"Ostakaa omakotitalo jo ette elämän ääniä kestä" on ovia paiskovien ja tömistelevien törkimysten lempipuolustus
Kommentit (282)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minä väittäisin täällä että aina kun muutan uuteen paikkaan niin naapurissa soitetaan aina yötä päivää kazakstanilaista lehmänkelloa niin saisin kuulla että mene hoitoon.
Mutta jos kirjoitan että minne vain muutan niin aina naapurissa kanta-astutaan raivoisasti, paikotaan ovia yötä päivää ja paiskotaan tavaroita lattiaan aamu viidestä lähtein niin tulee heti vaikka kuinka moni komppaamaan että "niin meilläkin".
Miksi kahta yhtä epäuskottavaa tarinaa kohdellaan niin eri tavoin?
Kanta-astujia taitaa olla aika paljon enemmän kuin kazakstanilaisen lehmänkellon soittajia.
t: kanta-astuja, joka asuu kaikkien onneksi omakotitalossa
Kanta-astumisesta ei tulee niin kovaa ääntä että se haittaisi kuin kaikkein herkimpiä. Suurimmalle osalle se on vain pientä töminää jota ei
No minä olen tuo kanta-astuja kenelle vastaat. Kyllä minun tömistelyni häiritsee omakotitalossakin kanssa-asujiani niin paljon, että on täytynyt opetella hiipimään jos käyn yöllä vessassa.
Usko tai älä, olen alakerrassa tömistellen herättänyt yläkerrassa nukkuvat lukemattomat kerrat.
En todellakaan tahallani kävele näin, ja olen yrittänyt opetella "normaalia" askellusta, vähän huonolla menestyksellä. Mutta aivan varmana se olisi kerrostalossa häiriöksi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä näitä täysin turhasta valittavia on nähty. Jos ei saa sukkasillaan kulkea kotonaan, yskiä flunssaisena, käydä vessassa yöllä tai taaperot ei saisi puhua käytävässä, on kyllä valittajassa vika. Kerrostalossa asuu muitakin ja se pitää sietää. Yksi naapuri väitti, että seinäkellon ääni kaikuu rakenteissa vielä viikkoja senkin jälkeen, kun kello oli hänen pyynnöstään kokonaan pysäytetty. Yksi valitti, että meillä varmaan harrastetaan jotain afrikkalaisia noitamenoja, kun käytetään niin kummallisia mausteita, jotka haisevat käytävässä asti, kyse oli uuniruuasta, missä oli valkosipulia. Joten vähän suhteellisuudentajua, please.
Ehkä valitin turhasta ehkä en, mutta naapurista alkoi jonkun vessan remontin jälkeen kuulumaan vessan seinään kiinnitetyn vessapaperirullatelineen kitinä suoraan olohuoneeseeni äänekkäästi. Tosi mukavaa kun olohuoneessa rentoutuessa kuuluu aina KVIIK KVIIK KVIIK ja tietää että naapurissa on pytyllä nyt käyty. Eihän tuollaisesta ollut edes helppo mennä sanomaan, mutta pihalla otin puheeksi kun sattuivat vastaan tulemaan ja kokeilivat ehdotuksestani jotain voiteluainetta sinne väliin laittaa. Auttoi hetken kunnes kitisi taas. Sain tarpeekseni ja ilmoitin suoraan huoltoon että käyvät sen hiton telineen pistämässä kuntoon. Siitä lähtien ei ole naapuri enää tervehtinyt vastaan tullessa.
häätöä e voi antaa normaaleista elämisen äänistä, olipa järjestyssäännöt mitä tahansa. Sellaiseen häätöön ei oikeus suostu, jos asukas itse tajuaa vedota siihen ja antaa selityksen äänille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On raju muutos muuttaa täysin hiljaiseen taloon mökytalosta. Vähän vaikea orientoitua täydelliseen hiljaisuuteen. Täällä on sellainen meininki että täytyy koko ajan ihan varomalla varoa tuottamasta mitään ääntä, kun täysin hiljaisessa talossa se kuulostaa heti kovalta. Edellisessä mökytalossa ei tarvinnut välittää paskaakaan omista äänistä kun naapurit olivat aina kovaäänisempiä. Molemmmat täällä kantakaupungissa. Tämä nykyinen on uskomaton huopatossutehdas. Nytkin tässä sängyssä naputellessa on kuin olisi akustisessa kammiossa, ei kuulu mitään, mitään mistään. Tykkään, mutta on tässä tottumista.
