Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sinulla erillistä lomatiliä jonne säästät matkakassaa kuukausittain?

Vierailija
11.10.2025 |

Mulla on, olen huomannut sen parhaimmaksi tavaksi että palkasta menee suoraan 500€/kk erilliselle tilille josta sitten helposti ostaa (luottokortin kautta kierrättämällä tietenkin) kunkin reissun lennot ja hotellit, retkivaraukset ja pääsyliput, valuutan vaihto. Jopa jotain rantavaatetta, matkalaukku jos täytyy uusia. Vielä paikan päälläkin maksan kaiken (kuten liikenteen, syömiset, ostokset jne) luottokortilla jonka sitten maksan heti kotiutumisen jälkeen takaisin täyteen tuosta samasta reissukassasta. Puhelinlaskun roaming-maksut myös. Periaatteessa jatkuvan matkavakuutuksenkin voisi ohjata tuolta...

Tällä hetkellä mulla on tuolla tilillä 3900€ vaikka viimeksi heinäkuussa olin matkoilla. Voisi jossain kotimaassa piipahtaa talvella mutta muuten vasta elokuussa seuraava matka. Ellei pääsiäisenä käy jossain tyyliin Vilna.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole erillistä tiliä. Hallitsen rahankäyttöni niin pidän "tavallisella" tilillä rahani

Eihän se hallinnan puutteesta kerro jos säästöjä on vaikka 10000€ vaan siitä että niitä on suunniteltu eri tarkoituksiin ja sitä varten eri tileilläkin.

En ymmärrä tuollaista lohkomista. Käyttötililläni on rahaa, ja sieltä maksan mitä milloinkin tarvitsen ja haluan. En tarvitse siihen erillisiä tilejä.

No mä taas en ymmärrä sun kaltaista joka pitää kaikki rahat yhdellä ja samalla käyttötilillä. Eihän ne kasva korkoakaan. 

Ei ne pahemmin muutenkaan nykyisin kasva korkoa. Pitää sijoittaa, jos haluaa jotain tuottoa, eikä makuuttaa "korkeakorkoisella" tilillä.

Vierailija
22/38 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidat matkustaa paljon jos matkalaukkukin täytyy uusia usein.

Itse asiassa juuri edellisvuonna ostin uuden setin kaikenkokoisia laukkuja.

Vähän ohis mutta Komppaan tässä , kun täällä on näitä " taidat matkustaa paljon" tyyppejä, niin me ostimme kanssa viime syksynä uuden setin   erikokoisia  tod.laadukkaita laukkuja, yht 4. Kaksi isompaa, kaksi pienempää,    olivat kaikki  hurjassa 70% alennuksessa. Ehkä paras ostos pitkään aikaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään lomatiliä. Säästötili on ja siellä pidän rahaa yllättäviä menoja kuten eläinlääkärikuluja, remppoja tai hankintoja varten. Saatan käyttää sitä myös lomamatkoihin, mutta harvemmin. Matkat maksan yleensä luottokortilla turvallisuus syistä. Varsinaisen säästämisen/ varallisuuden kartuttaminen hoidan sijoittamalla.

Vierailija
24/38 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole erillistä tiliä. Hallitsen rahankäyttöni niin pidän "tavallisella" tilillä rahani

Eihän se hallinnan puutteesta kerro jos säästöjä on vaikka 10000€ vaan siitä että niitä on suunniteltu eri tarkoituksiin ja sitä varten eri tileilläkin.

En ymmärrä tuollaista lohkomista. Käyttötililläni on rahaa, ja sieltä maksan mitä milloinkin tarvitsen ja haluan. En tarvitse siihen erillisiä tilejä.

Mulla itsellä on muutama erillinen tili, johon säästän eri tarkoituksiin rahaa. Mulle se toimii, koska kun raha on korvamerkattu johonkin tiettyyn asiaan, niin sen voi siihen hyvillä mielin käyttää. Ja samalla voi myös päättää säästää hieman pidempään ja kasvattaa sillä budjettia.

