Tinkiminen torissa tms
Olen ihmetellyt, miksi niin monet laittavat torissa myymilleen tavaroille jopa korkeamman pyyntihinnan kuin mitä uusi maksaa kaupassa - ja nyt kun itsellä on muutama jo hyvinkin huokealla pyynnillä olevaa kohdetta myynnissä - niin miksi ihmeessä lähes kaikki yhteydenotot ovat yrityksiä tinkiä. Esim. nyt mulla on myynnissä hyväkuntoinen Ikea kaluste hp 50e ja uusi maksaa 200e, niin 4/7 ostajaehdokasta aloittaa viestinsä tinkimisellä ja tivaten "viimeistä hintaa". Onko tää nyt uusi normaali suomessa? Itse vien kamani mieluummin jonnekin tavaralahjoitukseen kuin alan hieromaan käytetyn kaman hinnoista tähän tapaan. Tinkaajille en vastaa mitään vaan estän ja poistan keskustelut.
Kommentit (95)
Aika paljon energiaa menee hukkaan jos perus kaupankäynnin ajatus on ihan eri. Jos 50% ostajista tulee vaan viettämään aikaa, koska syttyvät siitä, että saavat neuvotella käytetyn kalusteen hinnasta joka on jo valmiiksi alhainen ... No, itse vaan vietän aikani mieluummin jollain muulla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monista lastentarvikkeista pyydetään mielestäni todella korkeita summia. Siis jotain 75% myyntihinnasta, mikä lähestyy jo todella paljon alennusmyynnistä ostettavan tuotteen hintaa. Itse tarjoan usein vähän pyyntihintaa matalampaa summaa eikä minua haittaa, jos joku siitä loukkaantuu, sillä eihän pyyntööni ole mitenkään pakko suostua.
Juuri näin. En ymmärrä miten aloittaja voi ottaa asian niin henkilökohtaisesti, jos tinkaamiseen ei sisälly suorainaista huijausyritystä.
Tämä. Ihan kuin tinkaaminen olisi isokin loukkaus. Aarteenetsintää, hyviä löytöjä, onnistumisen iloa, voittajaoloa - sitähän näistä lähdetään hakemaan, kun ostetaan käytettyä tavaraa. Saadaan jotain tarpeellista tai ihan täysin tarpeetonta nimenomaan halvalla. Onko se sitten jotain sellaista kateutta, että toinen ihminen saa jotain "liian helpolla". Ihan sama, vaikka tavara olisi itselle ihan tarpeeton.
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon energiaa menee hukkaan jos perus kaupankäynnin ajatus on ihan eri. Jos 50% ostajista tulee vaan viettämään aikaa, koska syttyvät siitä, että saavat neuvotella käytetyn kalusteen hinnasta joka on jo valmiiksi alhainen ... No, itse vaan vietän aikani mieluummin jollain muulla tavalla.
Niin voisiko siihen ilmoitukseen laittaa heti sen tiedon? Kiinteä hinta, ei tinkaamista. Helpottaisiko kummasti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin voisiko siihen ilmoitukseen laittaa heti sen tiedon? Kiinteä hinta, ei tinkaamista. Helpottaisiko kummasti?
Tämä tuntuu olevan ihan ylivoimainen juttu. Ei pysty, mielummin käyttää aikansa jollain muulla tavalla. Kyllähän siihen pari sekuntia menisi.
Vierailija kirjoitti:
Jos viittaat tori.fi -kaupankäyntiin niin se ei ole onneksi sinun energioistasi pois jos joku haluaa kytätä tuotteita, jättää hakuvahteja ja tarjota hintaa joka omalle kukkarolle sopii. Yhteenkään yhteydenottoon sinulla ei ole velvoitusta reagoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä tuntuu olevan ihan ylivoimainen juttu. Ei pysty, mielummin käyttää aikansa jollain muulla tavalla. Kyllähän siihen pari sekuntia menisi.
Kertaakaan en ole tingannut tuotteesta jossa se on kielletty.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Moni haluaa vain kokeilla omia taitojaan ja jättää ostamatta.
Vastaan tinkaajille, että saat hintaan 5 e (vaikka Torissa hinta olisi 100 e), jos maksat käteisellä ja haet 30 min kuluessa. Vielä toistaiseksi ei ole kukaan tullut ovelle rahojen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
On se "uusi normaali". Ollut vasta muutaman tuhat vuotta käytössä vähintään. Kutsutaan myös nimellä kaupankäyti. Sulle vähän vieraampi sitten...
Samat ihmiset, jotka reuhaavat Torissa tinkimisestä ovat kumminkin etelänmatkoillaan ihastuksissaan basaareista ja pitävät täysin luonnollisena asiana siellä tinkimistä. Miksi ihmeessä Suomessa ei sitten saisi olla tinkimistä yhtään missään? Itä-Suomessa tuo tinkiminen on ollut täysin normaalia toimintaa vuosikymmenet ja -sadatkin isoja ostoksia tehdessä, varsinkin jos harrastaa käteiskauppaa.
Minusta tuntuu, että 50% Torin käyttäjistä ei koskaan lue niitä ilmoituksia. Katsovat vaan kuvan (vain sen pääkuvan, vaikka olisi useampi) ja otsikon ja sitten alkaa se kysely. Se on aivan sama, mitä siellä ilmoituksessa lukee, kun ei niitä lueta. Vähän tätä selittää Torin aiempaa huonompi ulkoasu, jossa tuo teksti, varsinkin jos on kovin lyhyt, hukkuu jotenkin sen kaiken muun silpun sekaan. Lisäksi tuo ToriDiilipakotus on lyöty siihen ensimmäiseksi ja vasta sen jälkeen löytyy se itse myyntiteksti. Lukutaidottomia toki oli ennenkin, mutta tämän uudistuksen myötä on selvästi lisääntynyt.
Myin kahta tuotetta joiden yhteishinta uutena ostettuna on yli 1000€. Eilen yksi kävi katsomassa, ei kelvannut vaikka hinta on alle sen mitä yksi maksaisi kaupassa. Jälkikäteen laittoi tarjouksen joka oli murto-osa pyydetystä. Taidanpa laittaa takaisin kaappiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaan tinkaajille, että saat hintaan 5 e (vaikka Torissa hinta olisi 100 e), jos maksat käteisellä ja haet 30 min kuluessa. Vielä toistaiseksi ei ole kukaan tullut ovelle rahojen kanssa.
Itse en ole tähän vielä törmännyt vaikka olen paljon tavaraa myynyt. Luultavasti asiaa helpottanut että olen kuvaillut tuotteen ilmoituksessa niin selvästi, ettei kysyttävää jää, ja myös määritellyt kaupan ehdot selkeästi.
mutta tuo oharien tekeminen tai turha kysely ei sinänsä liity pelkästään tinkaamiseen vaan on ihan oma juttunsa.
Näihin tottuu. Pahimmat tinkaajat ovat omalla kohdalla tulleet puhelimista ja autoista.
2 esimerkkiä: Myin jokunen vuosi sitten vm. 2008 juuri katsastettua Kia Ceediä. Katsoin toteutuneet myyntihinnat vastaavista huonompikuntoisista. Olivat noin 2500-3500 euroa siihen aikaan. Laitoin ilmoitukseen pyynnin 2600 euroa ja ei yhtään ainutta yhteydenottoa vaikka oli halvempi kuin yksikään toinen (-600 euroa). 3 vko jälkeen pudotin hinnan naurettava. halpaan 2300 euroon. Sitten tuli yhteydenottoja. Silti tinkasivat hinnassa, olisi pitänyt saada alle kahden tonnin tms. No mistä saat 10 vuotta vanhan täysin kunnossa olevan perusfarmarin juuri katsatettuna alle 2000 eurolla? Lopulta sain tosi veemäisen tinkimisen jälkeen 2100 euroa joka oli reilusti halvempi kuin seuraava. Silti jäi olo, että pyysin muka liikaa? Hatutti jo aikalailla, olisin vienyt paaliin ja päivittänyt kuvan ilmoitukseen jos olisin rahamies.
Toinen esimerkki oli 2020 Iphone 128Gt muistilla, hyväkuntoinen mutta ei ihan uuden veroinen. Pyynti oli siihen aikaan tyyliin 250 euroa, oli halvin taas markkinoilla. 3 vko luin viestejä moi. Saat 100€ haen heti tai onko tinkivaraa, johon laskin hintaa 20-30€. Lopputulos oli etteivät vastanneet mitään. Lopulta yksi nuori nainen tinkasi 30€ ja myin hänelle. Puhelin oli siis Swappien hintoja selvästi halvempi.
Ihmeellisen persaukista sakkia. Itse en tinkaa oikeastaan koskaan vaan menen ja ostan. Kiitos kaupoista. Helppo nähdä suoraan ilmoituksestakin onko pyynti kohdillaan, jos ei olen niin rullaan vaan ohi
Tässä aloituksessahan on nimenomaan kyse siitä, että minkä vuoksi tällaisia itsestään selviä kaupanehtoja pitää erikseen määritellä. Tulee ikävät fiilikset meille normaalin kaupan harjoittajille siitä, jos kaikkialle pitää erikseen mainita että tinkiminen ja kerjääminen kielletty. Eikä esim. keskellä tietä ajamistakaan pidetä oikeana tapana vaan sen takia, että jossain maaseudulla on niin tapana tehdä. Itse en kyllä ole ihastunut minkään basaarinkaan tinkauskulttuurista, joskaan en niiden tavaravalikoimistakaan. Sama pätee takakonttikirppiksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole tähän vielä törmännyt vaikka olen paljon tavaraa myynyt. Luultavasti asiaa helpottanut että olen kuvaillut tuotteen ilmoituksessa niin selvästi, ettei kysyttävää jää, ja myös määritellyt kaupan ehdot selkeästi.
mutta t
Ei ne asiakkaat kysele lisäkysymyksiä, he tinkivät tuotteen hinnasta (kaksi eri asiaa). Eikä ne tee ohareita, he saavat tinkimiseensä vastatarjouksen eli halvalla saat, kun tulet heti hakemaan ja kaupanteko loppuu siihen, koska he eivät voi enää tinkiä hinnasta, mutta eivät toisaalta pysty täyttämään noutoehtoa. He kokevat hävinneensä kisan ja eikun seuraavan myyjän tuotteista tinkimään.
