Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työterveyslääkäri suositteli osasairauspäivärahalla töihinpaluuta, mutta talous ei anna myöten

Vierailija
11.10.2025 |

Olen ollut nyt 2 kk sairastumisen ja leikkauksen jälkeen sairauslomalla ja maanantaina täytyy palat töihin suht fyysiseen työhön. Harmittaa että ei ole varaa osasairauspäivärahaan, olen velkajärjestelyssä. Miten te muut olette taloudellisesti pärjänneet jos olette menneet osasairauspäivärahalla töihin?

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kannattaa kuunnella lääkäriä.

Vierailija
22/68 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kannattaa kuunnella lääkäriä.

Ja laiminlyödä velkajärjestelymaksut? Se olisi varmasti typerintä mitä ap voisi tuossa tilanteessa tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli osasairauspäiväraha ei tule kaikille kysymykseen. 

Vierailija
24/68 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko saada ap velkaa? Jos ottaisit velkaa ja maksaisit sillä ne velkajärjestelymaksut?

Vierailija
25/68 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisitko saada ap velkaa? Jos ottaisit velkaa ja maksaisit sillä ne velkajärjestelymaksut?

Velkaa? Velkajärjestelyssä ollaan syystä, eikä sen aikana SAA ottaa lisää velkaa.

Vierailija
26/68 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein 2 kk osasairauspäivärahalla töitä vajaa 4 h päivässä ja nettopalkkani oli SUUREMPI kuin täydellä työajalla! Aivan käsittämätöntä!

Vierailija
27/68 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulot tippuu 50%.

Eihän tipu. 

No minulla tippui.

Harmi että sinulla ei ole ap varaa mutta ole tyytyväinen että on työpaikka mihin palata. Etenkin kun olet tehnyt velkaa.

Mä sain täyden palkan ja sairauspäiväraha meni työnantajalle. Tulot tippui 0 %

Sä et nyt tiedä mistä puhutaan... Ohis

Itse et taida tietää.

Eri

Sairauspäiväraha menee työnantajalle kun työnantaja maksaa palkan. Usein 60 sairaspäivän jälkeen ( kalenterivuodessa) työnantaja maksaa 2/3 palkasta. Osasairauspäiväraha

Luettelet KVTES mukaisia sairausajan palkanmaksuaikoja. Mistä tiedät, että ap on kvtes alaisessa palvelussuhteessa?

Vierailija
28/68 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suostuuko työnantaja maksamaan sulle palkkaennakkoa?

Vierailija
29/68 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko tarkistanut oikeutesi toimeentulotukeen?

Vierailija
30/68 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko tarkistanut oikeutesi toimeentulotukeen?

Velkajärjestelyeriä ei katsota menoiksi toimeentulotukea haettaessa.

Vierailija
31/68 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajan ei ole pakko suostua osasairauspäivärahasysteemiin.

Vierailija
32/68 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulot tippuu 50%.

Eihän tipu. 

Samaa mieltä. Tein 80% työaikaa. Jäin osasairaspäivärahalle, työaika 60%+späiväraha. En hävinnyt yhtään. 

Vierailija
33/68 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulot tippuu 50%.

Eihän tipu. 

No minulla tippui.

Harmi että sinulla ei ole ap varaa mutta ole tyytyväinen että on työpaikka mihin palata. Etenkin kun olet tehnyt velkaa.

Osasairaspäiväraha ei ole sama kuin späiväraha! 

Vierailija
34/68 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulot tippuu 50%.

Eihän tipu. 

No minulla tippui.

Se on ensimmäiset 60 sairauspäivää vaan.

Niin ja arkispäivät kalliinpia kuin normi palkka, siis työnantajalle. Kuitenkaan ei ole sama asia kuin osasairaspäiväraha. Työnantaja maksaa palkan työssäoloajalta esim. 60% ja Kela maksaa loput. 

Vierailija
35/68 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulot tippuu 50%.

Eihän tipu. 

Samaa mieltä. Tein 80% työaikaa. Jäin osasairaspäivärahalle, työaika 60%+späiväraha. En hävinnyt yhtään. 

Onkohan sun veroprosentti normaalisti kuinka korkea? Osasairauspäivärahasta menee vain 20% veroa.

Vierailija
36/68 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten vaihtoehtona on täydellä palkalla mennä töihin, mutta jotenkin lusmuaa ne raskaat jutut toisille. Hidastelee tai jotain vastaavaa. 

Ei tarvi lusmuta, mikäli työnantajalla on antaa kevyempää työtä. Myös lääkäri voi ilmoittaa työnantajalle työntekijän voimavarat. Mikäli kevyempi tai korvaava työ löytyy, ei osasairaspäivärahaa tarvita, voi tehdä satasena. 

