Miten erottelet ylemmän ja alemman keskiluokan?
Pelkästään yliopistotutkinnon suorittamisen perusteella, tuloilla vai jollain yhdistelmällä?
Kommentit (85)
Heilautan seteliä. Alempi lähtee perään vanhasta muistista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylemmässä keskiluokasta on yliopistotutkinnot ja jotain on saatu jo perinnöksikin. Ammatillinen vapaus päättää tekemisistään.
Lapset harrastavat musiikkia, tanssia, taidetta ja ratsastusta. Osaavat käyttäytyä ja ovat mitä todennäköisimmin osallistuneet tohtorinpromootioon ja osaavat etiketin alempia luokkia paremmin.
En kyllä ottaisi lasta mukaan tohtoripromootioon. Tai riippuu varmaan iästä, mutta on se sen verran tylsää pönötystä, että jos ei olisi pakko pientä lasta sinne viedä, niin en ottaisi mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Alemmalla keskiluokalla on yleensä kova näyttämisen tarve ja eletään kädestä suuhun kun rahat menee statussymboleiden keräilyyn
Valitettavasti tuo on totta. Ne jotka itse tunnen ovat juurikin niitä joilla täytyy olla suht uusi auto, merkkivaatteita joissa logo huutaa, todella iso televisio ja muutenkin ollaan uuden elektroniikan perään. Velkaa on tuloihin nähden liian kalliin materian hankkimisesta eikä säästöön jää mitään. Jos ulkokultaisuutta karistaisi, niin talous olisi tasapainossa ja säästöönkin jäisi. Mutta, jos itseisarvo muodostuu materiasta, niin huteralla pohjalla ollaan ja pudotus on valtava työttömyyden edessä.
Itse kuulun työväenluokkaan. Olen käynyt lukion ja sen jälkeen ammattikoulun. Lukion kävin siksi, että 15-vuotiaana oli vaikea tietää mikä linja kiinnostaisi ammattikoulussa. Siksi lukio tuntui luontevalta siihen väliin. Olen tehnyt työurani teollisuudessa 2000-2200 euron bruttokuukausipalkalla. Taloudellisesti tilanteeni on parempi kuin suurimmalla osalla alempaan keskiluokkaan kuuluvalla. Koska itselläni ei ole tarvetta tuohon materialistiseen ulkokultaisuuteen, koska ei ole tarvetta esittää jotain mitä en oikeasti ole, olen kerännyt hyvät säästöt yksinkertaisella elämisellä. Laskin, että pärjäisin säästöilläni ilman tuloja lähes kolme vuotta.
Joo, täällä on taas mainioita provokaattoreita. Kyllä suomalaiset ovat ihan tavallisia tallaajia jokainen. Ei ketään ökyrikasta joka maksaa veroja Suomeen, jos verrataan mitä pidetään "isossa maailmassa" rikkautena. Käsitän luokkayhteiskunnan sellaiseksi jollainen on ollut ja yhä edelleen vallitsee jollain tavalla esim. Englannissa. Yksityiskoulut muokkaavat siellä varakkaiden ihmisten jälkeläiset tunnistettaviin standardeihin, puhetyylin perusteella pystyy erottamaan ihmisten koulutuksen ja yhteiskuntaluokan tarkalleen. Koska Suomen aatelissäädyn asema aikoinaan lakkautettiin, tasavaltalaisuus ja "tasapäisyys" vallitsee. Jos joku näkee tarpeelliseksi jaotella täällä yhteiskuntaluokkia, se tuntuu hieman huvittavalta.
Työttömänä tohtorina olen aina alempaa keskiluokkaa.
Miksi ihmeessä minun täytyisi erotella ihmisiä eri luokkiin? Kaikki ovat saman arvoisia ja kaikilla sulaa sokeri suussa. Ajattele nyt vähän, ennen kuin kirjoittelet tuollaisia toimeksiantoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylempi: von tai af
Entäs örf tai nöf nöf?
Tai Äl-Ähläm?
