RETKEILIJÄ aikoi juosta Saanatunturin päälle. Matkalla hän eksyi polulta ja joutui paniikkiin 🤣😆
Kommentit (52)
RETKEILIJÄ aikoi juosta Saanatunturin päälle. Matkalla hän eksyi polulta ja joutui paniikkiin. Lopulta hän ajautui paikkaan, josta ei enää uskaltanut liikkua ylös- tai alaspäin.
Toinen soitti jalkoihin tulleiden rakkojen takia jo toista kertaa hätäkeskukseen. Kolmannen retkeilijän jalat olivat menneet vereslihalle eikä hän voinut enää kävellä.
Helsingin Sanomien pyytämät onnettomuusselosteiden tapahtumankuvaukset piirtävät kuvan tilanteista, joihin Lapin pelastuslaitos toistuvasti joutuu. Lista jatkuu:
Erittäin väsynyt vaeltaja soitti hätäkeskukseen ja oli niin uupunut, ettei jaksanut liikkua eikä päässyt sateelta suojaan.
Pyöräilijä kaatui tunturissa kulkevalla reitillä. Hänet haettiin pois helikopterilla.
Tapahtumat ovat viime kesältä.
Ja milloin viimeksi ap itse on edes käynyt kävellen lähikaupassa 🤣😆
Jaa, meet vaan ylöspäin niin ainakin jollekin huipulle päädyt lopulta. Ei välttämättä oikealle mutta jollekin. Alaspäinmeno oikeaan suuntaan on sitten enemmän haaste jos on täysin suunnat kadoksissa.
Viidesosa kesän pelastustehtävistä liittyi eksymisiin, rakkoihin tai väsymiseen.
Retkeilijät soittavat yhä useammin hätäkeskukseen myös syistä, jotka eivät johda pelastustehtävään. kertoo päivystävä palomestari Ville Rankinen Lapin pelastuslaitokselta.
Syyskuussa keskustelua herätti apua soittanut vaeltaja, jonka kengät olivat hajonneet eikä mukana ollut korjausvälineitä.
#temu
Vierailija kirjoitti:
Menen pyörällä joka toinen päivä 5 km päässä sijaitsevaan Lidliin ja Prismaan.
ap
Vierailija kirjoitti:
Syyskuussa keskustelua herätti apua soittanut vaeltaja, jonka kengät olivat hajonneet eikä mukana ollut korjausvälineitä.
#temu
Kys hlö oli suutari kuitenkin ammatiltaan?
Syyskuun puolivälissä pyöräretkellä ollut ulkoilija soitti hätäkeskukseen polkupyörän kumin puhkeamisen takia.
Pyöräilijä oli metsäautotiellä Muonion kunnan alueella. Neuvottiin ja ohjeistettiin. Hän sai järjestettyä itsenäisesti kyydin. Ei tällaisessa tilanteessa tietenkään lähdetä hakemaan, operaatiokeskuksessa työskentelevä Rankinen kertoo.
Rankinen kertoo tapauksesta, jossa uupunut vaeltaja haettiin helikopterilta maastosta. Pelastettu lähti helikopterin laskeuduttua kuitenkin ajamaan autollaan.
#akat
#uupumus
Vierailija kirjoitti:
#temu
Ei nyt kylmiltään olisi tullut mieleen ottaa kenkiin korjausvälineitä mukaan, mutta ihan järkevä neuvohan tuo sinänsä on jos on vaan yhdet kengät mukana. Toistaiseksi olen retkeillyt siten että mukana on kumisaappaat ja kevyemmät kengät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menen pyörällä joka toinen päivä 5 km päässä sijaitsevaan Lidliin ja Prismaan.
ap
Sama täällä,fillaroin ja ostan hyviä tarjouksia
Anteeksi nyt, mutta uutisessa ei kerrottu henkilöiden sukupuolia eli yhtä hyvin saattavat olla miehiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
#temuEi nyt kylmiltään olisi tullut mieleen ottaa kenkiin korjausvälineitä mukaan, mutta ihan järkevä neuvohan tuo sinänsä on jos on vaan yhdet kengät mukana. Toistaiseksi olen retkeillyt siten että mukana on kumisaappaat ja kevyemmät kengät.
Kumisaappaat ne vasta mukavat on kävellessä 🤦🏻
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi nyt, mutta uutisessa ei kerrottu henkilöiden sukupuolia eli yhtä hyvin saattavat olla miehiä.
Niin, voihan olla kyseessä esim Tommi Kinnunen joka uupuu niin helposti.
Miten voi eksyä polulta maastossa, jossa ei ole sankkaa metsää ja jossa näkee, missä suunnassa tunturi on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
#temuEi nyt kylmiltään olisi tullut mieleen ottaa kenkiin korjausvälineitä mukaan, mutta ihan järkevä neuvohan tuo sinänsä on jos on vaan yhdet kengät mukana. Toistaiseksi olen retkeillyt siten että mukana on kumisaappaat ja kevyemmät kengät.
Häh? Tietenkin otetaan kenkien korjausvälineet mukaan!
Tuo Saanalle eksyminenkin on vähän omituinen, siellähän käy perheetkin lapsilaumojen kera.
Tuota Saanalla eksymistä ihmettelen... Siis miten siellä voi eksyä polulta?? Onko mennyt jotain aivan eri kautta kuin varsinainen reitti menee, ihan omatoimikulkuna?? Eikä löytänyt ylös eikä alas?
Tunturissa eksyy helposti varsinkin jos ei ole selvästi merkittyjä polkuja tai on edes hiukkasenkin sumua / pilviverho alhaalla. Monien tunturien laet ovat laajoja ja jossain suunnassa saattaa olla jopa hengenvaarallinen äkkipysäys. Ihan fiksua soittaa apua jos tuntee eksyneensä tai sää on haastava, vaikka joku popon hajoaminen ei liene se oikean avun tarve. Itsekin olen pikkuisen panikoinut kun en sumussa löytänytkään oikeaa reittiä, ja kun erehdyin väärälle reitille joka veikin ei-minnekään. Lapissa kun google mapsit ja gps ei välttämättä aina toimi, joten paperikartta ja kompassi on yllättävän tärkeät vaikka olisitkin vain "sunnuntai kulkija" kuten minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumisaappaat ne vasta mukavat on kävellessä 🤦🏻
Ihan toimivat, jos vertaa vaikka paljasjaloin kulkemiseen.
Satavarmasti ns tavoitteellinen treenaaja, ns vaativaa asiantuntijatyötä tekevä, valtion virassa oleva nainen Espoosta. Uupumuslomalla Lapissa.