Onko huono kolesteroli 4.2 aivan järkyttävän korkea?
Kokonaiskolesterolin ollessa 5.9.
Söisitkö sinä statiineja noilla arvoilla jos ei olisi ylipainoa, sokeriaineenvaihdunnan häiriötä, verenpainetta eikä muita hälyttäviä oireita?
Kommentit (65)
Minulla melkein samat lukemat, ikää vajaa 40. Vielä ei tarjottu lääkettä enkä sitä edes ottaisi. Omassa tapauksessa se on suureksi osaksi valinnoista kiinni. Olen huomannut että kolesterolini liikkuu vuodessa 1 pykälän suuntaan tai toiseen syömisten perusteella. Niinpä arvelen että kuluu 2vuotta että saan huonon kolesterolin normaalitasolle ruokavaliolla: ei lihaa tai rasvaisia tuotteita pois lukien karkkipäivä. Joka päivä pehmeää rasvaa kehon ääntä kuunnellen ja/tai reiluhko annos. Sitten päivittäin liikuntaa ja iloista mieltä. Näin se toimi ainakin ennen.
En osaa sanoa mitä aloittajan kannattaisi tehdä.
Minulla oli LDL 4.8, mutta sain tiputettua sen 3 kuukaudessa ruokavaliolla 2.4:ään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekisin ihan niin kuin lääkärini parhaaksi näkee. Hän on alaa opiskellut, minä en.
Varsinkaan en luota tämän palstan huutokuoroon.
Jokainen tekee omat vihreensä kuten luottaa indoktrinoituun lääkeyhtiöiden käsikassaraan.
Palstalla näitä 💩 jauhajia riittää.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli LDL 4.8, mutta sain tiputettua sen 3 kuukaudessa ruokavaliolla 2.4:ään.
Onneksi olkoon 🎉 äitini toimi myöskin samoin ja paranee koooko ajan,
Vierailija kirjoitti:
Jos kolesteroli on sukurasite niin siinä ei ruokavaliot paljon auta. Tablettia kiltisti vaan naamaan.
Auttaapas!
Ja hei! Ekana kannattaa unphtaa JUUSTO! Se on yksi pahimpia kolrdterolin nostaja!
Vierailija kirjoitti:
En, vaan pistäisin ruokavalion kuntoon.
Se onkin perusedellytys. Sukurasite vaatii kumminkin toisinaan sen lääkityksen.
Sukurasite voi olla todella voimakas. Esim olen ollut 22 vuotta kasvissyöjä. Rasvana vain oliiviöljyä. Kalaa syön satunnaisesti ja kanamunia vain leivonnaisissa ja laatikoissa tms. En edes joka viikko. Maitotuotteita en käytä.
Silti kolesterolit päin prinkkalaa. Hyvä kolesteroli on hyvä, saan aina kehuja, muut muut tosi surkeita.
Lopetin pannukahvin juomisenkin reilu vuodeksi. Join noin kolme kuppia viikossa. Ei vaikutusta, vaikka ravitsemusterapeutti kertoi suodattomattoman kahvin olevan todella vaarallista.
Pakko vetää nappeja, kun ei mikään auta.
Tätini on vegaani. Semmonen kuivahko pulkan naru. Sama juttu hänelläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailman pisimpää, eli 117 vuotiaaksi, eläneellä naisella LDL oli 5,7 mmol/L (220mg/dl).
Korkea kolestroli ennustaa pitkää ikää.Sehän tuppaa nousemaan iän myötä kun elimistön kyky käsitellä kolesterolia heikkenee.
Korkea kolestori on vanhemmiten luonnollista eikä sen keinotekoisesta laskusta ole kuin haittaa. Sama pätee verenpaineeseen.
No ei se luonnollisuus tarkoita tässä tapauksessa että se on hyvä juttu, kuten ei elinten heikkeneminenkään ole hyvä juttu, vaikka se on luonnollista. Verenpaineen taas ei kuulu nousta vanhetessa.
Molempien kuuluu nousta. Mutta ei se mitään, vetäkää statiineilla ja verenpainelääkkeillä dementia päälle
Kyllähän ne suonet jäykistyy ja verenpaine nousee vanhana, mutta ei se ole terveellistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailman pisimpää, eli 117 vuotiaaksi, eläneellä naisella LDL oli 5,7 mmol/L (220mg/dl).
Korkea kolestroli ennustaa pitkää ikää.Sehän tuppaa nousemaan iän myötä kun elimistön kyky käsitellä kolesterolia heikkenee.
Korkea kolestori on vanhemmiten luonnollista eikä sen keinotekoisesta laskusta ole kuin haittaa. Sama pätee verenpaineeseen.
No ei se luonnollisuus tarkoita tässä tapauksessa että se on hyvä juttu, kuten ei elinten heikkeneminenkään ole hyvä juttu, vaikka se on luonnollista. Verenpaineen taas ei kuulu nousta vanhetessa.
Molempien kuuluu nousta. Mutta ei se mitään, vetäkää statiineilla ja verenpainelääkkeillä dementia päälle
Kyllähän ne suonet jäykistyy ja verenpaine nousee vanhana, mutta ei se ole terveellistä.
Low blood pressure, particularly sudden drops upon standing (orthostatic hypotension), is linked to a higher risk of developing dementia, especially vascular dementia and Alzheimer's disease. In some older adults, lower blood pressure can indicate the dementia process is already occurring, potentially by affecting neurons that regulate blood pressure. However, in very old individuals, poor blood flow to the brain from low blood pressure might also increase the risk of dementia.
