Miksei toimittajat osaa enää peruskoulutason oikeinkirjoitussääntöjä?
On olevinaan niin hiton kilpailtu ala ja silti kukaan ei osaa enää kirjoittaa. Yhdyssanat menee vähän miten sattuu, sanat kuten "joka" vs. "mikä" menee iloisesti sekaisin, asiatekstin seassa on puhekielisyyksiä ja epäsuoran kysymyslauseen perään laitetaan kysymysmerkki.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
netaan lukijoiden ihmetellä, miksi juttu on julkaistu ja mistä ihmeestä siinä kerrotaan.
No, Hesarilla taitaa vieläkin olla Yhdysvalloissa kirjeenvaihtaja. Parikymmentä vuotta sitten kun asuin siellä ja luin netistä Hesarin juttuja, oli suuri järkytys havaita, että Hesarissa ilmestyi The New York Timesin jutut lähes sanasta sanaan käännettyinä.
Ryhdyimme sitten puolison kanssa leikkimielisesti lyömään vetoa siitä, mikä NYT:n juttu ilmestyy seuraavaksi.
Oliko tämä HELNYC:in aikana? Noin 10 vuotta sitten.
Minä saan hänet vielä kiinni. Olen keränyt vuosia johtolankoja.
En tiedä mikä on HELNYC.
Hesarilla oli eräs nime
HelNyc sattuu olemaan yksi kuuluisimpia kirjoittajia aihe vapaalla ja yleisesti kirjeenvaihdossa maailmalla tunnetuimpia vaikuttajia Nykissä.
Täällä oli niin monet aloitukset pelkkää liekkiä ja tulimerta hänen jäljiltään. Niistä raunioista voisi koota kokonaisen menestyskirjan.
Vaan on poistettu monet mestariteokset.
Tuntematon suuruus.
Aiheena oli siis journalismin taso, ei vauvapalstan iloiset amatöörit.
Vierailija kirjoitti:
Tai tekoälyn kirjoittamia juttuja, josta jäänyt perus tarkistuskin tekemättä - tai tarkastava toimittaja ollut vain niin uuvatti, ettei edes tajua niitä virheitä.
Toimittajien on oltava tekstin tuottamisen ykkösiä, PARHAITA siinä.
Realiteetit on ymmärrettävä ja dedlainit. Nykyään deedlaissit on ihan epäinhimillisellä tasolla lähes kaikilla aloilla. Toimittajana joudut tekemään jutun alle neljässä tunnissa ja ihan pilkkahinnalla. Tekeehän sitä aluksi ihan laadukaasti, mutta lopulta tulee realismi eteen.
Sä syöt kurkkua ja tomaattiakin. Ne kelpaa sulle, vaikka ne on tuotettu samalla tavoin kuin se teksti mitä et suostu lukemaan enää.
Se mitä syöt, niin se voisi olla parempaakin, mutta syöt sitä mitä markkinat tarjoilee. Sama pätee silmäruokaan ja tekstiin.
Kun tasoa lasketaan tarpeeksi, niin jäljelle jää vain ota tai jätä. Eikä ne jotka kykenisi tuottamaan parempaa, tee sitä työtä. Koska omalla alalla on parempi liksa ja ei kukaan tee hyväntekeväisyyttä. Jäljelle jää nykyinen taso. Juosten kustua laatua, joka ei kestä käyttöä tai tarkastelua, mutta ei ole varaa tuottaa parempaa.
Samaa mitä juoksulenkkarit on nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
netaan lukijoiden ihmetellä, miksi juttu on julkaistu ja mistä ihmeestä siinä kerrotaan.
No, Hesarilla taitaa vieläkin olla Yhdysvalloissa kirjeenvaihtaja. Parikymmentä vuotta sitten kun asuin siellä ja luin netistä Hesarin juttuja, oli suuri järkytys havaita, että Hesarissa ilmestyi The New York Timesin jutut lähes sanasta sanaan käännettyinä.
Ryhdyimme sitten puolison kanssa leikkimielisesti lyömään vetoa siitä, mikä NYT:n juttu ilmestyy seuraavaksi.
Minä saan hänet vielä kiinni. Olen keränyt vuosia johtolankoja.
En tiedä
HelNyciä luettiin ihan kansainvälisellä tasolla ja hän oli suosittu hahmo ulkosuomessakin.
