MOT selvitti karun totuuden amiksista - säästöillä hälyttäviä seurauksia
Huolestuttavia uutisia.
"Kyselyyn vastanneista peräti neljä viidestä on sitä mieltä, että opiskelijoiden taidot ovat heikentyneet 2020-luvulla.
Rakennusalan yritykset kertovat, että nuorilla on vaikeuksia selvitä ruumiillisesta työstä huonon fyysisen kunnon vuoksi. Myös asennusten tekemisessä ja työkalujen käytössä on puutteita.
Metsäteollisuudessa on havaittu, että osaavaa väkeä on vaikea löytää ja työpaikoilla on opetettava tulijoille perusasioita.
Osa yrityksistä mainitsee myös puutteet äidinkielen osaamisessa.
Tämä voi näkyä esimerkiksi siten, että kirjallinen raportointi tai puheluun vastaaminen on hankalaa. Keväällä julkaistussa väitöskirjassa kävi ilmi, että äidinkielen opetus ammattikouluissa on suorastaan romahtanut.
MOT:n kyselyn mukaan osaamisen heikentyminen alkoi näkyä työpaikoilla niin sanotun amisreformin jälkeen.
Amis uudistui ja samalla säästettiin
Ammattikoulutus mullistui vuonna 2018. Uudistus oli Juha Sipilän hallituksen kärkihanke ja sitä kutsuttiin amisreformiksi."
Kertokaapas palstan päivystävät oikeistotrollit että miten se nyt näin? Sipilän hallituksessa oli myös persut mukana. Aina, kerta toisensa jälkeen näiden paskomisten taustalta löytyy oikeisto. Joka ikinen v i t u n kerta. Silti te hehkutatte sitä innoissanne. Oletteko denial-tilassa vai yksinkertaisia? Vai haluatteko vain että kaikki tuhoutuu?
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
Edellisen hallituksen opetusministeri oli Li A ja Opetushallituksen pääjohtaja on vassari, mikseivät laittaneet asiaa kuntoon.
Amiksissa on kyllä kiristämisvaraa. Miltä kuulostaa muka päätoimisen opettajan viikko: 13 viikkotuntia eli 13 viikkokolmevarttista. Kyllä hiki lentä moisella tahdilla.
Kyllä he laittoivat. Korjattiin paljon Sannin tekoja. Mutta sitten tuli taas kokoomus vei amiksen rahat.
Vierailija kirjoitti:
Joo mä en päästäisi lastani amikseen. Kaksoistutkinto ok, tai lukion jälkeen amis eli pelkät ammattiopinnot, mutta ei pelkkä amis.
Onkohan ketään amiksen opettajaa, joka päästäisi oman lapsensa peruskoulun jälkeen amikseen?
Minä päästäisin. Sieltä.pystyy ihan hyvin jatkamaan korkeakouluun.
Vierailija kirjoitti:
Ongelmat lisääntyivät, kun oppivelvollisuusraja korotettiin 18 vuoteen. Ammattikouluissa on liikaa ajantappajia, jotka vain odottavat täysi-ikäistymistä.
Sama se on kyllä lukioissakin. Siis niissä joissa se keskiarvoraja on matala.
Olen itse vassari, mutta mielestäni tuo oppivelvollisuuden nosto oli virhe. Ymmärrän idean mutta käytännössä se ei toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelmat lisääntyivät, kun oppivelvollisuusraja korotettiin 18 vuoteen. Ammattikouluissa on liikaa ajantappajia, jotka vain odottavat täysi-ikäistymistä.
Olen itse vassari, mutta mielestäni tuo oppivelvollisuuden nosto oli virhe. Ymmärrän idean mutta käytännössä se ei toimi.
Miksei toimisi?
Vierailija kirjoitti:
Tarvitaan lisää ruotsia ja vaikka suvaitsevaisuus opinnot.
Ruotsia kannattaisi opiskella vaikka vapaaehtoisena aineena. Helpompi päästä Ruotsiin ja Norjaan töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, S2 opetusta pitää saada varmaan lisää? Toinen vaihtoehto on, että käytetään ns isoja kieliä töissä, esim englantia tai vaikka arabiaa sellaisissa paikoissa, joissa se on mahdollista. Suomalaiset voisivat opiskella myös enemmän ranskaa, koska se on vahva kieli monella.
Sinä yrität nyt kääntää tämän asian S2-asiaksi, eli teet persu-spinnauksen. Jutun lukemalla olisi tajunnut että äidinkielen taso ja sen opettaminen on laskenut kautta linjan. Kantasuomalaiset lapsetkaan eivät osaa enää kirjoittaa tai kunnolla lukea, laskemisesta puhumattakaan.
Ummistat silmäsi tosiasioilta. Se sinun oikeistosi on tähän syypää. Se on tyhmentänyt työväenluokkamme leikkaamalla sen koulutuksesta. Omien lasten koulutuksesta se ei tingi.
