Kuinka teinin seksuaalisuuteen tulisi suhtautua?
Tyttömme täyttää piakkoin 13 vuotta. Hänessä on jo tietenkin näkynyt merkkejä seksuaalisuudesta aiemminkin, mutta en ole puhunut hänelle asiasta oikein mitään. Minullekaan ei annettu kotoa oikein mitään seksuaalikasvatusta kun olin itse nuori. Mietityttää, että minkälaisia nämä teinivuodet tulevat olemaan? Mitä nykyään pitäisi esiteinille sanoa ja miten asiaan suhtautua? En osaa oikein olla luontevasti asian kanssa. Sometilejä hänellä ei ole, mutta kai nuoret saavat kaikenlaista tietoa muuta kautta.
Joo tiedän, kuulostaa avuttomalta. En kuitenkaan varmaan ole ainoa tai ensimmäinen äiti, joka näitä miettii.
Kommentit (81)
Voi hyvänen aika. On jo mahdollisesti ihan käytännössä seksuaalisuuteen perehtynyt. Ei kuulu sinulle. Ihan luontevasti voi asioihin suhtautua, eikä viimetingassa/myöhässä panikoida mitä pitäs yhtäkkiä sanoa, jos aihe on ollut tabu tähän asti.
Sinisilmäinen kyllä olet, seksi on jo mielessä 13-vuotiaalla.
Vierailija kirjoitti:
Ja ala jo miettimään tyttären kanssa sopivaa ehkäisy välinettä, petipuuhat kuitenkin tulevat nopeasti jo tossa iässä. E, pilleri- kondoomi, vai luonnon oma ehkäisy menetelmä? Ja opeta miten katumispilleri haetaan apteekista.
Lopeta jo, pervo!
Vierailija kirjoitti:
Nuo asiat eivät lapselle kuulu, piste. Täysi-ikäisenä vasta. Teet selväksi, että taloudessanna ei alaikäisenä seurustella tai arestia tulee.
Ne kuuluu nimenomaan kypsyvälle varhaisteinille!
Vierailija kirjoitti:
Voi jeesus mikä kommentti
Mikä näistä?
Jaa eikös pojille opeteta mittään, kun eihän se asia heille kuulu, niinkös?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi jeesus mikä kommentti
Mikä näistä?
13-vuotiaalle E-pilleri?
Vierailija kirjoitti:
Jaa eikös pojille opeteta mittään, kun eihän se asia heille kuulu, niinkös?
Keitä poikia pitäisi opettaa, kun on vain tyttäriä?
Vierailija kirjoitti:
Epämukava ajatus, että omassa lapsessa on jotain seksuaalista. Tiedän, typerää ajattelua...
-Ap
Älä välitä, yhtä epämukavaa teinistä on ajatella, että hänen vanhempansa ovat olleet "sillai".
Avoimesti, lämpimästi, ymmärtäväisesti ja kaverillisesti. Nyt on jo kiire, ennen kuin luonto vetää itse tikanpojan puuhun?
Aikoinann vaan sanottiin (tytöille siis) että katsokkin ettet tule kotiin maha pystyssä. Opettavaista , eikös vaan.
Jos 13v tyttö on oikeasti kiinnostunut seksistä niin se tietää jo asiasta enemmän kuin ap joten asia on kohdaltasi kunnossa.
Kunhan et tuputa omia näkemyksiäsi etkä ala intoilemaan liiaksi.
Kannattaa opettaa intohimosta ja nautinnosta
Opetatpa mitä tahansa, niin tytöt ja pojat saa käytännön neuvot kavereiltaan. Teinit on onneksi useimmiten valistuneempia kuin vanhemmat kuvittelee.
E siitä seksistä kannata tehdä isoa mörköä. Oma lapsi siihen tutustuu joka tapauksessa ennemmin tai myöhemmin. Pitää muistaa myös tuon elämänvaiheen hormonimyrskyt, joille kaikki kasvuvaiheessa joutuu. Siihen kuuluu, että oma seksuaalisuus herää ja se on ihan luonnollista.
