Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joko aloitit ottaa D- vitamiinia? Minkä vahvuisina?

Vierailija
13.10.2025 |

Minä alan ottaa yleensä lokakuun alussa ja 20mg.

Verikokeiden yhteydessä otettiin D-vitamiini ja oli oikein hyvät arvot.

Lääkäri sanoi, että harvoin tarvitaan niitä 50-100mg pitoisuuksia joita monet tuntuu suosivan.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitin jo aikaa sitten. Auringosta saa riittävästi D-vitamiinia ehkä keskikesällä keskipäivällä jos oikeasti oleskelee siellä auringossa. Itse en oleskele.

Tämä. Iso osa suomalaisista pelkää aurinkoa kuin ruttoa. D-vitamiinia ei kesällä muodostu mitenkään kalenterin näyttämän vuodenajan voimasta, vaan siihen vaaditaan suojaamaton ihokontakti uv-säteilyn kanssa puolen päivän aikaan, väh. 30 min kerrallaan.

Aurinkorasvalla läträtty tai vaatteilla peitetty iho ei tuota D-vitamiinia tipan tippaa.

Vierailija
22/34 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syksystä kevääseen 100 ja keväästä syksyyn 50. On mitattu, että tarviin tuon verran.

Mieheni pakotan syömään syksystä kevääseen 50 kun hänellä on ollut melanooma ja tutkimuksissa on todettu d-vitamiinin tarpeellisuus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kananmuna on superfood, joku 1-2 kpl vähintään voi huoletta vetää joka päivä, kunhan katselee muut rasvat kuntoon.

Vierailija
24/34 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakskymppistä läpi vuoden. Minulla on myös lääke, jossa d-vitamiinia. Olen vanhus ja vanhan ihon läpi auringosta saa huonosti d-vitamiinia.

Vierailija
25/34 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ympäri vuoden 80-100 mikrog.

Vierailija
26/34 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheuttaa nukahtamisvaikeutta jos ottaa illalla, sama tosin muillakin vahvoilla antioksidanteilla. 

Vierailija
27/34 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole syönyt minkäänlaisia vitamiinilisiä sitten lapsuuden. Ei kukaan muukaan perheessäni. Terveinä ollaan pysytty.

N44

Vierailija
28/34 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön ympäri vuoden, 20 mikrogrammasta. Hoidetun ihosyövän takia en voi olla auringossa.

Vierailija
29/34 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitin jo aikaa sitten. Auringosta saa riittävästi D-vitamiinia ehkä keskikesällä keskipäivällä jos oikeasti oleskelee siellä auringossa. Itse en oleskele.

Tämä. Iso osa suomalaisista pelkää aurinkoa kuin ruttoa. D-vitamiinia ei kesällä muodostu mitenkään kalenterin näyttämän vuodenajan voimasta, vaan siihen vaaditaan suojaamaton ihokontakti uv-säteilyn kanssa puolen päivän aikaan, väh. 30 min kerrallaan.

Aurinkorasvalla läträtty tai vaatteilla peitetty iho ei tuota D-vitamiinia tipan tippaa.

Juu, niin pelkään. Sain kaksi eri ihosyöpää.

Vierailija
30/34 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein ympäri vuoden vahvaa, eli 100. Minulla on taipuvaisuutta d-vitamiinin vajauteen joten lääkärin kehoituksesta otan lisää mahd säännöllisesti.

31/34 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, niin pelkään. Sain kaksi eri ihosyöpää.

Jos sattuu olemaan iholla paljon (satoja) luomia niin auringon ottaminen ei ole ollenkaan suositeltavaa kasvaneen ihosyöpäriskin vuoksi. Siksi mieluummin D-vitamiinia purkista kuin auringonvalosta iholla.

https://www.duodecimlehti.fi/duo92784

M60

Vierailija
32/34 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, otin viime kesänä aurinkoa niin se riittää.

Vierailija
33/34 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut koko ikäni hyvin alhainen D-vitamiinitaso, mutta silti lääkärit ovat suositelleet vain 20-50 mikrogrammaa. Yllytyshulluna sitten aloin syödä 100 mikrogrammaisia, kun "kaikki syövät". Yliannostus tuli jo 3 kuukaudessa. Mitä iwompaa määrää syötte, mitatkaa taso tieheämmin. Mielellään 2 kk välein.

34/34 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut koko ikäni hyvin alhainen D-vitamiinitaso, mutta silti lääkärit ovat suositelleet vain 20-50 mikrogrammaa. Yllytyshulluna sitten aloin syödä 100 mikrogrammaisia, kun "kaikki syövät". Yliannostus tuli jo 3 kuukaudessa. Mitä iwompaa määrää syötte, mitatkaa taso tieheämmin. Mielellään 2 kk välein.

Millä tavoin tuo yliannostus todettiin? Kuullostaa nimittäin varsin harvinaiselta tilanteelta tuolla annosmäärällä. Onko taustalla joku muu d-vitamiinin imeytymiseen vaikuttava sairaus? 

Vuodelta 2015 on uutinen porilaisesta varhaisteinistä joka sai 75 ug annoksesta myrkytysoireet. 

https://yle.fi/a/3-7792564

Tuo on siis mahdollista mutta hyvin harvinaista. Uutisesta https://yle.fi/a/3-7794130 selviää, että vitamiinia oli otettu suusuihkeena joten annostelu saattoi olla virheellinen eli jotakin muuta kuin 75 ug. 

Siinä olet oikeassa että omat d-vitamiinitasot tulee tarkistaa mutta kahden kuukauden välein tarkistamisessa ei olisi järkeä. D-vitamiinin varastoitumisen vuoksi sen taso ei muutu nopeasti. Mittaus tehtävä talvella useamman kuukauden kuluttua viimeisistä auringonottamisista.

M60

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän neljä