Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työterveyslääkäri suositteli osasairauspäivärahalla töihinpaluuta, mutta talous ei anna myöten

Vierailija
11.10.2025 |

Olen ollut nyt 2 kk sairastumisen ja leikkauksen jälkeen sairauslomalla ja maanantaina täytyy palat töihin suht fyysiseen työhön. Harmittaa että ei ole varaa osasairauspäivärahaan, olen velkajärjestelyssä. Miten te muut olette taloudellisesti pärjänneet jos olette menneet osasairauspäivärahalla töihin?

Kommentit (68)

Vierailija
61/68 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sori, kirjoitin epäselvästi. Niin, jos sinulle kela maksaa, maksat vain 20% veroa. Kun työnantaja maksaa sinulle 100% palkan, niistä menee tellit ja vellit. Osasairaspäiväraha ei todellakaan vastaa saamaasi palkkaa työnantajalta. Työnantaja häviää helvetisti. Eli en usko, että työnantaja tuohon suostuu. En tiedä, tiedätkö sinä, paljonko osasairaspäivärahan suuruus/päivä on? Minä tiedän ja työnantajani ei suostuisi päiväpalkkaani maksamaan tuohon osasairaspäivärahan pienuuten verraten. Siihen työnataja joutuu maksamaan myös sijaiseni palkan vakuutuksineen. 

Täytyy sanoa, että työnantajasi on lottovoitto! "

Sinun ei ole pakko uskoa mitään. Väännän vielä rautalangasta. Minä tiedän paljonko sairauspäivärahani/osasairauspäivärahani on, siitä on kirjallinen päätös ja olen sen lukenut. Minä tiedän, että minkä verran Kela maksaa työantajalleni, sillä päätös tulee myös minulle. Minä tiedän myös, että minulle maksetaan 100% palkka, vaikka teen 60% työaikaa. Minä tiedän, että minulla hyvä työnantaja. Minä tiedän myös, että minun palkastani pidätetään työntekijän eläkemaksu TyEL, lisäksi pidätetään ennakonpidätys sekä työttömyysvakuutusmaksu.

P.S. Olet melko mestari, jos sinun palkastasi pidätetään edelleen telli JA velli.

Vierailija
62/68 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama, en minäkään voi olla 595 työmarkkinatuella, jos en pääse työkyvyttömyyseläkkeelle. Ravaan ibs paskalla ja kädet ei kestä pesemistä eikä hanskojen käyttöä. Sitten pitää vain tehdä ruokaa ravintoloissa likaisilla käsillä. Toimistotöitä ei ole. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/68 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Sori, kirjoitin epäselvästi. Niin, jos sinulle kela maksaa, maksat vain 20% veroa. Kun työnantaja maksaa sinulle 100% palkan, niistä menee tellit ja vellit. Osasairaspäiväraha ei todellakaan vastaa saamaasi palkkaa työnantajalta. Työnantaja häviää helvetisti. Eli en usko, että työnantaja tuohon suostuu. En tiedä, tiedätkö sinä, paljonko osasairaspäivärahan suuruus/päivä on? Minä tiedän ja työnantajani ei suostuisi päiväpalkkaani maksamaan tuohon osasairaspäivärahan pienuuten verraten. Siihen työnataja joutuu maksamaan myös sijaiseni palkan vakuutuksineen. 

Täytyy sanoa, että työnantajasi on lottovoitto! "

Sinun ei ole pakko uskoa mitään. Väännän vielä rautalangasta. Minä tiedän paljonko sairauspäivärahani/osasairauspäivärahani on, siitä on kirjallinen päätös ja olen sen lukenut. Minä tiedän, että minkä verran Kela maksaa työantajalleni, sillä päätös tulee myös minulle. Minä ti

Lopeta nyt jo, jestas!! 😂😂

Vierailija
64/68 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Täytyy työnantajan tehdä kovasti voittoa, jotta tuohon häviöön suostuu. Tiedätkö minkä suuruinen on osasairaspäiväraha? Sitten työntekijän palkka esim. 128€/pv. Ei kela korvaa tuota työnantajalle 😂"

MIkähän räkänauruhymiön paikka se on, että työnantaja voi oikeasti olla niin reilu, että maksaa 100% palkan myös osasairauspäivärahan ajalta? Kelan päätökset toimitetaan työntekijälle ja työnantajalle, niin todellakin tiedän, että minkä suuruinen osasairauspäivärahani on.