Onneks mun tytöt, lukiolainen ja yläaste ikäinen ei vielä harrastele sellaista. Vanhempi ollut aina vähä ujo ja nuorempi on vielä niin lapsellinen. Kyllä ollaan juteltu avoimesti asioista, enemmän vanhemman kanssa tässä vaiheessa, mutta oon sanonut että si ku aloitat sellaisen niin muista ehkäisy jos ei muuta vielä halua niin kumi vähintään. Tosin itse tulin nuorena raskaaksi kumista huolimatta kun puhkesi ja siitäkin ollut puhetta. Itse en saanu mitään valistusta mutta itse oppineena yritin olla hyvin ja vaadin kumin sen harvan (2)kanssa keiden kanssa olin alaikäisenä. Myöskin oon puhunut siitä että kun sellainen ajankohtaista niin pitää huolen että on itse valmis ja haluaa sen tehdä että ei ikinä annan kenenkään pojan painostaa sellaisiin touhuihin, sellaiset jättää seksin jälkeen joka tapauksessa ja vielä haukkuu tytön kaikille.
Työssä oon tekemisissä nuorten kanssa kellä on taustalla kaikenlaisia traumoja, hyväksikäyttöä, kaikenmoisia diagnoosia ym ja siellä ikävästi on todellisuutta se että seksuaalisuus ja minäkuva vääristyy ja jostain syystä pannaan tosi monen kanssa ennen kun on edes täysikäinen ja se on huono juttu. Vaikka se on nuoren oma asia, jos haluaa olla monen kanssa niin ok jos tykkää sitä mutta jos se tapahtuu vääristä ja huonoista syistä niin se on tosi ikävää.
Vierailija kirjoitti:
Onneks mun tytöt, lukiolainen ja yläaste ikäinen ei vielä harrastele sellaista. Vanhempi ollut aina vähä ujo ja nuorempi on vielä niin lapsellinen. Kyllä ollaan juteltu avoimesti asioista, enemmän vanhemman kanssa tässä vaiheessa, mutta oon sanonut että si ku aloitat sellaisen niin muista ehkäisy jos ei muuta vielä halua niin kumi vähintään. Tosin itse tulin nuorena raskaaksi kumista huolimatta kun puhkesi ja siitäkin ollut puhetta. Itse en saanu mitään valistusta mutta itse oppineena yritin olla hyvin ja vaadin kumin sen harvan (2)kanssa keiden kanssa olin alaikäisenä. Myöskin oon puhunut siitä että kun sellainen ajankohtaista niin pitää huolen että on itse valmis ja haluaa sen tehdä että ei ikinä annan kenenkään pojan painostaa sellaisiin touhuihin, sellaiset jättää seksin jälkeen joka tapauksessa ja vielä haukkuu tytön kaikille.
Työssä oon tekemisissä nuorten kanssa kellä on taustalla kaikenlaisia traumoja, hyväksikäytt
Täällä taas kukkahattutäti vauhdissa. Ap:lle tiedoksi että tämmöiset hihhuloinnit kannattaa jättää täysin omaan arvoonsa. Tiedät itse parhaiten miten kasvatat lastasi. Oma esikoiseni on nyt 16-vuotias ja mitään muuta ei ole mielessä kun pojat ja seksi, ei auttanut muuta kun ottaa älypuhelin ja muut älylaitteet takavarikkoon, rahahanat kiinni. Saa keskittyä nyt pelkästään koulunkäyntiin ja kotona olemiseen, mummoa minusta ei tehdä tämän ikäisenä.
En kyllä ymmärrä yhtään miten sais tuosta käsityksen kukkahattutäti ja hihhulointi. Enemmän sä kuulosti siltä. Mulla oli rento ja avoin puhe ja suhtautuminen asiaan niin se ei ei ole kukkahattutäti touhua. Se että kieltää kaiken ja on puhumatta asiasta niin ei tarkoita että niitä oikeasti saa estettyä tekemästä mitään. Ne tekee jos haluaa. Sä et vain kuule siitä ennenku ne on aikuisia.
Nuo asiat eivät lapselle kuulu, piste. Täysi-ikäisenä vasta. Teet selväksi, että taloudessanna ei alaikäisenä seurustella tai arestia tulee.