut aloilleen tuon naisen kanssa. Pettäminen ja lupausten pettäminen on ehkä se mitä teki ja lopulta jäi yksin elämään vanhuuttaan.
Kuumat kyyneleet kertoo Liisa vaimosta ja pojasta. Näistä joutui kuitenkin luopumaan, koska alkoholi voitti. Olen lapsuudessani tavannut Liisan ja pojan erään silloisen naapurimme luona. Jamppa oli keikalla. Poika oli minua nuorempi pellavapää.
Vierailija kirjoitti:
"Vain pieni tuuli joskus
Voi liekin sammuttaa
---
Meille 1960-luvulla syntyneille tuo merkitsee suhteen päättymistä. Joskus rakkaus (se liekki) päättyy johonkin varsin mitättömään, joskus se kestää mitä vain. Kyseessä on iskelmä, joka sanoitettiin 1970-luvun lopulla, tuo on ihan tyypillistä sen ajan rakkauslaululyriikkaa. Jo aikaisemmin sanailtiin tyyliin " Tulenliekkinä lähdit kerran, uuden luo toisen luo. Kylmä surun ääni
hiipi sisimpääni, sävel tumma lohduton. Tulenliekkini sammui kerran, lämpö sen polte sen. Nyt on muisto musta täynnä kaipausta. Orpo sydämeni on." - ei tuossakaan kuolemasta lauleta, vaikka sydän orvoksi jäikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
---
Eihän siinä kukaan kuole. Tyttö oli sen kesän heilana, syksyllä mies lähti ja nyt on ikävä. Nainen todennäköisesti löysi pysyvän onnen, kyllä siinä on nyt miehen vuoro itkeä.
Niin, Jampalla oli myös hitti: Kevään ensikukkanen.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei tule mieleen, että mies olisi tuhonnut muiden elämän kuin omansa. Käsiin katsominen ja töiden miettiminen voi tarkoittaa sitäkin, että lähti maailmalle reissuhommiin tai pohjoisesta etelään ja miettii vanhana, että oliko se sen arvoista, että ihmissuhteet jäivät. Oli yleistä silloin viitisenkymmentä vuotta sitten ja silloin vanhaksi alettiin mieltää itsensä jo ennen keski-ikää. Jamppa Tuomisen Kuumat kyyneleet kertoo myös pohjoisen kasvatista, joka lähti rakkaansa luota töiden takia eli eiköhän teema ole sama ja olisiko siinä yhtymäkohtia myös todellisuuteen hänen kohdallaan.
No mutta Jamppahan palasi ja vei Liisan vihille, jonka seurauksena saivat pojan. Hän menetti tuon kaiken valitessaan juomisen.
Olisiko meille kaikille yllätys, jos Jamppa Tuomiset laulut olisi sanoitettu ihan vain sillä tavalla, joka keräsi kuulijoita? Ei tuohon aikaan kirjoitettu laulajan omasta elämästä, vaikka kivasti sanoituksia voidaan tulkita siten, että esikuvana on esittähä itse. 70-luvulla muutto Ruotsiin, ikävä, kaipaus ja rakkaan lähtö toisen matkaan sekä viina ja vieraat naiset olivat normisettiä sanoituksissa, en lähtisi henkilöimään näitä laulajille.
Ei Erkki Junkkarinenkaan asunut Lappeenrannassa vaan Riihimäellä, vaikka miten väkeä itäiseen Suomeen houkutteli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
---
Enemmänkin ajattelen, ettei silloin nuorena ymmärtänyt kohdanneensa elämänsä rakkauden vaan lenteli kukasta kukkaan ja vanhana katuu, että haaskasi elämänsä sen sijaan, että olisi asettunut aloilleen tuon naisen kanssa. Pettäminen ja lupausten pettäminen on ehkä se mitä teki
Miksi Kuumat kyyneleet kertoisi Liisasta ja pojasta? Laulussa kerrotaan ikävästä takaisin Liisan luokse ennen pojan syntymää, siis tyypillisestä suurten ikäluokkien tilanteesta, kun kotiseutu piti jättää ja lähteä muualle töihin.
Itse en niinkään mieti sanojen tarkoitusta, mutta minusta laulu on kaunis. Ja hyvin esitetty. Sanat voivat merkitä eri ihmisille ihan eri asioita. Ja niin on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Vain pieni tuuli joskus
Voi liekin sammuttaa
---
Meille 1960-luvulla syntyneille tuo merkitsee suhteen päättymistä. Joskus rakkaus (se liekki) päättyy johonkin varsin mitättömään, joskus se kestää mitä vain. Kyseessä on iskelmä, joka sanoitettiin 1970-luvun lopulla, tuo on ihan tyypillistä sen ajan rakkauslaululyriikkaa. Jo aikaisemmin sanailtiin tyyliin " Tulenliekkinä lähdit kerran, uuden luo toisen luo. Kylmä surun ääni
hiipi sisimpääni, sävel tumma lohduton. Tulenliekkini sammui kerran, lämpö sen polte sen. Nyt on muisto musta täynnä kaipausta. Orpo sydämeni on." - ei tuossakaan kuolemasta lauleta, vaikka sydän orvoksi jäikin.
Kertoo paljon sen ajan positiivisesta maailmankuvasta :-D Hauskaa artisteillekin ilta toisensa jälkeen mennä lavoille ja laulaa kurjuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko meille kaikille yllätys, jos Jamppa Tuomiset laulut olisi sanoitettu ihan vain sillä tavalla, joka keräsi kuulijoita? Ei tuohon aikaan kirjoitettu laulajan omasta elämästä, vaikka kivasti sanoituksia voidaan tulkita siten, että esikuvana on esittähä itse. 70-luvulla muutto Ruotsiin, ikävä, kaipaus ja rakkaan lähtö toisen matkaan sekä viina ja vieraat naiset olivat normisettiä sanoituksissa, en lähtisi henkilöimään näitä laulajille.
Ei Erkki Junkkarinenkaan asunut Lappeenrannassa vaan Riihimäellä, vaikka miten väkeä itäiseen Suomeen houkutteli.
Niin ja D ei asu Kuusamossa, vaikka se häntä kutsuu. Kertoo kuitenkin todellisuudesta. Näin myös suurin osa Jampan lauluista, kertoo hänen oikeasta elämästä. Tunnen hänen siskon.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuohon aikaan kerrottiin lauluissa eletystä elämästä, siis artistin. Junnu Vainion, Matkalla pohjoiseen on totisinta totta. Joka ikinen sana, on lausuttu, kun ajoivat pohjoiseen. Numminen on M.A Numminen.
Ei ehkä kuitenkaan fyysisestä.