Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tänään lenkillä lapsi ajoi pyörällä minua päin - vanhempia ei tunnu kiinnostavan

Vierailija
13.04.2007 |

Olin illansuussa juoksulenkillä. Edelläni meni perhe - isä, äiti ja kaksi lasta. Lapset olivat pyörillä liikenteessä ja olimme kaikki kevyen liikenteen väylällä.



Ohitin ensin vanhemmat vasemmalta laidalta ja sitten lapset. Yhtäkkiä toinen lapsi käänsikin pyöränsä suoraan minua kohti enkä ehtinyt väistää.



Ensinnäkin melko uudet juoksuhousuni (maksoi 59 e!) repesivät, takkini likaantui ja minuun sattui. Pahinta kaikessa - taisin venäyttää nilkkani.



Vanhemmat vain sanoivat kullannupulleen, että voi voi, pitäisi vähän katsoa, mihin ohjaustankoa kääntää.



Sanoin, että minuun sattui ja housuni hajosivat. Vanhemmat sanoivat vain, että nää lapset nyt on tällaisia. Pyysin, että korvaisivat edes revenneet housuni, mutta lapset nyt vaan on tällaisia...



Pyysin heidän puhelinnumeronsa. Aion todellakin vaatia korvauksia. Olen ilmoittautunut kolmeen eri juoksutapahtumaan pelkästään toukokuun aikana, eikä niistä saa rahoja takaisin.



Olen todella, todella vihainen.



Opettakaa ne lapsenne kulkemaan liikenteessä, tai kantakaa edes vastuunne!

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
13.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

asuu maamme hurjimmat kaaharikakarat :)

Vierailija
22/56 |
13.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä vastuu täytyy olla vaikka kuinka olis lapsi ja jos ei lapsella niin sit aikuisella. mä ainakin vaatisin uudet housut ja jos kyse olisi olllut minun lapsesta olisin uudet housut maksanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
13.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika 5v. opettelee justiinsa ajamaan ilman appareita. pystyy ajamaan jo suht hyvin suoraa mutta kun tasapaino meinaa pettää niin silloin kääntyy sivulle.



Niin. Ja missäs sitä vois harjotella jos ei jalkakäytävällä/pyörätiellä. siinä 2m x 2m pihatilkullako.



Kyllä mä ainakin olettaisin että TAKAATA TULEVA VÄISTÄÄ! ja näithän sä itekkin että siinä meni lapsia edellä. olisit ollut ite varovaisempi. Ei aina vvoi syyttää toisia omasta välinpitämättömyydestään.

Vierailija
24/56 |
14.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ne kakaranne kerran eivät osaa fillaroida kunnolla, niin sitten te kävelette/hölkkäätte siinä pyörän vierellä ja nappaatte kakarasta kiinni, jos lähtee ajamaan mihin sattuu. Tässä tapauksessa kakara ajoi juoksijan eteen, seuraavalla kerralla ehkä mopon, tukkirekan, henkilöauton, hevosen, moottoripyörän, rullaluistelijan, skeittarin tms alle, ja siinä käy jo sille kakarallekin huonosti. Eikö teillä ole yhtään vastuuntuntoa? Vaikkette muista ihmisistä piittaisi yhtään niin eikö sen kakaran henki ja terveys merkitse mitään? No, oma vikanne, jos lapsenne ajaa holtittomasti sauvakävelyllä olevan naapurintädin jalkoihin ja sauva puhkaiseen silmän tai kyljen. Tai mitäs jos se ajotaidoton pentu kurvaakin paniikissa viereiseen ojaan tai kivikkoon? No, voihan niitä lapsia aina tehdä uusia, ei kun pupuilemaan vaan taas!! Hyvä hyvä mammat, taas näkee miten se äitiys aikuistaa ja tekee ihmisistä niin helvetin vastuuntuntoisia että...

Vierailija
25/56 |
14.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


Jos ne kakaranne kerran eivät osaa fillaroida kunnolla, niin sitten te kävelette/hölkkäätte siinä pyörän vierellä ja nappaatte kakarasta kiinni, jos lähtee ajamaan mihin sattuu. Tässä tapauksessa kakara ajoi juoksijan eteen, seuraavalla kerralla ehkä mopon, tukkirekan, henkilöauton, hevosen, moottoripyörän, rullaluistelijan, skeittarin tms alle, ja siinä käy jo sille kakarallekin huonosti. Eikö teillä ole yhtään vastuuntuntoa? Vaikkette muista ihmisistä piittaisi yhtään niin eikö sen kakaran henki ja terveys merkitse mitään? No, oma vikanne, jos lapsenne ajaa holtittomasti sauvakävelyllä olevan naapurintädin jalkoihin ja sauva puhkaiseen silmän tai kyljen. Tai mitäs jos se ajotaidoton pentu kurvaakin paniikissa viereiseen ojaan tai kivikkoon? No, voihan niitä lapsia aina tehdä uusia, ei kun pupuilemaan vaan taas!! Hyvä hyvä mammat, taas näkee miten se äitiys aikuistaa ja tekee ihmisistä niin helvetin vastuuntuntoisia että...