Voin siis säästämisen jälkeen käyttää rahat silmää räpäyttämättä sen mukaan, mitä varten ne on säästetty, vaikka muuten olenkin aika tarkka mihin rahaa käytän.

Säännöllisesti tulevat isot laskutkaan (vakuutukset, ajoneuvojen verot ym. Talven lämmityslaskut jne.) Eivät taloutta hetkauta, kun säästää laskunmaksutilille joka kuukausi sen, mitä niihin menee kuukautta kohden koko vuoden aikana. Ja mielellään tietenkin ihan vähän enemmän.

Jos mulla olisi vain yksi iso potti käyttötilillä, mun olisi vaikeampi hahmottaa mihin kaikkeen sitä rahaa nyt onkaan menossa seuraavien kuukausien aikana.

Vierailija
25/38 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla itsellä on muutama erillinen tili, johon säästän eri tarkoituksiin rahaa. Mulle se toimii, koska kun raha on korvamerkattu johonkin tiettyyn asiaan, niin sen voi siihen hyvillä mielin käyttää. Ja samalla voi myös päättää säästää hieman pidempään ja kasvattaa sillä budjettia.

Voin siis säästämisen jälkeen

Sama meillä.

Palkat tulee omille tileille mistä siirretään käyttötilille laskuihin/elämiseen menevät rahat  ja jemmatilille ylijäämät. Jos jemmatilin rahoille ei ole käyttöä muutamaan kuukauteen ne siirretään rahastoihin. 

Meille helppoa ja selkeää, ei tarvitse laskea yhden tilin könttäsummasta mitähän laskuja siitä pitää maksaa ja voinko tilata lentoliput tai yläpohjan villat nyt vai kuukauden kuluttua.

Tietty jos sillä tilillä olisi kymmeniä tuhansia makaamassa ei tarvitsisi ehkä miettiä muutaman tonnin pikkusummia. Harvalla on.

Vierailija
26/38 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylimääräiset rahat menee rahastoihin, mistä sitten tarpeen mukaan voi ottaa.

Vierailija
27/38 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli, koska ennen tykättiin matkustaa. Laitoimme molemmat X summan sinne joka kuukausi ja sen lisäksi kaikki ns. ylimääräiset tulot, esim. kirpparimyynneistä ja pullopalautuksista tulleet rahat. Kävimme 3-5 kertaa vuodessa ulkomailla.

Nykyään ei voisi vähempää kiinnostaa matkailu. Oma mökki on paras "matkakohde" ja sielläpä lähes kaikki vapaa-aika kuluukin.

Vierailija
28/38 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, koska en suuremmin nauti lomamatkailusta. Osaan saada lomastani ilon irti ihan kotimaisemissakin ihan vaan irtautumalla töistä ja tekemällä omia juttujani, ja nauttimalla vapaasta ajasta. Siihen ei mitään Espanjan rantaa tarvita.

Jos sulle matkailu tarkoittaa "Espanjan rantaa", niin ei mikään ihme ettet siitä nauti. Minun matkani kohdistuvat esim. Nepaliin, Kanadaan, Islantiin, Japaniin.

Vierailija
29/38 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla itsellä on muutama erillinen tili, johon säästän eri tarkoituksiin rahaa. Mulle se toimii, koska kun raha on korvamerkattu johonkin tiettyyn asiaan, niin sen voi siihen hyvillä mielin käyttää. Ja samalla voi myös päättää säästää hieman pidempään ja kasvattaa sillä bud

Mä tykkäisin säästää tuollaiset villapohjatkin etukäteen. Jos tiedän sellaisen tarpeen vaikka siis 2 vuoden päässä, pistäisin pystyyn villapohjatiiln jonne säästäisin sen kyseisen tarvittavan summan jaettuna edessä oleville kuukausille ennen hankintaa. Todennäköisesti sitten oston jälkeen jatkaisin säästämistä tälle "remontti/kotitilille" saman summan kuukaudessa tulevia kodin hankintoja silmällä pitäen.

