Aamu toi, ilta vei -laulun sanoista
Sua muistan vielä useinkin yksin kun mä oon
Kuin kynttilä on elämämme tää
Vain pieni tuuli joskus voi liekin sammuttaa
Taas toisinaan se myrskyn kestää voi
Sä olit yksi kukka vain minun tarhassain
Oli terälehdet juuri auenneet
Niin kaunista en kukkaa voi koskaan unhoittaa
Sen kesän olit minun kokonaan
Minkä aamu toi, sen ilta aina vei
Näin elin nuoruuteni parhaimman
Niin jäi mun ystävät, mut jäin myös itsekin
Oli syksy tullut myös mun elämään
Nyt katson käsiin vanhoihin ja töihin tehtyihin
Ne kyyneleistä täyttyis, tunnen sen
Tää aika elämästä on vuoro itkuun mun
Ja silloin laskut maksettava on
Minkä aamu toi, sen ilta aina vei
Näin elin nuoruuteni parhaimman
Niin jäi mun ystävät, mut jäin myös itsekin
Oli syksy tullut myös mun elämään
Sua muistan vielä useinkin yksin kun mä oon
Kuin kynttilä on elämämme tää
Taas toisinaan se myrskyn kestää voi
Mitä mielestäsi toi "Vain pieni tuuli joskus voi liekin sammuttaa Taas toisinaan se myrskyn kestää voi" tarkoittaa? Onko elämänkynttilän liekin sammuminen vertauskuva kuolemisesta vai tarkoittaako se jotain muuta, muunlaista liekin sammumista?
Kommentit (53)
Vähän samaa kuin candle in the wind. Tulkinnan varaa on, kun tuossa elämä kuitenkin jatkuu.
Tuo laulu kuului nuoruuteeni, ja nyt alkavat olla ajankohtaisemmat sanat "katson käsiin vanhoihin".
Vierailija kirjoitti:
Hienot sanat
Vain pieni tuuli joskus voi liekin sammuttaa.
Ajattelen että kyse on kuolemasta.
Se häälyi taustalla monissa Raul Reimanin sanoituksissa.
Tekstin hienous piilee juuri sen monitulkintaisuudessa. Itse olen aina ajatellut, että siinä kuvataan surua aiemmista vastoinkäymisistä, joista ainakin osa on itse aiheutettuja.
Vierailija kirjoitti:
Minkä aamu toi
Sen ilta aina vei
Näin elin nuoruuteni parhaimman.
Niin jäi mun ystäväin
Mut jäin myös itsekin
Oli syksy tullut myös mun elämään.
Eräs hunningolla käväissyt toimittaja sai tästä kimmokkeen parantaa elämäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä olit yksi kukka vain minun tarhassain
Oli terälehdet juuri auenneet.
Sen kesän olit minun kokonaan.
---
Tuosta voi päätellä, että henkilön katumus viittaa vain yhteen ihmiseen.
Hän tajuaa tuhonneensa jonkun elämän.
( Nyt katson käsiin vanhoihin ja töihin tehtyihin
Ne kyynelistä täyttyis, tunnen sen.
Tää aika elämästä on vuoroon itkuun mun
Ja silloin lasku maksettava on. )
Eihän siinä kukaan kuole. Tyttö oli sen kesän heilana, syksyllä mies lähti ja nyt on ikävä. Nainen todennäköisesti löysi pysyvän onnen, kyllä siinä on nyt miehen vuoro itkeä.
Enemmänkin ajattelen, ettei silloin nuorena ymmärtänyt kohdanneensa elämänsä rakkauden vaan lenteli kukasta kukkaan ja vanhana katuu, että haaskasi elämänsä sen sijaan, että olisi asettunut aloilleen tuon naisen kanssa. Pettäminen ja lupausten pettäminen on ehkä se mitä teki
26/26
Kyllä se niinkin voi ajatella.
Teksti on monitulkintainen.
Minulla ei tule mieleen, että mies olisi tuhonnut muiden elämän kuin omansa. Käsiin katsominen ja töiden miettiminen voi tarkoittaa sitäkin, että lähti maailmalle reissuhommiin tai pohjoisesta etelään ja miettii vanhana, että oliko se sen arvoista, että ihmissuhteet jäivät. Oli yleistä silloin viitisenkymmentä vuotta sitten ja silloin vanhaksi alettiin mieltää itsensä jo ennen keski-ikää. Jamppa Tuomisen Kuumat kyyneleet kertoo myös pohjoisen kasvatista, joka lähti rakkaansa luota töiden takia eli eiköhän teema ole sama ja olisiko siinä yhtymäkohtia myös todellisuuteen hänen kohdallaan.
Sanat ovat väärinpäin. Ilta toi ja aamu vei. Ilta tuo rauhan ja vapaa-ajan, vapauden. Aamu vie sen ja tekee sinusta työn antajan pershu**an kunnes ilta taas koittaa.
Sanat ja sävellys ovat Veikko Juntusen.