Vika ei missään nimessä tässä tapauksessa ole lapsen, vaan vanhempien olisi pitänyt toimia oikein, eli pyytää anteeksi, kun ap sanoikin.

Vierailija
26/56 |
14.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni vastuukysymysten osalta asia on aivan selvä: lapsen aiheuttamat vahingot on korvattava!



On vanhempien vastuulla arvioida, koska lapsi on niin kypsä ajotaidoissaan ja liikenneosaamisessaan, että hänet voidaan tuoda muun liikenteen joukkoon (johon myös kevyt liikenne kuuluu). Sitä ennen taitoja harjoitellaan omalla pihalla tms.



Ymmärrän tietysti, että onnettomuuden tapahduttua vanhemmilla on ollut ensisijainen huoli siitä, ettei lapselle ole sattunut mitään. Mutta ensisäikähdyksen jälkeen tulisi osata arvioida asiaa myös objektiivisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/56 |
14.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten varottakaa ja varokaa niitä lapsia liikenteessä!

Vierailija
28/56 |
14.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

uuden tien viereen pysäköidyn autosi kylkeä päin? Antaisitko meidän vain jatkaa matkaamme toteamalla hymyillen: " lapset on lapsia" , vaikka autossasi olisi ovi lommolla ja naarmuilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/56 |
14.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyytäneet anteeksi. Luulenpa että aika moni vanhempi kuitenkin olisi pyytänyt anteeksi tapahtunutta niin aivan turhaa tuollainen yleistäminen.

Vierailija
30/56 |
14.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


Meillä poika 5v. opettelee justiinsa ajamaan ilman appareita. pystyy ajamaan jo suht hyvin suoraa mutta kun tasapaino meinaa pettää niin silloin kääntyy sivulle.

Niin. Ja missäs sitä vois harjotella jos ei jalkakäytävällä/pyörätiellä. siinä 2m x 2m pihatilkullako.

Kyllä mä ainakin olettaisin että TAKAATA TULEVA VÄISTÄÄ! ja näithän sä itekkin että siinä meni lapsia edellä. olisit ollut ite varovaisempi. Ei aina vvoi syyttää toisia omasta välinpitämättömyydestään.

Muutamia kommentteja:

Pyörätie/jalkakäytävä ei ole harjoitusalue. Jos omalla pihalla ei ole tilaa, pitää taluttaa pyörä puistoon, leikkikentälle, parkkialueelle kaupan sulkeuduttua tms. Kyllä sellaisia pieniä asfalttiplänttejä aina löytyy.

Jos lapsesi vielä horjahtelee eikä pysty hallitsemaan pyöräänsä, on syytä jatkaa harjoittelua. Pientä tekniikkavajetta pahempaa (ja paljon vaarallisempaa!) on se, jos lapsi ei ymmärrä ilmoittaa käsimerkein kääntymisestään, katsoa taakseen ennen sen tekoa tai ei tiedä, missä saa/ei saa kääntyä.

Liikenteessä lapset ja aikuiset ovat tasavertaisia. Aikuisille ei siis synny mitään lisävelvoitetta vaistämissääntöihin lapsen takia eikä lapselle mitään lisäoikeuksia lapsuuden takia. Ohitus tulee suorittaa riittävää varovaisuutta ja etäisyyttä noudattaen. Ohitettava ei saa kääntyä ohitettavan eteen eikä muutenkaan vaikeuttaa ohitusta.

Keskustelussa on koko ajan puhuttu yleisesti vain " kevyen liikenteen väylästä" . Silläkin on merkitystä, onko kolari tapahtunut rinnakkaisilla jalankulku- ja pyöteillä vai yhdistetyllä sellaisella. Rinnakkaisilla jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden alueet on erotettu sulkuviivoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/56 |
14.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


Ensinnäkin melko uudet juoksuhousuni (maksoi 59 e!) repesivät ... Pahinta kaikessa - taisin venäyttää nilkkani.

Olen ilmoittautunut kolmeen eri juoksutapahtumaan pelkästään toukokuun aikana, eikä niistä saa rahoja takaisin.

