Joko aloitit ottaa D- vitamiinia? Minkä vahvuisina?
Minä alan ottaa yleensä lokakuun alussa ja 20mg.
Verikokeiden yhteydessä otettiin D-vitamiini ja oli oikein hyvät arvot.
Lääkäri sanoi, että harvoin tarvitaan niitä 50-100mg pitoisuuksia joita monet tuntuu suosivan.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Mä syön 100 mikroa ympäri vuoden, eikä d-vitamiinitasot siltikään nouse.
Otatko ruokaöljyn kanssa?
100 mikrogrammaa päivässä deetä on mennyt jo yli 10 vuotta, ainoastaan heinäkuun pidän taukoa vuosittain, kuten muistakin vähäisistä lisäravinteista. Veren d-vitamiiniarvo on pyörinyt vuosittain suunnilleen 120-130 välillä (en muista yksikköä) mitattuna, mutta nyt todennäköisesti lähtee laskuun, kun öljykapselit loppui. Kun aloitin aikoinaan d-vitamiinin, niin omalla kohdalla flunssat ja kuumeet loppui siihen paikkaan.
Pahuksen Kärkkäinen, kun lopetti norjalaisen Yano-merkin d-vitamiinin, siinä oli vuoden satsi (360 kpl) 100-mikroisia todella kilpailukykyiseen hintaan. Alussa niitä myytiin myös 125-mikroisina, mutta pillereitä piti laimentaa Sääntö-Suomen takia.
Vaihtelevasti 0-200 mikrogrammaa päivässä koko vuoden. Vaihtelee, koska en muista ottaa päivittäin ja saatan sitten ottaa useamman kun muistan. Arvoista en tiedä mitään, itseasiassa yllätyin miten moni on ne mittauttanut :)
Vierailija kirjoitti:
aloit ottaa
Tulihan se sieltä
Ei kukaan milligrammoina D-vitamiinia kisko, 1000g!!!. itse syön 10g ympäri vuoden
En aloita ollenkaan. Syön päivittäin purkin sardiinia ja juon 0,5-1 l rasvatonta maitoa.
Vierailija kirjoitti:
aloit ottaa
Mielestäni oikea on: aloit ottamaan
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Mä käytän ympäri vuoden tuota satasta ja ihan lääkärin kehotuksesta.
Samoin käytän minäkin. Lääkärin puheilla kävin viimeksi puoli vuosisataa sitten.
Otan kerran kuukaudessa 100.000 IU ambullin