Jos palkkasi päivältä on vaikka 135€ ja osasairaspäiväraha jopa puolet tai yli siitä, olet onnekas, kun työnantajasi maksaa 100% palkan esim. 50-60% työpanoksestasi 😂 siinä syy räkänauruun. 

Siis osasairaspäiväraha tuon puolet tai yli vähempi palkkaan nähden. Niin minun piti kirjoittaa ja siksi 😂 

Vierailija
65/68 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

44

kuinka vaikeaa on ymmärtää, että osasairaspäiväraha on eri kuin sairaspäiväraha?! Osasairaspäivärahaa maksetaan vain se, minkä työntekijä on pois työpaikalta. Se ei kuulu työnantajalle. 

Sairaspäivärahaa maksetaan 6pv/viikko. Tämä maksetaan työnantajalle. Tästä syystä sairausajanpalkka on suurempi kuin työssäolon palkka. 

Mulla ei koskaan ole sairausajan palkka ollut suurempi, kuin työssäolon palkka. Miehelläni taas on ollut aina. Mutta eri työnantajat ja tessit, ehkä johtuu siitä, en ole selvittänyt. 

Minulla on ollut sekä kvtes ja yksityinen. Molemmissa maksettu sairaspäivät suurempina kuin palkka. 

Vierailija
66/68 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei tuossa muuta ymmärtämisen vaikeutta ole kuin rahallinen ero. Sairaspäiväraha maksetaan työnantajalle suurempana kuin osasairaspäiväraha. 

Se mitä osasairaspäivärahaa maksetaan, on ihan eri luokkaa, ei vastaa työntekijän palkkaa. Verotus on eri luokkaa. Sitä mietin, että miten työnantaja perii palkasta sekä työkohtaisen veroprosentin, tellit lellit ym. maksut? Sitten samaan palkkalaskelmaan eritellään osasairaspäiväraha, josta maksetaan pelkästään vero 20%. Tämä tuottaa vaikeutta. Kelallahan on jo valmiiksi työntekijät näitä laskelmia varten. "

Ei hyvänen aika. Olet oikeasti aivan kujalla. Jos työntekijälle maksetaan 100% palkka, vaikka hän tekee vaikkapa 60% työaikaa, ja osasairauspäivärahan osuus menee työnantajalle, niin kerro ihmeessä, että miten sinä sen osasairauspäivärahan vielä siihen palkkalaskelmaan ymppäät? Miksi sinä haluat pidättää sairauspäivärahasta tellit ja vellit, vaikka se ei ole edes eläkemaksun tai työttömyysvakuutusmaksun alaista ansiota.

Miksi sinä olet pidättämässä palkasta kahden eri järjestemän mukaisia eläkemaksuja? Tel ja lel ovat vanhoja nimikkeitä - TyEL ja JuEL ovat nykyaikaa. TyEL on yksityisen alan eläkejärestelmä JuEL julkisen.

Vierailija
67/68 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä olen ollut yli 2v sairaslomalla ja saan siis märäaikaista työkyvyttömyyseläkettä. Olen karsinut kaiken, paitsi perusasiat. Tälle syksylle maksoin n 40 euroa yhdestä kansanopiston päiväkurssista, siinä mun "huvitukset". Sä ilmeisesti pystyt töitä sitten tekemään, mä en, joten suu säkkiä myöden mennään.

Vierailija
68/68 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä olen ollut yli 2v sairaslomalla ja saan siis märäaikaista työkyvyttömyyseläkettä. Olen karsinut kaiken, paitsi perusasiat. Tälle syksylle maksoin n 40 euroa yhdestä kansanopiston päiväkurssista, siinä mun "huvitukset". Sä ilmeisesti pystyt töitä sitten tekemään, mä en, joten suu säkkiä myöden mennään.

Kaikki ei saa kuntoutustukea, että ole iloinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän