Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työterveyslääkäri suositteli osasairauspäivärahalla töihinpaluuta, mutta talous ei anna myöten

Vierailija
11.10.2025 |

Olen ollut nyt 2 kk sairastumisen ja leikkauksen jälkeen sairauslomalla ja maanantaina täytyy palat töihin suht fyysiseen työhön. Harmittaa että ei ole varaa osasairauspäivärahaan, olen velkajärjestelyssä. Miten te muut olette taloudellisesti pärjänneet jos olette menneet osasairauspäivärahalla töihin?

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kannattaa kuunnella lääkäriä.

Ja laiminlyödä velkajärjestelymaksut? Se olisi varmasti typerintä mitä ap voisi tuossa tilanteessa tehdä.

Typerintä olisi se, että jättäisi sovittelematta velkäjärjestelyn kans!

Vierailija
42/68 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantajan ei ole pakko suostua osasairauspäivärahasysteemiin.

Kyllä lääkäri tekee siinä vaiheessa ratkaisut potilaan eduksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulot tippuu 50%.

Eihän tipu. 

No minulla tippui.

Harmi että sinulla ei ole ap varaa mutta ole tyytyväinen että on työpaikka mihin palata. Etenkin kun olet tehnyt velkaa.

Mä sain täyden palkan ja sairauspäiväraha meni työnantajalle. Tulot tippui 0 %

Sä et nyt tiedä mistä puhutaan... Ohis

Näin sitten varmaan unta siitä, että olin 150 arkipäivää osasairauspäivärahalla. Hyvä, että sinä tiedät paremmin.

Kela ei maksa työnantajalle osasairaspäivärahaa, koska maksujärjestelmä on eri. 

Mun tapauksessa maksoi. Miksi jankkaat nyt asiaa, josta et tiedä mitään? Kai mä nyt itse tiedän omat asiani paremmin :D

Vierailija
44/68 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulot tippuu 50%.

Eihän tipu. 

No minulla tippui.

Harmi että sinulla ei ole ap varaa mutta ole tyytyväinen että on työpaikka mihin palata. Etenkin kun olet tehnyt velkaa.

Mä sain täyden palkan ja sairauspäiväraha meni työnantajalle. Tulot tippui 0 %

Sä et nyt tiedä mistä puhutaan... Ohis

Meillä maksetaan 100% palkka myös osasairauspäivärahan aikana, korvaus menee työnantajalle. 

Osasairaspäiväraha maksetaan aina asiakkaalle, ei työnantajalle. Osasairaspäiväraha maksetaan henkilölle, jon

Kuinka vaikea on uskoa sitä, että on oikeasti työnantajia, jotka maksavat täyden palkan myös osasairauspäivärahan ajalta ja Kela maksaa korvauksen työnantajalle? Käytäntöhän ei ole yleinen, mutta on todellakin mahdollinen ja omalla työpaikallani käytössä oleva käytäntö.

Vierailija
45/68 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulot tippuu 50%.

Eihän tipu. 

Samaa mieltä. Tein 80% työaikaa. Jäin osasairaspäivärahalle, työaika 60%+späiväraha. En hävinnyt yhtään. 

Onkohan sun veroprosentti normaalisti kuinka korkea? Osasairauspäivärahasta menee vain 20% veroa.

Siinäpä kysymys! Tai sitten se späivärahan suuruus. 

Vierailija
46/68 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Osasairaspäiväraha maksetaan aina asiakkaalle, ei työnantajalle. Osasairaspäiväraha maksetaan henkilölle, jonka työkyky on alentunut niin, että ei kykene tekemään työtä kokoaikaisesti. Eli esim. 40% menee kotona, ei kela maksa työnantajalle vaan kotona olevalle. Maksujärjestelmä on jo eri verrattuna työnantajaan. Minä tienasin enemmän, koska maksoin vain 20% veroa ja palkkaan verraten, muita kuluja ei ollut. Jotta ymmärrät, mikäli osasairaspäiväraha olisi mennyt työnantajalle, olisi sinun osasairaspäivärahasta mennyt kuluja, jotka siihen ei kuulu. Eli ei pidä paikkaansa! "

Kyllä pitää paikkansa, jos maksetaan kokoaikatyön mukaista täyttä palkkaa.  Vai väitätkö, että Kelan sivuilla valehdellaan?

https://www.kela.fi/tyonantajat-osasairauspaivaraha-hakeminen

-> "Kela maksaa osasairauspäivärahaa joko työnantajalle tai työntekijälle. Osasairauspäiväraha maksetaan työnantajalle vain silloin, jos hän maksaa osa-aikatyön ajalta kokoaikatyön mukaista täyttää palkkaa."

