Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten erottelet ylemmän ja alemman keskiluokan?

Vierailija
11.10.2025 |

Pelkästään yliopistotutkinnon suorittamisen perusteella, tuloilla vai jollain yhdistelmällä?

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylempi: von tai af

Entäs örf tai nöf nöf?

Et siis edes tiedä mitä nuo tarkoittavat.

En ole yllättynyt

Vierailija
22/56 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole mitään tarvetta luokitella kansaa mitenkään. Miksi sinulla on?

Et luokittele ihmisiä esim. sukupuolen mukaan? Ei ole olemassa miehiä ja naisia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylempi keskiluokka Tesla, alempi datsia dutser

Vierailija
24/56 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmilla on uusi hieno auto, mutta alempi keskiluokka otti siihen lainaa ja ylempi keskiluokka ei. 

Vierailija
25/56 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap reppana ei osaa edes googlata

Vierailija
26/56 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et luokittele ihmisiä esim. sukupuolen mukaan? Ei ole olemassa miehiä ja naisia?

Naisille pienempi palkka, onko ok?

Vierailija
27/56 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylemmän keskiluokan ihmiset tienaa enemmän kuin alemman keskiluokan ihmiset. Ja niiden välissä on keskinkertainen keskiluokka.

Vierailija
28/56 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap reppana ei osaa edes googlata

Löytääkö google tiedon siitä, miten juuri sinä ajattelet tästä asiasta?

Tässä nyt kyseltiin ihmisten mielipiteitä, ei virallista määritelmää.

Vierailija
29/56 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puupenni ajatuksista en mieti moisia asioita.

Vierailija
30/56 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alemmalla keskiluokalla on yleensä kova näyttämisen tarve ja eletään kädestä suuhun kun rahat menee statussymboleiden keräilyyn

Tämä oli osuvasti sanottu. Alemmalla keskiluokalla pitää olla omakotitalo, aika hyvä auto ja kerran vuodessa ulkomaan loma usein samaan paikkaan joka vuosi. Lomalta sometusta. Ja toisaalta just just on varaa ostaa ruokaa; todella halvalla syödään.

Vierailija
31/56 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitenkään. Rikkaat on ahneita porvareita, keskiluokka on toimeentuleva ja köyhät kuten minä, elämme kädestä suuhun juuri ja juuri selviytyen. 

Vierailija
32/56 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Biologinen sukupuoli on faktoihin perustuva luokittelu, yhteiskintaluokka on täysin keinotekoinen luokittelu.

Vierailija
33/56 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylempi: von tai af

Yläluokka on vielä erikseen, eri asia kuin ylempi keskiluokka.

Vierailija
34/56 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylempi keskiluokka Tesla, alempi datsia dutser

Voi, että mä nauran teille luusereille. Ei auto ole mikään statussymboli. Auto ostetaan käyttöä varten. Tiedän monta rikasta ihmistä, joilla ei autoa ollenkaan. 

Vierailija
35/56 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylemmän keskiluokan ihmiset tienaa enemmän kuin alemman keskiluokan ihmiset. Ja niiden välissä on keskinkertainen keskiluokka.

Kai se omaisuuskin jotain merkitsee?

Tunnen myös erään sankarin, joka saa "kuukausirahaa" sukunsa säätiöltä. Eikä se summa ole ihan pieni.

Vierailija
36/56 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivistyksen näkee naamasta ja käytöstavoista. Jos joku on rikas, mutta tyhmä, niin ei se sillä rahalla luokkaa nosta. 

Vierailija
37/56 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylempi - yliopisto. Alempi - ammattisurkea. Eiköhän tuo ole aika selvä jako.

Voooi, meidän pikku sukupuolentutkija siellä pöhisee miten onkaan oikein yliopistossa :DD Ei kovin hyvin mene jos luulee koulutuksen olevan tässä se merkitsevä tekijä.

Kalikka kalahti? Olen kyllä DI+VTM (taloustiede). Tietysti koulutus on merkitsevä tekijä vai ajattelitko postinlajittelijan nousevan ylempään keskiluokkaan eurojaskavoiton myötä?

Eikö postin lajittelukeskuksessa ole tunnetusti useita maistereita töissä?

Itse ajattelisin, ettei pelkällä koulutuksella päästä mihinkään ylempään keskiluokkaan, jos työ on postinlajittelua tai muuta hanttihommaa ja tulot pienet. En myöskään pidä tohtoriksi väitellyttä pienituloista tutkijaa mitenkään kovin yläluokkaisena, vaikka onkin kouluttautunut pitkälle.

Minä ajattelisin tätä tulojen perusteella. Ehkä jos tienaa yli 10000€/kk voisi ajatella olevansa ylempää keskiluokkaa, olipa sitten käynyt kouluja tai ei. Työelämässä on monia, joilla korkeakouluopinnot ovat jääneet kesken ja kandidaatintutkinto on verrattain tuore uutuus, joten heillä ei ole edes sitä kandia suoritettuna. 

Vierailija
38/56 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En, miksi minun pitäisi luokitella? Olkoon minun puolestani mitä sukupuolta tahtoo tai olkoon olematta. Yksi lapseni on nauttinut tästä vapaudesta pienestä pitäen.

Et vastannut kysymykseen: miksi pitäisi luokitella yhtään mitenkään, jos ei opiskele sukupuolen tutkimusta tai sosiologiaa? Muissa tieteissä en ole luokitteluun törmännyt.

Vierailija
39/56 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En, miksi minun pitäisi luokitella? Olkoon minun puolestani mitä sukupuolta tahtoo tai olkoon olematta. Yksi lapseni on nauttinut tästä vapaudesta pienestä pitäen.

Et vastannut kysymykseen: miksi pitäisi luokitella yhtään mitenkään, jos ei opiskele sukupuolen tutkimusta tai sosiologiaa? Muissa tieteissä en ole luokitteluun törmännyt.

Minusta ihmisen perusluonteeseen kuuluu uteliaisuus ja tarve pystyä selittämään maailmaa oli kyse sitten luonnosta tai ihmisistä. Tähän olennaisena osana kuuluu luokittelu. Itse ainakin koen yhteiskuntaluokkakeskustelut kiehtoviksi. On hauska nähdä miten ihmiset määrittelevät näitä eri tavoin eri asioihin painottuen ja osa kieltää yhteiskuntaluokkien olemassa olon kokonaan.

Vierailija
40/56 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä voi tulla yllätyksenä ja järkytyksenä: Suomi  ei ole luokkayhteiskunta.  Korrektit käytöstavat ja ulkoisesta habituksesta huolehtiminen voivat olla myös ns.  suorittavan portaan ominaisuuksia. Akateemisesti korkeasti koulutettu voi olla ulkoisesti ja sisäisesti hampuusi. Keskiluokka käsittää suuren osan kansalaisista, sitä ei voi arvioida esim. omaisuuden määrällä. Monet elävät lainarahojen turvin, epävarmana tulevaisuudesta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän