Onko nämä DNA -uhkaviestit vain pelotteita: olet vaihtamassa operaattoria ja määräaikainen sopimuksesi on päättymässä, mutta maksut säilyy?
onko tämä pelkkää paskaa eli peloittelua, mitenm voi muka joutu amaksamaan dna liittymästä jos elisa ottaa nyt puhelimen operaattorin tehtävän?
Kommentit (52)
Olen työskennellyt juristien kanssa 30 vuotta. Heiltä olen kuullut sen, että 'mikään ei ole niin sitova kuin määräaikainen sopimus'. Joten olkaa tarkkana siitä teettekö määräaikaisia vai toistaiseksi voimassa olevia sopimuksia. Toistaiseksi voimassa oleva loppuu silloin kun haluat.
Siis älkää ikinä ottaako DNA:ta!! Vaihdoin heille ja ilmoitin että minulla on määräaikainen liittymä, niin laittoivat liittymän silti toimintaa ja katkaisivat vanhan liittymän. Tuli 50€ sakko vanhasta liittymästä, koska se oli määräaikainen. Ihan paskaa toimintaa heillä, eikä edes pahoiteltu että näin on käynyt ja valehtelivat että oli jonkun viestin asiasta lähettänyt, tämä viesti ei minua tavoittanut ikinä. EI ENÄÄ IKINÄ!!!
Vierailija kirjoitti:
Siis älkää ikinä ottaako DNA:ta!! Vaihdoin heille ja ilmoitin että minulla on määräaikainen liittymä, niin laittoivat liittymän silti toimintaa ja katkaisivat vanhan liittymän. Tuli 50€ sakko vanhasta liittymästä, koska se oli määräaikainen. Ihan paskaa toimintaa heillä, eikä edes pahoiteltu että näin on käynyt ja valehtelivat että oli jonkun viestin asiasta lähettänyt, tämä viesti ei minua tavoittanut ikinä. EI ENÄÄ IKINÄ!!!
Siis sinä vaihdot heille vaikka sinulla oli määräaikainen liittymä? Kuinka alhainen äo sulla oikein on ja miten pärjäät itsenäisesti arjessa?
Vierailija kirjoitti:
Sovitko liittymän vaihtoa tehdessäsi päivämäärän ja mahdollisesti kellonajankin milloin vaihto tapahtuu? Se entisen määräaikaisen loppumispäivämäärä kannattaa tarkistaa ensin, ja sopia uuden operaattorin kanssa, että uusi liittymä astuu voimaan vasta tuon päivämäärän jälkeen.
https://www.dna.fi/liittymat-ja-palvelut/puhe
Noissa Dna:n puhelinliittymissä lukee, että "Ei määräaikaa", eli hinta vain on määräaikainen ja kun se 12 kk tulee täyteen, niin hinta nousee ja liittymä jatkuu. Toki noissa ei lue, että on toistaiseksi voimassaoleva, mutta kun on mainittu, ettei ole määräaikaa ja hinta tosiaan nousee, eli liittymä jatkuu 12 kk jälkeen, niin siltähän se vaikuttaa, että on toistaiseksi voimassaoleva.
Minullekin Dna Chatin myyjä puhui, että Dna Huoleton on määräaikainen sopimus, mutta ei mielestäni ole, vaan on vain määräaikainen hinta, mikä tarkoittaa, että voin irtisanoa sopimuksen ennen kuin se vuosi tulee täyteen, vaikka jo 2 kuukauden tai puolen vuoden kuluttuakin voin irtisanoa, jos haluan, eikä Dna voi periä loppumaksuja. MUTTA jos olisin selvästi tehnyt määräaikaisen sopimuksen, joka päättyy määräajan jälkeen, sitä ei voi irtisanoa, tai voi, mutta silloin joutuu maksamaan nekin hinnat, mitä oli sopinut maksavansa tai jonkun muun "rangaistusmaksun". En valinnut Dna:n liittymää enkä valitse jatkossakaan.
