Verottaja päätti - lounasedulla et saa enää juomaa kaupasta ruuan kanssa etkä hedelmää
Ravintolat saa tarkota herkkubuffia jälkiruokineen ja kahvitkin
hmmm
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lounadseteli on tarkoitettu käytettäväksi lounasravintolassa. Jos sinänsä hyvää järjestelmää käytetään systemaattisesti väärin tulisi se lopettaa kokonaan.
Koko lounasseteli on fiasko. Sama efecti kuin kotiremonttivähennyksellä. Hinta nousi. Ihmiset totutetaan et maksa toki epassilla ja loput euro, kaks, kolme, eihän se oikeestaan kallis lounas ollut kun "itse piti maksaa vain 2 euroo"? Miksei epassia anneta rahana käteen? Sehän on nyt kuin ruokakuponki kuin sodanjälkeisellä ajalla.
Hinnan suhteen lounassetelin vaikutus on ollut aivan päinvastainen. Se lounaspöytä on ravintolan halvin vaihtoehto, kaikki muu on kalliimpaa.
Ja hööpö. Voi olla "ravintolan halvin" mutta eihän se mitään kerron lounaan hinnasta. Ja hinta on hypännyt ja kallis! Usein lounas 14-16 euroa. Joo, halpaa.
No ei.
Itsellä on lounasetu + flexi-edut päälle. Mutten koskaan syö ravintolalounasta, enkä osta edes kaupasta valmislounaita. Syön kanasuikaletta ja pakastekasvista vähintään 4 päivänä viikossa. Halpaa, terveeellistä ja nopeaa kokata.
Mielestäni "lounasedulla" pitäisi saada ostaa sitten vaikka sen edun verran ruokatarvikkeita päivässä. Sen sitominen valmisruokaan on pelkkää poliittista tukea ravintola- ja valmisruokasegmentille.
Paikoissa, missä on se kurja työpaikkaruokala alakerrassa, firma voi itse tehdä sopimuksen sen Amican//Sodexon tmv kanssa. Itse en enää ikimaailmassa niissä asioi. Enkä kyllä Hgin keskustan lounasravintoloissakaan. N. 14€ hinnalla saa lautasallisen rasvaa ja suolaa. Tai "salaatin" irvikuvan, missä proteiinia maksimissaan ~20g/annos.
Lounasetuun kuuluu kaurapuurohiutaleet mutta puuroksi valmistettuna ei kelpaa, pitää syödä vaan niitä kuivia raakoja puurohiutaleita, verottomana saa syödä puurohiutaleita 1,21874 ruokalusikallista jos on kuun pariton päivä, parillisena päivänä sallitaan vain 1,1874 ruokalusikallista. Juoda ei saa verottomasti, edes vettä et saa juoda. 0,333 leipäsiivua ilman voita joka kuun kolmantena perjantaina. Torstaisin hernekeittopurkista 0,112644 teelusikallista, tosin verottaja harkitsee tämän edun poistamista turhan dekadenttina ylellisyytenä.
Ainoa toimiva tapa on sallia lounareiden käytön vain ravintoloissa, eikä edes kahviloissa, mistä saa sen suklaapatukan ostettua. Tähän taas S- ja K-ketjun lobbarit eivät tietenkään suostu.
Saan ostettua yhdellä lounarilla viiden annoksen verran ruokaa salaattibaarista. Viereisestä ravintolasta hankittuna sillä saa vaan yhden annokseen. En ihmettele, miksi ravintoloita menee konkkaan, kun kansalla ei ole varaa kuluttaa. Ei minullakaan ole varaa maksaa yhdestä annoksesta 13,70e, vaikkakin tuettuna. Minun ruokabudjetti on max. 150-200e/kk.
Köyhillä olisi myös jos olisi tasa-arvoa. Hedelmä ja ateria.
Mitä v*ttua?! Minä olen ainakin käyttänyt lounasetua pelkästään ravintoloissa! Eihän sitä nyt kaupoissa käytetä! Porukka ostaa sieltä sit ruokaa kotiin ja se ei liity työlounaaseen mitenkään!
Siis ja minä kun olen ollut koko ajan siinä uskomuksessa, että suklaapatukkaa tai vissypulloa ei lounasedulla saa ostaa vaan juuri vain niitä lounastuotteita. Ja olin itse asiassa vielä luullut, että valmisateriat (einekset) ja valmissalaatit eivät edes mene tähän kategoriaan vaan että saisi ostaa pelkästään jotain salaattibaarin tuotteita tai valintatiskin ruokatuotteita. Mikä nyt toki on vähän absurdia kun asiaa ajattelee, kun eihän kaikissa kaupoissa edes ole salaattibaaria tai valintatiskiä, mutta sieltä saa jonkun Hetki-salaatin tai täytetyn patongin tms. ostettua kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä v*ttua?! Minä olen ainakin käyttänyt lounasetua pelkästään ravintoloissa! Eihän sitä nyt kaupoissa käytetä! Porukka ostaa sieltä sit ruokaa kotiin ja se ei liity työlounaaseen mitenkään!
