Miksen laihdu vaikka syön tosi vähän?
Söin viikonloppuna normaalisti ja pidin ruokapäiväkirjaa:
la
aamulla pala Reissumiestä, jonka päällä kurkkua ja paprikaa
lounaaksi 4 kalapuikkoa, kupillinen (n. 1,5 dl) tummaa riisiä, raastettu porkkana ja lasi rasvatonta maitoa
välipalaksi pieni purkki vauvojen Piltti-hedelmäsosetta
päivälliseksi puoli purkkia hernekeittoa, pieni omena ja lasi rasvatonta maitoa
illalla veteen tehtyä kaurapuuroa ja pala suklaata (koko viikon ainoa herkku)
su
aamulla pala Reissumiestä, jonka päällä kurkkua ja paprikaa
lounaaksi pieni kulhollinen linssikeittoa, hapankorppu, 5 hasselpähkinää, banaani ja lasi rasvatonta maitoa
päivälliseksi puoli purkkia hernekeittoa, omena ja lasi rasvatonta maitoa
illalla pala Reissumiestä, jonka päällä kurkkua ja paprikaa
Painan yli 100 kg, mutta paino on junnannut tällaisella ruokavaliolla paikoillaan jo kauan. Mistä se johtuu, kun luulisi että paljon enemmälläkin ruualla laihtuisi?
Kommentit (54)
Elimistöhän huomaa heti ja menee säästöliekille jos havaitsee että kaloreita ei tulekaan ihan entiseen malliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kirjoitin viime viikkoon asti jokaisen suupalan ylös (160 päivää). Sisältö päivittäin 1000...1300kcal. Laihduin 6kg. Olen 50+. Ei kertaakaan hernekeittoa tai linssejä. Hiilihydraattimäärä niissä on hyvin korkea. Ja hernekeitossakin älyttömästi energiaa (tarkista purkin kyljestä itse). Kertaakaan en syönyt vatsaa täyteen. Ja aina ennen seuraavaa syömistä oli nälkä. Se on normaalia.
Tämä. Nälän pelko on laihtumisen turma.
Jatkuva laiduntaminen ja välipalojen mussuttaminen tekee laihtumisesta käytännössä mahdotonta.
Te joilla on normaali aineenvaihdunta ja nälkähormonitoiminta ette voi käsittää, miltä nälkä tuntuu ihmisestä, jolla ne ei ole kohdallaan. Se on jotain aivan muuta kuin pieni mahan kurniminen. Itse opin tämän eron kun aloin käyttää laihdutuslääkkeitä. Tunsin aiemmin ihan valtavaa epäonnistumisen tunnetta juuri noiden sunkaltaisten puheiden takia, mutta nyt kun näläntunne on normaali, tajuan että te ette oikeasti tiedä mistä puhutte. Nyt pystyn sitä nälkää hillitsemään ja kestämään, ennen en.
Ap:lle isosti tsemppiä ja rohkeasti vain hakemaan lääkkeitä! Ei ole olemassa väärää tapaa laihduttaa, niin kuin nämä laihat lääkkeiden vastustajat väittää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kirjoitin viime viikkoon asti jokaisen suupalan ylös (160 päivää). Sisältö päivittäin 1000...1300kcal. Laihduin 6kg. Olen 50+. Ei kertaakaan hernekeittoa tai linssejä. Hiilihydraattimäärä niissä on hyvin korkea. Ja hernekeitossakin älyttömästi energiaa (tarkista purkin kyljestä itse). Kertaakaan en syönyt vatsaa täyteen. Ja aina ennen seuraavaa syömistä oli nälkä. Se on normaalia.
Jatkuva laiduntaminen ja välipalojen mussuttaminen tekee laihtumisesta käytännössä mahdotonta.
Sitä helposti luulee syövänsä vähän, vaikka totuus on ihan muuta ja pienikin muutos voi olla ratkaiseva.
Vierailija kirjoitti:
Elimistöhän huomaa heti ja menee säästöliekille jos havaitsee että kaloreita ei tulekaan ihan entiseen malliin.
