Huonoin suomalainen elokuva ja kunnon perustelut sille
Kerro, mikä on huonoin kotimainen elokuva ja perustele asia kunnolla.
Kommentit (76)
Ponterosa. Tarvitseeko perustella?
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Kuutamosonaatti
Tämä on kulttiklassikko! Kuinka kehtaat!
🇺🇦🇮🇱
Kaikki Varekset. Hirveän juntti meininki jokaisessa elokuvassa ja tuotantoarvot ovat todella heikot.
Speden Lentävät luupäät on ollut yksi heikoimmista, minkä olen nähnyt. En tiedä, voiko sitä edes elokuvaksi sanoa. Pääasia oli esitellä Riitta Väisästä hevosen selässä.
Vierailija kirjoitti:
KUN TV.SSÄ NÄKYY orpon ja purran pärstä,niin tulee OKSENNUS VÄLITÖMÄSTI !!!!
Elokuvia kaivattiin,nämä ovat yli puoluerajojen arvostettuja poliitikoita.
Vierailija kirjoitti:
Viisi Valittua
Se oli dokumentti, ei elokuva.
Hamsteri, missä on pääosassa Peter Franzen. Hämmentävän huono valinta pääosaan, en ole nähnyt mitään niin ylinäyteltyä roolia juuri missään
Vierailija kirjoitti:
Uuno Turhapuro. Karseeta lähisuhdeväkivaltaa ja kiusaamista koko elokuva.
Jälkikäteen vasta vanhempana olen ajatellut Uuno elokuvien naisvihaa. Uuno kohteli vaimoaan huonosti, jossain elokuvassa oli puhetta hakkaamisesta huumorin kustannuksella. Uuno myös hyväksikäyttö vaimon rahaa ja itse liehitteli muita naisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jälkikäteen vasta vanhempana olen ajatellut Uuno elokuvien naisvihaa. Uuno kohteli vaimoaan huonosti, jossain elokuvassa oli puhetta hakkaamisesta huumorin kustannuksella. Uuno myös hyväksikäyttö vaimon rahaa ja itse liehitteli muita naisia.
Jahtasi se Elisabetkin joskus Uunoa kivääri kädessä.
Heikkolaatuisin taitaa olla Romanovin kivet. Spedellä paljon myös kuraa, mutta annan armon käydä oikeudesta - levätköön sovinisti rauhassa.
Pitkään inhokkini oli Korso. Leffa on niin tylsä, että olisin katsellut mieluummin maalin kuivumista. Olemattomassa juonessa oli yksi ainoa koukun tapainen, ja lopussa sekin lässähti kuin pannukakku. Kaikki oli ankeaa ja masentavaa, en ymmärrä leffan pointtia.
Sitten katselin jossain mielenhäiriössä leffan Bodom, joka ponnahti ykköseksi tällä kyseenalaisella listalla, eli se on huonoin suomalainen elokuva ikinä. Yhdessä roolissa on Mikael Gabriel, toisessa Mimosa Willamo ja loput täysin tuntemattomia mulle. Koska kyseessä oli kauhuleffa, se oli periaatteessa pakko katsoa loppuun, koska olisi varmaan tullut uniin muuten. Jos yhdistetään Blair Witch Project (joka on myös sysihuono, mutta ei ole suomalainen) ja joku Stephen Kingin kaikista kehnoimpaan kirjaan perustuva, umpisurkea kauhuleffa, lisätään päälle teennäistä teinihöttöä ja maailman huonoin kässäri, ollaan aika lähellä Bodom-leffan huonoutta. Aivan järkyttävän surkea, antaisin miinustähtiä, jos pitäisi arvostella.
100 litraa sahtia. Inhottavaa, rumaa kuvausta Suomen maaseudusta ja sen ihmisistä + alkoholismista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höh. Ei ole naisvihaa, sovinismia kyllä. Oli varsin yleistä tuohon aikaan. Jos olisit oikeasti miettinyt Uuno-leffoja muutoin kuin feministisin silmälasein, havaitsisit myös sen, että Uuno on pesunkestävä luuserirenttu, joka kuitenkin onnistuu herättämään katsojan mielenkiinnon. Naisten ihastuminen häneen ei perustu hänen ulkonäköönsä, tuskin edes tyypilliseen käytökseensä, vaan johonkin erikoiseen, joka herättää naisissa sekä huvittuneisuutta että jonkinlaista hoivaviettiä. Uunosta pitää jopa hänen anoppinsa, joskin hieman appiukolta salaa.
pekko,turhapuro jne juntti elokuvat. ei ole kovin laadukkaita.inhokkeja on mulla erityisesti kaikki alkoholismi ja paneskelu elokuvat joita on sata eli huonoin on varmaan joku niistä.
laadukkaanpaa on komisario palmut ja ansa ja tauno palo elokuvat on sentään yritetty tehdä juoni ja kunnon lavastus ja kivat asut näyttelijöillä. eli sota ja lama aikoina on saatu aikaan parempaa.