Täytyy kotonakin syödä, että seuraavana päivänä jaksaa töihin mennä.
Vierailija kirjoitti:
Byrokratiaa ja säännöstelyä viranomaisten toimesta tulisi vahvasti vähentää. Ruotsissa on käytössä sama lounasetu, ja sillä saa ostaa mitä tahansa elintarvikkeita - pakattuja lounaita tai jopa raaka-aineita omien ruokien valmistamiseen. Naapurimaassamme ei myöskään ole käytössä mitään päiväkohtaista ala- tai ylärajaa ostolle, voi käyttää jopa koko kuukauden summan kerralla jos haluaa.Luottamus hyvä, kontrolli parempi !
Vierailija kirjoitti:
Miksi tälläinen systeemi on edes olemassa ja miksi se on toteutettu 100% epäoikeudenmukaisesti?
Meilläkin töissä hyvä palkkaiset saa ja alimman tason, ne kenellä ei todella ole varaa mennä sinne lounasbuffeeseen, ne eivät saa?
Oikeasti köyhillä ei ole varaa siihen 14 euron lounasbuffettiin. Sillä syö viikon itse tekemillä ruuilla.
Lounasetu on lounas, ei juomaa tai hedelmiä! Aina näitä väärinkäyttäjiä riittää kun saa etuja. Mutta pahimpia ovat nää kulttuurietujenkäyttäjät kun niillä pitäisi saada liput koko perheelle vaikka on HENKILÖKOHTAINEN työsuhde-etu. Nää kaikki edut saisi poistaa ettei henkilökunnan tarvitsisi kuunnella näitä itkupotkuraivareita.
Jos en saa ilmaista lounasta työpaikalta niin lopetan työt heti eikä työnantajalla olisi minun tilalle ketään joka osaa ne työt mitä teen. Olen aikoinaan neuvotellut työnantajan kanssa että ne maksaa minulle päivän lounaan. Firma seisahtuisi käytännössä heti ilman minua ja se tietäisi satojen tuhansien menetyksiä.
Lounasetu on tarkoitettu siihen, että jaksaa töitä tehdä työpaiklla. Ei iltakaljoja tarvitse työntantajan maksaa.
Minusta tuo koko lounasedun rajaaminen tiettyihin valmisruokiin on typerää. Itse en sen takia tule ikinä käyttäneeksi koko etua, koska en halua syödä mitään valmisruokia. Teen 100% etätyötä, ja teen ruokani itse. Valitettavasti lounasetua ei saa käyttää siihen, että ostaa ainekset vaikka lounassalaattiin tai keittoon, mutta sen saisi siihen että ostaisi muovipurkkiin pakatun teollisen version, joka on huonomman makuinen kuin itse tehty, ja syntyy turhaa jätettä pakkauksista.
Tämä on tätä sosialistista talousajattelua. Kun mahdollisimman moni taho pääsee repimään välistä hilut taskuunsa, talouskasvu kiihtyy jne jne. EU on sääntelyn supervalta, ja suomi sen tervänitä kärkeä mallioppilaana itsekeksityt lisätehtävät jo suorittaneena.
Toki tuollainen kasvu on keinotekoista eikä tuota mitään lisäarvoa. Päinvastoin ihmiset laitetaan hyppimään temppurataa niin on kyttääjillä ja soosoottelijoilla tärkeä olo tyhjäpaikassaan.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo ihan looginen linjaus. Jos me vaadimme koululaisia syömään mautonta kasvismössöä lounaaksi eikä kaupasta saa hakea suklaapatukkaa jälkiruuaksi, niin miksi ihmeessä se suklaa olisi osa aikuisen lounasta? Ruoka ruokana ja herkut herkkuina.
Kohta varmaan Fazer ilmoittaa, että se ei rakenna Lahteen tehdasta, jos lounaaksi ei saa ostaa suklaata.
Lapset ovat alaikäisiä ja aikuiset aikuisia. Aikuinen voi juoda vaikka viinaa lounasjuomana, jos näkee sen parhaaksi.
Vierailija kirjoitti:
En oo kuulutkaan, että ne kävisi kaupassa!
TYÖNTEKIJÄN lounasetu. Tietysti siitäkin täytyy tehdä hihatäppiukkojen ravintolabusinessetu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä yhteiskunnan rahoista ylipäätään tuetaan ihmisten lounaita?
Jos näin on pakko tehdä, niin voisi säätää lain että työnantaja voi maksaa päivää kohden verottomana palkkaa sen lounasedun verran. Silloin ei tarvittaisi kaikenmaailman edenredejä ja epaaseja, ja jokainen voisi käyttää rahan kuten haluaa.
Joillain aloilla on muuten käytössä "voileipäraha" eli ateriakorvaus 13,25 euroa.
Meillä on tuo, tosin harvemmin ehdimme käydä työpäivän aikana (se voi kestää jopa 15 tuntia) syömässä, vaan yleensä syömme omia eväitämme silloin kun sattuu ehtimään.
On paljon lounasravintoloita, missä sen juoman joutuu kumminkin maksamaan ainakin osin erikseen, kun juomineen lounas maksaa yli lounasedun ylärajan.