Aah, klassine
Jo nyt pakotetaan S2 opetukseen suomalaisia, joiden kielitaito on hyvä tai erinomainen, mikäli sattuu olemaan aavistuksen väärän näköinen tai niminen. Ehkä lisäämisen sijaan voisi aloittaa suunnittelun resurssien paremmasta käytöstä? Kyseistä opetusta oikeasti tarvitsevat voisivat saada pienryhmissä parempia tuloksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei toimisi?
Ennen lakiuudistusta pelkkään peruskouluun opintonsa päättäneiden määrä oli hyvin pieni ja joka tapauksessa heistäkin 95 prosenttia oli niitä joilla oli jo valmiiksi isompia ongelmia. Ei se mitään auta että heidät pidetään väkisin koulussa. Olisi järkevämpää kohdistaa heihin toisenlaisia tukimuotoja, sen sijaan että ovat pakotettuina koulussa. Jos ei halua oppia, ei opi. Ei siinä pakko auta.
Joka tapauksessa ongelma oli kuitenkin pieni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taksilaki, vuoden 2015 vyöry, koulutuksen paskominen, terveydenhuollon paskominen.. kaikki oikeiston ansiota.
Eivätkö nämä ole pikemminkin Keskustan tekosia? Älä sotke oikeistoa Keskustaan. En pidä kummastakaan, mutta tosiasiat tosiasioina. Sipilä, tuo uskovainen, oli aivan s....na. Ei tajunnut mistään mitään ja tuhosi kaiken mihin koski. Jälkikäteen jaksoi marista ettei jaksa olla enää kusitolppana. Mitä muuta virkaa on miehelle, jonka johdossa kaikki mahdollinen rapautui "yrittäjä"hengessä. Mikä id...ri.
Sipilän hallituksen valtiovarainministeri oli P. Orpo. Aika paljon oli perskokkareita: Pirkko -istun nyt saunassa- Mattila, Häkkänen, Mykkänen, Soini, Rehula. Mestari,
Syksyllä amiksessa aloittavilla vain muutama tunti koulua päivässä, siirrytty itsenäiseen etäopiskeluun. Sähköpuolella ei saa käyttää enää puukkoa, vaikka se on sähkötöitä tekeville työkalu. Perusteena se, että voi aiheutua vaaroja. Meillä ollut harjoittelussa viimeisen vuoden amislaisia. Monta kertaa miettinyt, että mitä siellä koulussa opetetaan, kun mitään ei osata. Ei sillä, amk opetuksen taso oli myös ihan onnetonta. Vaikka olisi halunnut oppia, se oli vaikeaa, kun kaikki käytiin läpi pintapuolisesti pikakelauksella ja monesti oppilaat osasi enemmän kuin opettajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taksilaki, vuoden 2015 vyöry, koulutuksen paskominen, terveydenhuollon paskominen.. kaikki oikeiston ansiota.
Eivätkö nämä ole pikemminkin Keskustan tekosia? Älä sotke oikeistoa Keskustaan. En pidä kummastakaan, mutta tosiasiat tosiasioina. Sipilä, tuo uskovainen, oli aivan s....na. Ei tajunnut mistään mitään ja tuhosi kaiken mihin koski. Jälkikäteen jaksoi marista ettei jaksa olla enää kusitolppana. Mitä muuta virkaa on miehelle, jonka johdossa kaikki mahdollinen rapautui "yrittäjä"hengessä. Mikä id...ri.
Sipilän hallituksen valtiovarainministeri oli P. Orpo. Aika paljon oli perskokkareita: Pirkko -istun nyt saunassa- Mattila, Häkkänen, Mykkänen, Soini, Rehula. Mestari,
Työministeri Lindström, persu, opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen, kok. Ettei totuus unohdu.
Vierailija kirjoitti:
MOT voisi selvitellä kierrätyskeskuksen taustat ja vihreän siirtymän hinnan veronmaksajille.
https://www.rapport.fi/jani-kaaro/yltakyllaisyyden-hinta-koyhyys-niukku…
https://www.rapport.fi/jani-kaaro/uusi-analyysi-kyseenalaistaa-fossiili…
Resurssithan ne määrää kokonaiskuvaa...
Osaan käyttää kaikkia amiksen työkaluja vielä 50 vuotiaanakin. Amiksessa puupuolella rakensin keittiö kalusteita ja kaikenlaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo mä en päästäisi lastani amikseen. Kaksoistutkinto ok, tai lukion jälkeen amis eli pelkät ammattiopinnot, mutta ei pelkkä amis.
Onkohan ketään amiksen opettajaa, joka päästäisi oman lapsensa peruskoulun jälkeen amikseen?
Ei pysty. Amis ei anna riittävää pohjaa korkeakoulutukseen. Ei myöskän AMK yliopistoon (maisteri ilman kandia). Amisten osaamattomuus on suuri ongelma, jos onnistuvat jotenkin keplottelemaan itsensä korkea-asteen opintohin. Heistä puhutaan yleisesti ongelmajätteenä ja kaatoluokkana.
t. ent. yliopiston opinto-ohjaaja
Vierailija kirjoitti:
Osaan käyttää kaikkia amiksen työkaluja vielä 50 vuotiaanakin. Amiksessa puupuolella rakensin keittiö kalusteita ja kaikenlaista.
