Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tinkiminen torissa tms

Vierailija
09.10.2025 |

Olen ihmetellyt, miksi niin monet laittavat torissa myymilleen tavaroille jopa korkeamman pyyntihinnan kuin mitä uusi maksaa kaupassa - ja nyt kun itsellä on muutama jo hyvinkin huokealla pyynnillä olevaa kohdetta myynnissä - niin miksi ihmeessä lähes kaikki yhteydenotot ovat yrityksiä tinkiä. Esim. nyt mulla on myynnissä hyväkuntoinen Ikea kaluste hp 50e ja uusi maksaa 200e, niin 4/7 ostajaehdokasta aloittaa viestinsä tinkimisellä ja tivaten "viimeistä hintaa". Onko tää nyt uusi normaali suomessa? Itse vien kamani mieluummin jonnekin tavaralahjoitukseen kuin alan hieromaan käytetyn kaman hinnoista tähän tapaan. Tinkaajille en vastaa mitään vaan estän ja poistan keskustelut.

Kommentit (95)

Vierailija
81/95 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä aloituksessahan on nimenomaan kyse siitä, että minkä vuoksi tällaisia itsestään selviä kaupanehtoja pitää erikseen määritellä. Tulee ikävät fiilikset meille normaalin kaupan harjoittajille siitä, jos kaikkialle pitää erikseen mainita että tinkiminen ja kerjääminen kielletty. Eikä esim. keskellä tietä ajamistakaan pidetä oikeana tapana vaan sen takia, että jossain maaseudulla on niin tapana tehdä. Itse en kyllä ole ihastunut minkään basaarinkaan tinkauskulttuurista, joskaan en niiden tavaravalikoimistakaan. Sama pätee takakonttikirppiksiin.

No jos jaksat ilmoituksen tehdä niin sitten jaksat myös kirjoittaa että ei tinkimistä. Kirjoita vaikka itsellesi ilmoituspohja johon se sisältyy niin ei tarvitse montaa kertaa kirjoittaa.

Eikun niin, ei tämä käy koska haluat määrätä miten muut saavat kauppaa kä

No tuollaisille lukutaidottomille mulkuille en vastaa mitään.

Vierailija
82/95 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näihin tottuu. Pahimmat tinkaajat ovat omalla kohdalla tulleet puhelimista ja autoista.

2 esimerkkiä: Myin jokunen vuosi sitten vm. 2008 juuri katsastettua Kia Ceediä. Katsoin toteutuneet myyntihinnat vastaavista huonompikuntoisista. Olivat noin 2500-3500 euroa siihen aikaan. Laitoin ilmoitukseen pyynnin 2600 euroa ja ei yhtään ainutta yhteydenottoa vaikka oli halvempi kuin yksikään toinen (-600 euroa). 3 vko jälkeen pudotin hinnan naurettava. halpaan 2300 euroon. Sitten tuli yhteydenottoja. Silti tinkasivat hinnassa, olisi pitänyt saada alle kahden tonnin tms.  No mistä saat 10 vuotta vanhan täysin kunnossa olevan perusfarmarin juuri katsatettuna alle 2000 eurolla? Lopulta sain tosi veemäisen tinkimisen jälkeen 2100 euroa joka oli reilusti halvempi kuin seuraava. Silti jäi olo, että pyysin muka liikaa? Hatutti jo aikalailla, olisin vienyt paaliin ja päivittänyt kuvan ilmoitukseen jos olisin rahamies.

Toinen esimerkki oli 2020 Iphone 128Gt m

Käytetyn auton myynti on ihan hirveetä. Sen lisäksi että on niitä tinkaajia, niin myöskin vaikka kuinka ilmoittaisi ettei vaihdu kuin rahaan niin totta helvetissä kännykkä tulvii viesteistä joissa kysytään vaihtaisitko kilvettömään Yamahan kevariin, "projektikuntoiseen" asuntovaunuun tai anopin mariskooli kokoelmaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/95 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopetin tavaroiden myymisen Torissa jo vuosia sitten tämän takia. Minulla on muutakin tekemistä kuin jankata tinkijöiden kanssa jotka kuvittelevat että ovat jollain Lähi-Idän basaarilla jossa kaikki hinnat ovat keksittyjä ja tinkiminen on vakiintunut tapa jota kaikki noudattavat.

Hyvä esimerkki on kun myin kameraa ja hinnoittelin sen niin että menisi heti kaupaksi, halvin kaikista Torilla myynnissä olleista ja todella hyvä markkinahinta vähän käytetystä täydellisestä yksilöstä. Joka ikinen tarjous oli tinkivä. Joka ikinen yritti tinkiä, osa härskisti. 

