Pelottaa, että jos minulla onkin suolistosyöpä
Muutama viikko sitten tuli peräaukosta verta virtsatessa ja sitten sen jälkeen myös ulostaessa. Kävin lääkärissä ja verenvuodon aiheuttajaksi todettiin peräpukamat. Pari viikkoa Scheriproct voidetta ja en ainakaan huomannut enää verta wc-käynneillä. Lääkäri teki myös lähetteen kolonoskopiaan, mutta lähete tuli samantien hylättynä takaisin. Nyt sitten taas yllättäen ulosteessa olikin verta, sellainen läiskä ulosteen pinnalla. Lisäksi kamala paineen tunne takapuolessa, jos istuu yhtään pidempään. Taas lääkäriin, joka oli totesi jotain pientä verestystä pukamatyyppisessä kohdassa. Tämä lääkäri oli sitä mieltä, että ei siitä verestä tarvitse välittää, kun tiedetään mistä se tulee. Ei vaikka ikää on se 50 + ja toinen vanhemmistani on sairastanut paksusuolen syövän. Että ei tarvitse olla huolissaan vaan voi olla aivan rauhallisin mielin. En vain kykene. Mielessä on koko ajan huoli siitä, että jos kyseessä onkin syöpä... Julkisen terveydenhuollon kautta tämä asia ei siis etene ja tuntuu, että lääkäreillä on ihan hirveän erilaiset näkemykset siitä kenelle tähystys kuuluu tehdä :( Onko kenelläkään täällä kokemusta vastaavasta tai siitä, että on ollut vuotavat peräpukamat ja suolistosyöpä? Että pukamat on vain viivästyttäneet diagnoosia, koska niitä on hoidettu ensin pitkään.
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Joo noi lähetteet tuppaa aina palautumaan takaisin. Kyllähän se veren alkuperä pitäisi aina selvittää.
Ne oli jo todettu pukamiksi.
Ap, Miten nyt lohduttaisi? Olen huono tässä. Jos lääkäri on tutkinut ja todennut pukamat niin ehkä niiden hoito olisi aiheellista, jos kovasti vuotaa.
Itsellä ollut ongelmia toisen silmän kanssa ja sieltä löytyi aivokasvain jolle ei kuulemma tehdä mitään. Suvussa on kuoltu aivoverenvuotoon ja muitakin sairauksia löytyy, myös syöpää.
Pelko syö Voimia ja ottaa ilon.
Itse päätin, että lääkäri kertoi minkä tiesi ja minä jätin kaiken Jumalan huomaan. Elän taikka kuolen, olen Hänen. Ja jos minusta riippuu, niin elän.
kokeile kakata seisoaltasi esim suihkuhuoneessa sankoon, jos ei ole verta niin syy on varmasti pukamat. kuulostaa oudolta, mutta on ihan toimiva tapa.
Mene yksityiselle. En ikinä luottaisi tuollaisessa asiassa kunnalliseen "hoitoon". Maksoi mitä maksoi. (En ikinä anna itselleni anteeksi, kun lapseni sairastuessa, hoidon aloittaminen viivästyi uskoessani naiivisti kunnallista lääkäriä, joka vähätteli oireita. Jossittelu tulee piinaamaan mua loppuelämän.)
Eikä oikeastaan sekään riitä, että menet yksityiselle vaan uskalla myös vaatia kunnon tutkimuksia. Mun lapsen kohdalla olisi pitänyt itse osata vaatia magneettikuvausta. Syöpä ei näkynyt verikokeissa.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri soitti minulla on syäpä. Itkettää yyyyhyyyyyy😩
Veeti
Yhyy, paskon verta ja suolenpätkiä, mutta lihansyöntiä en vain lopeta, koska se on niin hyvää😫😫
Omasta kokemuksesta tiedän, että verta voi tulla myös peräsuolen tulehduksen takia. Sekin tuntuu ilkeältä ("tuli peffassa" ei ollut vitsi), mutta on tulehduslääkkeillä hoidettavissa.
Pelkää nyt ainakin vielä vuosi, niin eiköhän se siitä pikkuhiljaa ala selviämään, onko se syöpää vai vain peräpukamat tai niitä "divertikkelit" vai mitä ne kuopat ja poimut Suomessa onkaan, jotka voivat tulehtua.