Huomasitko? Ensi vuonna kaikki pakotetaan Suomi.fi-postilaatikon käyttäjiksiLupaa ei enää kysytä📩📮📨📧📧📧
Suomi.fi-viestit tulevat käyttöön kaikille digitaalisesti asioiville täysi-ikäisille vuoden 2026 alusta, Digi- ja väestötietovirasto DVV kertoo.
Muutos koskee niitä, jotka eivät ole ottaneet palvelua aiemmin käyttöönsä eli jopa kahta miljoonaa suomalaista.
Kommentit (261)
Nro 157: No mä pyrinkin tekemään oman elämäni mahdollisimman helpoksi ja mukavaksi. Jos joku muu tykkää jonottaa joka paikkaan, ei se ole multa pois.
Vierailija kirjoitti:
Windows 11 vaatii rekisteröitymisen, eli Microsoft-tilin ja aktivoinnin, käyttöönoton yhteydessä, ja asennuksen aikana on usein pakollista käyttää internet-yhteyttä ja tilin luomista.
Osaatko kertoa missä kohtaa tätä Ubuntu-linuxia jolla olen hoitanut kaikki verkkoasioinnit hoidetaan tuo windows-rekisteröinti ja tilin aktivointi?'
Entä missä kohtaa se tehdään mac-maailmassa? Androidissa?
Minulla on jo yksityinen sähköposti ja työposti. En halua klikkailla joka paikkaan. Turha uudistus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Windows 11 vaatii rekisteröitymisen, eli Microsoft-tilin ja aktivoinnin, käyttöönoton yhteydessä, ja asennuksen aikana on usein pakollista käyttää internet-yhteyttä ja tilin luomista.
Osaatko kertoa missä kohtaa tätä Ubuntu-linuxia jolla olen hoitanut kaikki verkkoasioinnit hoidetaan tuo windows-rekisteröinti ja tilin aktivointi?'
Tämäkin linux tuli asennettua windows 10-läppäriin joka oli kaikkien päivitysten jälkeen muuttunut niin tuskaisen hitaaksi etten edes yrittänyt päivittää windows 11-versioon koska linux lähtee melkein lentoon tälläkin raudalla. Hyvä ettei joudu naulaamaan pöytään kiinni.
Tällä foorumilla kirjoittavista 0,1% käyttää läpprillä jotain sellaista sovellusta että samaa asiaa ei saa hoidettua ubuntulla tai mintillä.
Vai että on minun vastuullani seurata jotain packajärjestelmää säännöllisesti?
Kuka pazkapää tämänkin taas keksi?
Marinin hallitus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitehän ikäihimiset joilla ei ole vahvaa tunnistautumista ja joille nettimaailma on täysin vieras pystyvät lukemaan nämä sp:t suomipistefiistä?
Nyt on hyvää aikaa harjoitella.
Vanhat ihmiset heh liian laiskat ihmiset, kännykät ja tietokoneet tulivat käyttöön jo kymmeniä vuosia sitten, joo sitä jäätiin roikkumaan telkkarin ja lankapuhelimen ääreen.
Kelpaa siellä nyt naureskella, mutta vielä se kelkka tipauttaa sinutkin jalaksilta. Sitten nauraa joku muu...
Näille kaikille foliohatuille tiedoksi että vahva tunnistautuminen ja vaikka suomi.fi-käyttö onnistuu ilman älypuhelinta ja windowsia vaikka vanhalla läppärillä johon on asennettu ilmainen linux joka ei vaadi minkäänlaista kirjautumista tai tiliä.
Tarvitaan vain henkilökortti ja kympin kortinlukija.
Henkilökortilla oleva kansalaisvarmenne toimii virallisestikin myös linuxissa.
toivottavasti kivimäki pistää tämän koko järjestelmän täysin sekaisin paskaksi. vaikuttaa niin heppoiselta ja KOVALLA KIIREELLÄ KYHÄTYLTÄ ETTÄ ON HÄLLE TOSI HELPPO
Vierailija kirjoitti:
Semmoinen packajärjestelmä se postilaatikko tienposkessa on.
Toisin kuin suomi.fi-sivustolta, sinun sähköpostiisi ei tule ilmoitusta siitä että postilaatikkoon on kannettu joku viranomaiskirje joka olisi syytä käydä keräämässä talteen. Saat käydä siellä 364 kertaa vuodessa ihan turhan päiten siltä varalta että kerran posti kantaa ihan oikeaan osoitteeseenkin tärkeän kirjeen
Pitäisi olla paperiposti ja sen lisäksi varmistuksena tuo digi, kun posti hukkaa kirjeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linuxin kanssa nyhertäjät ei ole mitään normaaleja ihmisiä vaan nörttipeikkoja 🤓
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Semmoinen packajärjestelmä se postilaatikko tienposkessa on.
Toisin kuin suomi.fi-sivustolta, sinun sähköpostiisi ei tule ilmoitusta siitä että postilaatikkoon on kannettu joku viranomaiskirje joka olisi syytä käydä keräämässä talteen. Saat käydä siellä 364 kertaa vuodessa ihan turhan päiten siltä varalta että kerran posti kantaa ihan oikeaan osoitteeseenkin tärkeän kirjeen
Digipaskaloota ei ole minkään päivittäisen normaalin reitin varrella.
kätevää? perusteettomista päätöksistä sitten myös nk. valitusoikeus lyhenee kun ei paperi liiku?
ja kun niihn ei kuitenkaan saada muutosta.
Haluaisin postikonttorit takaisin ja niin että sieltä saisi itse hakea postinsa, koska postinjakaja on niin usein jakanut vääriin osoitteisiin posteja.
kokkareen yksipuoluehallitus, jotkut mukana vain muodon ja statuksen vuoksi. etkö tajua, triviaali?
Vierailija kirjoitti:
Minulle on tullut jo usean kuukauden ajan viestejä, että suomi.fi -tili pitää aktivoida, koska viranomaisposti tulee kohta vain sinne. Onneksi olen tiedostava vanhus ja tiedän, että nuo ovat huijausviestejä, mutta eivät kaikki hoksaa tarkistaa, mistä postia tulee. Vuodenvaihteen jälkeen Raijat ja Seijat saavat tämän tästä tiedon siitä, että suomi-fi -palvelussa olisi viesti, kirjaudupa pankkitunnuksilla sitä lukemaan, koska asia on tärkeä.
Miten tätä voi paeta? Metsään?
posti tulee laatikkoon edelleen jos ei ota käyttöön, mihinkään ei pakoteta
Vierailija kirjoitti:
posti tulee laatikkoon edelleen jos ei ota käyttöön, mihinkään ei pakoteta
Tuleeko ajoneuvovero jatkossa vain suomi.fi oletuksena vaikka aiemmin pelkkänä paperipostina?
Kuule, minä en tarvitsen mitään suoli-postilaatikkka, minä en ole pyytänyt sitä enkä halua sellaista.