Näkee tästäkin ketjusta, ylempi keskiluokka pöhisee koulutuksellaan, työpaikoillaan ja tuloillaan. Itseäni ei voisi vähempää kiinnostaa alempana keskiluokkaisena, elämässä on niin paljon muutakin mielekästä tekemistä kuin joidenkin titteleiden miettiminen, työelämä ei oikeasti kiinnosta yhtään. Kun kerron oman ammattini, keskustelu tyrehtyy aiheesta kuin seinään, pitävät minua kai jotenkin vähä-älyisenä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä minun täytyisi erotella ihmisiä eri luokkiin? Kaikki ovat saman arvoisia ja kaikilla sulaa sokeri suussa. Ajattele nyt vähän, ennen kuin kirjoittelet tuollaisia toimeksiantoja.
Koska nuo asiat ovat sosiaalisia faktoja, jotka määrittelevät ihmisen elämän riippumatta hänen omasta mielipiteestään tai toiveistaan välttää määrittelyjä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylempi keskiluokka Tesla, alempi datsia dutser
Voi, että mä nauran teille luusereille. Ei auto ole mikään statussymboli. Auto ostetaan käyttöä varten. Tiedän monta rikasta ihmistä, joilla ei autoa ollenkaan.
Du såg sen inte humorn i påståendet? Tydligen inte 18 andra heller.
Vierailija kirjoitti:
Näkee tästäkin ketjusta, ylempi keskiluokka pöhisee koulutuksellaan, työpaikoillaan ja tuloillaan. Itseäni ei voisi vähempää kiinnostaa alempana keskiluokkaisena, elämässä on niin paljon muutakin mielekästä tekemistä kuin joidenkin titteleiden miettiminen, työelämä ei oikeasti kiinnosta yhtään. Kun kerron oman ammattini, keskustelu tyrehtyy aiheesta kuin seinään, pitävät minua kai jotenkin vähä-älyisenä.
Vain keskiluokka joutuu todistelemaan, koska muilla ei ole vastaavaa riskiä sosiaalisesta liikkuvuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä voi tulla yllätyksenä ja järkytyksenä: Suomi ei ole luokkayhteiskunta. Korrektit käytöstavat ja ulkoisesta habituksesta huolehtiminen voivat olla myös ns. suorittavan portaan ominaisuuksia. Akateemisesti korkeasti koulutettu voi olla ulkoisesti ja sisäisesti hampuusi. Keskiluokka käsittää suuren osan kansalaisista, sitä ei voi arvioida esim. omaisuuden määrällä. Monet elävät lainarahojen turvin, epävarmana tulevaisuudesta.
Korrektit käytöstavat ja ulkoisesta habituksesta huolehtiminen
Ursäkta nu bara så mycket, men det verkar verkligen inte vara något som man i Finland satsar speciellt mycket på.
En mitenkään. Luokkayhteiskuntaa ei ole niin selvästi kuin monessa muussa maassa.
Ylemmällä keskiluokalla on arkiaastiona samat vermeet jotka alemmassa säästetään parempiin hetkiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylempi keskiluokka Tesla, alempi datsia dutser
Voi, että mä nauran teille luusereille. Ei auto ole mikään statussymboli. Auto ostetaan käyttöä varten. Tiedän monta rikasta ihmistä, joilla ei autoa ollenkaan.
Du såg sen inte humorn i påståendet? Tydligen inte 18 andra heller.
Heja, heja, frisk humör, det är det som susen gör.
Vierailija kirjoitti:
3500e alempi. 4500e ylempi.
Entä jos tienaan 4200€ kuukaudessa?
Alemmassa luokassa on lyhyet miehet ja ylemmässä pitkät
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä voi tulla yllätyksenä ja järkytyksenä: Suomi ei ole luokkayhteiskunta. Korrektit käytöstavat ja ulkoisesta habituksesta huolehtiminen voivat olla myös ns. suorittavan portaan ominaisuuksia. Akateemisesti korkeasti koulutettu voi olla ulkoisesti ja sisäisesti hampuusi. Keskiluokka käsittää suuren osan kansalaisista, sitä ei voi arvioida esim. omaisuuden määrällä. Monet elävät lainarahojen turvin, epävarmana tulevaisuudesta.
Ursäkta nu bara så mycket, men det verkar verkligen inte vara något som man i Finland satsar speciellt mycket på.
Du får tänka så, älskling!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Du får tänka så, älskling!
Opettelisit Suomea pelle.
T. Porvari joka vihaa pakkoruotsia
Oletko joku yhteiskunnan tutkija kun haluat erotella ja lokeroida ihmiset joihinkin luokkiin tms.? Itseäni moinen ei kiinnosta pätkääkään joten vastauksena kysymykseesi - en mitenkään.