Kuinka teinin seksuaalisuuteen tulisi suhtautua?
Tyttömme täyttää piakkoin 13 vuotta. Hänessä on jo tietenkin näkynyt merkkejä seksuaalisuudesta aiemminkin, mutta en ole puhunut hänelle asiasta oikein mitään. Minullekaan ei annettu kotoa oikein mitään seksuaalikasvatusta kun olin itse nuori. Mietityttää, että minkälaisia nämä teinivuodet tulevat olemaan? Mitä nykyään pitäisi esiteinille sanoa ja miten asiaan suhtautua? En osaa oikein olla luontevasti asian kanssa. Sometilejä hänellä ei ole, mutta kai nuoret saavat kaikenlaista tietoa muuta kautta.
Joo tiedän, kuulostaa avuttomalta. En kuitenkaan varmaan ole ainoa tai ensimmäinen äiti, joka näitä miettii.
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Lähtisin liikkeelle ihmissuhdekeskustelusta ja siitä, millainen on kunnioittava kohtelu ja mitä ei pojilta tarvitse sietää.
Juuri näin. Omien rajojen vetäminen voi olla nuorelle hankalaa joissain tilanteissa, jos sitä ei ole aiemmin miettinyt. Siitä kannattaa puhua, että on ok kieltäytyä asioista, jotka ei itselle tunnu hyviltä. Seksin on oltava molemmille kivaa ja turvallisen tuntuista.
Tässä pitää ottaa huomioon myös alaikäisen kypsyys niin henkisesti kuin fyysisesti. Osa teineistä on todella fiksuja ja aikuisten tasolla jo varhain, osa laahaa paljonkin perässä.
Jos lapsi on vaikka kypsä 15-16 vuotias ja tuntee omat ja kumppanin vastuut, niin seksi voi ihan hyvin olla mukana kuvioissa. Vaikka se kuinka äitiä tai isää kauhistuttaisi. Nämä asiat pitää pystyä käsittelemään yksilöllisesti, ei kategorisesti.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa opettaa intohimosta ja nautinnosta
Niin jos haluaa lapsia tehdä huostaan. Mutta jos haluaa tehdä tuottavia hyviä kansalaisia niin opettaa vastuuta ja velvollisuutta. Se tuntuu puuttuvan ihan nyky aikuisiltakin.
Vierailija kirjoitti:
Epämukava ajatus, että omassa lapsessa on jotain seksuaalista. Tiedän, typerää ajattelua...
-Ap
Todella typerää ajattelua. Ostitko jo dildon ja surisevan pupun joululahjaksi lelulaatikkoon?
Älä puhu teinille mitään seksistä jos ei ota itse asiaa puheeksi. Hän saa kaiken tiedon luonnostaan. Teinit on fiksumpia kuin me tiedetäänkään. Se että kaikkea ikävää tapahtuu, sitä on tapahtunut maailman sivu ennen nettiaikaakin. Jos teiniä kieltää harrastamasta seksiä, hän tekee sitä ihan varmasti. Salli seksi kotona. Tytölle kannattaa kertoa, että pojat ovat halukkaampia noin yleensä (jos siis hän haluaa jutella) ja tytön pitää säädellä seksin määrää vähän pihtailemalla välillä jos tuntuu että sitä on liikaa, paikat kipeytyy jne. Pojalle kannattaa sanoa, että ottaa aina tytön huomioon ja kiihottaa häntä.
Vierailija kirjoitti:
Älä puhu teinille mitään seksistä jos ei ota itse asiaa puheeksi. Hän saa kaiken tiedon luonnostaan. Teinit on fiksumpia kuin me tiedetäänkään. Se että kaikkea ikävää tapahtuu, sitä on tapahtunut maailman sivu ennen nettiaikaakin. Jos teiniä kieltää harrastamasta seksiä, hän tekee sitä ihan varmasti. Salli seksi kotona. Tytölle kannattaa kertoa, että pojat ovat halukkaampia noin yleensä (jos siis hän haluaa jutella) ja tytön pitää säädellä seksin määrää vähän pihtailemalla välillä jos tuntuu että sitä on liikaa, paikat kipeytyy jne. Pojalle kannattaa sanoa, että ottaa aina tytön huomioon ja kiihottaa häntä.
Tota ei muuten kuule koulun seksivalistuksessa, että pojilla tekee enemmän mieli panna. Totta se silti on testoistakin johtuen. Kyllä mä muistan, että mulla oli pimppi kipeenä lukiossa liiasta seksistä. En vaan tajunnut välillä sanoa "ei nyt, oon kipee sieltä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tota ei muuten kuule koulun seksivalistuksessa, että pojilla tekee enemmän mieli panna. Totta se silti on testoistakin johtuen. Kyllä mä muistan, että mulla oli pimppi kipeenä lukiossa liiasta seksistä. En vaan tajunnut välillä sanoa "ei nyt, oon kipee sieltä".
