Lintujen ilotulistusahdistuksella on vakavia seurauksia, kertoo tuore tutkimus
Amsterdamin yliopiston tutkijat seurasivat erilajisia lintuja alueilla, joilla ammuttiin ilotulitusraketta uutenavuotena.
Tutkimuksen mukaan uutenavuonna oli ilmassa keskimäärin tuhat kertaa niin paljon lintuja kuin muina öinä. Joillakin alueilla lintuja lensi yöllä 100 000 kertaa niin paljon kuin normaalisti.
Ilotulituksen pauke ja välke vaikuttaa lintuihin jopa 10 kilometrin päähän. Rakettien säikyttämät muuttolinnut voivat poiketa reitiltään yli 500 kilometriä.
Kommentit (29)
Tänään joku jo 7:30 alkoi ampua jotain paukkupommeja.
Varmaan koko yön nukkunu levottomasti kun odotti pääsyä pommien kimppuun.
Miten helkkarissa ne tirpat klaaraa kovemman ukonilman.
Ne on tottuneet luonnon ääniin mutta ei sellaisiin mitä eivät ole kuulleet.
Ajatelkaapa lintuja Ukrainassa, joita Venäjä häiritsee ja on häirinnyt pitkään pommituksillaan ja tulituksillaan.Tehkääpä nootti asiasta Venälälle. Kerran vuodessa oleva kymmenminuuttinen ilotulitus on pientä sen rinnalla. Joskin turhaa, minunkin mielestä.
Lentokoneet seis. Kaikki kuljetus rasvatuilla kärryillä.
Mites ne pärjää rakennustyömailla, moottoriteillä, kaivostoiminnan läheisyydessä? Miten lentoliikenne? Sotkeeko 5G niiden omaa navigaattoria?
Ukrainassakaan ei ole linnun lintua ollut pitkään aikaan.
Linnuille pitää järjestää terapiaa. Siis niille naaraspuolisille linnuille.
Mene ap syöttämään niitä lintulautoja kädestä kuten kaltaisesi hullut mummot tekee jopa rotille.
Vierailija kirjoitti:
Tänään joku jo 7:30 alkoi ampua jotain paukkupommeja.
Varmaan koko yön nukkunu levottomasti kun odotti pääsyä pommien kimppuun.
Älä yleistä omia mt-ongelmista johtuvia nukkumisvaikeuksia muihin.
Jotkut oikein ilakoi asialla. Mutta kun "MINÄMINÄMINÄ". Minun tarpeeni, minun uusivuosi, minun raketit kun MINÄMINÄMINÄ JA MINÄ!
Me ihmiset ollaan kyllä tyhmiä olentoja!
Tuliko ap:lle yllätyksenä että luonnossa elävien eläimien PITÄÄ selvitäkseen olla luontaisesti säikkyjä. Samasta syystä ne pyrähtävät lentoon kun aseella ammutaan.
Narsistit ei välitä mistään mitään muuta kuin omasta navastaan!
Jaha, tällaista vihervassupropagandaa taas. Tiedättekö kommarit että aion ampua niitä aina, oli kiellettyä tai ei.
Ilotulitteita ammuttiin jo 1960-luvulla ja etenkin kaupunkien ilotulituksia on ollut ainakin 50 vuoden ajan. Silti lintumäärät (ja lintulajimäärät) kaupungeissa on kasvaneet.
Vierailija kirjoitti:
Jaha, tällaista vihervassupropagandaa taas. Tiedättekö kommarit että aion ampua niitä aina, oli kiellettyä tai ei.
Oletkin omaan napaasi tuijottava lapsellinen kus'pää!
Tutkimuksen mukaan linnuilta kului vielä 11 päivää uudenvuoden jälkeen keskimäärin 10 prosenttia enemmän aikaa ruoan etsimiseen kuin normaalisti.
Näyttää siltä, että ilotulitusta pakeneminen kuluttaa niin paljon energiaa, että siitä toipumiseen menee päiviä. Paetessaan linnut voivat myös ajautua vieraille seuduille, joilla ruoan löytäminen on hankalampaa.
Linnut myös kuluttavat normaalia enemmän energiaa paetessaan ilotulituksia.