Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

AAARGH. Saanko avautua parista hoitolapsen vanhemmista? ov

Vierailija
23.09.2008 |

Mulla ja muilla hoitajilla menee kohta hermot kahteen perheeseen.

Perhe 1.. Tuovat ja hakevat lapsensa hoidosta miten sattuu, tuontiaika voi olla mikä tahansa klo 6.30-11.30 väliltä ja hakuaika puolestaan mikä tahansa klo 16.30-18.00 väliltä (HUOM! Päiväkoti menee kiinni klo 17.30, erikois sopimuksissa olemme avoinne klo 6.00-18.00). Ihan kiva muuten, mutta A) vanhemmat eivät ilmoita yhtikäs mitään, jos lapsi on sairas, pitää vapaapäivän tms. eli joudumme pelkästään arvailemaan, tuleeko tuo lapsi tänään hoitoon vaiko ei. B)Lapsen virallinen hoitoaika on klo 8-16.00 eli lapsi on niin sanotusti yliaikaa, kun lapsi haetaan myöhässä.

Lapsi ei myöskään oikeastaan koskaan pääse tekemään mitään askartelu-, jumppa- ja muita "kivoja" juttuja, tuon takia, että lapsi tuodaan niin myöhään (meillä toimintatuokiot on aamupalan jälkeen ja lähdetään ulos klo 10.30-10.40).

Perhe 2.

Vanhemmilla (varsinkaan äidillä) ei ole mitään otetta esikoiseensa. Esim. kotiinlähtö on iso show, kun äityli kyselee joka hemskatin kerta kullanmurultaan, että lähdetäänkös jo kotiin kulta? Johon lapsi tietty vastaa, että EN lähde! Äitihän tietty antaa melkein periksi ja rupeaa neuvottelemaan asiasta, tyyliin: jos nyt lähdet, niin mennään ostamaan jädet/namia/mennään Heseen/Mäkkiin tms. tai mä lähden nyt ja tulen hakemaan sut klo 17.00, heippa! Onpahan tuo jopa pari kertaa tehnytkin niin, että jätti esikoisen hoitoon ja otti kuopuksen kainaloon ja lähti kotiin ja tuli n. puolen tunnin päästä takaisin. Lapsi on myös pilalle hemmoteltu ja laiska kuin mikäkin. Oikein odottaa, että aikuinen auttaa, vaikka kuinka osaisi itse pukea ja riisua (kyse on siis n. 4 vuotiaasta). Tietty autetaan esim. vetoketjun ja nauhojen kanssa, mutta tuo lapsi odottaa, että aikuinen pukee hänet kuin jonkun taaperon tai vauvan! Jos aikuinen ei ehdi/jaksa/halua auttaa, lapsi jää lattialle maate ja saa karmean itku-kiukku-raivarin kuin joku 2v uhmis! Ja voin kyllä sanoa, ettei edes meidän talon taaperotkaan vedä tuollaisia pultteja koskaan! Lapsi voi maata siinä lattialla puolikin tuntia, jos kukaan ei pue häntä.

Lapsi myös on välillä todella ilkeä. Sanoo todella rumasti toisille, että mä en leiki sun kanssa!!! Tai, että älä istu siihen mun viereen!! Lapsi myös kielii joka hemmetin asiasta (siis Täysin turhista asioista! Tyyliin, "Matti" tökkäsi vahingossa mua käteen), vaikka itse on vielä pahempi kiusaaja. Lapsi ei myöskään osaa jakaa mitään. Jne. Jne. Jne.

Kiitos, että sain purkautua. Mulla nimittäin meni tänään hermot, kun "jouduin" pitkästä aikaa iltavuoroon ja tuon ekan perheen äiti oli taas vaihteeksi myöhässä ja haki mukelonsa vasta lähemmäs klo kuutta. Onneksi en joutunut hakemaan lapsia tarhasta, kun miehellä oli tänään vapaapäivä, mutta kyllä ketutti ja rankasti!

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
23.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

toivottavasti helpotti.

Vierailija
2/50 |
23.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö teillä ole mitään työnohjausta jossa voit purkautua? ja sano suoraan perheille äläkä täällä avaudu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
23.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotte, että seuraavan kerran kun lapsi on vielä sulkemisajan jälkeen päiväkodissa, niin kutsutte sosiaaliviranomaiset paikalle lasta noutamaan.

Vierailija
4/50 |
23.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei auta purkautua vanhemmille. Jopa johtaja on monen monituista kertaa keskustellut noista asioista kyseisten vanhempien kanssa.

Vierailija
5/50 |
23.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lastensuojeluilmoituksen? Lapsesta ei selvästikään huolehdita, koska hänet voidaan jättää hoitoon, vaikka päiväkoti on jo kiinni.

Kaiken kaikkiaan muuten täällä kyllä kannattaa olla aika varovainen asioissa, joista itse on vaitiolovelvollinen.

Vierailija
6/50 |
23.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinäkin vanhemmat. En tajua. Toivottavasti en itse koskaan lukeudu tuollaiseksi.