Vierailija kirjoitti:
Sukurasite voi olla todella voimakas. Esim olen ollut 22 vuotta kasvissyöjä. Rasvana vain oliiviöljyä. Kalaa syön satunnaisesti ja kanamunia vain leivonnaisissa ja laatikoissa tms. En edes joka viikko. Maitotuotteita en käytä.
Silti kolesterolit päin prinkkalaa. Hyvä kolesteroli on hyvä, saan aina kehuja, muut muut tosi surkeita.
Lopetin pannukahvin juomisenkin reilu vuodeksi. Join noin kolme kuppia viikossa. Ei vaikutusta, vaikka ravitsemusterapeutti kertoi suodattomattoman kahvin olevan todella vaarallista.
Pakko vetää nappeja, kun ei mikään auta.
Tätini on vegaani. Semmonen kuivahko pulkan naru. Sama juttu hänelläkin.
Tai ehkä juuri SIKSI eikä silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekisin ihan niin kuin lääkärini parhaaksi näkee. Hän on alaa opiskellut, minä en.
Varsinkaan en luota tämän palstan huutokuoroon.
Jokainen tekee omat vihreensä kuten luottaa indoktrinoituun lääkeyhtiöiden käsikassaraan.
Sinuunko pitäisi mieluummin luottaa?
Itseensä kannattaa luottaa eikä sokkona lääkäriin. Tuoretta tietoa on kaikkien saatavilla eikä nykyään tarvitse elää Puska-kultin varjossa.
Eihän minulla ole riittävää tietämystä ihmiskehosta, en ole käynyt lääketieteellistä ja erikoistunut kardiologiaan. Miten voisin kriittisesti itse arvioida tuota tuoretta tietoa?
Olen hoikka, verenpaine matala, ei diabetesta syön kolesteroli lääkettä vaikka veren trigly on alhainen, LDL nousee jos en syö. Geenimutaatio löytyy
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Molempien k
Niin verenpaine voi olla korkea tai alhainen ja aiheuttaa jotain ongelmia molemmissa tapauksessa, mutta onhan siinä välissä myös sopivat paineet.
Vierailija kirjoitti:
Korkea kolestroli ennustaa pitkää ikää.
Tästä on tehty tutkimuskin. Naisella korkea kolesteroli on hyväksi, miehellä ei.
Vierailija kirjoitti:
No onhan se korkea. Kertoo, että syöt kovia, eläinperäisiä rasvoja ihan liikaa. Tämä kova rasva tuppaa jäämään verisuonten seinämiin ja pahimillaan aiheuttaa tukoksia ja infarktin. LDL-tavoite täysin terveellä ihmisellä on alle 3,0. Jos on mitään riskitekijöitä tai muita sairauksia, tippuu LDL tavoite 2,5 tai jopa 1,4:än.
Sinuna tekisin ruokavalioon perustavanlaatuisia muutoksia ja jos sillä ei apua, kolesterolilääkitys on täysin perusteltua. En ihan ymmärrä ihmisten 'pelkoa' kolesterolilääkkeistä. Niitä on lukuisia erilaisia, ja jokaiselle löytyy kyllä oikea lääke. Enemmän itseä pelottaa joutua sydäninfarktin kohteeksi ja menettää henkensä.
Joillakin genetiikka aiheuttaa korkean kolesterolin, vaikka söisi kuinka oikein. Joilla vastaavasti voi olla hyvät arvot, vaikka söisi miten sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsitykset kolesterolista perustuvat vuosikymmenten näyttöön ja konsensus on, että LDL aiheuttaa sydäntauteja. Tätä ei muutamat yksittäiset tutkimukset kumoa.
Ei ole näyttöä eikä konsensusta. Päinvastoin tuoreimmat tulokset kyseenalaistavat koko lipidihypoteesin.
"Low-density lipoproteins cause atherosclerotic cardiovascular disease: pathophysiological, genetic, and therapeutic insights: a consensus statement from the European Atherosclerosis Society Consensus Panel". Tällaisen kun käväiset lukemassa. Siellä on paljon tutkimuksia, joihin tuo konsensus perustuu. Voit käydä tutkimukset läpi.
Tuo tutkimus löytyy täältä:
https://academic.oup.com/eurheartj/article/41/24/2313/5735221?login=fal…
Vierailija kirjoitti:
"Low blood pressure, particularly sudden drops upon standing (orthostatic hypotension), is linked to a higher risk of developing dementia, especially vascular dementia and Alzheimer's disease. In some older adults, lower blood pressure can indicate the dementia process is already occurring, potentially by affecting neurons that regulate blood pressure. However, in very old individuals, poor blood flow to the brain from low blood pressure might also increase the risk of dementia."
Laitapa linkki tutkimukseen josta tuo lainaus löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tullut mieleen itse tehdä asialle jotain: esim muuttaa ruokavaliota? Lisätä liikuntaa? Pudottaa painoa?
Työttömänä ei ole rahaa vaihtaa ruokavaliota.
Ai jättää kalliit juustot ja leikkeleet pois? Vaihtaa naudan jauheliha edullisempaan kanan jauhelihaan? Ostaa edullisia kanan fileesuikaleita ja broilerin koipia? Vaihtaa kallis voi edullisempaan margariiniin? Ostaa edullisia kasviksia? Yms
Sydän- ja verisuonisairauksien sekä kolesterolin vaikutusta dementian riskiin on tutkittu tässä:
Front Epidemiol 2023 Feb 9;3:1095236. doi: 10.3389/fepid.2023.1095236
Cardiovascular disease, associated risk factors, and risk of dementia: An umbrella review of meta-analyses
Juuri samat kuin mulla. Rosut hankittu ja aloitan pillerin käytöllä. Sukurasitehan tällänen arvo on. Lääkettä en alottas, mutta LDL on sen verran korkea että on pakko. Hoikka, liikunnallinen olen.