Tuollainen täysin hiljainen kerrostaloasunto on kyllä kultakimpale, josta kannattaa pitää kiinni. Omalle kohdalle ei oo sattunut yhtäkään, tai no nykyinen oli melko rauhallinen kunnes älämölöperhe muutti naapuriin. Eipä siihen tarvii kuin yhdet möykkänaapu
Itsekin luulin erästä asuntoani hyvin äänieristetyksi. Kunnes yläkerttaan muutti joku yöllä toiselleen huutava valkroska-avopari, joka laittoi yöllä yhteiset lautaset jakoon heittämällä ne lattioille, seiniin ja pihalle.Sirpaleet tietää onnea, vai miten se oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tuo ongelma on vain suomessa, että ei siedetä yhtään naapureista kuuluvia ääniä. Ihmettelen mistä se johtuu. Normaalin elämän äänet ovat normaaleja elämän ääniä ja niitä pitäisi kyetä sietämään. Jos ei siedä, voisi oikeasti harkita esimerkiksi siedätysterapiaa.
Kerropa, missä asut, niin tullaan yläkertaasi pitämään 24h vuorokaudessa sitä "normaalia elämisen ääntä".
nykyinen yläkertani on kerrostalon katto, joten ette voisi sitä tehdä. Eikä se muutenkaan minua häirtsisi. ykköskerroksen tyyppi soittaa jotain gangstaräppiä suurinpiirtein 24/7. Olen opetellut suodattamaan sen pois tietoisesta mielestäni enkä enää edes huomaa sitä.
Miksi sinä nyt siellä ylimmässä kerroksessa asut? Sinnehän muuttaa vain ne joita kerrostalossa äänet häiritsee ja sinuahan ei häiritse.
Jos herää kantapääkävelyyn niin on kyllä valmiiksi unihäiriöinen. Ikävä homma, mutta ei siitä voi muita vastuuttaa. Minuakin ärsyttää suunnattomasti hitaasti puhuvat ihmiset, mutta en voi alkaa heiltä vaatimaan puheensa tahdin nopeuttamista, vain koska se olisi minulle helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Kummasti nämä metelöitsijät kotirauhanrikkojat aktivoituu aina hiljaisuusaikana klo 22.00 eteenpäin, monesti se meteli alkaa kyl iltapäivästä ja käy vaan kovemmaksi mitä lähempänä hiljaisuusaikaa mennään....Itse epäilen että tahallista kiusatekoa jos itsellä vapaapäivä ja päivisin on aivan hiljaista mutta iltapäivä 15-16.00 aikaan alkaa ensin kolina, sitten töminä, siitä sitten meteli kovenee huutopuhumisesta "punttien nostoon ja lattialle paiskomiseen ", toki pitää muistaa kirjahyllykin kaataa ja pistää volyymit täysille radiosta/televisiosta.
eivät he aktivoidu, se vain tuntuu siltä, koska muut asukkaat ovat sammuttaneet omat melunlähteensä ja ehkä menneet nukkumaan. Silloin yhdenkin asukaan äänet kuuluu paljon paremmin muille.
Vähän aiheen vierestä, mutta mieleeni tuli yhtäkkiä yksi huvittava muisto lapsuuden omakotitaloalueelta. Yhdessä naapuritalossa asui perhe, jonka rouvalla oli ihan uskomattoman kantava ääni. Kuin jokin juoruakka-versio oopperalaulajasta.
Hänellä oli tapana oleskella keittiössä juoruilemassa puhelimessa ikkuna auki. Jokin siinä keittiön ikkunan sijainnissa sai puheen kaikumaan ympäristöön niin, että jo sinänsä kova puheääni kuulosti kuin megafoniin puhutulta. Juorut kantautuivat jopa seinien läpi naapurustoon. Muistan, että hänestä käytettiinkin lempinimeä "tietotoimisto".