Vierailija
47/68 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulot tippuu 50%.

Eihän tipu. 

Samaa mieltä. Tein 80% työaikaa. Jäin osasairaspäivärahalle, työaika 60%+späiväraha. En hävinnyt yhtään. 

Onkohan sun veroprosentti normaalisti kuinka korkea? Osasairauspäivärahasta menee vain 20% veroa.

Jos ajatellaan, että 80% työajasta jää palkkaa vaikka 1560€. 60% työajasta 20% vähemmän. Kuitenkin kela maksaa späivärahaa 40%-20% veroon, on se lopulta kuitenkin samaa luokkaa tuon 80%työajan palkkaan nähden. Nuo palkat hypoteesi. 

Vierailija
48/68 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se kirpaisee kun on kaikki omavastuuajat ja muut. Itse olin kokonaisen vuoden sillä rahalla, sen jälkeen taisin kokeilla 80% työaikaa, mania iski pahasti. Nyt on menossa kolmas vuosi KEVAn rahoilla. Kokeilin välillä taas 80% työaikaa ja taas tuli mania. 

Vtn rasittavaa. No onneksi yhteiskunta on antanut minulle mahdollisuuden tällaiseen, vaikka oikeiston mielestä olenkin hyödytön loinen. Nyt teen 55% työaikaa. 

Vierailija
49/68 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

43/47

olen ihan eri, kuin se, joka ensin kertoi mielipiteensä. Eihän siinä mitään ongelmaa sinänsä, jos työnantaja on järjestelmään suostunut! Työnantaja on saanut pienemmän rahan kelalta osasairaspäivärahaan kuin sairaspäivärahaan. Sitten kun työnantaja on maksanut sinulle 100%, on se joutunut suhteuttamaan palkkaasi niin, että et häviä maksamalla telliä ja lelliä myös osasairaspäivärahasta. Mietin tätä systeemiä sillä, koska itse en juuri joutunu nuita osasairaspäivärahasta maksamaan ja rahallisesti en hävinnyt. Minun työnantaja olisi hävinnyt. 

Vierailija
50/68 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

44

kuinka vaikeaa on ymmärtää, että osasairaspäiväraha on eri kuin sairaspäiväraha?! Osasairaspäivärahaa maksetaan vain se, minkä työntekijä on pois työpaikalta. Se ei kuulu työnantajalle. 

Sairaspäivärahaa maksetaan 6pv/viikko. Tämä maksetaan työnantajalle. Tästä syystä sairausajanpalkka on suurempi kuin työssäolon palkka. 

Vierailija
51/68 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

43/47

olen ihan eri, kuin se, joka ensin kertoi mielipiteensä. Eihän siinä mitään ongelmaa sinänsä, jos työnantaja on järjestelmään suostunut! Työnantaja on saanut pienemmän rahan kelalta osasairaspäivärahaan kuin sairaspäivärahaan. Sitten kun työnantaja on maksanut sinulle 100%, on se joutunut suhteuttamaan palkkaasi niin, että et häviä maksamalla telliä ja lelliä myös osasairaspäivärahasta. Mietin tätä systeemiä sillä, koska itse en juuri joutunu nuita osasairaspäivärahasta maksamaan ja rahallisesti en hävinnyt. Minun työnantaja olisi hävinnyt. 

Mitä helvetin telliä ja lelliä olet osasairauspäivärahasta maksamassa? Mistä palkan suhteuttamisesta sinä höpötät?