Vierailija kirjoitti:
"sinulla on määräaikaissopimus, jonka jäljellä olevat m aksut veloitetaan sopimuksen mukaissti, vaikka liittymä siirtyisi pois dnalta"
mitkä ihmeen jäljellä olevat maksut?
ap
No vaikka niin, että olet alunperin ottanut liittymän, joka on voimassa 31.12.2026 asti. Jos sanot sen irti nyt, sinua laskutetaan silti, koska lupasit olla maksava asiakas siihen asti. Sama juttu on vuokrasopimusten kanssa. Et voi noin vain muuttaa pois, jos olet vuokrannut asunnon tietyksi ajaksi. Tai siis voit muutta, mutta maksat silti vuokraa poismuuton jälkeen.
Mulla on Elisalla toistaiseksi voimassaoleva sopimus määräaikaisella hinnalla, eli viimeksi oli 2 vuotta sama hinta, sitten alkoi taas vuodeksi edullinen hinta, tosin pikkuisen kalliimpi kuin edellinen kaksivuotiskausi. Ensi vuonna kilpailutan, jos hinta nousee enemmän.
Elisan myyjä kyllä teki selväksi, että vain hinta on määräaikainen, mutta sopimus toistaiseksi voimassa.
Miksi DNA ilmoittaa noiden Huoleton hintojen alla, ettei ole määräaikaa, jos DNAn myyjä väittää että on määräaikainen sopimus. Onpa hämmentävää ja epäluottamusta lisäävää toimintaa.
Olkaa tarkkana ja vaatikaa kirjallisesti tieto, kummasta on kyse ennen kuin teette valinnan. Mulle DNAn myyjä lupasi lähettää tarjouksen kirjallisena, ei lähettänyt. Toinen DNAn myyjä lupasi soittaa seuraavana päivänä, ei soittanut. En suosittele DNAta enkä määräaikaista sopparia.
https://elisa.fi/kauppa/puhelinliittymat
Elisalla on tuo sama teksti puhelinliittymien kohdalla: "Ei määräaikaa" kuin Dna:lla, joten miten muka Dna:n liittymät olisivat määräaikaisia vaikka Elisan eivät ole. Kyse on hintojen määräaikaisuudesta.
Kai tuota pitää varalta vielä kysyä asianajajalta tai kuluttajaneuvonnasta.
Lukekaa hyvät ihmiset ne edellisen ja uuden liittymän ehdot ennen vaihtoa, niin ei tule tämmöisiä yllätyksiä. Monesti ne on ihan siellä verkkoportaalissa liittymän kohdalla kerrottu.
Jos liittymä on määräaikainen, niin se on määräaikainen. Sitä ei voi ilman sanktiota irtisanoa ennen määräajan loppumista. Toistaiseksi voimassaolevassa on oma irtisanomisaikainsa, Telialla se oli viimeksi 14 vuorokautta, jonka laskuttivat vaihdon yhteydessä.
Ei voi syyttää operaattoria siitä, jos on itse ottanut edullisemman sopimuksen määräajalla eikä lukenut sopimusehtoja.
Jos taas haluaa liittymän ilman mitään tämmöisiä, niin ottaa prepaidin.
Näissä toistaiseksi voimassa olevissa sopimuksissa, joissa hinnan alennus on määräaikainen on kalliit hinnat.
Paljon järkevämpää on ottaa määräaikainen sopimus.
Dna:lla se "Ei määräaikaa" tarkoittaa Dna:n myyjän mukaan, että sopimus on määräaikainen, mutta jatkuu toistaiseksi voimassaolevana määräajan jälkeen.
Elisalla se sama teksti "Ei määräaikaa" tarkoittaa, että sopimus on alusta alkaen toistaiseksi voimassaoleva, mutta hinta on määräaikainen ja hinta vaihtuu määräajan jälkeen, mutta sopimuksen voi irtisanoa milloin haluaa, kunhan noudattaa irtisanomisehtoja.
Aika kummallista, että sama lause kilpailevilla firmoilla tarkoittaa täysin eri asiaa. Olkaa tarkkana, pyytäkää kirjallinen selvitys asiasta ennen liittymän tilaamista.
Minkä lain mukaan määräaikainen sopimus on laiton?