Muutaman vuoden tuossa talossa asuttuaan muuttivat sitten kuulemma kerrostaloon. :D
Vierailija kirjoitti:
Jos Suomeen tulee sota ja vauvapalsta edelleen toimii, niin aion nostaa tätä keskustelua kunnes kaikki naapureiden kävelytyylistä valittaneet tajuaa hulluutensa.
Kerrohan mistä sinä valitat niin tulemme sitten huomauttamaan myös sinulle. Koska en usko että on olemassa ihmistä joka ei valittaisi koskaan mistään.
Jos ainoastaan sodan kauhuista saisi valittaa, niin aika hiljaiseksi kävisi palsta.
Mutta tätä kummaa asennetta näkee kyllä nykyään aika paljon. Kaikki mistä tahansa epäkohdista - pienistä tai suurista - valittavat ovat jonkun palstapäivystäjän mukaan "Iigoreita", ihan kuin aidoilla suomalaisilla ei olisi oikeutta valittaa yhtikäs mistään.
Aika persoonallishäiriöistä kuvitella jonkun random naapurin tahallaan häiriköivän. Jotkut ovat aina miettimässä miten heitä vainotaan ja yritetään kampittaa, ihan älytöntä. Ja joo, ihan varmasti joka päivä kaatuilee kirjahyllyt ja puntteja paiskotaan lattiaan. Jep.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos Suomeen tulee sota ja vauvapalsta edelleen toimii, niin aion nostaa tätä keskustelua kunnes kaikki naapureiden kävelytyylistä valittaneet tajuaa hulluutensa.
Kerrohan mistä sinä valitat niin tulemme sitten huomauttamaan myös sinulle. Koska en usko että on olemassa ihmistä joka ei valittaisi koskaan mistään.
Ei tietenkään ole. Itsekin valitin miehelleni pari päivää sitten jostain aivan pikkuasiasta, mutta jo puhuessani tajusin olevani pikkumainen ja lopetin valitukseni dramaattiseen virnistykseen, että perhana minä olen uhri! En siis tullut tänne palstalle siitä avautumaan, vaan reflektoin asiaa ja tajusin valittavani turhasta ja osasin heti nauraa itselleni.
Isoista asioista ja epäoikeudenmukaisuuksista, kuten köyhyys, sodat tai sairaudet, saakin valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Aika persoonallishäiriöistä kuvitella jonkun random naapurin tahallaan häiriköivän. Jotkut ovat aina miettimässä miten heitä vainotaan ja yritetään kampittaa, ihan älytöntä. Ja joo, ihan varmasti joka päivä kaatuilee kirjahyllyt ja puntteja paiskotaan lattiaan. Jep.
Ei tietenkään tahallaan mekasteta, mutta vähä-älyisyyttään kyllä ja ehkä löytyy myös joku persoonallisuushäiriö jonka johdosta toisten asemaan asettuminen ei kauheasti kiinnosta kun kotiin tullessa paiskataan ovi kiinni ja siitä alkaa kaiken muunkin paiskominen ja mekastus eikä mitään voi jostain syystä tehdä vähemmällä volyymillä.
Vierailija kirjoitti:
Tätä ketjua lukiessa taas huomaa, että miten paljon onkaan ihmisiä, jotka valittavat ihan turhasta. Elämän äänet kuuluu kerrostaloon. Ja me ihmiset ollaan niin erilaisia, joten suotakoon kunkin elää omanlaistansa elämää.
Miksi sinulle ei siis käy että seinänaapurissa Rane luukuttaisi isolla volyymillä bassomusiikkia keskellä yötä, kun ääntähän mahtuu ja kaikki saakoon elää kuin siat pellossa.
Kyllästyin kanta-astujiiin, ostin koko kerrostalon ja muutin siihen asumaan yksinäni.
Näin saan kerrostalon ja omakotitalon hyödyt samassa paketissa.
Ei varmastikaan huonekalut ja astiat lentele joka päivä seinille missään, mutta miksi on näin vaikea uskoa, että joistain ihmisistä lähtee paljon enemmän ääntä kuin toisista?