Vierailija
52/68 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se kirpaisee kun on kaikki omavastuuajat ja muut. Itse olin kokonaisen vuoden sillä rahalla, sen jälkeen taisin kokeilla 80% työaikaa, mania iski pahasti. Nyt on menossa kolmas vuosi KEVAn rahoilla. Kokeilin välillä taas 80% työaikaa ja taas tuli mania. 

Vtn rasittavaa. No onneksi yhteiskunta on antanut minulle mahdollisuuden tällaiseen, vaikka oikeiston mielestä olenkin hyödytön loinen. Nyt teen 55% työaikaa. 

Täytyy myös kiittää loistavaa työnantajaa ja esihenkilöä. Työ on mielekästä ja olen saanut vaikuttaa paljon työnkuvaani. Nyt ne kolme työpäivää/vko ovat tehokkaita ja nautin niistä. Teen hommat hyvin ja olen tehnyt paljon perehdytystä. Minulla on siihen hyvin aikaa, koska minulla on paljon kokemusta ja kevennetty työnkuva. Saamme paljon kiitosta perehdytyksestä esim. kesätyöntekijöiden lähtökyselyissä :)

On kivaa olla hyödyksi monella tavalla.

Vierailija
53/68 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Osasairaspäiväraha maksetaan aina asiakkaalle, ei työnantajalle. Osasairaspäiväraha maksetaan henkilölle, jonka työkyky on alentunut niin, että ei kykene tekemään työtä kokoaikaisesti. Eli esim. 40% menee kotona, ei kela maksa työnantajalle vaan kotona olevalle. Maksujärjestelmä on jo eri verrattuna työnantajaan. Minä tienasin enemmän, koska maksoin vain 20% veroa ja palkkaan verraten, muita kuluja ei ollut. Jotta ymmärrät, mikäli osasairaspäiväraha olisi mennyt työnantajalle, olisi sinun osasairaspäivärahasta mennyt kuluja, jotka siihen ei kuulu. Eli ei pidä paikkaansa! "

Kyllä pitää paikkansa, jos maksetaan kokoaikatyön mukaista täyttä palkkaa.  Vai väitätkö, että Kelan sivuilla valehdellaan?

https://www.kela.fi/tyonantajat-osasairauspaivaraha-hakeminen

-> "Kela maksaa osasairauspäivärahaa joko työnantajalle tai työntekijälle. Osasairauspäiväraha maksetaan työnantajalle vain silloin, jos hän maksa

Täytyy työnantajan tehdä kovasti voittoa, jotta tuohon häviöön suostuu. Tiedätkö minkä suuruinen on osasairaspäiväraha? Sitten työntekijän palkka esim. 128€/pv. Ei kela korvaa tuota työnantajalle 😂

Vierailija
54/68 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Täytyy työnantajan tehdä kovasti voittoa, jotta tuohon häviöön suostuu. Tiedätkö minkä suuruinen on osasairaspäiväraha? Sitten työntekijän palkka esim. 128€/pv. Ei kela korvaa tuota työnantajalle 😂"

MIkähän räkänauruhymiön paikka se on, että työnantaja voi oikeasti olla niin reilu, että maksaa 100% palkan myös osasairauspäivärahan ajalta? Kelan päätökset toimitetaan työntekijälle ja työnantajalle, niin todellakin tiedän, että minkä suuruinen osasairauspäivärahani on.

Vierailija
55/68 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

44

kuinka vaikeaa on ymmärtää, että osasairaspäiväraha on eri kuin sairaspäiväraha?! Osasairaspäivärahaa maksetaan vain se, minkä työntekijä on pois työpaikalta. Se ei kuulu työnantajalle. 

Sairaspäivärahaa maksetaan 6pv/viikko. Tämä maksetaan työnantajalle. Tästä syystä sairausajanpalkka on suurempi kuin työssäolon palkka. 

Minun ei ole vaikea ymmärtää sitä. Ymmärtämisen vaikeus on nyt ihan eri henkilöillä kuin minulla. Tiedän tasan tarkkaan, että mitä sairauspäiväraha ja osasairauspäiväraha tarkoittavat. Sinulla näyttää olevan vaikea ymmärtää, että osasairauspäiväraha voidaan maksaa myös työnantajalle. Siitä on Kelan sivuilla faktaa ja minulla on myös mustaa valkoisella eli Kelan päätös. 