S. Posio v. 1946.
Tätähän minä olen ihmetellyt. Suomessa on pieneen väestömäärään nähden tosi paljon todella lahjakkaita ihmisiä.
Jos joku on tehnyt todella hyvän sanoituksen/sävellyksen/sovituksen, en välttämättä edes halua tietää sen enempää.
Tarkoittaa, ettei mitään ulkomusiikillisia tekijöitä.
Sua muistan vielä useinkin yksin kun mä oon.
Kuin kynttilä on elämämme tää.
Taas toisinaan se myrskyn kestää voi.
Sä olit yksi kukka vain minun tarhassain.
Oli terälehdet juuri auenneet.
Sen kesän olit minun kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Sanat ovat väärinpäin. Ilta toi ja aamu vei. Ilta tuo rauhan ja vapaa-ajan, vapauden. Aamu vie sen ja tekee sinusta työn antajan pershu**an kunnes ilta taas koittaa.
Aamusta lähtien ansaittiin, mutta illalla se tienesti tuhlattiin. Mitään ei jäänyt säästöön ja viivan alle.
"Vain pieni tuuli joskus
Voi liekin sammuttaa
Taas toisinaan se myrskyn kestää voi."
---
Minulle nuo sanat merkitsevät kuolemaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienot sanat
Niin mäkin ajattelin ensin mutta mun mielestä kuolema ei sovi sanoihin muuten. Sanat kokonaisuudessaan kertoo jostain eletyn elämän läpi käymisestä.
ap
Vaikka täällä on tullut hyviä vaihtoehtoja, niin elämän liekin sammuminen on minusta ilmeinen viittaus kuolemaan. Sanoisin, että kertoja on miettiessään oman elämänsä kulkua alkanut miettiä elämän haurautta ja arvaamattomuutta yleensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain pieni vastoinkäyminen joskus voi johtaa ihmisen kuolemaan, taas toisinaan ihminen kestää hirveitä vastoinkäymisiä. Esim. joku kuolee influenssaan, kun joku toinen taas selviää syövästäkin.
Ehkä toi laulu kuitenkin kertoo jostain henkisestä. Ei influenssista ja syövistä..
Tällä foorumilla pitää käyttää jokaiseen taliaivoon meneviä vertauksia, kun mikään henkinen tai muu ylimaallinen ei mene perille😏
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienot sanat
Niin mäkin ajattelin ensin mutta mun mielestä kuolema ei sovi sanoihin muuten. Sanat kokonaisuudessaan kertoo jostain eletyn elämän läpi käymisestä.
ap
Vaikka täällä on tullut hyviä vaihtoehtoja, niin elämän liekin sammuminen on minusta ilmeinen viittaus kuolemaan. Sanoisin, että kertoja on miettiessään oman elämänsä kulkua alkanut miettiä elämän haurautta ja arvaamattomuutta yleensä.
Hyvä teksti on monitulkintainen. Henkilö katsoo elämäänsä taaksepäin. Mielestäni laulun alku kynttilävertauksineen kertoo elämän arvaamattomuudesta ja hauraudesta yleisellä tasolla. Sitten laulaja muistelee suhdetta, jonka hän itse pilasi. Lopussa katsotaan taaksepäin ja huomataan, ettei mitään ole saatu aikaan ja on tullut tehtyä semmoisiakin, mikä kaduttaa. Koko elämä on ollut tyhjää toimintaa *aamu toi, ilta vei* tai *mikä laulaen tulee, se viheltäen menee*, mutta lopulta on vastattava teoistaan korkeimpien silmien edessä.
Jamppa Tuominen kertoi jossakin haastattelussa, mahdollisesti keksityn tarinan vierailustaan kalareissulla jossakin lestadiolaismökissä. Hän oli siellä laulanut kappaleen. Lestadiolaiset eivät seuraa kevyttä musiikkia ja mökin asukkaat olivatmihastelleet ja luulleet laulua joksikin uudeksi virreksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienot sanat
ap
Elämän liekin sammuminen ei välttämättä viittaa suoraan kuolemaan, vaan elämänhalun hiipumiseen, ei halua, uskalla tai jaksa etsiä ja kohdata uutta esim. juuri rakkautta. Onhan elämänhalun katoaminen tavallaan jo elämän loppu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain pieni vastoinkäyminen joskus voi johtaa ihmisen kuolemaan, taas toisinaan ihminen kestää hirveitä vastoinkäymisiä. Esim. joku kuolee influenssaan, kun joku toinen taas selviää syövästäkin.
Ehkä toi laulu kuitenkin kertoo jostain henkisestä. Ei influenssista ja syövistä..
Niin, oli syksy tullut myös mun elämään. Vastoinkäymisistä ihmissuhteissa ja ongelmista itsensä kanssa, mielestäni kertoo. Jampalla oli vakavia ongelmia mm. alkoholi.
Vierailija kirjoitti:
Sellaista se elämä on.
Näin tais vexi salmi sanoittaa.
.