Verkkouutiset: Jooga halutaan uskonnoksi
Tässä artikkelissa kerrotaan kansalaisaloitteesta, jossa vaaditaan joogaa, mindfulnessia ja meditaatiota tunnustettaviksi uskonnolliseksi toiminnaksi. Aloitteen tekijöiden mielestä nämä käytännöt ovat lähtöisin hindulaisuudesta ja buddhalaisuudesta, joten niitä ei pitäisi harjoittaa kouluissa tai varhaiskasvatuksessa ilman, että vanhemmat tietävät niiden uskonnollisesta taustasta. Tekijät katsovat, että kristillisen vakaumuksen kunnioittaminen on tärkeää maassa, jolla on kristilliset juuret. Aloite on kerännyt noin 1 700 allekirjoitusta ja tavoitteena on 50 000, jotta se etenisi eduskuntaan.
On aika erikoista, että nyt halutaan tehdä joogasta uskonto. Suomi, jossa lapset jo muutenkin joutuvat valitsemaan katsomuksensa varhain, alkaisi siis käsitellä rauhoittavaa venyttelyä ja hengitysharjoituksia uskonnollisena rituaalina. Tämä kuulostaa siltä, että osa ihmisistä pelkää kaikkea, mikä ei sovi heidän omaan maailmankuvaansa. Eikö ole ironista, että puhutaan suvaitsevaisuudesta, mutta halutaan rajoittaa toisten tapoja rentoutua? Vai pitäisikö koulujen todella poistaa kaikki, mikä ei ole kristillistä myös joulukuuset ja kevätlaulut?
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen varttunut uskonnollisissa piireissä ja tuo ajattelu on tuttua. Sääliksi käy aloitteen tekijöitä ja allekirjoittajia, sillä on hirveän raskas tapa elää kaikkea vierasta kartellen ja demoneita väistellen. Olen valtavan kiitollinen, että kasvoin ulos tuosta. Hyvillä mielin harrastan joogaa, matkustelen maailmalla ja tutustun muihin kulttuureihin ja erilaisiin ihmisiin uskontoon katsomatta.
Noin sitä ajattelisi ellei tietäisi mikä into on työntää kristinuskon sisään kaikkea sille alkujaan vierasta lisuketta mm ilmastosyyllisyys, loputon ekotunnollisuus, seksuaalinen suvaitsevuus, lihansyönnin karttelu, tavarasta luopuminen, new age-flirttailu..siis ihan pakkomielle tunkea tuonne jotain suorittamista ja pisteiden keruuta.
Kristityn elämäntapaan kuuluu jo lähtöjään vaatimattomuuden ihanne kaikissa merkityksessä, siis egonsa korostamisen välttely. Nyt näine kaikkine tu
Höh, eikös tää nykykristillisyys ollutkaan juuri sitä yhtä suurta magapersu öyhytystä, jossa vihataan homoja ja vähemmistöjä, syödään lihaa ja makkaraa, ja saastutetaan minkä keretään?
Ekologisuus ja suvaitsevaisuus taas on enemmän idän joogahippihörhöilyä.
Toki, jotkut varmaan ovat sitä mieltä että nuokin jutut kuuluisivat kristillisyyteen. Ehkä ovat oikeassa.
Jos jooga ja meditaatio ovat uskonnollista toimintaa, sitten ovat myös barokkikonsertit ja Suvivirren veisuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joogassa on samoja liikkeitä kuin venyttelyssä. Eli venyttely kielletään?
Jooga ohjaaja muuttaa jooga tunnin nimen venyttely tunniksi. Liikkeet mitä tunnilla tehdään pysyvät täysin samoina.
Uskovaisen kieroutuneessa mielessä kaikki on silloin ok. Mielisairashan ihminen jota tuollaista ajattelee on, ja pöpilään sellaiset kuuluisivat.
Syvävenyttelytunti hyvästä, yinjooga pahasta. Tuntien sisältö lähes identtinen. Haluaako joku opettaa minulle, että mikä on ratkaiseva ero näiden välillä? Olen aidosti kiinnostunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä voisi kysyä myös kristityiltä: miksi uskotte aivan sokeana kaiken, mitä Raamatussa sanotaan, kyseenalaistamatta mitään ja ilman kriittistä ajattelua?
Voin vastata omasta puolestani, että minun ei tarvitse uskoa enää.
Ei Sana ole pelkkä Sana vaan aivan kuten Elävä Jumala Jeesus Kristus, Sana ON elävä. Se sana elää meidän elämässä ja sen avulla elävässä uskossa oleva ja uudelleen synytynyt kristitty on todistanut ihmeitä omassa elämässään ja muiden kristittyjen elämässä. Sanassa on VOIMA ja ihmeet on siitä todisteena, niin sanassa, kuin elämässä. Itse olen siitä elävä todistus, toisaalta teille ei tarvitse enää todistella mitään, lähes 90% suomalaisista otti pedon merkin CV -injektion. Luopumuksen kyllä huomaa kaikessa.
Olen pahoillani, mutta olet ymmärtänyt väärin. Pedon merkki ei ole mikään injektio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen varttunut uskonnollisissa piireissä ja tuo ajattelu on tuttua. Sääliksi käy aloitteen tekijöitä ja allekirjoittajia, sillä on hirveän raskas tapa elää kaikkea vierasta kartellen ja demoneita väistellen. Olen valtavan kiitollinen, että kasvoin ulos tuosta. Hyvillä mielin harrastan joogaa, matkustelen maailmalla ja tutustun muihin kulttuureihin ja erilaisiin ihmisiin uskontoon katsomatta.
