Ilta-Sanomat: Tämä nimitrendi saa suomalaiset raivon partaalle: "Ihan järkyttäviä yhdistelmiä"
Ilta-Sanomien kyselyyn vastanneet suomalaiset ottivat voimakkaasti kantaa nimitrendeihin. Yli 7 000 vastaajasta 81 % piti perinteisiä suomalaisia nimiä parhaimpina ja vierasti kansainvälisiä tai kikkailtuja nimiä. Kaksoismerkitykselliset nimet, kuten Lumi ja Kivi, nousivat inhokkilistan kärkeen. Monet vastaajat arvostelivat myös kirjaimia c, q ja w sekä vierasperäisiä nimimuotoja, kuten Christian Virtanen. Erityisen raivoa herätti se, jos suomalaiset vanhemmat tunkivat englantia kaikkeen tai halusivat antaa lapsilleen persoonallisen nimen, joka lopulta kuulosti monen mielestä vain typerältä.
Nimitrendit ovat aikuisten ego-projekti, jossa lapsi on rekvisiitta. Kun keksitään "persoonallinen" nimi, se on yleensä kopio Instagramista ilman ymmärrystä arjesta. Kukaan ei myönnä, että tässä hävetään suomalaista kieltä ja jahdataan statusta. Rehellisesti: massa nimitrendejä jäljitteleviä vanhempia on enemmän kuin "rohkeita yksilöitä" -- ja he ovat vieläpä samoja ihmisiä. Ensin surffataan pinnalla, sitten syytetään yhteiskuntaa kun nimi on arjessa painolasti. Onko tämä lapsen etu vai aikuisten huomionkipeys?
Kommentit (252)
Vierailija kirjoitti:
Toinen nimeni on Amanda ja minua kiusattiin siitä peruskoulussa vuosituhannen vaihteessa Luokkakaverit oli nimeltään Jenna, Laura, Tiina, Heidi, Kristiina, Juhani, Ville, Joni, Lauri jne. Nimeni oli kuulemma liian outo, ja myös kutsumanimi oli samaa sarjaa, käytössä alunperin muualla maailmas
----
Amanda on kaunis nimi.
Ja se on oikea nimi.
Toisin kuin nämä aavat, aaveet, aadat, pihlat sun muut.
Vierailija kirjoitti:
Toinen nimeni on Amanda ja minua kiusattiin siitä peruskoulussa vuosituhannen vaihteessa Luokkakaverit oli nimeltään Jenna, Laura, Tiina, Heidi, Kristiina, Juhani, Ville, Joni, Lauri jne. Nimeni oli kuulemma liian outo, ja myös kutsumanimi oli samaa sarjaa, käytössä alunperin muualla maailmassa.
Av mammojen kakarat nimetään vain naapurien ja serkkujen lasten mukaan ja haukutaan yhdessä muita, niin tyypillistä Suomessa. Sitten on samalla luokalla 4 Tiinaa ja 4 niinaa ja sitten sekään ei käy, mikään ei käy. Piiri pieni pyörii. Ei saa erottua ja kuitenkin kaikille ei sama nimi käy.
Vanhemmista tai suvusta voi kieltämättä päätellä jotain.
Kuten siitä, että ihmiselle on annettu nimi Israel.
Todella pöyristyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Monikohan tietää tätäkään?
?Eeli, Eeli, lama sabaktani
Jeesuksen sanat ristillä: Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit?
---
Kiitos jotain tolkkua raamatullisiin nimiin syntisille.
Muistaakseni evankeliumissa juutalaiset sanoivat noiden Jeesuksen sanojen jälkeen: Hän huutaa Eliasta.
---
Pliis jotain kunnioitusta. EI Eeliä eikä Eliasta nimeksi syntisille ihmisille.
Olen aina oudoksunut sitä.
Eeli tarkoitti arameassa muistaakseni "jumalani". Sama sana kuin arabiassa nykyään jumaluutta merkitsevä ilah.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmista tai suvusta voi kieltämättä päätellä jotain.
Kuten siitä, että ihmiselle on annettu nimi Israel.
Todella pöyristyttäv
--
P. S. Minulla on yksi esi - isä jonka nimi on Israel.
Todella toksinen ja ylimielinen suku. Suvussa paljon pappeja esi - isien joukossa.
Tulee kauhun väristyksiä näistä. Jotenkin toksinen ja erittäin hyytävän kylmä fiilis.
Vierailija kirjoitti:
Siis ettekö edes julkisuudesta tunne Tapani Perttua, Aino Seppoa, Hannele ja Hannu Lauria?
Penttikin on sukunimenä yli 800 ihmisellä. Toki se on paljon yleisempi etunimenä.
Tässä olikin nyt puhe sukunimeksi vakiintuneesta nimestä, jonka joku aikoi antaa lapselleen etunimeksi.
Vierailija kirjoitti:
Sarita, Mire.
Jotenkin voi vielä ymmärtää hamekansan, mutta kun annetaan ihan perisuomalaiselle niin ynh. Ja kyllä ne muinais nimet menee saman kategoriaan kaislat, Väinämö yms. Yritetään etsiä joku vanha hieno nimi joka tuo mieleen Kalevalan vain, eikä ole hie
---
Minusta Kalevalan nimet ovat upeita ja sopivat loistavasti pakanakansallemme.
Vierailija kirjoitti:
Tottahan on, että mistä vaan nimestä voi ajatella että se on jotenkin huono / ärsyttävä, jos haluaa niin ajatella.
Yleensä ihmiset antaa nimen lapselleen sen perusteella meikä heitä miellyttää 😊
Joku täällä sanoi että Stella, Nova ja Luna, niissä on liikaa astrologisia viboja.
Mä annoin mun tytölle nimen Stella, kun se on kaunis luontoon liittyvä nimi. Se on latinaa ja tykkään vanhoista ja kauniista asioista 😊
Mä arvostan kyllä yleensäkin nimiä, jotka selkeästi tunnistaa ihmisen nimiksi, ja tarkoittaa jotain. Mutta ihmettelen semmosia kirjain / numero-yhdistelmä nimiä joita esim. Elon Musk on antanut lapsilleen. Futuristista? 😅
Minusta Stella on jotenkin arkinen nimi. Ehkä sitä on kuullut niin paljon, ettei se enää herätä mitään astraaliviboja, toisin kuin esim. Luna.
Kaleva
Louhi
Seppo
Ilmari
jne.
Sitten muinaissuomalaiset nimet ovat myös hienoja. Niissä on luonnetta ja ne ovat kesyttömiä.
Eivät pliisuja.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla enimmäkseen miehen etunimiä myös sukuniminä.
Mutta onhan niitä paljon. Työkavereissanikin on sekä Liisa Esko että Marko Antti.
Oli tosiaan pöljää väittää, että jokin nimilaki olisi esteenä tähän hyvinkin tavalliseen asiaan.
Voithan kokeilla antaa lapsellesi etunimeksi Virtanen. Näet, tuleeko se bumerangina takaisin vai ei. Näköjään riippuu sukunimestä, voiko sen antaa etunimeksi vai ei.
Stella taas on minusta kaunis nimi.
Cecilia on kyllä suomalaisen helppo lausua ja kaikkihan sen tietää miten se kirjoitetaan.