Onko kumppanin isovanhemman hautajaisiin pakko mennä?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuntuu kiusalliselta mennä?
Mikä siinä tuntuu kiusalliselta? Eivät hautajaiset useinkaan kovin kivoja tilaisuuksia ole, mutta ei niissä kukaan keskity sinuun niin ei kannata turhaan kiusaantua.
Jos ko. henkilö ei ole edes tavannut ko. isovanhempaa tai muu hautajaisiin osallistuva kumppanin lähisuku on lähes tuntematonta, niin hautajaiset ei ole oikea paikka ensiesiintymiselle.
Ehkä jos isovanhempi on ollut todella töykeä sinua kohtaan niin ok olla menemättä, mutta muuten kyllä yleensä mennään kumppanin tueksi tuollaiseen.
Haluuaako kumppani sinut paikalle?
Ei ole. Itsellä ei kyllä tulisi mieleenkään olla menemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä tuntuu kiusalliselta? Eivät hautajaiset useinkaan kovin kivoja tilaisuuksia ole, mutta ei niissä kukaan keskity sinuun niin ei kannata turhaan kiusaantua.
Jos ko. henkilö ei ole edes tavannut ko. isovanhempaa tai muu hautajaisiin osallistuva kumppanin lähisuku on lähes tuntematonta, niin hautajaiset ei ole oikea paikka ensiesiintymiselle.
No jos ei ole koskaan tavannut kumppanin vanhempia tai sisaruksia niin sitten ei ehkä hyvä idea mennä, mutta silloin suhde varmaankin on aika uusi.
Ainoa pakko on mennä omiin hautajaisiinsa.
On yhdet hautajaiset, joihin sulta ei 100% varmasti kysytä, että haluatko osallistua, sun omat nimittäin.
Mitä epäkunnioittavaa siinä on jos ei mene sinne?
Yleensä pariskunnat ja perheet osallistuvat hautajaisiin yhdessä. Onhan se hiukan outo jos tiedetään, että Jukka seurustelee mutta sitten Jukka tuleekin yksin hautajaisiin. Näissäkin asioissa on toki eroja sukujen välillä mutta pääsääntöisesti pariskunnat tulevat pariskuntina.
Kannattaa tosiaan miettiä menetkö. Jos et tunne vainajaa saati muuta sukua olisi osallistuminen enemmänkin sitten sinun esittelyä kuin vainajan muistamista. Silloin on jopa huomaavaista jäädä pois, koska jos suvussa on yhtään käytöstapoja sinut pitää hautajaisissa sitten erikseen huomioida.
Jos haluat olla kohtelias ja huomaavainen lähetä osanottokortti kumppanin mukana niin, että se myös luetaan muistotilaisuudessa. Valmiitakin adresseja on, mutta ne ovat kauhean puisevia ja pateettisia. Kauniita taittokortteja on paljon myynnissä ja kirjoitat sinne jonkun koskettavan runon Edith Södergranilta tai Saima Harmajalta.
Jännitän itse raahaako sisarentyttö äitimme hautajaisiin uuden poikaystävänsä. Toivon kovasti, ettei tulisi. Hän ei ole lähiomainen ja hautajaiset on tarkoitettu vein heille.Sisareni viis veisaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut isovanhemman, mutta isovanhemman mulle läheisimmän veljen hautajaiset, kun olin seurustellut silloisen tyttöystävän kanssa muutaman kk:n. Ei hän lähtenyt mukaan, eikä myöskään systerini poikaystävä, vaikka olivat seurustelleet paljon pidempään. Ja peruste oli juuri tuo, että kyseessä olisi ollut ensitapaaminen suvun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, olen sanonut lapsille että heittävät uuniin ja tuhkat mereen, eikä mitään hautajaisia, jos haluavat voivat käydä keskenään kahvilla tai kaljalla jossain
Vierailija kirjoitti:
Yleensä pariskunnat ja perheet osallistuvat hautajaisiin yhdessä. Onhan se hiukan outo jos tiedetään, että Jukka seurustelee mutta sitten Jukka tuleekin yksin hautajaisiin. Näissäkin asioissa on toki eroja sukujen välillä mutta pääsääntöisesti pariskunnat tulevat pariskuntina.
Mun äiti ei ollut mun isän enon hautajaisissa, vaikka olivat olleet yli 10 vuotta naimisissa ja saaneet 3 lastakin. Tosin nämä hautajaiset olivat arkipäivänä ja äiti olisi joutunut ottamaan palkatonta virkavapaata.
Niin eihän sinne hautajaisiin itsen tai edes vainajan vuoksi mennä, vaan niiden muiden ihmisten jotka niin kovin voi mielensä pahoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, olen sanonut lapsille että heittävät uuniin ja tuhkat mereen, eikä mitään hautajaisia, jos haluavat voivat käydä keskenään kahvilla tai kaljalla jossain
No siis kyllä sut poltetaan krematoriossa. Suomessa ei saa polttaa ketään, edes omasta pyynnöstä, tavallisessa uunissa. Mutta mitään tilaisuutta ei ole pakko järjestää muuta kuin hakea uurna.
Ei ole pakko, mutta itselle se ainakin oli itsestään selvää mennä kumppania tukemaan, kun hänelle rakas isoisä kuoli.
Pakko ei ole kuin kuolla. Kaikki muu on vapaaehtoista.
Miksi olisi ? Ei minun mies ollut minun mummojen hautajaisissa, miksi olisi ollut ? Ei tuntenut kumpaakaan, toinen oli täysin demontoitunut etten minäkään ollut vuosiin nähnyt, en olisi itsekään mennyt mutta minun isäni takia menin, isällä oli ollut aivoverenvuoto joten ei itsekään enää ollut terve