Tänään lenkillä lapsi ajoi pyörällä minua päin - vanhempia ei tunnu kiinnostavan
Olin illansuussa juoksulenkillä. Edelläni meni perhe - isä, äiti ja kaksi lasta. Lapset olivat pyörillä liikenteessä ja olimme kaikki kevyen liikenteen väylällä.
Ohitin ensin vanhemmat vasemmalta laidalta ja sitten lapset. Yhtäkkiä toinen lapsi käänsikin pyöränsä suoraan minua kohti enkä ehtinyt väistää.
Ensinnäkin melko uudet juoksuhousuni (maksoi 59 e!) repesivät, takkini likaantui ja minuun sattui. Pahinta kaikessa - taisin venäyttää nilkkani.
Vanhemmat vain sanoivat kullannupulleen, että voi voi, pitäisi vähän katsoa, mihin ohjaustankoa kääntää.
Sanoin, että minuun sattui ja housuni hajosivat. Vanhemmat sanoivat vain, että nää lapset nyt on tällaisia. Pyysin, että korvaisivat edes revenneet housuni, mutta lapset nyt vaan on tällaisia...
Pyysin heidän puhelinnumeronsa. Aion todellakin vaatia korvauksia. Olen ilmoittautunut kolmeen eri juoksutapahtumaan pelkästään toukokuun aikana, eikä niistä saa rahoja takaisin.
Olen todella, todella vihainen.
Opettakaa ne lapsenne kulkemaan liikenteessä, tai kantakaa edes vastuunne!
Kommentit (56)
Vierailija:
meinaan jos olet autolla ohittamassa edelläajavaa ja se koukkaa ylättäen eteesi olet sinä se syyllinen... Mitäs et seurannut tilannetta ja ottanut huomioon muuttujia... se on matematiikkaa my dear.
Eli jos ohitan sinut vasemmalta ja kun olen rinnallasi tempaiset ohjauspyörästä vasemmalle ja ajat päälle, olen minä korvausvelvollinen ? Melkoista kukkua.
Nämä ketjun alkupään kommentoijat taitavat itse olla niitä, jotka eivät jaksa opettaa lapsilleen, miten pyöräillään. Ei niillä pyörillä vaihdella " kaistaa" miten sattuu ja yhtäkkiä. Nyt täällä sitten suu vaahdossa puolustellaan moista käyttäytymistä, kun eihän lasten tarvitse liikenteessä tietenkään mitään varoa, vaan kaikkien muiden täytyy varoa heitä. Todellakin käsittämätöntä kommentointia.
KIVELLÄ PÄÄHÄN SITÄ PENTUA NIIN OPPII! :DD
Voi jumalauta mitä vanhempia...
Mua ainakin vituttais :/ Onnea. Toivottavasti sulle korvataan ne housut. Sentään kuuskymppiä maksoi!
Se nyt on selvä että tällä foorumilla ollaan paskaperseiden puolella. "Lapset saa tehdä mitä vaan". Muistakaa se sitten kun minun villi poikani on heittänyt kiven ikkunanne läpi että lapsia ei saa rangaista.
Emme siis pelottelemassa, mutta keskustelemassa asiasta :-)
Selitin, kuinka housuni hajosivat ja takkini likaantui. Lisäksi nilkkani todellakin on turvoksissa, kävin aamulla päivystyksessä sen kanssa. Se ei ole murtunut, mutta venähtänyt.
Lapsen vanhempien kotivakuutus korvaa mulle housut, lääkärissäkäynnin ja jos en pääse toukokuun juoksutapahtumiin, niin myös ne osallistumismaksut. Pitää olla siis lääkärintodistus.
Keskustelu sujui hyvässä hengessä ja olen nyt tyytyväinen, että asia saatiin sovittua. Anteeksipyyntöä en kyllä vieläkään saanut...
Täällä on nyt arvuuteltu, että ohitinko liian läheltä yms. En todellakaan. Tänään jopa vanhemmat myönsivät, että virhe oli lapsen. Lupasivat pysyä kotipihassa, ennen kuin lapsi osaa ajaa kunnolla.
