Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä mieltä oot siitä, että äidinkielenään suomea puhuva pariskunta käyttääkin Suomessa kotikielenään keskenään englantia?

Vierailija
14.10.2025 |

Mun mielestä hämärää touhua. Entä teistä?

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkeästi teinejä tai parikymppisiä. Englannin puhuminen on niistä jotenkin muka hienompaa kuin oma äidinkieli. 

Vierailija
22/57 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä puhutaan ruotsia vaikka ollaan täysin suomenkielinen pariskunta. Tämä ihan vaan kielitaidon ylläpitämisen takia. Molempien työkieli on englanti, joten sitä ei tarvitse kotona harjoitella. Puhutaan ruotsia toisillemme myös kauppareissuilla ja muutenkin julkisesti eikä haittaa jos joku katsoo kieroon. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ehkä isoin suomen kielen tukija, ja toivoisin että edes omat kansalaiset osaisivat puhua sitä kunnolla. Edes tolkullisesti. Silti minä en pariskuntaa tuntematta voi tuomita hienosteluksi, tai kauhistella että oma kieli kuivuu rusinaksi. Kai sitä saa englantia puhua, jos sellainen kutittelee.

Suomen kielen tutkija 😂 Niinpä taas. Ja minä olen kirurgi, jos vauvalla kysytään.

Vierailija
24/57 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ehkä isoin suomen kielen tukija, ja toivoisin että edes omat kansalaiset osaisivat puhua sitä kunnolla. Edes tolkullisesti. Silti minä en pariskuntaa tuntematta voi tuomita hienosteluksi, tai kauhistella että oma kieli kuivuu rusinaksi. Kai sitä saa englantia puhua, jos sellainen kutittelee.

Suomen kielen tutkija 😂 Niinpä taas. Ja minä olen kirurgi, jos vauvalla kysytään.

Kiva kun oot, mutta lainaamassasi viestissä lukee tukija. Tietty tutkijoitakin on olemassa, ja kirurgeja myös. Eivät ole edes kauhean harvinaisia.

Vierailija
25/57 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossahan luki tukija eikä tutkija. 

Vierailija
26/57 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerää touhua. Monet yliarvioivat kieltaitonsa. Artikkelit menevät sekaisin, sanojen rytmi ja äänteiden painotus ihan pielessä, sanavarasto on suppea, kielikuvat ynnä muut vivahteet puuttuvat kokonaan. 

Lapsilla ja nuorilla on nykyään huonot taidot suomen kielessä. Kannattaa puhua lapsille suomea, lukea satuja jne mieluummin, kuin antaa heille perinnöksi kaksi heikkoa kieltä.

Vierailija
27/57 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee vähän ohi aiheen mutta me olemme täysin suomalainen perhe ja olen jo vuosia puhunut lapselle paljon englantia. Ihan huvikseen ja koska matkustellaan jonkin verran. Osasi jo 8-vuotiaana asioida ulkomailla kaupassa ja ravintolassa englanniksi. Nyt 10v ja koulun opetus ei oikein tarjoa uutta, iso sanavarasto hallussa. Toisinaan on iltoja että puhutaan vain englanniksi. Ihan vaan siksi kun se on hauskaa. Miksi ei?

Vierailija
28/57 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omituista touhua enkä tajua mitä hyötyä tuosta on. Toivottavasti eivät ainakaan kuvittele antavansa noin mitään kielikylpyä mahdollisille lapsilleen.

Itse olen asunut ulkomailla 13 vuotta ja natiivit kuulevat heti etten ole syntyperäinen puhuja, vaikka muut ulkkarit luulevat minua paikalliseksi. Toisin sanoen vaikka kuvittelisin puhuvani natiivisti ja puhuisin tätä kieltä jälkikasvulleni, niin heille tarttuisi vain tankeroaksentti.

Suomalaiset jostakin syystä viljelevät jatkuvasti pienen kansan alemmuudentuntoaan tankeroenglannista. Maailmassa on paljon ihmisiä, jotka puhuvat englantia natiivisti ja tankerosti yhtä aikaa. Kuten muutama sata miljoonaa intialaista, jotka vievät korkean teknologian työt edestämme, vaikka lausuvat englantia hassusti.

Sinänsä kyllä kannustan jokaista puhumaan suomea äidinkielenään ja englantia rohkeasti ja selkeästi.

Vierailija
29/57 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selkeästi teinejä tai parikymppisiä. Englannin puhuminen on niistä jotenkin muka hienompaa kuin oma äidinkieli. 