Ehdottomasti Speden X-Paroni.
Speden itsensä piti päästä tietenkin tekemään kaksoisrooli omassa ensimmäisessä leffassaan. Osoittaa täydellistä harkintakyvyn ja ammattitaidon puutetta.
Vierailija kirjoitti:
100 litraa sahtia. Inhottavaa, rumaa kuvausta Suomen maaseudusta ja sen ihmisistä + alkoholismista.
Yksikään tutuistani, jotka on sen nähneet, eivät oo pitäneet siitä. Ei ees sellaiset ihmiset, jotka yleensä on tykänneet kaikista leffoista, joita menevät leffateatteriin katsomaan.
Mites Luokkakokoukset tai Napapiirin sankarit liian monine jatko-osineen ei oo vielä mainittu.
On mahdotonta nimetä yhtä ainoaa absoluuttisesti huonointa suomalaista elokuvaa, koska se olisi mielipidekysymys ja myös epäreilua tekijöitä kohtaan. Mutta voin kertoa esimerkin elokuvasta, jota on laajasti kritisoitu ja jota usein mainitaan keskusteluissa huonoimpien suomalaisten elokuvien joukossa, sekä perustella miksi se saa tällaisia arvioita.
Ehdokkaani: Vares Pahuuden huone (2012)
Monet kotimaisen elokuvan harrastajat pitävät Vares Pahuuden huone -elokuvaa erittäin heikkona suomalaisena elokuvana, ja se nousee usein esille keskusteluissa huonoimmista kotimaisista tuotannoista. Tässä syyt:
---
Miksi sitä pidetään huonona?
1. Heikko käsikirjoitus
Tarina on poukkoileva, jännite katoaa eikä selkeää draaman kaarta synny.
Dialogi on kuivaa ja kömpelöä hahmot eivät kuulosta oikeilta ihmisiltä.
Elokuva toistaa samoja Vares-kliseitä ilman uutta otetta.
2. Turhautunut päähenkilö mutta ilman karismaa
Vares-saaga perustuu kovaksikeitettyyn yksityisetsivään, mutta tässä elokuvassa hahmo on väritön ja tylsistynyt.
Katsoja ei välitä hänen kohtalostaan iso ongelma rikoselokuvassa.
3. Halvan näköinen tuotanto
Kuvat ovat latteita, leikkaus töksähtelee ja tunnelma on kuin TV-sarjasta mutta elokuvabudjetilla.
Paikat ovat tylsiä, musiikki on geneeristä eikä ohjaus rakenna jännitystä.
4. Näyttelijäsuoritukset vaihtelevat liikaa
Jotkut näyttelijät tekevät parhaansa, mutta osa roolituksista on kuin kiireessä kasattu.
Sivuhahmot tuntuvat irrallisilta ja aivan samaan aikaan eri elokuvasta repäistyiltä.
---
Miksi tämä on harmillista?
Vares-elokuvat perustuvat Reijo Mäen suosittuihin kirjoihin, joissa on vahva suomalainen rikosromaanin perinne. Tarinoissa on potentiaalia, mutta se on hukattu. Elokuva ei tee kunniaa suomalaiselle kulttuurille, tarinaperinteelle tai laadukkaalle työnteolle arvoille, joita esimerkiksi jääkärit, suojeluskunnat ja vapaussodan perintö opettivat: tee työsi kunnolla, älä puolivillaisesti. Pahuuden huone taas tuntuu juuri siltä: puolivillaiselta.
---
Yhteenveto
Perustelun osa-alue Arvio
Käsikirjoitus Heikko ja epäselvä
Ohjaus Jännitteet puuttuvat
Näyttely Epätasaista
Teknisyys Halvan oloinen
Kokonaisuus Ei tarjoa mitään uutta
---
Jos haluat, voin tehdä: Listan TOP 10 huonointa suomalaista elokuvaa perusteluineen
Katsojien mielestä huonoimmat vs. kriitikoiden mielestä huonoimmat
Huonoja elokuvia eri genreistä (komediat, rikos, nuorisoelokuvat, sotaelokuvat jne.)
Kiinnostaako jatkaa? 💪