En suostunut tinkimään ja yhden tinkijän kanssa jäätiin jänkkäämään, hän lopulta vihdoin myönsi että alkuperäinen hinta oli hyvä hinta ja haluaisikin ostaa sillä. V*tutti niin paljon että kieltäydyin myymästä ja laitoin estoon. Sen jälkeen olen vienyt kaiken tarpeettoman kaatopaikalle tai sekajätteeseen. 

😂 Kyllä on hauras ego joillain. Toivottavasti et ole missään ihmisläheisessä työssä, saisit repiä pelihoususi monta kertaa päivässä.

Vierailija
84/95 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näihin tottuu. Pahimmat tinkaajat ovat omalla kohdalla tulleet puhelimista ja autoista.

2 esimerkkiä: Myin jokunen vuosi sitten vm. 2008 juuri katsastettua Kia Ceediä. Katsoin toteutuneet myyntihinnat vastaavista huonompikuntoisista. Olivat noin 2500-3500 euroa siihen aikaan. Laitoin ilmoitukseen pyynnin 2600 euroa ja ei yhtään ainutta yhteydenottoa vaikka oli halvempi kuin yksikään toinen (-600 euroa). 3 vko jälkeen pudotin hinnan naurettava. halpaan 2300 euroon. Sitten tuli yhteydenottoja. Silti tinkasivat hinnassa, olisi pitänyt saada alle kahden tonnin tms.  No mistä saat 10 vuotta vanhan täysin kunnossa olevan perusfarmarin juuri katsatettuna alle 2000 eurolla? Lopulta sain tosi veemäisen tinkimisen jälkeen 2100 euroa joka oli reilusti halvempi kuin seuraava. Silti jäi olo, että pyysin muka liikaa? Hatutti jo aikalailla, olisin vienyt paaliin ja päivittänyt kuvan ilmoitukseen jos olisin rahamies.

Tuollainen tapaus oli takavuosina. Tyyppi myi kuplavolkkaria ja kohtelu oli just tuota. Siltä paloi hermot kyselijöihin. Se sit vei sen romuttamolle ja laittoi siitä tiedot. Kupla paalattu. Porukka oli aivan raivona. Mitäs eivät maksaneet järkevää pyyntiä.

Vierailija
85/95 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytetyn auton myynti on ihan hirveetä. Sen lisäksi että on niitä tinkaajia, niin myöskin vaikka kuinka ilmoittaisi ettei vaihdu kuin rahaan niin totta helvetissä kännykkä tulvii viesteistä joissa kysytään vaihtaisitko kilvettömään Yamahan kevariin, "projektikuntoiseen" asuntovaunuun tai anopin mariskooli kokoelmaan.

Jep. Just näin. Tosta Kiasta joku tahvo tarjosi omaa taidettaan muka samalla rahalla, vaihtoa ehdotettiin johonkin moottorikelkkaan jne. Ilmoituksessa luki aivan selvästi vain eurot kelpaa ja ei vaihtoa mihinkään. Mitä ne tyypit oikein luulee? En minä niitä jonkun random taiteilijan tauluja olis saanu edes eurolla kaupaksi. Ja se moottorikelkka olis luultavasti tarvinnu monen tonnin remontin toisin kuin toi Kia mikä on tietääkseni vieläkin liikenteessä.

Vierailija
86/95 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

VINKKI: Myykää huutonetissä ja valkatkaa tunnistautuminen pakolliseksi! Tinkimis-trollit vähenevät heti! Toki myynnissä saattaa kestää aikaa, mutta yleensä jossain vaiheessa nappaa! Itse olen muutaman vuoden aikana myytyä ehkä jotain 10-11 kpl hyvää käytettyä elektroniikkaa sun muuta käypään hintaan. En mitään risaa tavaraa myy ja jos myyn, niin se on sit niin halpaan hintaan, että joku saa sen "varaosiksi". Viimeksi myin käytetyn prosessorin ja alensin hintaa 10 eurolla ja tinkimis-mahis pois, niin kaupaksi meni!

Siis huutonetissähän juuri saat valita senkin vaihtoehdon, että "ehdota hintaa". Eiköhän sen pois jättäminen jo rajaa tinkijät aika hyvin, kun jäljelle jää huutokauppa tai kiinteä hinta.

" Viimeksi myin käytetyn prosessorin ja alensin hintaa 10 eurolla ja*** tinkimis-mahis pois ***, niin kaupaksi meni!"