Näitä pidginin vääntäjiä on yhtä tuskaa joutua vahingossa kuulemaan julkisilla paikoilla. Oumaikaad ja täts nat kuud ja sii vos laik help

Vierailija
30/57 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten joku vanha pariskunta, joka on päättänyt alkaa vetreyttää kielitaitoaan. Ja mikäs siinä, jos se I love you tulee liukkaammin Lontoon kielellä.

Vierailija
31/57 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vi talade svenska för att Hunden förstod inte. Det var mycket lättre planera olika saker utan at Hunden hörde order som "bilen" i banken i apoteket osv. Varför? De sluter " kissa" på finska. Kustsvenska er ett fin språk. 

Vierailija
32/57 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Typerää touhua. Monet yliarvioivat kieltaitonsa. Artikkelit menevät sekaisin, sanojen rytmi ja äänteiden painotus ihan pielessä, sanavarasto on suppea, kielikuvat ynnä muut vivahteet puuttuvat kokonaan. 

Lapsilla ja nuorilla on nykyään huonot taidot suomen kielessä. Kannattaa puhua lapsille suomea, lukea satuja jne mieluummin, kuin antaa heille perinnöksi kaksi heikkoa kieltä.

Eihän tuossa puhuttu mitään lapsista.

Vierailija
33/57 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pariskunnalla ei edes mainita olevan lapsia, ja jotkut vetää raivon siitä että lapset kuulee vääränlaista englantia. Myöskään kielitaidon tasoa ei mainita missään, joten sekin raivo vedetty omasta mielikuvituksesta.

Voisko hetkeksi rauhoittua? Kieltä ja ihan kaikkea muutakin voi harjoitella olematta siinä täydellinen. Minäkin soitan täällä omassa kotonani pianoa, vaikka välillä ihan päin helvettiä enkä todellakaan ole valmis konserttilavalle. Lapsikin kuulee soittoa, tuleekohan siitä koskaan seuraava Bach?

Vierailija
34/57 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menee vähän ohi aiheen mutta me olemme täysin suomalainen perhe ja olen jo vuosia puhunut lapselle paljon englantia. Ihan huvikseen ja koska matkustellaan jonkin verran. Osasi jo 8-vuotiaana asioida ulkomailla kaupassa ja ravintolassa englanniksi. Nyt 10v ja koulun opetus ei oikein tarjoa uutta, iso sanavarasto hallussa. Toisinaan on iltoja että puhutaan vain englanniksi. Ihan vaan siksi kun se on hauskaa. Miksi ei?

ja näin meillä kasvatetaan lapsia, joilla oma äidinkieli jää heikoksi.

Vierailija
35/57 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika hauska idea. Mä olen aina lukenut lapsille paljon, ja heillä on hyvä sanavarasto suomeksi, mutta englannissa he eivät ole kovin luontevia, koska meillä ei ole kovin paljon käytetty ruutuja. Ehkä kotona he uskaltaisivat käyttää kieltä.

Vierailija
36/57 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ette kuitenkaan osaa.

Vierailija
37/57 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ihan ok enkä usko että aivan koko aikaa enkkua kuitenkaan puhuvat. Hyvä että pitävät yllä enkun taitoaan.

Vierailija
38/57 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaverin lapset puhuu keskenään englantia. Täysin suomalaisista suomenkielisistä vanhemmista ilmeisesti hieno juttu, mutta minusta ei. Lapset eivät nimittäin tunnu osaavan enää keskustella suomeksi, kun niitä jututtaa. Lapset hakee suomenkielisiä sanoja jatkuvasti kesken keskustelun, korvaavat lopulta sanoja englannilla jne.

Vierailija
39/57 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettele sinä kirurgi edes lukemaan ja vielä ymmärtämään lukemasi juttu.

Vierailija
40/57 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ja näin meillä kasvatetaan lapsia, joilla oma äidinkieli jää heikoksi.

Ei, meillä ei kasvateta tässä maassa lapsia joilla jää suomen kieli heikoksi sillä että heille opetetaan muitakin kieliä. Se taito jää heikoksi sillä että vanhemmat ei vaivaudu edes opettamaan lukutaitoa, tai edes puhumaan lapsilleen. Ruutu vaan naamarin eteen jotta oma elämä ei häiriinny.

Lasten kanssa keskustelu sekä omalla että muilla kielillä kasvattaa ymmärrystä siitä mitä kieli on. Oppi ei vähennä oppia. Välinpitämättömyys vähentää.