Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksen laihdu vaikka syön tosi vähän?

Vierailija
13.10.2025 |

Söin viikonloppuna normaalisti ja pidin ruokapäiväkirjaa: 

la

aamulla pala Reissumiestä, jonka päällä kurkkua ja paprikaa

lounaaksi 4 kalapuikkoa, kupillinen (n. 1,5 dl) tummaa riisiä, raastettu porkkana ja lasi rasvatonta maitoa

välipalaksi pieni purkki vauvojen Piltti-hedelmäsosetta

päivälliseksi puoli purkkia hernekeittoa, pieni omena ja lasi rasvatonta maitoa

illalla veteen tehtyä kaurapuuroa ja pala suklaata (koko viikon ainoa herkku)

su

aamulla pala Reissumiestä, jonka päällä kurkkua ja paprikaa

lounaaksi pieni kulhollinen linssikeittoa, hapankorppu, 5 hasselpähkinää, banaani ja lasi rasvatonta maitoa

päivälliseksi puoli purkkia hernekeittoa, omena ja lasi rasvatonta maitoa

illalla pala Reissumiestä, jonka päällä kurkkua ja paprikaa

Painan yli 100 kg, mutta paino on junnannut tällaisella ruokavaliolla paikoillaan jo kauan. Mistä se johtuu, kun luulisi että paljon enemmälläkin ruualla laihtuisi? 

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kuvittelet että normaalisti syömällä laihtuu? Tarvitset reippaan kalorivajeen painonpudotukseen.

Itse en ikinä syö noin paljon, en arkena enkä viikonloppuna.

Vierailija
2/54 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö välillä enemmän, elimistösi pitää kynsin hampain kiinni painosta koska syöt nyt niukemmin. Kerran viikossa syö reilummin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jankuti jankuti

Vierailija
4/54 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöt liian vähän laihtuaksesi. Ja kun "laihdut" menetät lihakset.

Vierailija
5/54 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kuvittelet että normaalisti syömällä laihtuu? Tarvitset reippaan kalorivajeen painonpudotukseen.

Minusta ap syö liian vähän. Jos sinä et syö tuon vertaa niin se on toinen juttu. Minä syön esim. huomattavasti enemmän ja olen terve normaalipainoinen nainen. Syön avokaadoa, käytän oliiviöljyä, voita, runsaasti vihanneksia, täysmaitoa, pari hedelmää päivässä, kalaa, maustamatonta jugurttia, marjoja, munia ja joskus bataattia sekä pastaa. Paljon vettä, kahvia, inkivääri-sekä vihreää teetä. Kaikki luomuna minkä saan. Vehnää ja lisättyä sokeria harvakseltaan. Tällä ruokavaliolla laski painoni vajaassa vuodessa noin 10 kiloa ja on pysynyt siinä vuosia. Ruokamääriä en laske, syön kun on nälkä mutta en koskaan itseäni aivan täyteen.

Vierailija
6/54 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kalorivaje ei laihduta jos aineenvaihdunta on sekaisin. Unenpuute, lääkkeet, insuliiniresistenssi, muu hormonitoiminta ym voi saada elimistön sekaisin. Etsipä netistä vinkkejä miten buustata aineenvaihduntaa, ei onnistu syömistä vähentämällä. Itse olin pakosta yli viikon alle 1000 kcal/pv dieetillä enkä laihtunut kiloakaan koska en saanut nukuttua kuin parin kolmen tunnin pätkissä muutaman kerran päivässä. Mutta laihduin helposti kilon viikossa kun aineenvaihdunta kävi hurjilla ylikierroksilla (hengenlähtö oli lähellä) vaikka söin noin kolminkertaisen määrän ruokaa normaaliin verrattuna ja kaloreita 2500-3000 ainakin joka päivä. Ei kannata uskoa näiden yksinkertaisten ihmisten neuvoja "syö vähemmän niin laihdut". Eivät ole edes keskiverto älykkäitä neuvomaan ketään asiassa josta ei ole mitään omakohtaista kokemusta. Tutkijat ja asioihin perehtyneet tietävät kyllä ettei kalorivaje toimi vaan saattaa pahentaa tilannetta.

Vierailija
7/54 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta ap syö liian vähän. Jos sinä et syö tuon vertaa niin se on toinen juttu. Minä syön esim. huomattavasti enemmän ja olen terve normaalipainoinen nainen. Syön avokaadoa, käytän oliiviöljyä, voita, runsaasti vihanneksia, täysmaitoa, pari hedelmää päivässä, kalaa, maustamatonta jugurttia, marjoja, munia ja joskus bataattia sekä pastaa. Paljon vettä, kahvia, inkivääri-sekä vihreää teetä. Kaikki luomuna minkä saan. Vehnää ja lisättyä sokeria harvakseltaan. Tällä ruokavaliolla laski painoni vajaassa vuodessa noin 10 kiloa ja on pysynyt siinä vuosia. Ruokamääriä en laske, syön kun on nälkä mutta en koskaan itseäni aivan täyteen.