Ei mene, ei varsinkaan noin isolla ruokamäärällä. Ja jos menisikin, se ei kauaa kestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te joilla on normaali aineenvaihdunta ja nälkähormonitoiminta ette voi käsittää, miltä nälkä tuntuu ihmisestä, jolla ne ei ole kohdallaan. Se on jotain aivan muuta kuin pieni mahan kurniminen. Itse opin tämän eron kun aloin käyttää laihdutuslääkkeitä. Tunsin
En nyt ihan tajua. Sinä et siis kestänyt nälkää ja siksi olit lihava. Se on ihan ok. Laihduttajan kannattaa kuitenkin kiinnittää huomiota esim. juuri tuohon suhtautumiseensa nälän tunteeseen. Maailma ei kaadu vaikka maha välillä kurniikin pari tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te joilla on normaali aineenvaihdunta ja nälkähormonitoiminta ette voi käsittää, miltä nälkä tuntuu ihmisestä, jolla ne ei ole kohdallaan. Se on jotain aivan muuta kuin pieni mahan kurniminen. Itse opin tämän eron
En nyt ihan tajua. Sinä et siis kestänyt nälkää ja siksi olit lihava. Se on ihan ok. Laihduttajan kannattaa kuitenkin kiinnittää huomiota esim. juuri tuohon suhtautumiseensa nälän tunteeseen. Maailma ei kaadu vaikka maha välillä kurniikin pari tuntia.
No et näköjään todellakaan tajua. Luepa se viesti uudelleen ihan sana kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te joilla on normaali aineenvaihdunta ja nälkähormonitoiminta ette voi käsittää, miltä nälkä tuntuu ihmisestä, jolla ne ei ole kohdallaan. Se on jotain aivan muuta
Luin kahteen kertaan, ja siitähän siinä on kyse.
Toki omasta mielestäsi juuri se sinun näläntunteesi oli kovin maailmassa etkä kertakaikkiaan mitenkään kestänyt sitä, mutta samasta asiasta puhutaan. Sitä kannattaa vähän kestää jos haluaa laihtua (ilman lääkkeitä).
Ap laihtuisi varmasti, jos oikeasti söisi tuolla tavalla pidemmän aikaa. Noilla syömisillä ei pysty pitämään yli 100kg painoa.
Jos saa selvästi vähemmän kaloreita, kuin kuluttaa niin laihtuu varmasti.
Asian kiistävät voivat kertoa ketkä allaolevan kuvan henkilöistä eivät laihdu, vaikka syövät erittäin vähän?
https://images-bonnier.imgix.net/files/his/production/2020/02/10100023/…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te joilla on normaali aineenvaihdunta ja nälkähormonitoiminta ette voi käsittää, miltä nälkä tuntuu ihmisestä,
Luin kahteen kertaan, ja siitähän siinä on kyse.
Toki omasta mielestäsi juuri se sinun näläntunteesi oli kovin maailmassa etkä kertakaikkiaan mitenkään kestänyt sitä, mutta samasta asiasta puhutaan. Sitä kannattaa vähän kestää jos haluaa laihtua (ilman lääkkeitä).
Jos - nälkähormonien - toiminta - on - normaalia - näläntunne - on - normaali.
Jos - ei - ole- näläntunne- on - aivan - jotain - muuta.
Tolla painolla kantsii varmaan pyytää joku lääke tueksi.
No lähdetään liikkeelle ihan perusasioista. Paino laskee kalorivajeella. Jos painosi ei laske, syystä tai toisesta et ole kalorivajeella.
Et kertonut mitään elintavoistasi, mutta liikkumaton ihminen ei yksinkertaisesti kuluta kovin paljoa. Rasvamassa ei lisää kulutusta kovinkaan paljoa, jos sitä ei liikuttele aktiivisesti paikasta toiseen.