Katsokaa joskus vaikka bussissa ympärillenne. Jotkut istuvat hiljaa, toiset puhuvat normaalilla äänellä vierustovereilleen, ja jotkut sitten taas PUHUVAT HUUTAMALLA, katselevat puhelimeltaan videoita kaiuttimella volyymit kaakossa, ja onnistuvat jopa bussiin tullessaan ja sieltä poistuessaan pitämään paljon suurempaa melua kuin muut. Istuvat rojahtamalla, paiskaavat laukkunsa lattialle, kävelevät KLOMPS, KLOMPS, TÖMPS, TÖMPS. Aivastuskin tehdään hirveän AAAAARRRRRRUOOOOOGHHHHH huudon kanssa.
Ei tuosta minua henkkoht häiritse kuin ne puhelintaan kaiuttimella käyttävät aasit ja suoraa huutoa kirkuvat ADHD-lapset, koska bussissa jos missä "elämisen ääniä" tosiaan täytyy sietää. Mutta siellä näkee aika selvästi, miten paljon erilaisia ihmisiä on äänenkäytöltään. Joillain ei tunnu olevan mitään käsitystä omasta volyymistään, eikä alkeellisintakaan kykyä ottaa kanssaihmisiään huomioon. Ja jossain nekin asuvat.
Vierailija kirjoitti:
Jos herää kantapääkävelyyn niin on kyllä valmiiksi unihäiriöinen. Ikävä homma, mutta ei siitä voi muita vastuuttaa. Minuakin ärsyttää suunnattomasti hitaasti puhuvat ihmiset, mutta en voi alkaa heiltä vaatimaan puheensa tahdin nopeuttamista, vain koska se olisi minulle helpompaa.
Mistähän syystä teitä jotka pidätte esim. yläkerran kantapääjumputusta normaalina äänenä häiriinnytte kuitenkin myös tekin sitten sitä jos joku jumputtaisi musiikkia keskellä yötä? Jumputus kuin jumputus.
Vierailija kirjoitti:
Jos ainoastaan sodan kauhuista saisi valittaa, niin aika hiljaiseksi kävisi palsta.
Mutta tätä kummaa asennetta näkee kyllä nykyään aika paljon. Kaikki mistä tahansa epäkohdista - pienistä tai suurista - valittavat ovat jonkun palstapäivystäjän mukaan "Iigoreita", ihan kuin aidoilla suomalaisilla ei olisi oikeutta valittaa yhtikäs mistään.
Jos ongelmaan on olemassa ratkaisu - tässä tapauksessa ääniyliherkän hakeutuminen terapiaan, jossa siedätetään pois patologisesta oireesta, niin miksei sellaiseen voi mennä. Saisi loppuelämäkseen rauhan toisten ihmisten äänien liian neuroottisesta seuraamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Haluan huomauttaa, että ihminen on kantapääastuja. Se on meille täysin normaali tapa kävellä. Joten kyllä, kotonaan saa kantapääkävellä. Se ei ole naapurien häirintää.
Jos et kestä naapurien täysin normaaleja elämisen ääniä niin todellakin, muuta jonnekin korpeen. Sinun erityisherkkyytesi ei ole mikään syy häiriköidä normaalisti asuvia naapureita.
Olen täysin samaa mieltä. Asun itsekin kerrostalossa ja olen omaa rauhaa arvostava ihminen minäkin, mutta ymmärrän ja hyväksyn sen, että elämisen ääniä kerrostalossa kuuluu. Ei tulisi mieleenkään valittaa sellaisesta, että yläkerran naapuri kävelee omassa asunnossaan. Jos ei minkäänlaisia ääniä kestä, niin sitten ei kerrostalo ole oikea paikka asua.
nykyinen yläkertani on kerrostalon katto, joten ette voisi sitä tehdä. Eikä se muutenkaan minua häirtsisi. ykköskerroksen tyyppi soittaa jotain gangstaräppiä suurinpiirtein 24/7. Olen opetellut suodattamaan sen pois tietoisesta mielestäni enkä enää edes huomaa sitä.