Vähän jäi kaivamaan toi huonosti käyttäytyvä perhe 2. poika jota kutsuit ilkeäksi, että sanoo ettei leiki toisen kanssa. mun poika 3,5 sanoo myös ettei halua istua-leikkiä tai jakaa leluja jonkun kanssa ja sanoo kovaan ääneen ettei pidä siitä. Mitä voi tehdä? olen jutellut monesti ettei niin saa sanoa ja tulee paha mieli, olin itseasiassa tosi järkyttynyt kun kuulin asiasta hoitajilta, he vähän viittasivat kintaalla asiaan mutta mainitsivat sen kuitenkin. Meillä keskustellaan joka päivä melkein asiasta. Poika on tottunut kotona jakamaan. Onhan se ilkeää, ja hävettää kun tuolla kerhoissa jne sanoo muista lapsista samaa ja minä punastelen ja yritän puhua järkeä pojalle..

Mitä voi vielä tehdä?

Vierailija
7/50 |
23.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olitkohan sä nyt vitonen? Nii-in, tiedän vaitiolovelvollisuuden..

Vierailija
8/50 |
23.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

--- ja eikö vaitiolovelvoll. tarkoita myös sitä, ettei tänne tulle puimaan perheiden asioita

Ei suomi niin iso maa ole etteikö tuosta voisi joku tunnistaa perheitä.

Ja ettekö te päiväkodin tädit oikeasti osaa tehdä tilanteelle mitään!?? Millainen päiväkodin lastentarhanope / vastuuhoitaja on? Entäs pk:n johtaja?

Ettekö osaa keskustella vanhempien kanssa niin lasten kasvatukseen liittyen kuin päiväkodin säännöistä ja klo-ajoista? Ja ettekö voi puuttua noihin kotiinlähtö-tilanteisiin? Menette ja otatte sen muksun ja sanotte: nyt lähdet!

Ottakaa erityislastentarhanopettaja mukaan keskusteluun - sitä ennen ELTO mukaan päiväkodin toimintaa seuraamaan muutaman päivän ajaksi.

Niin toimitaan muissa päiväkodeissa, siellä onkin ammattitaitoisia työntekiköitä eikä mitään keskenkasvuisia pentuja jotka tulee tänne purkamaan perheiden asioita nimettömänä.

Vierailija
9/50 |
23.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin nyt kukaan tuosta pystyy perheitä tunnistamaan, miettikää nyt kuinka monta päiväkotia Suomesta löytyy...........

Vierailija
10/50 |
23.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kumminkaan tarvi haravoida, vain ne joiden paikkakunnalla tai lähistöllä on sekä Hese että McDonalds, eli rajaa isohkoihin paikkoihin.

Tuskin nyt kukaan tuosta pystyy perheitä tunnistamaan, miettikää nyt kuinka monta päiväkotia Suomesta löytyy...........

Vierailija
11/50 |
23.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tarhan kuulu kasvattaa ihmisten lapsija.

Vierailija
12/50 |
23.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap:n tekstin lopusta: "onneksi en joutunut hakemaan lapsia tarhasta, kun miehelläni oli vapaapäivä." -Miksi ihmiset vie lapsiaan päiväkotiin jos on vapaapäivällä? Eikö kiinnosta viettää aikaa oman lapsensa kanssa?

Vierailija
13/50 |
23.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

he saattoivat olla myös miehen kanssa kotona viettämässä vapaapäivää. Siitä selviää vain, että ap:n ei tarvinnut hakea heitä.

ap:n tekstin lopusta: "onneksi en joutunut hakemaan lapsia tarhasta, kun miehelläni oli vapaapäivä." -Miksi ihmiset vie lapsiaan päiväkotiin jos on vapaapäivällä? Eikö kiinnosta viettää aikaa oman lapsensa kanssa?

Vierailija
14/50 |
24.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lapsen vanhemmat tekevät päätöksensä siitä milloin sen palveluja tarvitaan.

Myöhästelyä noudon suhteen en hyväksy, mutta voisiko olla niin että vanhemmat ovat ymmärtäneet päiväkodin olevan auki klo 18:00 saakka? Mikä ihmeen "virallinen hoitoaika" klo 8:00-16:00? Ymmärtääkseni täydestä hoitopäivästä maksavat vanhemmat saavat tuoda ja hakea lapsensa milloin tahansa päiväkodin aukioloaikana.

Mun mielestä on tosi ärsyttävää, jos päiväkodin henkilökunta alkaa ihmetellä tulo- ja lähtöaikoja. Tekisivät vain hommansa ja huolehtisivat lapsista hoidossa ja antaa muiden ihmisten (lue: niiden joille asia oikeasti kuuluu) huolehtia asiasta.

Vierailija
15/50 |
24.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitosopimuksessa 8.00-16.00, niin lapsen hoitoaika on tuon ajan välillä! Ei silloin kun päiväkoti on auki. Ja hoitosopimus on tehty niin, että vanhempien työajat on otettu huomioon. Ja jos lapsi jonakin päivänä on 18 asti, täytyy se aina ilmoittaa etukäteen, että työvuorossa oleva hoitaja tietää, että työt kestävät silloin siihen asti.