Toisekseen ruokapäiväkirjoissa on se haaste, varsinkin, jos niitä ei pidetä säännöllisesti, vaan kirjataan vain yhden satunnaisen päivän syömiset ylös, että niistä jää helposti raportoimatta asioita, joita ei haluta myöntää. On myös hyvin helppoa pitää itsensä kurissa sen yhden päivän ajan, kun kirjaa syömisiään, mutta mikä on oikeasti tilanne kaikkina muina päivinä? Kuinka useasti tuleekin syötyä se toinen leipä tai napattua ohimennen jääkaapilta jotain? Uskoisin, että ainakin osa ratkaisusta tulee täältä.
Laskin nopeasti, että syöt päivässä n. 1200 kcal. Se voi hyvin olla passiivisen lyhyen naisen kulutus, erityisesti, jos hän on totuttanut kehonsa vähälle ravinnolle.
En lähtisi kuitenkaan leikkaamaan syömistä tuosta ainakaan paljoa, koska nuo määrät ovat jo niin vähäisiä, että syömisiä joutuu jo oikeasti suunnittelemaan aika tarkasti, että saa kaikki välttämättömät ravintoaineet. Ennemmin kannattaisi miettiä, millä sitä kulutusta sais ylöspäin. Lisää arkiaktiivisuutta, eli askelia päivään ja lisäksi vaikka 3 kertaa viikossa ihan oikeaa treeniä, mikä parantaa lihaskuntoa ja missä hengästyy.
Itse olen laihduttanut 60 kg ja yksi kriittisimmistä tekijöistä siinä oli itselleen valehtelun lopettaminen. "En minä syö niin paljoa" on lause, jonka aivan taatusti jokainen laihduttamisessa säännöllisesti epäonnistunut ylipainoinen on sanonut jossain vaiheessa. Siinä vaiheessa, kun myöntää itselleen, että oma paino riippuu siitä, mitä syö ja kuluttaa, saa mahdollisuuden onnistua.
Näläntunne. Koittakaa olla 5 päivää syömättä ja arvioikaa koska nälän tunne on kovimmillaan.
Juuri nyt ole ollut 24h syömättä ja teen ruokaa. Nälän tunne on kova 9/10. Kovimmillaan se olisi jos olisin ollut noin 3 vrk syömättä ja tekisin ruokaa. Pisin paastoni on 14vrk. 3 vrkn jälkeen nälkä ei ole niin kova kuin alussa
Laske kaikki kuluttamasi kalorit ja syö päivän ruuat kaikki 8 tunnin sisällä. Voit kalorilaskurilla tarkistaa, miten paljon sinun tulisi kaloreita saada. Esim. jos haluat painaa 68kg, miten paljon kaloreita tulisi kuluttaa - ja sitten syöt sen mukaan. Näin olen itse 52 veenä saanut hyvin painoa pois. Sivuhuomautuksena, että nukun myös paremmin ja liikkuminen on kevyempää, joten tulee myös käveltyä enemmän ja käytyä salilla, mikä tukee rasvan palamista.
Täällä taas läskivihaajat äänessä, joista vain murto-osalla edes ollut ikinä paino-ongelmia.
Edes lääkäreillä ei ole tarpeeksi tietoa, mikä kaikki vaikuttaa painoon ja laihtumiseen. Minulla itselläni oli karmea univaje, vuosien krooninen stressi ja lisäksi pukkasi vaihdevuodet päälle. Stressi sairastutti ja paino nousi nopeasti. Söin todella vähän vuosia kasvisruokaa eikä paino pudonnut yhtään. Lääkärit haukkuivat ja ilkeilivät. Kukaan ei kysynyt, miten voit noin muuten. Voin todella huonosti henkisesti.
Mutta odotas kun erosin ja elämä parani, sain nukuttua ja sain hormonikorvaushoitoa. Söin mitä sattuu ja paino alkoi siitä huolimatta pudota. Johtopäätös: itsensä kuihduttaminen vähäkalorisella ruokavaliolla ei onnistu, jos sinulla on univaje, hormonit sekaisin ja krooninen stressi. Hermoston pitää olla normaalitilassa. On myös mahdollista, että sinulla on jokin aineenvaihduntaan vaikuttava häiriö. Ensin kuitenkin nuo muut asiat kuntoon.
Tsemppiä! Opettele rakastamaan itseäsi.