Vierailija kirjoitti:
Tässä aloituksessahan on nimenomaan kyse siitä, että minkä vuoksi tällaisia itsestään selviä kaupanehtoja pitää erikseen määritellä. Tulee ikävät fiilikset meille normaalin kaupan harjoittajille siitä, jos kaikkialle pitää erikseen mainita että tinkiminen ja kerjääminen kielletty. Eikä esim. keskellä tietä ajamistakaan pidetä oikeana tapana vaan sen takia, että jossain maaseudulla on niin tapana tehdä. Itse en kyllä ole ihastunut minkään basaarinkaan tinkauskulttuurista, joskaan en niiden tavaravalikoimistakaan. Sama pätee takakonttikirppiksiin.
No jos jaksat ilmoituksen tehdä niin sitten jaksat myös kirjoittaa että ei tinkimistä. Kirjoita vaikka itsellesi ilmoituspohja johon se sisältyy niin ei tarvitse montaa kertaa kirjoittaa.
Eikun niin, ei tämä käy koska haluat määrätä miten muut saavat kauppaa käydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myin tarpeettomaksi käynyttä lapsen istuinkoroketta. Sitä oli käytetty vähän, ja se oli uuden veroinen. Hintapyyntö oli 10 €. Eka ostajaehdokas kysyi saako vitosella. Ilmoitin että 7€ ja myyn. Kun ostaja tuli hakemaan, sillä oli yli 50 000 € auto, ja varakkaan oloinen muutenkin. Miksi tollasenkin pitää tingata paria euroa? Ihme tyyppejä.
Ei sillä ole mitään tekemistä varallisuuden kanssa.
On sillä se et monet varakkaat ovat hämmentävän saitoja. Osittain myös siksi varakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Näihin tottuu. Pahimmat tinkaajat ovat omalla kohdalla tulleet puhelimista ja autoista.
2 esimerkkiä: Myin jokunen vuosi sitten vm. 2008 juuri katsastettua Kia Ceediä. Katsoin toteutuneet myyntihinnat vastaavista huonompikuntoisista. Olivat noin 2500-3500 euroa siihen aikaan. Laitoin ilmoitukseen pyynnin 2600 euroa ja ei yhtään ainutta yhteydenottoa vaikka oli halvempi kuin yksikään toinen (-600 euroa). 3 vko jälkeen pudotin hinnan naurettava. halpaan 2300 euroon. Sitten tuli yhteydenottoja. Silti tinkasivat hinnassa, olisi pitänyt saada alle kahden tonnin tms. No mistä saat 10 vuotta vanhan täysin kunnossa olevan perusfarmarin juuri katsatettuna alle 2000 eurolla? Lopulta sain tosi veemäisen tinkimisen jälkeen 2100 euroa joka oli reilusti halvempi kuin seuraava. Silti jäi olo, että pyysin muka liikaa? Hatutti jo aikalailla, olisin vienyt paaliin ja päivittänyt kuvan ilmoitukseen jos olisin rahamies.
Toinen esimerkki oli 2020 Iphone 128Gt m
Itse olisin myynyt auton tässä tapauksessa sitten vaikk autoliikkeelle.
Lähtökohtaisesti kyllä tinkaaminen ei välttämättä ole merkki persaukisuudesta, vaan markkinatilanteen, eli kysynnän vähyyden hyödyntämisestä.
Myin kahdella eurolla paksua talvikaulahuivia, postit päälle. Ostaja tinki hinnaksi postien kanssa euron. Jäi ostamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos jaksat ilmoituksen tehdä niin sitten jaksat myös kirjoittaa että ei tinkimistä. Kirjoita vaikka itsellesi ilmoituspohja johon se sisältyy niin ei tarvitse montaa kertaa kirjoittaa.
Eikun niin, ei tämä käy koska haluat määrätä miten muut saavat kauppaa käydä.
On laitettu kiinteä hinta, en tingi. Silti Tori-viesteihin tulee moi, saat 40 euroa haen heti. Ja pyynti on ollut 120 euroa.
Eri
Siis huutonetissähän juuri saat valita senkin vaihtoehdon, että "ehdota hintaa". Eiköhän sen pois jättäminen jo rajaa tinkijät aika hyvin, kun jäljelle jää huutokauppa tai kiinteä hinta.