Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lemmikin mahdollinen lopetus ja töissä jaksaminen

Vierailija
13.10.2025 |

Olen pitkin päivää itkeskellyt koska kissa huonossa kunnossa. Ei näytä hyvältä. Aamulla on eläinlääkäriin aika.

Kissa on ollut mun yksi henkireikä elämän vaikeissa tilanteissa ja vaikeaa tulee olemaan, jos kissa pitää lopettaa. Jään ihan yksin tähän koska lapsikin asuu jo omillaan. 

Jos huomenna tulee tuomio, niin miten jaksan tämän viikon kolme työpäivää töissä? Mun pitäisi pystyä pitämään itseni kasassa enkä voi töissä itkeskellä. Huominen on vapaa eli töissä pitäisi jaksaa ke, to ja pe. 

Ei, ei mitään suunsoittoa, että se on vain kissa. Se ei ole vain kissa vaan kyse on perheenjäsenestä jota rakastan todella paljon. 

Kommentit (70)

Vierailija
61/70 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kissa piikille jo tänään, niin voit hakea uuden tilalle samantien. Uusi kissa auttaa suruun. Voit jopa nimetä sen samaksi niin on kuin ei kuollutkaan

Olipa typerä kommentti. Mieti vähän ennen kuin kirjoittelet tällaisia. 

Miksi typerä kommentti? 

Aika pelottavaa, jos et oikeasti ymmärrä. Kommenttisi oli loukkaava. Suhtaudut lemmikkeihin kuin tavaraan. Ei uusi lemmikki koskaan korvaa menetettyä, ne ovat täysin eri yksilöitä.

Kannattaisi pyytää anteeksi ja lopettaa kommentointi tästä aiheesta. 

Vierailija
62/70 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lemmikin lopetuksessa on mentävä sen hyvinvointi edellä, ei ihmisten. Kuten sanottu jo edellä, että suurinta rakkautta on päästää irti. Voimia sinulle. Kolme viimeisintä koiraa on jouduttu lopettamaan viikonloppuna päivystyksessä.

Toisaalta lemmikin omistaja joutuu elämään asian kanssa lopun ikäänsä, joten on hyvä, jos tilanteen pystyy järjestämään niin, että se on hyvä myös omistajalle. Meillä järjestettiin eutanasia kotona, saatiin aika samalle päivälle kun sairaan koiran tilanne heikkeni. Muuten oltaisiin todennäköisesti oltu myös viikonloppuna päivystyksessä. Tämä oli koiralle ja itselle parempi. 

Niin meidän koirien kohdalla "tilanne" syntyi tai paheni juurikin "päivystysaikaan" eli ei ollut mahdollista järjestää mitään kotieutanasioita. Mulle on ollut tärkeintä päästää irti "oikeaan aikaan". Jos olisi ollut kristallipallo, niin lopetukset tietysti olisivat tapahtuneet jo aiemmin. Mutta jokainen tyylillään... En koe elämän pitkittämistä eläimen enkä ihmisenkään kohdalla järkeväksi, jos elämänlaatu on huonoa. Tästä syytä mulla itselläkin on kantaan kirjattuna hoitotahto. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/70 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani 😢 Voimia kovasti, tiedän miten kamalaa on menettää oma rakas perheenjäsen. Oma kissani piti nukuttaa marraskuussa 2019 ja kaipaan häntä vieläkin. Voitko ottaa sairaslomaa töistä? Vetoa vaikka flunssaan. 

Vierailija
64/70 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeää ottaa sairaslomaa, kun ei ole oikeasti sairas. Sama kuin varastaisi

Vierailija
65/70 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä omaa palkatonta lomaa jos pomo suostuu.

Älä kerro että kyseessä on kissa, et varmasti saa sairaslomaa. 

Vierailija
66/70 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo olisi suruista pienimpiä minulla. Tuntuu että itse on joutunut kantamaan satakertaista taakkaa pelkkään lemmikin kuolemaan (sekin koettu useasti) verrattuna.

Vai niin. On kuule mullakin elämässä ollut vaikka mitä mm. syöpä. Silti rakkaan lemmikin menetys on kamalaa. 

Ap

Kyllä lemmikin menetys on kamalaa mutta siitä pääsee yli. Jopa lapsi tajuaa tuon. Aina kun lemmikin haluaa hankkia pitää miettiä jo valmiiksi että joudun luopumaan jossain kohtaa. Lemmikin ikä on lyhyt ja voi tulla jokin sairaus tms jolloin joutuu luopumaan piankin. On vaan pakko järkeistää ja jatkaa elämää. Osa ottaa uuden pian joka voi auttaa surussa, mutta itse päätin etten ikinä ota uutta, koska menetys ja suru oli niin voimakas, musertava etten halua sellasta uude

Tietysti olen päässyt yli. Ja meillä on ollut vuosikymmenten aikana kissoja ja kaksi kertaa koira. Viimeisimmän lähtiessä päätin, että enää en tälläistä surua halua kokea vaikka sen kestää ja se vie oman aikansa. Ja tunsin helpotusta, koska päätin että nyt en enää hanki uutta lemmikkiä. 

Vierailija
67/70 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairasloman tarpeesta päättää työterveyden asiantuntija ja niitä annetaan myös tällaisissa tapauksissa. 

Vierailija
68/70 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairasloman tarpeesta päättää työterveyden asiantuntija ja niitä annetaan myös tällaisissa tapauksissa. 

Niinpä. Mulla on ollut vaikeiden asioiden vuoksi muutenkin raskasta. On uupumusta, masentuneisuutta, unettomuutta. Tuntui jo helpommalta, mutta nyt kaikki taas mureni. 

Ap

Vierailija
69/70 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua työ auttoi jaksamaan. Vei ajatukset muualle. Anna kissasi mennä, älä anna sen kärsiä yhtään päivää enemmän itsesi takia. Vapauta hänet heti kun aika on. Olet jo antanut lemmikille hyviä päiviä ja täydellisiä hetkiä. Älä jää roikkumaan sairaaseen kissaan. Paras lahja mitä voit antaa on päästää hänet pois. Parempi mieli sulla lopetuksen jälkeen on, kun et kanna lisäksi syyllisyyden taakkaa siitä, että itsekkäästi pidit lemmikkiäsi liian pitkään. Saat itkeä alkuun niin paljon kun itkettää. Saat surra. Kissasikin haluaisi, että suremisen jälkeen jaat huolenpitoa uusille kissoille rescuetoiminnan tai muun kautta sitten, kun olet valmis. 

Vierailija
70/70 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ap:n vointi on?