Hienoa, mulla samat ajatukset. Valmistuin ravintola-alalta nollarin puolivälissä, eli ennen näitä massiivisia leikkauksia. Opetus oli rentoakin, mutta myös laadukasta, työllistyimme hyvin. Ei ollut mitään etäilyjä (ei oltaisi osattu sitä mekään), ja joka vuosi 6 viikon harkka, eri paikoissa, joihin olimme toivottuja koska meistä oli paljon ilmaista apua. Ryhmät oli sopivan kokoisia, ei häirinnyt kännykät ja kouluruokaakin syötiin rauhassa ja mielellään! Pitäisi olla niitä elämän, jopa parhaita vuosia, niinkuin itselle olikin, joten surullisena luen näitä uutisia. Se nuoren paras oppimisikkuna elämässä ei kestä loputtomasti, tutkintoja ei saisi mokata oppimattomuudella!
Vierailija kirjoitti:
Lisätään listaan teollisuuden alasajaminen ja palveluiden arvonlisäverot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amisreformin tavoite oli pitkäaikainen, eli työväestön tyhmentäminen, jotta heidän hallitsemisensa olisi helpompaa. Työväestön sivistäminen on oikeiston pahin pelko ja ilmainen peruskoulu oli sille kauhistus. Nyt se ottaa tämän takaisin ja luo uudelleen suljetun alaluokan, jonka jäsenet ovat kehitysvammaisen tasolla ja sellaista opetusta heille tarjoillaankin. Mitäs väliä osaako lukea vai kirjoittaa, pääasia että luuta pysyy kädessä. Ja persut huutaa vieressä että jeee..
Persu- Purra haluaa, että Amiksesta lopetetaan yleissivistävät aineet kokonaan, jotta koulutus saadaan lyhyemmäksi. Näin saadaan vielä tyhmempää kansaa, joka on orjan asemassa, kun ei ole mahdollisuutta opiskella enempää.
Persu- Purra ei vaan tajua, että jopa niissä orjatöissä tarvitaan yleissivistävän opetuksen antamia tietoja ja taitoha, kuten matematiikkaa, fysiikkaa, äidinkieltä,
Ennen amisreformia ei aikuiskoulutuksessa edes ollut yleissivistäviä aineita, vaan opiskeltiin vain ammatilliset aineet. Ja kumma kyllä, ammatillinen koulutus oli silloin parempaa...
Vierailija kirjoitti:
Oma lapsi valmistui keväällä ammattikoulusta ja itse olen tehnyt sijaisuuksia ammattikoulussa opettajana. Täytyy myöntää että opetuksen taso on siellä osin todella huonoa. Oli linjoja joissa todella jämyjä opettajia ja oppilaat toimivat hyvin ja opiskelivat ahkerasti sen vähän mitä heille oli koululla tarjota. Toisena ääripäänä oli linjat joiden opettajat eivät vaatineet oppilailta juuri mitään. Nämä oppilaat menivät ammattikoulun läpi todella vähillä tekemisillä ja taidoilla.
Mutta parhaassakin tapauksessa opetusta oli silti liian vähän ja vaatimustaso todella alhainen. Työssäoppimista suositeltiin aina ja kaikissa tilanteissa. Työssäoppimiseen riitti että on jossain joka suunnilleen muistuttaa linjaa jolla opiskelee. Pahimmillaan oppilaan annettiin suorittaa kaikki työssäoppimisjaksot samalla työpaikalla yhtä ja samaa työtä tehden. Epäilyttää että miten tämä oppilas on nyt taitava hitsari kun on hitsannu
Tuo on lapsellesi lottovoitto, että on isä, joka on opettanut ammattitaidot ja työn tekemisenl
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AMK:iin jatkaa noin 20 % amiksen käyneistä, mutta yliopistoon todella harvoin. Myös AMK:ssa näkyy ammattikoulujen heikentynyt taso, eli amiksesta tulevat eivät oikein pärjää AMK:ssa muiden mukana, vaan tarvitsevat tukikursseja ja lisäaikaa opintoihinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei toimisi?
Jos oppivelvollisuusiän nosto käytännössä tarkoittaa, että ryhmissä on mukana sellaisia, joilla ei ole mitään omaa motivaatiota opiskella, niin se on huono asia koko ryhmän kannalta. Joissakin kouluissa on myös paineita päästää kaikki läpi, koska rahoitus riippuu myös valmistuneiden määrästä.
Millään rahalla ei saa tyhmälle uutta osaamista. Tämä pitäisi tunnustaa. Nythän amiksen voi läpäistä kehitysvammainen lukutaidoton kiitettävillä papereilla. Ei siinäkään ole mitään järkeä.
- Eri