Vierailija
30/38 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

500 e/kk säästötilille eli yht 6000 e/vuosi menee mulla matkusteluun, teen tuolla rahalla 2-4 reissua/vuosi. Jos en matkustelisi, olisin rikas mutta mielummin matkustelen kuin säästän.

Vierailija
31/38 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis on mulla tili johon laitan 50 euroa kuussa siksi että mun siskolla on nelikymppiset v. 2030 ja haluan sen vielä silloin matkalle. Ehkä 3000 e saan lopulta sinne, toki varmaan viiden vuoden päästä hinnat on niin korkealla ettei tuolla pääse kuin Tampereelle 😅. 

Jos mulla olisi 500 e ylimääräistä joka kuukausi niin en edes tiedä mitä tekisin. Menisin varmaan elämäni ekalle oikealle lomalle kaikilla herkuilla, eikä tarvisi viittä vuotta säästää.

Vierailija
32/38 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustaminen on perusteltua silloin, kun se matkustelija oikeasti perehtyy siihen toiseen kulttuuriin ja tuo sieltä muualta jotakin tietotaitoa tms. mukaansa. Jos käydään vain jossain resortissa löhöilemässä ja syömässä, niin se on aivan valtavaa resurssien tuhlausta ja itsekästä toimintaa. 

Vierailija
33/38 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, koska en suuremmin nauti lomamatkailusta. Osaan saada lomastani ilon irti ihan kotimaisemissakin ihan vaan irtautumalla töistä ja tekemällä omia juttujani, ja nauttimalla vapaasta ajasta. Siihen ei mitään Espanjan rantaa tarvita.

Jos sulle matkailu tarkoittaa "Espanjan rantaa", niin ei mikään ihme ettet siitä nauti. Minun matkani kohdistuvat esim. Nepaliin, Kanadaan, Islantiin, Japaniin.

....Ja jos olisin laittanut tuohon esimerkiksi Japanin, niin joku olisi tullut sanomaan, että ei ihmekään ettet nauti kun siellä on niin kallista ja hektistä. Olen minä jo tarpeeksi monessa maassa kiertänyt todetakseni, että lopulta matkustaminen on aina jollain tavalla stressaavaa, vaikka perillä odottaisikin kauniit maisemat tai ihanat ravintolat. Ja minä olen mielummin stressaamatta jos voin sen itse päättää.

Vierailija
34/38 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reissut maksetaan luottokortilla käyttötililtä, reissukassaan laitetaan käteistä kuukausittain joku sopiva summa.

En halua yhtään ylimääräistä tiliä, tarpeeksi pitkään hallinnoin äidin raha-asioita ja useata tiliä. 

Vierailija
35/38 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni on vastuutonta matkustaa usein. Hommatkaa muuta sisältöä elämään. 

Mikä on usein ?

Vierailija
36/38 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni on vastuutonta matkustaa usein. Hommatkaa muuta sisältöä elämään. 

Mikä on usein ?

Jos käyttää 500 euroa kuussa matkusteluun, niin se on paljon. Oletan, että kyseinen henkilö matkustaa usein tai tekee kaukomatkoja. 

Vierailija
37/38 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se turvallista että kaikki munat eivät ole samassa korissa, esim jos kortti joutuu vieraisiin käsiin. Itsellä kahdessa pankissa tilit ja luottokortit.

Vierailija
38/38 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole erillistä tiliä eikä tarvitse säästää matkailuun. En ole koskaan tehnyt niin kallista matkaa etten voisi sitä maksaa normaalilta palkkatililtä, jätän siinä kuussa vain säästämisen vähemmälle. Jos haluisin tehdä kalliimman reissun kuin mihin kk ylijäämä riittää, ottaisin siihen sitten rahaa säästötililtä. Mutta ei ole vielä tapahtunut, reissaan yksin joten hinta pysyy kohtuullisena. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kuusi