Vierailija
37/68 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulot tippuu 50%.

Eihän tipu. 

No minulla tippui.

Meillä maksetaan 100% palkka myös osasairauspäivärahan aikana, korvaus menee työnantajalle. 

Osasairaspäiväraha maksetaan aina asiakkaalle, ei työnantajalle. Osasairaspäiväraha maksetaan henkilölle, jonka työkyky on alentunut niin, että ei kykene tekemään työtä kokoaikaisesti. Eli esim. 40% menee kotona, ei kela maksa työnantajalle vaan kotona olevalle. Maksujärjestelmä on jo eri verrattuna työnantajaan. Minä tienasin enemmän, koska maksoin vain 20% veroa ja palkkaan verraten, muita kuluja ei ollut. Jotta ymmärrät, mikäli osasairaspäiväraha olisi mennyt työnantajalle, olisi sinun osasairaspäivärahasta mennyt kuluja, jotka siihen ei kuulu. Eli ei pidä paikkaansa! 

Vierailija
38/68 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole jäänyt minäkään, on se niin pudotus taloudellisesti. Onneksi sain vaihdettua työtehtäviä. Nyt kykenen tietyillä mukautuksilla työhöni ja välillä on lyhyitä saikkupätkiä.

Ajattelin yrittää sopia kevennyksistä työnantajan kanssa, mutta tiedän että tulen olemaan puolikuollut työpäivän jälkeen. Työterveyslääkäri suositteli 40% työaikaa joka nostettaisiin kuukauden päästä 60% työajaksi ja tavoite olisi että joulun jälkeen voisin tehdä 100% työaikaa, mutta se on vain suositus. M8nä saan päättää. Haluaisin palata noin, mutta kuten sanoin, se on taloudellisesti mahdotonta tällä hetkellä. Tarvitsen 100% palkan jotta selviän velkajärjestelyeristä.

Tässähän on nyt keskeinen alakohtainen ero joka pitää huomioida. Kelan rahat on yhtä tyhjän kanssa alkuvuoden leikkausten jälkeen, mutta miten työnantaja työsopimuksen / tessin mukaan maksaa? Kuinka pitkään ja muten sulla on oikeus ansiosidonnaiseen sairauspäivärahaan? 

Lisäksi vähän riippuen sairauksista, niin joillain järjestöillä on joitain muutaman satasen tukia joita voi hakea. 3kk on oikeesti lyhyt aika ja suosittelen kyllä jumppaamaan jotenkin läpi sen taloudellisesti ja toipumisen kannalta. Älä myöskään vähättele työpanostasi vaan puhu ensin työnantajan kanssa muutoksista joita voi tehdä, jotta panos itsessään pysyy vaikka fyysisistä osuuksista joutuisikin karsimaan hetkellisesti. 

Ja kaikille muille jotka ovat saikuttaneet ennen 2025, ei kannata vastata, sellaisia tukia ei ole enää. 

Vierailija
39/68 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole jäänyt minäkään, on se niin pudotus taloudellisesti. Onneksi sain vaihdettua työtehtäviä. Nyt kykenen tietyillä mukautuksilla työhöni ja välillä on lyhyitä saikkupätkiä.

Ajattelin yrittää sopia kevennyksistä työnantajan kanssa, mutta tiedän että tulen olemaan puolikuollut työpäivän jälkeen. Työterveyslääkäri suositteli 40% työaikaa joka nostettaisiin kuukauden päästä 60% työajaksi ja tavoite olisi että joulun jälkeen voisin tehdä 100% työaikaa, mutta se on vain suositus. M8nä saan päättää. Haluaisin palata noin, mutta kuten sanoin, se on taloudellisesti mahdotonta tällä hetkellä. Tarvitsen 100% palkan jotta selviän velkajärjestelyeristä.

Velkajärjestelyyn voi hakea muutosta noiden työkuvioiden ajaksi. En tiedä velkajärjestelyistä, mutta eikö niihinki ole tuloraja ja sairaspäiväraha ei riitä perintään. Voin olla väärässäkin. Ota ihmeessä selvää. Ikävää tuo sinun tilanteesi.

Vierailija
40/68 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulot tippuu 50%.

Eihän tipu. 

No minulla tippui.

Näin sitten varmaan unta siitä, että olin 150 arkipäivää osasairauspäivärahalla. Hyvä, että sinä tiedät paremmin.

Kela ei maksa työnantajalle osasairaspäivärahaa, koska maksujärjestelmä on eri. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yksi