Ei enää ole oikeita journalistiikkaa yliopistossa opiskelleita toimittajia. Enää on vaan jotain AMK-medianomeja, jotka on harjoitelleet Facebookin päivittämistä ja clickbaittien keksimistä, eivät osaa yhdyssanoja eivätkä ymmärrä lukemaansa. Siksi lähes jokainen ulkomaisesta lähteestä hätäisesti lainattu uutinen on väärin ymmärretty ja faktat on mitä sattuu kun vertaa alkuperäiseen. Onneksi ne korvautuu tekoälyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä saan hänet vielä kiinni. Olen keränyt vuo
HelNyciä luettiin ihan kansainvälisellä tasolla ja hän oli suosittu hahmo ulkosuomessakin.
Unohda jo.
Mulle tyrkytetään silloin tällöin toimittajan ammattia, että sopisin alalle kun olen juttujakin kirjoittanut. En jostain syystä jaksa oikein innostua vaan teen varastohommia. Palkka lienee sama.
Vierailija kirjoitti:
Tuntematon suuruus.
Aiheena oli siis journalismin taso, ei vauvapalstan iloiset amatöörit.
Suuruus oli tuossa oikein. Hel-Nyc on moderni mestari, joka mullisti yleisesti kirjallisuuden. Yhdistämällä fiktion, blogityylin realismiin ja parasta siinä oli interaktiivisuus lukijoiden kanssa. Kirja jonka kanssa voi keskustella ja jankata. Kirja joka ei lopu koskaan ja alkaa elää omaa elämäänsä. Sitä ihmiset haluaa, ei tylsiä ja joutavia uutisia. Ihmiset elää ihan uudesssa todellisuudessa. Heille Trump ja Putin on Tittelintuureen verrattavia henkilöhahmoja ja HEL-NYC on totuus, Konala on totuus tie ja jauhenliha. Miten kallista on tehdä ruokakaupan aineksista jauhenlihakeitto. Tätä ihmiset lukee!
Journalismin taso on nykyisellään sitä itseään. Samaa ummehtunutta tuubaa kuin politiikkakin. Kukaan älykäs ei enää nykyään käy äänestämässä tai lue roskaa. Joten miks journalisteja voisi vähempää kiinnosta hoitaa homma hyvin? Osa jaksaa jopa käydä töissä, vaikka palkat on mitä on. Ehkä journalisteilla on hyvä sydän tai tekevät työtään marxilaisella paatoksella???
Vauvapalstan iloiset ja melankoliset amatöörit tekee kovemmin töitä näppäimistön äärellä kuin ammattilaiset tekevät. Jos palsta ei menisi kiinni klo 23, he tekisivät töitä ympäri vuorokauden ilman unia. Tuottavat laadukkaampaa tavaraa ja suosittua tavaraa suoraan sydämellä. Meillä on p u p p a, vasut pois ja Konalan jauhelihamies, sekä kaffepaussimummo.
Maailman meno on sellainen, että kun jossain tapahtuu jotain, niin ihmiset lukee sen vauvalta, eikä iltapäivälehtien sivuilta. Usein linkki iltapäivälehden sivulle ja artikkeliin ei anna tietoa, vaan se haetaan muualta. Koska journalistejakaan ei voisi vähempää kiinnostaa pierun hajuinen politiikka tai maailman talous...
Tämänkin päivän paras uutinen oli Roope Salmisen anaalitappikokeilut. Ihmiset haluaa lukea ja kokea miellyttäviä asioita. Oranssi ukko häviää Roope Salmiselle ja anaalitapille 10-0.
Nykyisellään aihe vapaa on yhtä kuin iltapäivälehdet ja enemmän kuin ammattitaitoiset journalistit.
Aihe vapaa oli se, joka korvasi journalistit eikä tekoäly.
Homma pelaa ilman perustuloakin ihan fine pitkässä juoksussa omasta kotitoimistosta käsin ostarin wifiä käyttäen.
Koska ovat naisia. Vaikea keskittyä oikeinkirjoitukseen kun toisella kädellä runkkaavat seksijuttujaan kirjoitellessaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tyrkytetään silloin tällöin toimittajan ammattia, että sopisin alalle kun olen juttujakin kirjoittanut. En jostain syystä jaksa oikein innostua vaan teen varastohommia. Palkka lienee sama.
Hyvä huomio.
Uudet talvikengät kustantavat sata euroa.