Oletko siis epävarma siitä, venäytitkö nilkkasi vai et? Eikös sen tunne aika pirun selvästi, jos nilkka on venähtänyt...? Oletko siis huolissasi noista juoksutapahtumista ja niihin pääsemisestä sen takia, että nilkkasi on (ehkä) venähtänyt, vai sen takia, että juoksuhoususi ovat revenneet? Sillä jos et ole varma, onko nilkkasi venähtänyt, niin onhan täysin mahdollista, että kuitenkin pääset noihin toukokuisiin juoksutapahtumiin... Juoksuhousut ehtii varmaan siiheksi hankkia uudet tai korjata rikkimenneet.

Vierailija
32/56 |
14.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä lasten opettelu pyörällä ajamaan on tosiaan tuota kaatuilua ja horjahtelua.

missäs sitä opetellaan ajamaan jos ei pyörätielle tai muuallekkaan voi mennä?

ei kaikilla ole isoa omaa pihaa jossa harjoitella!

pyörätie on aika hyvä paikka,

koska ainakaan autot ei pääse yllättämään.

( toisin kuin eräät himojuoksijat!)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/56 |
14.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsella on sama kyky toimia liikenteessä kuin aikuisella ja jättää sen huomioimatta. Tätä kykyä ei kehityksellisesti ole vielä edes 7-vuotiaalla.

Vierailija
34/56 |
14.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai korvausvastuu kuuluu lapsen vanhemmille!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/56 |
14.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi ei osaa vielä ajaa niin miksette juokse pyörä vierellä ja ota takista kiinni kun meinaa lähteä ojaan tai tien puolelle. Antaako oikeasti suurin osa vanhemmista vajaalla ajotaidolla varustetun lapsen sotkea vapaasti liikenteen seassa?

Ihme porukkaa, mitä jos toinen osapuoli on vaikka kuorma-auto?

Vierailija
36/56 |
14.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


Jos lapsi ei osaa vielä ajaa niin miksette juokse pyörä vierellä ja ota takista kiinni kun meinaa lähteä ojaan tai tien puolelle. Antaako oikeasti suurin osa vanhemmista vajaalla ajotaidolla varustetun lapsen sotkea vapaasti liikenteen seassa?

Ihme porukkaa, mitä jos toinen osapuoli on vaikka kuorma-auto?

Vierailija
37/56 |
14.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten emme voi myöskään tietää , kuin ap: n version tapahtuneesta. Jolloin on paha mennä sanomaan onko kuka korvausvelvollinen ja mistä.



Yksityiskohtiin kuuluu kumminkin, että ap on ohittanut lapsen. Onko hän itse ottanut huomioon että lapset eivät aina (ei kaikki aikuisetkaan) Halitse polkupyörää. Onko ap vaan ohittanut liian läheltä itse ilmoittamatta mitään juossut ohi? Joloin lapsi on saattanut säikähtää ylättävää ja hiljaista takaa tulijaa? Meinaan siloin kun joku tulee hiljaa takaa siinä säikähtää kyllä helposti aikuinenkin niin että tasapaino menee. Silloin osa syy on myös ap: ssä kun ei ole ottanut huomioon ohitettavan nuoruutta. Lapset meinaan kannattaa ohittaa sen pidemmän kaavan kautta.



Ja tosiasia on jos ap on ylättäen ohittanut lapset niin silloin hän on ihan yhtä osasyyllinen siihen törmäykseen. Jolloin taas tullaan siihen että jos lapsen vanhemmat joutuvat korvaamaan housut joutuu ap korvaamaan mahdoliset pyörän vauriot jolloin tullaan siihen kannattaako alkaa rähisemään?

Vierailija
38/56 |
14.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin kumminkin olettaa (totuuttahan ei siis tiedä kukaan) että vanhemmat ovat tosiaan varoittaneet lasta. Tai minä vanhempana sanoisin lapselle aina (etenkin jos lapsi ei itse tunnu huomaavan) kun muita ihmisiä on lähestymässä.

Vierailija
39/56 |
14.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takaa tuleva väistää, kuten ap yriti tehdäkin, mutta liikenteessä pysytään omalla kaistalla. Autolla, pyörällä ja kävellen. Toki on inhimillistä, että lapsi horjahtaa, mutta ei se sitä korvausvastuuta poista.

Vierailija
40/56 |
14.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meinaan jos olet autolla ohittamassa edelläajavaa ja se koukkaa ylättäen eteesi olet sinä se syyllinen... Mitäs et seurannut tilannetta ja ottanut huomioon muuttujia... se on matematiikkaa my dear.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yhdeksän