Näin entisenä poikana, nyk. miehenä tuo viimeinen onkin tärkeä lisälause. Tyttö sanoi pelkästään - ei nyt, ja mulle tuli heti mieleen, että hän ei enää halua mua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tota ei muuten kuule koulun seksivalistuksessa, että pojilla tekee enemmän mieli panna. Totta se silti on testoistakin johtuen. Kyllä mä muistan, että mulla oli pimppi kipeenä lukiossa liiasta seksistä. En vaan tajunnut välillä sanoa "ei nyt, oon kipe
Nykyään koulussa ei myönnetä enää sukupuolten välisiä eroja. Siitä myös tietämättömyys. Vanhemmatkaan ei välttämättä kerro vaikka kysyisi.
Vierailija kirjoitti:
Epämukava ajatus, että omassa lapsessa on jotain seksuaalista. Tiedän, typerää ajattelua...
-Ap
tuliko ihan yllätyksenä?
No niin, nyt sitten ovet auki ja isä ja äiti alkavat öisin esiintymään. Lasta alkaa mukahuolimattomat vilahtamiset ja ääniefektit siinä määrin etoa, että harkitsee luostariin muuttoa.
Noin vanhalle naiselle kannattaa nyt viimeistään kertoa selvästi, että vaihdevuosivaivat alkavat jo siinä 32v päästä, ja sitä ennen hänen pitää ehtiä löytämään ainakin yksi hyvä mies ja pyöräyttää kaikki ne lapset jotka hän haluaa pyöräyttää.
Vierailija kirjoitti:
100 % samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Joo aikuiset vaan sotkee puuttumalla ja valistamalla teinien asioita. Jokainen tekee omat virheensä. Ei naisen- ja miehenalkuja voi kahlita, he tekevät mitä luonto sanoo tuossa ikävaiheessa ja se sanoo paljon kiihkeää seksiä. Kaikki valistusmatsku on saatavilla ja nuoret tietää jo alaluokilla kaiken. Älä puhu silloin jos nuori ei puhu aiheesta.
On hyvä kertoa OF:n tarjoamista ansaintamahdollisuuksista. Mitä nuorempana aloittaa sitä paremmin ehtii ansaita. Pari-kolmekymppisiä viihdetaiteilijoita löytyy tuhansittain eikä joukosta ole helppo erottautua.
Vierailija kirjoitti:
On hyvä kertoa OF:n tarjoamista ansaintamahdollisuuksista. Mitä nuorempana aloittaa sitä paremmin ehtii ansaita. Pari-kolmekymppisiä viihdetaiteilijoita löytyy tuhansittain eikä joukosta ole helppo erottautua.
Myöskin #metoo sepitelmät, ne ovat rento lain tukema ansaintakeino tai -tapa eikä tarvitse kerätä roposia kuten OF:ssä, vaan tilille kolahtaa kymppitonneja per sepite. Lisäksi tummanpuhuvia apulaisia on pilvin pimein tarjolla.
Kannattaa ostaa burka tai nigabi jo tuossa iässä jos yksin käy ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai tyttö on seksuaalinen, sehän on ihan luonnollista. Neuvoisin ihan ensimmäisenä menemään tytön kanssa alusvaateostoksille, aikuisten osastolle. Näin osoitat tytölle, että hänestä on kasvanut nainen, kaikki loppu sujuu luonnostaan.
TODELLA IHANA IDEA.
AV-filmeissä on nykyisin aina veli- tai sisarpuoli asialla. Onko tytölläsi sellainen? Siitä vain oppimaan, ja vaikka kuvaamaan filmille.
Myös "äiti ja tytär"-pätkiä näkee, niissä joku äijä kyntää kumpaakin.
Vierailija kirjoitti:
AV-filmeissä on nykyisin aina veli- tai sisarpuoli asialla. Onko tytölläsi sellainen? Siitä vain oppimaan, ja vaikka kuvaamaan filmille.
Myös "äiti ja tytär"-pätkiä näkee, niissä joku äijä kyntää kumpaakin.
Aika pervo leikki
Mielipiteen jyrkkyyden korostaminen sanalla 'piste' valitettavasti kertoo, mihin henkiseen tasoon kommentoija kuuluu. Korkeatasoinen kommentoija karttaisi sanaa.
Samoin henkisen tason laadun paljastaa arestilla uhkailu.