Ja korostan vielä, että en ole vihainen lapselle, en missään nimessä. Ainoastaan vanhempien eilinen asenne otti päähän. Samoin tietenkin se, että juoksukauteni katkeaa todella ikävästi. Eikä sitä voi korvata rahalla - anteeksipyyntö olisi tehnyt hyvää.
ap
kun vielä naureskellaan ap:lle, että kärsi itse rikkoutuneet housusi ja ostaisit halvemmat. Toivottavasti olette samaa mieltä, kun joku kolhasee teidän keskiluokkaista autoanne. Jos harmittaa, olisitte ostaneet halvemman auton niin ei itketä.
Just teidänlaisten ihmisten takia moraali on niin löystynyt, että itse aiheutettua suoraan rahassa määriteltävää vahinkoakaan ei edes käsitetä korvausvelvolliseksi. Ap ei sentään pyytänyt korvausta henkisestä kivusta. Jos te hajotatte kylässä lautasen, tarjoudutteko maksamaan tai hankkimaan uuden? Käykö edes mielessänne?
Ei alle 100e pökillä saa ku sekundaa.
Mä en edes jaksa ottaa kantaa mihinkään asiaankuulumattomaan, vaan haluan vaan minulle tehdyn vahinkoni korvatuksi. Jos multa lähtee koira karkuun ja puree vaikka naapurin koiraa, mä olen korvausvelvollinen enkä ala selittelemään että kun kato hanska oli liukas ja ajatukset kato yhdessä vaikeassa työjutussa.
Ihan sama homma lasten kanssa. Lapset on lapsia, ja siksi niiden tekemistä valvoo ja siitä vastaa aikuinen.
Vanhemmilla on valvontavelvollisuus päästää lapsi liikenteen sekaan vasta sitten, kun ajotaidot ovat hallussa. Siihen saakka harjoitellaan pihoilla ja ajetaan niin, että aikuinen saa tarvittaessa pyörän hallintaan.
Ihan käsittömättömiä harhaluuloja ihmisillä täällä on liikenteestä!
Vierailija:
meinaan jos olet autolla ohittamassa edelläajavaa ja se koukkaa ylättäen eteesi olet sinä se syyllinen... Mitäs et seurannut tilannetta ja ottanut huomioon muuttujia... se on matematiikkaa my dear.
Ei, se ei ole matematiikkaa ja ei, se ei mene noin.
Jos olet ohittamassa ja edessä oleva koukkaa eteesi, koukkaaja on syyllinen. Kaistanvaihtoa ei saa tehdä niin, että aiheuttaa vaaraa muille tiellä liikkujille.
Tämä ap:n saama vastaanotto on ihan uskomaton. Aikuisten tulee pitää huolta ja silmällä lapsiaan liikenteessä. Vahingonkorvausvelvollisuus on vanhemmilla. Homma on aivan harvinaise selvä ja se, että näin moni mäikää vastaan on mielestäni huolestuttavaa.
tähtäsi minua päin.
No, mitään ei tapahtunut, itse juoksin sivuun, mutta tuota on lähes joka kerta, kun olen lenkillä. Ei niillä laiskoilla vanhemmilla ole mitään kiinnostusta opettaa lapsiaan ihan normaaleille tavoille. Otan osaa, AP
esim. minä olen kohta taas talven jäljiltä autolla liikenteessä... Taidankin jättää joka vuotisen " mökkitieharjoittelun" väliin, ja hypätä suoraan liikenteen sekaan...! Täälläkin päin useampia kouluja, ihan ajoreittieni varrella. Mikäs sen parempi harjoitella kun liikenne, väliäkö sillä vaikka ajan jonkun pennun päälle...
Miksi itse juoksija ei ollut koppaamassa koukkaavaa lasta? Kyllä lasta voi ottaa siitä takinolasta kiinni muutkin kuin vanhemmat estääkseen jo tapahtuvaa onnettomuutta. Vai etkö ollutkaan keskittynyt itse ohitustilanteeseen? Tarkkaile sitä lasta ja reagoi. Vahingosta, jossa olet itse osallisena, on hölmöä alkaa toiselta osapuolelta vaatimaan korvauksia. Olet tainnut olla lasten mielestä aika pelottava, kun olet alkanut korvauksista siinä keuhkoamaan, kun ensiksi olet vielä lapsen päällekin juossut.