Osaatko v*ttu lukea?! Näetkö mitä kirjoitin tuossa ennen kuin lähetit typerän viestisi? Osaatko oikeasti lukea ja sisäistää lukemasi, vai miksi lässytät tuota samaa josta itse kirjoitin sinua ennemmin ja josta tulet "opettamaan" ja besserwisseröimään?

Vierailija
87/95 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastasit itse omaan kysymykseesi. Miksi laitetaan korkea pyyntihinta? Koska siellä tuo tinkaavat tollot iskevät heti kiinni. Jos olet valmis luopumaan myymästäsi tuotteesta vaikka 10 eurolla, pistä hinnaksi 30€, niin joku varmasti tinkaa sen sulle siihen kymppiin.

Itse en tinkaajille vastaa mitään. Ostakoon jostain muualta.

Mun kokemus on päinvastainen. Laittaa suoraa sen hinnan millä on valmis myymään eikä mitään tinkivara hintoja. Sitten vaan vastaa joka ikiselle tinkaajalle että hinta on ilmoituksessa ja tarvittaessa estää jos jankkaaminen jatkuu. Jos se hinta on järkevä ja tavaralle oikeasti kysyntää, niin kyllä se asiallinen pyyntihinnan maksajakin löytyy.

Vierailija
88/95 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen näköjään tehnyt ebayssa ja huutonetissä yhteensä 5000 kauppaa. Päälle Keltaisen pörssin ajan kaupat joita oli varmaan 500+ ja nyt uutena Vinted jossa vasta aloitin. Ollut hyvä sivutulon lähde huonoina aikoina, ei tinkijät mua vedätä kun tiedän arvon hyvin usein eurolleen millä toteutuu.

Vierailija
89/95 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen näköjään tehnyt ebayssa ja huutonetissä yhteensä 5000 kauppaa. Päälle Keltaisen pörssin ajan kaupat joita oli varmaan 500+ ja nyt uutena Vinted jossa vasta aloitin. Ollut hyvä sivutulon lähde huonoina aikoina, ei tinkijät mua vedätä kun tiedän arvon hyvin usein eurolleen millä toteutuu.

Ihanaa kun te narkit myytte noin ahkerasti varastettua tavaraa 🙂

Vierailija
90/95 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa kun te narkit myytte noin ahkerasti varastettua tavaraa 🙂

Öö? Ihan itse ostin isoja eriä tavaraa ja myin yksitellen kalliimmalla. Ihan normi perheellinen olen. Kaupankäynnin lopetin jo kauan sitten kun sain hyväpalkkaisen työn. Nykyään myyn vain tarpeettomia kun on sopiva hetki.

Vierailija
91/95 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyysin 2003 V70 Volvosta 400 000 km kaikki määräaikaishuollot tehtynä ja korjaukset hoidettuna 1500 euroa. Moni pyysi 2000 - 3000, mutta halusin auton nopeasti kaupaksi.

Oli vähän kolhuja, laskin 1000 euroon varmuuden vuoksi että menee pian kaupaksi. Puhelin räjähti. Joka toinen tinkaa. Erittäin ystävällisääninen mies oli se jonka ostoehdotukseen tartuin. Ehdotti 900 euroa, ajattelin että pieni vaiva siitä, että saa kaupaksi jollekin rauhalliselle ostajalle eikä tule enempää säätöä.

Tyyppi tulee paikalle, testaa auton, aloittaa kauhean tinkaamisen, ensin että onkohan 900 vähän liikaa, sitten ehdottaa 800, sitten että, tarjoaa 600 koska tarvitsee ne kädessään olevat bensaan ja autossahan saattaa olla vaikka mitä vikaa jos tartun tuohon 600 euroon, niin hän lupaa olla haastamatta jälkikäteen jos jotain käy ilmi. Menin niin päästäni pyörälle, että suostuin. Vasta jälkikäteen tajusin, että sillähän olisi ollut kädessä koko 900 euroa eikä siinä ollut mitään mistä valittaa edes jos olisin pysynyt tiukkana.

Se oli sellainen itsetinkaaminen, jota seurasi ostajan tinkaaminen, että ottaa vieläkin päähän :D

Vierailija
92/95 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyysin 2003 V70 Volvosta 400 000 km kaikki määräaikaishuollot tehtynä ja korjaukset hoidettuna 1500 euroa. Moni pyysi 2000 - 3000, mutta halusin auton nopeasti kaupaksi.