Kyllä tästä on mahdoton tunnistaa ketä on kysymyksessä :) Kun olin vielä päiväkodissa töissä kolme ja puoli vuotta sitten, oli siellä molempien kaltaisia tapauksia. Ja nämä lapset ovat siis nyt jo koululaisia, että tuskin samat perheet kysymyksessä ;) Tosin kyllähän täällä AV:lla joku voi tietenkin tunnistaa perheet, joiden lapset ovat olleet kolme vuotta sitten päiväkodissa, jossa on ainakin yksi hoitaja vaihtunut ja lapset ovat nykyisin jo koululaisia.

Vierailija
16/50 |
24.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko sillä ykköstapauksen lapsella nyt MIKÄ hoitoaika? Jos 8-16, niin missä mättää? Erityistapauksissa, jos menee yliajan niin silloin se tarttee päivää ennen käsittääkseni sanoa, mutta muuten ei. Siis ei sitä tartte sanoa että huomenna tullaan kymmeneltä, ylihuomenna kasilta.

Meillä on tarha auki 7-16. Se on kaikille lapsille silloin avoinna, miten nyt tulee paikalle. Ainoastaan on meillä pyydetty ilmottamaan eri ajoista jos ruokailut peruuntuu niin keittiö ei tee liikaa ruokaa.

Päivää ennen tarttee kertoa jos tuo kuuteen tai jää kuuteen.

On varmaan ikävää teidän hoitajien kannalta jos joku lapsi tuodaan milloin miten, mutta jos lapsen hoitoaika käsittää koko tarhan hoitoajan liukuvana niin MITÄ SITTEN? Jotain kivaa lapsi tekee aamutunnit välillä vanhempiensa kanssa, onko lapsen sitten tarkotus tulla varhaseen aina vaan koska teillä on jotain erikoista ohjelmaa? Kai nyt jokanen saa viettää aikaansa aamulla lapsen kanssa pidempään jos siihen on mahdollisuus. Eka kerta kun kuulen tälläsestä narinaa -yleensä se on sitä ettei lapsi "kiinnosta" vanhempia kun ne vie lapsen ajoissa hoitoon ja lähtee asioilleen... :D

Jos hoidosta tarttee sopia erikseen tiettyihin aikoihin niin siihen pitää sitten puuttua!

Jännä että teillä edes on joku kuudelta töissä valmiina jos kukaan ei ole ilmottanu sillon tulevansa.

Vierailija
17/50 |
24.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tullaankin kymmeneen niin siitä pitää ilmoittaa! Esimerkiksi siksi, että lapsi ei silloin syö aamiaista. Varsinkin jos lapsi haetaan hoitoajan jälkeen niin on ilmoitettava. Jos kaikki tekisivät noin kuin ap:n kuvaama perhe, päiväkodissa saattaisi olla vaikka 20 lasta per yksi hoitaja iltakuuteen asti kun ei etukäteen tiedettäisi kuka viitsii hakea lapsensa ajoissa ja kuka ei.

Siis onko sillä ykköstapauksen lapsella nyt MIKÄ hoitoaika? Jos 8-16, niin missä mättää? Erityistapauksissa, jos menee yliajan niin silloin se tarttee päivää ennen käsittääkseni sanoa, mutta muuten ei. Siis ei sitä tartte sanoa että huomenna tullaan kymmeneltä, ylihuomenna kasilta. .

Vierailija
18/50 |
24.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä arvostan ainakin hoitajissa avoimuutta eli suomeksi sitä, että asiat sanotaan suoraan niitä kainostelematta asianomaiselle itselleen!!! Ja todellakin ainakin minua ärsyttää suunnattomasti tällaiset selän takana motkottavat hoitajat. Se näkyy niin pärstästä. Toivomus kaikille hoitajille: panostakaa kodin ja hoidon väliseen vuorovaikutukseen, kiitos! Minä ainakin haluan tasan tietää lapseni positiivisista ja negatiivisista piirteistä.

(Ap, näille perheille sinäkin voit tarjota tukea ja antaa hienoja esimerkkejä, eikös se vähän kuulu sinun ammatilliseen kuvaasi..?)

Kaikkea hyvää silti sinulle ap toivoen :)

Vierailija
19/50 |
24.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä joutuu nielemään kiukkunsa toistuvasti - etenkin, kun suoraan vanhemmille puhuminen ei auta. Missä päästää höyryjä?

Lastenhoitajatkin ovat vain ihmisiä! He tuntevat, harmistuvat, kiukustuvat.

Ja minusta on naurettavaa vinkua vaitiolovelvollisuudesta, jos puhutaan asioista näin yleisellä tasolla!

Vierailija
20/50 |
24.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsemme on kokopäiväpaikalla ja päiväkoti on auki klo 6.15 - 18, joten oletan, että sillä välillä lapsemme saa siellä olla. Toki käytännössä hoitoaika on päivittäin suht sama, noin klo 8-16, mutta jos joskus viedään/haetaan vähän aikaisemmin tai myöhemmin, niin emme me kyllä siitä erikseen ilmoita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan viisi