Liian vähän? Aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala? 

Ei ihme että suomalaiset paisuvat kuin pullataikina. Itse lihoisin tuollaisella ruokavaliolla useita kiloja vuodessa, enkä edes koe lihovani erityisen helposti.

Vierailija
8/54 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymyksessä ei olekaan ruokakertojen määrä vaan se, että ruoka on liian energiaköyhää. Onhan ap nähnyt, ettei tuo ruokavalio ole toiminut.

Vierailija
9/54 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki leivät pois, ne on turhia ja lihottaa.

Vierailija
10/54 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki leivät pois, ne on turhia ja lihottaa.

Aijaa, minä laihdutin 50 kiloa kymmenessä kuukaudessa käytännössä pelkällä leivällä ja hedelmillä.

Vierailija
11/54 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikaa leipää, piltin tilalle maustamatonta jogurttia, maito voi olla ihan normaalirasvainen, jos ei putoa niin ruokaa on määrällisesti liikaa, näin sain oman junnaavan painon putoamaan, jopa kahvin määrä vaikutti siihen.

Vierailija
12/54 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokapäiväkirjaan pistetään kaikki mikä menee kurkusta alas jos oikeasti aikoo laihtua, niin kuin TLC kanavalla tämä lihavia hoitava lääkäri sanoi syöt liian paljon vaaka ei valehtele. Eli kulho on epämääräinen mitta, puoli purkkia hernekeittoa on myös epämääräinen onko se 435 g vai yli 800 g purkki ? Perusannos hernekeittoa on yksi desi, lautasellisessa on jo kaksi desiä.

Vierailija
13/54 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kerro vielä tarpeeksi, mitkähän on kolesteroliarvot ja verenpaine, tolla kovan rasvan ja täysmaidon määrällä, minä oon laihtunut kyllä ihan normaalirasvaisella maidolla, ruoan määrä oli se juttu ja kasvisten määrän lisäys.

Vierailija
14/54 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöt tuplasti minkä minä.

180cm 85kg aktiivista työtä tekevä 5ov mies.

Olen tiputtanut 2 vuodessa 10kg ja 5 haluan viellä pois. 

Aamupalan pois jättö aloitti painon pudotukseni

Vierailija
15/54 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeastikko sä ihmettelet miksi et laihdu? Luitko sä itse ollenkaan mitä kirjoitit syöväsi ja minkä määrän? Jos luit niin sisäistitkö? Sä syöt aivan liikaa, lisäksi sun ruokavalios koostuu lähinä sokerista ja hiilarista. Kai sä ymmärrät itsekkin että hedelmät on suurelta osin pelkkää sokeria? Sun leivät yms pelkkää hiilaria? Lisäksi syöt päivässä sen mitä tarvitsisit kahdessa jos painoa meinasit pudottaa.

Vierailija
16/54 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

et todellakaan syö liian paljoa, aineenvaihduntasi on ehkä jotenkin sekaisin. Ehkä voisit yrittää lisätä liikuntaa, reipasta kävelyä, vesijuoksua tai - jumppaa tms, ei mitään liian raskasta. Se ei ehkä varsinaisesti kaloreita kuluta, mutta se voisi kiihdyttää aineenvaihduntaa. 

En tosin ole näissä asioissa asiantuntija, mutulla vastailen, mutta niin varmasti moni tällaisilla keskustelupalstoilla, eikö se ole tarkoitukskin, keskustella asioista?

Vierailija
17/54 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä syödään 5 kertaa päivässä lähinä sokereita ja hiilihydraatteja ja ihmetellään kun ei laihduta? Jep jep... 

Vierailija
18/54 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus on simppeli. Syöt enemmän energiaa kuin kulutat.

Vierailija
19/54 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liiku enemmän niin aineenvaihdunta lähtee kunnolla käyntiin. Sen jälkeen, liiku säännöllisesti. Pari kertaa viikossa ei riitä. Tuolla ruokavaliolla kannattaisi liikkua päivittäin. Mussutat sen verran reilusti sokeria (hh). 

Jos jätät leivät ja puuron pois, voit lisätä reilusti muun ruuan määrää.

Vierailija
20/54 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tämä valehteleva kalapuikkojen syöjä. Olet 100-kiloinen, olet todellakin syönyt itsesi sen kokoiseksi hehtaariannoksilla ja valehtelet itsellesi. Ala punnita ruokasi ja laske kalorit, laske peruskulutuksesi ja vähennä siitä päivittäin 400-500 kilokaloria: https://www.laskurini.fi/terveys/kalorilaskuri/energiantarvelaskuri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yksi