Vierailija
56/68 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

43/47

Mitä helvetin telliä ja lelliä olet osasairauspäivärahasta maksamassa? Mistä palkan suhteuttamisesta sinä höpötät?

Sori, kirjoitin epäselvästi. Niin, jos sinulle kela maksaa, maksat vain 20% veroa. Kun työnantaja maksaa sinulle 100% palkan, niistä menee tellit ja vellit. Osasairaspäiväraha ei todellakaan vastaa saamaasi palkkaa työnantajalta. Työnantaja häviää helvetisti. Eli en usko, että työnantaja tuohon suostuu. En tiedä, tiedätkö sinä, paljonko osasairaspäivärahan suuruus/päivä on? Minä tiedän ja työnantajani ei suostuisi päiväpalkkaani maksamaan tuohon osasairaspäivärahan pienuuten verraten. Siihen työnataja joutuu maksamaan myös sijaiseni palkan vakuutuksineen. 

Täytyy sanoa, että työnantajasi on lottovoitto! 

Vierailija
57/68 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy myös kiittää loistavaa työnantajaa ja esihenkilöä. Työ on mielekästä ja olen saanut vaikuttaa paljon työnkuvaani. Nyt ne kolme työpäivää/vko ovat tehokkaita ja nautin niistä. Teen hommat hyvin ja olen tehnyt paljon perehdytystä. Minulla on siihen hyvin aikaa, koska minulla on paljon kokemusta ja kevennetty työnkuva. Saamme paljon kiitosta perehdytyksestä esim. kesätyöntekijöiden lähtökyselyissä :)

On kivaa olla hyödyksi

🤗

Vierailija
58/68 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Täytyy työnantajan tehdä kovasti voittoa, jotta tuohon häviöön suostuu. Tiedätkö minkä suuruinen on osasairaspäiväraha? Sitten työntekijän palkka esim. 128€/pv. Ei kela korvaa tuota työnantajalle 😂"

MIkähän räkänauruhymiön paikka se on, että työnantaja voi oikeasti olla niin reilu, että maksaa 100% palkan myös osasairauspäivärahan ajalta? Kelan päätökset toimitetaan työntekijälle ja työnantajalle, niin todellakin tiedän, että minkä suuruinen osasairauspäivärahani on.

Jos palkkasi päivältä on vaikka 135€ ja osasairaspäiväraha jopa puolet tai yli siitä, olet onnekas, kun työnantajasi maksaa 100% palkan esim. 50-60% työpanoksestasi 😂 siinä syy räkänauruun. 

Vierailija
59/68 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

44

Minun ei ole vaikea ymmärtää sitä. Ymmärtämisen vaikeus on nyt ihan eri henkilöillä kuin minulla. Tiedän tasan tarkkaan, että mitä sairauspäiväraha ja osasairauspäiväraha tarkoittavat. Sinulla näyttää olevan vaikea ymmärtää, että osasairauspäiväraha voidaan maksaa myös työnantajalle. Siitä on Kelan sivuilla faktaa ja minulla on myös mustaa valkoisella eli Kelan päätös. 

Ei tuossa muuta ymmärtämisen vaikeutta ole kuin rahallinen ero. Sairaspäiväraha maksetaan työnantajalle suurempana kuin osasairaspäiväraha. 

Se mitä osasairaspäivärahaa maksetaan, on ihan eri luokkaa, ei vastaa työntekijän palkkaa. Verotus on eri luokkaa. Sitä mietin, että miten työnantaja perii palkasta sekä työkohtaisen veroprosentin, tellit lellit ym. maksut? Sitten samaan palkkalaskelmaan eritellään osasairaspäiväraha, josta maksetaan pelkästään vero 20%. Tämä tuottaa vaikeutta. Kelallahan on jo valmiiksi työntekijät näitä laskelmia varten. 

Vierailija
60/68 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

44

Mulla ei koskaan ole sairausajan palkka ollut suurempi, kuin työssäolon palkka. Miehelläni taas on ollut aina. Mutta eri työnantajat ja tessit, ehkä johtuu siitä, en ole selvittänyt. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kaksi