Lemmikin mahdollinen lopetus ja töissä jaksaminen
Olen pitkin päivää itkeskellyt koska kissa huonossa kunnossa. Ei näytä hyvältä. Aamulla on eläinlääkäriin aika.
Kissa on ollut mun yksi henkireikä elämän vaikeissa tilanteissa ja vaikeaa tulee olemaan, jos kissa pitää lopettaa. Jään ihan yksin tähän koska lapsikin asuu jo omillaan.
Jos huomenna tulee tuomio, niin miten jaksan tämän viikon kolme työpäivää töissä? Mun pitäisi pystyä pitämään itseni kasassa enkä voi töissä itkeskellä. Huominen on vapaa eli töissä pitäisi jaksaa ke, to ja pe.
Ei, ei mitään suunsoittoa, että se on vain kissa. Se ei ole vain kissa vaan kyse on perheenjäsenestä jota rakastan todella paljon.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Tuo olisi suruista pienimpiä minulla. Tuntuu että itse on joutunut kantamaan satakertaista taakkaa pelkkään lemmikin kuolemaan (sekin koettu useasti) verrattuna.
Olen myöskin menettänyt paljon ja isoja asioita elämässäni, joten jos ryhtyisimme kilpalaulantaan kanssasi saattaisin voittaa sinut. Kuitenkin, kun minun kissani lopetettiin, se suru ja menetys tuntui aivan yhtä kauhealta kuin muutkin menetykset. Pidin kissalleni muistotilaisuuden kaverini kanssa valokuvien, musiikin ja muistopuheen myötä. Minulla vei muutama vuosi surra myös kissani kuolema, koska se eli mukanani juuri ne pahimmat elämäni hetket kärsivällisesti ja aina lähellä.
Älä ikinä, siis ikinä, vähättele muiden suruja. Se kertoo sinusta ja katkeruudestasi, koska et ole oppinut kohtaamaan omia menetyksiäsi ja torjut sitä arvostelemalla muiden surua. Olen nähnyt sinun tyyppisiä ihmisiä kyllä ja käännyn nopeasti pois. MYötätunto ei ole keneltäkään pois.
Vierailija kirjoitti:
Mitä se auttaa, jos jäisit kotiin ja velloisit siinä surussa. Kyllä luulen, että tuossa tilanteessa on parempi vaan jatkaa samantien normaalia arkea ja ottaa suru osaksi elämää. En muutenkaan koe, että työnantajien pitäisi 3 päivää antaa sairauslomaa lemmikin kuoleman takia. Palkatonta voit yhden päivän kysyä tuon takia.
Kannattaa kysyä lääkäriltä tai työterveyshoitajalta, työnantaja ei tuollaista asiaa päätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaatpa ap olla epäkohtelias ja töykeä toisia kommentoijia kohtaan. Nämä 'mene pois', 'minä itse tunnen', 'minä päätän' jne. Miksi tulet tänne valittamaan, jos et kestä vastauksia, joissa yritetään auttaa sinua.
Juuri näin. Ja tämä 'Minä tunnen kissani, ole hiljaa'. Vastaus asialliseen ja hyvään kommenttiin. Miksi ihmeessä jatkaa keskustelua, jos toisia yritetään vaientaa noin epäkohteliaasti.
Surevan ihmisen reaktio empatiakyvyttömyyteen, ei sen kummempaa. Ap:lla on muutenkin vaikeaa, ei tarvitse hieroa asiaa hänen naamaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaatpa ap olla epäkohtelias ja töykeä toisia kommentoijia kohtaan. Nämä 'mene pois', 'minä itse tunnen', 'minä päätän' jne. Miksi tulet tänne valittamaan, jos et kestä vastauksia, joissa yritetään auttaa sinua.
Juuri näin. Ja tämä 'Minä tunnen kissani, ole hiljaa'. Vastaus asialliseen ja hyvään kommenttiin. Miksi ihmeessä jatkaa keskustelua, jos toisia yritetään vaientaa noin epäkohteliaasti.
Surevan ihmisen reaktio empatiakyvyttömyyteen, ei sen kummempaa. Ap:lla on muutenkin vaikeaa, ei tarvitse hieroa asiaa hänen naamaansa.
Mihin ihmeen empatiakyvyttömyyteen? Päinvastoinhan tuossa oli kysymys. Siinähän ajateltiin kissan kärsimyksiä ja eläinlääkärin kykyä nähdä tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin ihmeen empatiakyvyttömyyteen? Päinvastoinhan tuossa oli kysymys. Siinähän ajateltiin kissan kärsimyksiä ja eläinlääkärin kykyä nähdä tilanne.
Siinä ei ajateltu sitä, miltä kissan omistajasta tuntuu tuollainen kommentointi. Hänhän on jo viemässä kissan eläinlääkärin, joten tuollainen on täysin turhaa. Ihan niin kuin omistajalla ei olisi kykyä nähdä tilannetta. Tuskin veisi kissaa eläinlääkäriin jos niin olisi. Kyllä eläinlääkäritkin kunnioittavat omistajan tahtoa eikä eläinlääkäri voi lopettaa eläintä noin vain omistajan tahdon vastaisesti. Eläinlääkäri voi tehdä eläinsuojeluilmoituksen jos on tarvetta, mutta tämä ei selvästikään ole sellainen tilanne. Täysin turhaa siis tuollainen kommentointi.
Meidän kissa oli ollut pitkään kipeä, näyttämättä sitä mitenkään. Yks kaks alkoi täristä ja kaatui kyljelleen. Tassut ei kantanut yhtään. Kiiruusti eläinlääkäriin. Kissa saatiin pelastettua ja lasku oli sen mukainen. Tuon tapauksen jälkeen ymmärsin, että kissa tosiaan osaa piilottaa kivun. Nykyään tarkkailen, ehkä liikaakin, kissaa ja sen käytöstä. Osanottoni AP:n surussa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo olisi suruista pienimpiä minulla. Tuntuu että itse on joutunut kantamaan satakertaista taakkaa pelkkään lemmikin kuolemaan (sekin koettu useasti) verrattuna.
Vai niin. On kuule mullakin elämässä ollut vaikka mitä mm. syöpä. Silti rakkaan lemmikin menetys on kamalaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Opettele lukemaan. Mä en kysynyt neuvoja siihen mitä teen kissan kanssa vaan siihen miten jaksan töissä. Tyypillistä palstaa alkaa pätemään joka asiassa vaikka vain yhteen kysyttiin neuvoja. Multa saa tylyn vastauksen, jos alkaa ensin itse viisastelemaan ja pätemään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Meidän kissa oli ollut pitkään kipeä, näyttämättä sitä mitenkään. Yks kaks alkoi täristä ja kaatui kyljelleen. Tassut ei kantanut yhtään. Kiiruusti eläinlääkäriin. Kissa saatiin pelastettua ja lasku oli sen mukainen. Tuon tapauksen jälkeen ymmärsin, että kissa tosiaan osaa piilottaa kivun. Nykyään tarkkailen, ehkä liikaakin, kissaa ja sen käytöstä. Osanottoni AP:n surussa.
Kissalla on ollut aiemmin kipuja tapaturman seurauksena, joten tiedän miten se käyttäytyy kivun kanssa. Ei ole nyt sellainen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai niin. On kuule mullakin elämässä ollut vaikka mitä mm. syöpä. Silti rakkaan lemmikin menetys on kamalaa.
Ap
Kyllä lemmikin menetys on kamalaa mutta siitä pääsee yli. Jopa lapsi tajuaa tuon. Aina kun lemmikin haluaa hankkia pitää miettiä jo valmiiksi että joudun luopumaan jossain kohtaa. Lemmikin ikä on lyhyt ja voi tulla jokin sairaus tms jolloin joutuu luopumaan piankin. On vaan pakko järkeistää ja jatkaa elämää. Osa ottaa uuden pian joka voi auttaa surussa, mutta itse päätin etten ikinä ota uutta, koska menetys ja suru oli niin voimakas, musertava etten halua sellasta uudelleen kokea.
Kissan tilanne se, että ei ole kuin yksi vaihtoehto. Lopetus on torstaina ja kissa haudataan omaan kotipihaan. Töihin jo soitin, että en tule töihin. Menkööt sitten vaikka palkattomana, jos en saa sairauslomaa työterveydestä. Henkinen jaksaminen on ollut monesta syystä erittäin kovilla ja kun vähän pääsin parempaan tilaan, niin sitten tuli tämä.
Ap
Jos eläimen kuolema ottaa noin koville, on taustalla pakko olla jotain muutakin.
Vierailija kirjoitti:
Jos eläimen kuolema ottaa noin koville, on taustalla pakko olla jotain muutakin.
Niin. Koita opetella lukemaan. Juuri ennen sun kommenttia on mun oma kommentti ja kirjoitin henkisestä jaksamisesta.
Ap
Kissa piikille jo tänään, niin voit hakea uuden tilalle samantien. Uusi kissa auttaa suruun. Voit jopa nimetä sen samaksi niin on kuin ei kuollutkaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kyllä lemmikin menetys on kamalaa mutta siitä pääsee yli. Jopa lapsi tajuaa tuon. Aina kun lemmikin haluaa hankkia pitää miettiä jo valmiiksi että joudun luopumaan jossain kohtaa. Lemmikin ikä on lyhyt ja voi tulla jokin sairaus tms jolloin joutuu luopumaan piankin. On vaan pakko järkeistää ja jatkaa elämää. Osa ottaa uuden pian joka voi auttaa surussa, mutta itse päätin etten ikinä ota uutta, koska menetys ja suru oli niin voimakas, musertava etten halua sellasta uudelleen kokea.
Et siis ole itse päässyt yli asiasta. Älä silti suhtaudu alentuvasti muihin. Jokainen suree omalla tavallaan eikä siihen ole muilla mitään asiaa puuttua.
Vierailija kirjoitti:
Kissan tilanne se, että ei ole kuin yksi vaihtoehto. Lopetus on torstaina ja kissa haudataan omaan kotipihaan. Töihin jo soitin, että en tule töihin. Menkööt sitten vaikka palkattomana, jos en saa sairauslomaa työterveydestä. Henkinen jaksaminen on ollut monesta syystä erittäin kovilla ja kun vähän pääsin parempaan tilaan, niin sitten tuli tämä.
Ap
Olen pahoillani, ap, vaikeasta tilanteesta. Ehtiikö lapsesi tulla paikalle hyvästelemään kissan? Voimia <3 Onneksi et joudu menemään töihin.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Olen pahoillani. Voimia torstaille. Kiva, että voit haudata kissan omaan pihaan.
Vierailija kirjoitti:
Kissa piikille jo tänään, niin voit hakea uuden tilalle samantien. Uusi kissa auttaa suruun. Voit jopa nimetä sen samaksi niin on kuin ei kuollutkaan
Olipa typerä kommentti. Mieti vähän ennen kuin kirjoittelet tällaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa typerä kommentti. Mieti vähän ennen kuin kirjoittelet tällaisia.
Miksi typerä kommentti?
Toisaalta lemmikin omistaja joutuu elämään asian kanssa lopun ikäänsä, joten on hyvä, jos tilanteen pystyy järjestämään niin, että se on hyvä myös omistajalle. Meillä järjestettiin eutanasia kotona, saatiin aika samalle päivälle kun sairaan koiran tilanne heikkeni. Muuten oltaisiin todennäköisesti oltu myös viikonloppuna päivystyksessä. Tämä oli koiralle ja itselle parempi.