Oli vähän kolhuja, laskin 1000 euroon varmuuden vuoksi että menee pian kaupaksi. Puhelin räjähti. Joka toinen tinkaa. Erittäin ystävällisääninen mies oli se jonka ostoehdotukseen tartuin. Ehdotti 900 euroa, ajattelin että pieni vaiva siitä, että saa kaupaksi jollekin rauhalliselle ostajalle eikä tule enempää säätöä.

Tyyppi tulee paikalle, testaa auton, aloittaa kauhean tinkaamisen, ensin että onkohan 900 vähän liikaa, sitten ehdottaa 800, sitten että, tarjoaa 600 koska tarvitsee ne kädessään olevat bensaan ja autossahan saattaa olla vaikka mitä vikaa jos tartun tuohon 600 euroon, niin hän lupaa olla haastamatta jälkikäteen jos jotain käy ilmi. Menin niin päästäni pyörälle, että suostuin. Vasta jälkikäteen tajusin, että sillähän olisi ollut kädessä

Minäpä en olisi suostunut todellakaan ja tuo ostaja oli selkä ammattihuijari, luultavasti jobbari joka myy sit itse kalliimmalla. Noille jobbareille ei saa myydä mitään. Elikä aluksi laittaa hinnan tarpeeksi alas ja sit ilmoitukseen selkeä ukaasi, että nettitinkaajat saman tien estoon. Voi sitten tosiaan tingata paikan päällä vasta. Ja jos sekin on tommosta uhkailua niin kuin sinua kohtaan, niin voi sanoa, että hinta jo alhainen, ota tai jätä. Ei ne mitään ala oikeuteen haastamaan tms., ei niillä on aikaa eikä rahaa semmoseen. Kun huijareita ovat muutenkin. Lankesit huijariin, mutta minkäs teet.

Vierailija
93/95 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tein, niin lankesin. Mutta sen auton tarina oli sellainen, että sain sen sukulaiselta, joka sadatteli, että häntä oli auton kanssa tietyn väestöryhmän edustaja huijannut. Kyseinen sukulainen taas yritti hyväksikäyttää minua antamalla auton lainaan kunhan suostuisin koska tahansa kuljettamaan häntä. Vähemmän yllättäen riitaannuttiin ja sukulainen lykkäsi suuttuneena auton ilmaiseksi minulle. Ajelin sillä hetkeni ja maksoin jatkuvasti tulevia kalliita remontteja (kenties juuri tuo aiempi huijaus) kunnes tajusin, etten oikeastaan tarvitsekaan autoa. Ja kah, tuo joka sen halvallla minulta huijasi, oli samaa väestöryhmää kuin se, joka sen sukulaiselleni huijauksella myi. 

Joskus on tietysti niin, että vaikka itse saa köniinsä, niin jos on hyvä tarina, sen kestää paremmin :D

Vierailija
94/95 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kommentoi auton myymistä autoliikkeeseen. No sehän olisi ollut idiotismin riemuvoitto. Kiaa eivät halunneet vaihdossa, kysyin kyllå. Lopulta tarjous oli 500 euroa. Koska auton käypä arvo oli 2500 eurosta kolmeen tonniin niin enhän minä nyt autoa ilmaiseksi autoliikkeelle anna. Ne on pahimpia kiskureita. 

Vierailija
95/95 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se "uusi normaali". Ollut vasta muutaman tuhat vuotta käytössä vähintään. Kutsutaan myös nimellä kaupankäyti. Sulle vähän vieraampi sitten...

Aha. No miksi tämä kaupankäynti ei toimi paikallisessa marketissa? Jos haluan ostaa 20€ lihakimpaleen kympillä, niin miksi minulle sanotaan miten hintaa ei voi laskea?

On myös kysynnän ja tarjonnan laki sekä se, että kaupan pitää tehdä voittoa. On myös useita kauppoja joissa voi tinkiä. Autokaupat, rautakaupat(jos ostat paljon tai olet kantis), Gigantti(tämäkin riippuu mitä olet ostamassa ja tarttet tähän sen ärsyttävän myyjän joka kirjoittaa sen kuitin kassalle), Rengasliikkeistä ainakin Vianor ja jälleen kerran mitä olit ostamassa, jos ostat 1000€ vanteet ja kalleimmat renkaat mitä löytyy, niin ilmaseksi saat kinuttua vanteelle laitoin, tasapainotuksen ja alle laiton. Ylipäätänsä pienet ja keskisuuret kauppiaslähtöiset kaupat, jos pääset kauppiaan puheille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yhdeksän