Et kasvanut ulos tuosta vaan kun alitit pakanakansojen mukana tehdä samoja syntejä kuin he, etäännyit omien tekojesi kautta kauas Elävästä Jumalasta. Synti erottaa meidät Jumalasta. Et tunne Elävää Jumalaa ja jos tuntisit, olisit tarpeeksi viisas ymmärtääksesi Saatanan juonet luopunelle ihmiskunnalle ja sille tyrkytetyt epäjumalat, tehdäksesi kaikkesi ettet joutuisi helvettiin tai elävänä tuliseen järveen.
Itsehän sinä palvot juutalaista vierasta jumalaa, ja inhoat omaa kansaasi ja omaa maata, koska palvot juutalaisia ja Israelia, koska Raamatussa sinut on aivopesty tekemään niin. Me suomalaiset oltiin pakanoita, ennen kun kristinusko tuli väkivallalla kääntämään ihmiset palvomaan juutalaista jumalaa.
Eiks naa joogaajat vois ihan rehellisesti sannoo et ovat hinduja eika kierella
nyt kaikki joogaamaan. joogasessio aloitetaan aina asennolla jolla ylistetaan hindujen aurinkojumalaa. aurinkojumalan tunnus on hakaristi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jooga ohjaaja muuttaa jooga tunnin nimen venyttely tunniksi. Liikkeet mitä tunnilla tehdään pysyvät täysin samoina.
Uskovaisen kieroutuneessa mielessä kaikki on silloin ok. Mielisairashan ihminen jota tuollaista ajattelee on, ja pöpilään sellaiset kuuluisivat.
Syvävenyttelytunti hyvästä, yinjooga pahasta. Tuntien sisältö lähes identtinen. Haluaako joku opettaa minulle, että mikä on ratkaiseva ero näiden välillä? Olen aidosti kiinnostunut.
Joogassa on hengellinen ulottuvuus, joten se voi vaikuttaa ihmiseen voimakkaammin kuin tavallinen jumppa. Jos haluaa harrastaa joogaa, olisi hyvä selvittää tarkemmin, mistä siinä on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Tämä just.
Joogaa voi harrastaa ihan melkein missä vaan pikkurahalla, sitä vasten ihmetyttää että se on tuotava kirkon tiloihin kun siihen kuitenkin liittyy oma hengellinen ajattelunsa.
Miksi kirkon on oltava jokin monitoimitila aikuisten viihdytykseen? Rentoutuminen ei voi olla kristinuskon ydintavoite, ei myöskään aktivistinen rajojen kaataminen kaikkialta missä niitä on.
Jos tämä ei tyydytä niin parempia paikkoja näiden mahdollisten tarpeiden toteutukseen löytyy vaivatta.
Vierailija kirjoitti:
nyt kaikki joogaamaan. joogasessio aloitetaan aina asennolla jolla ylistetaan hindujen aurinkojumalaa. aurinkojumalan tunnus on hakaristi.
No ilmankos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä asti kirkko on ollut minkäänsortin venyttelykeskus?
Samoin perustein esim. avioliitto tai vaatteet pitäisi katsoa uskonnolliseksi toiminnaksi ja sormusten, korujen ja vaatteiden sekä muiden uskonnollisiksi katsottavien symboleiden käyttö kouluissa ja muutenkin julkisesti tulisi kieltää lailla. "Koulu ei saa harjoittaa uskonnollista toimintaa, joka sitouttaa oppilaita tai muita osapuolia uskontoon." Näin ollen avioliittoon viittaavia tai muita uskonnollisia symboleja tulisi saada käyttää vain erillisissä tunnustuksellisissa tilanteissa. Lapset ja opettajat kouluun vain alastomana. Perheet voivat päättää lastensa osallistumisesta ainoastaan, mikäli he saavat tiedon katsomuksellisesta symboleista hyvissä ajoin.
PS.
Lapset on saatava kasvattaa tynnyrissä.
Eikä nudismi ole uskonto. Eihän.
Vierailija kirjoitti:
Jooga on lähtöisin hindulaisuudesta.
Tarkoittaako se, että jokainen joogan harjoittaja on hindu?
Onko jokainen, joka käy kirkossa, kristitty?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä just.
Joogaa voi harrastaa ihan melkein missä vaan pikkurahalla, sitä vasten ihmetyttää että se on tuotava kirkon tiloihin kun siihen kuitenkin liittyy oma hengellinen ajattelunsa.
Miksi kirkon on oltava jokin monitoimitila aikuisten viihdytykseen? Rentoutuminen ei voi olla kristinuskon ydintavoite, ei myöskään aktivistinen rajojen kaataminen kaikkialta missä niitä on.
Jos tämä ei tyydytä niin parempia paikkoja näiden mahdollisten tarpeiden toteutukseen löytyy vaivatta.
Kirkoissa on paljonkin toimintaa, joka ei ole kristillistä.
Jooga ei ole ainoa esimerkki.
Maanpetturit, jotka kumartavat aavikon kansantarujen mukajumalaa itkevät, koska jooga pelottaa heitä. Suomi ei ole kristillinen. Luopiot jatkavat maanpetturuuden tiellä anellen armoa aavikon hiekkademonilta sen sijaan, että palaisivat suomalaisuuteen. Uuni lämmin näitä varten. Ukko Ylijumala ei pidä maanpettureista.
Pilates sopisi uskonnoksi! Koska Pontius Pilatus.
Niin.