Lista epäterveellisistä elintarvikkeista Vältä näitä!
Sokeripitoiset juomat, jotka sisältävät yli 5% sokeria
Sokeria sisältävät jogurtit ja muut maitotuotteet
Makeiset ja suklaat
Yli 10% sokeria sisältävät keksit ja leivonnaiset
Yli 10% sokeria sisältävät murot
Perunalastut, maissilastut ja vastaavat naposteltavat
Hampurilaiset
Uppopaistetut perunat
Pizzat, joiden energiatiheys on yli 200 kcal/100 grammaa
Pekoni ja rasvaiset leikkeleet
Rasvaiset juustot jokapäiväisessä arkikäytössä, ranslainen ravitsemussuositus sallii enintään 60 grammaa rasvaista juustoa vuorokaudessa ja silloin ei syödä oheen rasvaisia maitotuotteita saman päivän aikana!
Kommentit (28)
Ei syödä mitään valmisjuttuja. Kyllästyin lukemaan pakkaustekstejä.
Hampurilaisia tosin syötiin eilen. Lihakin omasta takaa. Hyvää oli.
Nyt lappoo pas kaa taas hyvillä mielin. Ja miettii jo ensi kevään taimi härdelliä hymyillen.
Enpä kyllä vältä. Syön just sitä mitä haluan. Minulle on tärkeää olla hyvällä mielellä ja karkista ja pizzasta yms. minulle tulee hyvä mieli. Ja koska en ole grammaakaan ylipainoinen ja kolesterolikin on normaali, niin miksi alkaisin elämään välttelemällä elämässäni jotain mistä tykkään.
Vierailija kirjoitti:
En noudata ranslaisia ravitsemussuosituksia, joten olen turvassa.
Syötkö yli 60 grammaa rasvaista juustoa vuorokaudessa, vaikka Oltermannia?
Vierailija kirjoitti:
Enpä kyllä vältä. Syön just sitä mitä haluan. Minulle on tärkeää olla hyvällä mielellä ja karkista ja pizzasta yms. minulle tulee hyvä mieli. Ja koska en ole grammaakaan ylipainoinen ja kolesterolikin on normaali, niin miksi alkaisin elämään välttelemällä elämässäni jotain mistä tykkään.
Normaalipainoinenkin saa liiasta sokerista rasvamaksan. WHO suosittelee syömään enintään 25 grammaa lisättyä sokeria vuorokaudessa. Suomessa suositus on lepsumpi: 50 grammaa lisättyä sokeria vuorokaudessa. Lisätty sokeri tarkoittaa myös siinä jugurttipurkissa marjan tai hedelmän lisäksi jugurttiin meijerissä lisättyä sokeria. Moni luulee, että lisätty sokeri tarkoittaa vain lusikalla syötävän tai juotavan sekaan itse lisättyä sokeria tai kahviin, teehen tai kaakaoon itse lisättyjä sokeripaloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalipainoinenkin saa liiasta sokerista rasvamaksan. WHO suosittelee syömään enintään 25 grammaa lisättyä sokeria vuorokaudessa. Suomessa suositus on lepsumpi: 50 grammaa lisättyä sokeria vuorokaudessa. Lisätty sokeri tarkoittaa myös siinä jugurttipurkissa marjan tai hedelmän lisäksi jugurttiin meijerissä lisättyä sokeria. Moni luulee, että lisätty sokeri tarkoittaa vain lusikalla syötävän tai juotavan sekaan itse lisättyä sokeria tai kahviin, teehen tai kaakaoon itse lisättyjä sokeripaloja.
Entäs sitten? Mitä se sinulle kuuluu mitä kukin syö.
Ei nyt kannata varmaan täysin millekään välttämislinjalle lähteä. Pilaa elämänlaadun ainakin minulta, jos välttelen jotain syömisiä ja pelkään erilaisia sairauksia.
Listalla hampurilainen kuulostaa vielä järkevältä. Muut ovat enemmän tai vähemmän terveellistä. Hampurilainen silloin tällöin ei ole pahaksi. Niitäkin on erilaisia. Äkisin että se isompi haitta on sen hampurilaisen kanssa myytävä limsa ja ranskanperunat jos ostaa koko aterian.
Sokeri on epätervellistä, sen sijaan ap.n listassa on virhe:
Pekoni ja rasvaiset leikkeleet, rasvaiset juustot jokapäiväisessä arkikäytössä.
Viimeksi mainitut ovat ok.
En ole tähän ikään (59) mennessä jaksanut laskea kaloreita enkä montako grammaa mitäkin ainesta päivässä syön tai joku ruoka sisältää, enkä aio sitä tehdä vastakaan. Toistaiseksi toiminut hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmat hoidattavat maksakirroosinsa ja maksasyöpänsä julkisella puolella. Sen vuoksi olisi kohtuullista, että noudatettaisiin jonkinlaista yhteisvastuuta ja suosituksia lisätyn sokerin määrän suhteen. Suomessa on jo paljon rasvamaksaisia lapsia eikä edes heille ole jokaiselle tarjolla elinsiirrettä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea kohtuudella.
Olen samaa mieltä kanssasi, kokaiinia ja heroiinia kans
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalipainoinenkin saa liiasta sokerista rasvamaksan. WHO suosittelee syömään enintään 25 grammaa lisättyä sokeria vuorokaudessa. Suomessa suositus on lepsumpi: 50 grammaa lisättyä sokeria vuorokaudessa. Lisätty sokeri tarkoittaa myös siinä jugurttipurkissa marjan tai hedelmän lisäksi jugurttiin meijerissä lisättyä sokeria. Moni luulee, että lisätty sokeri tarkoittaa vain lusikalla syötävän tai juotavan sekaan itse lisättyä sokeria tai kahviin, teehen tai kaakao
Sinä olet rasvamaksa.
Kyllä vältän. Kannattaa välittää ajoissa eikä itkeä myöhemmin.
Hyvä kun muistutit rasvaisesta juustosta. Myös asia jonka tiedän, maustetut jogurtit, täytyy takoa jotenkin lasten isän päähän (kun helppoahan se vaan on syödä menemään mitä kauppoissa myydään, ei silloin voi epäterveellistä olla..)
Peruna on höttöä jossa ei käytännössä ole ravintoarvoja.
En noudata ranslaisia ravitsemussuosituksia, joten olen turvassa.