Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tinkiminen torissa tms

Vierailija
09.10.2025 |

Olen ihmetellyt, miksi niin monet laittavat torissa myymilleen tavaroille jopa korkeamman pyyntihinnan kuin mitä uusi maksaa kaupassa - ja nyt kun itsellä on muutama jo hyvinkin huokealla pyynnillä olevaa kohdetta myynnissä - niin miksi ihmeessä lähes kaikki yhteydenotot ovat yrityksiä tinkiä. Esim. nyt mulla on myynnissä hyväkuntoinen Ikea kaluste hp 50e ja uusi maksaa 200e, niin 4/7 ostajaehdokasta aloittaa viestinsä tinkimisellä ja tivaten "viimeistä hintaa". Onko tää nyt uusi normaali suomessa? Itse vien kamani mieluummin jonnekin tavaralahjoitukseen kuin alan hieromaan käytetyn kaman hinnoista tähän tapaan. Tinkaajille en vastaa mitään vaan estän ja poistan keskustelut.

Kommentit (95)

Vierailija
21/95 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se "uusi normaali". Ollut vasta muutaman tuhat vuotta käytössä vähintään. Kutsutaan myös nimellä kaupankäyti. Sulle vähän vieraampi sitten...

Aha. No miksi tämä kaupankäynti ei toimi paikallisessa marketissa? Jos haluan ostaa 20€ lihakimpaleen kympillä, niin miksi minulle sanotaan miten hintaa ei voi laskea?

Apteekki ja Alko ovat ainoita paikkoja, joissa en ole tinkinyt ja saanut myös tingittyä.

Vierailija
22/95 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se "uusi normaali". Ollut vasta muutaman tuhat vuotta käytössä vähintään. Kutsutaan myös nimellä kaupankäyti. Sulle vähän vieraampi sitten...

Aha. No miksi tämä kaupankäynti ei toimi paikallisessa marketissa? Jos haluan ostaa 20€ lihakimpaleen kympillä, niin miksi minulle sanotaan miten hintaa ei voi laskea?

Toimiihan se tavallaan. Jos lihakimpale ei kelpaa muille 20€ hintaan niin saat poimia päiväystuotteista hieman myöhemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/95 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus aikaisemmin se on ollut ihan ylpeydenaihe, että suomessa kaupankäynti on mutkatonta ja suoraa - mutta tässäkin nyt useampi puolustaa tätä turkkilaisen basaarin käytäntöä. Ja tavara ei siis ole ollut kauan myynnissä, meni muutamissa tunneissa yhdelle noista normaalin hinnan maksaneista. Ja se, että pitäisi erikseen kertoa, että tinkiminen ei ole kuulunut aiemminkaan suomalaiseen kulttuuriin, en pidä sitä miellyttävänä, enkä halua näin toimia. Itse jatkan valitsemallani tiellä, eli suoraan vaan estän kaikki tinkijät. 

Vierailija
24/95 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myin tarpeettomaksi käynyttä lapsen istuinkoroketta. Sitä oli käytetty vähän, ja se oli uuden veroinen. Hintapyyntö oli 10 €. Eka ostajaehdokas kysyi saako vitosella. Ilmoitin että 7€ ja myyn. Kun ostaja tuli hakemaan, sillä oli yli 50 000 € auto, ja varakkaan oloinen muutenkin. Miksi tollasenkin pitää tingata paria euroa? Ihme tyyppejä. 

Ehkä sillä on se auto, koska noudattaa säästämisen periaatetta kaikessa muussa elämässään? Mitä se sinulle kuuluu mikä ostajan varallisuustaso on, saman sovitun hinnan saat.

Tinkii pikku jutuista ja ostaa kalliin auton? Kuules nulkkiseni, jos tulee nettiin aukomaan päätä, auttaisi jos olisi edes ihan vähän kokemusta yhtään mistään. 

Vierailija
25/95 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jossain kierrätyskeskuksessa tms joudut kuitenkin maksamaan siitä samasta tuotteesta paljon enemmän, kuin tämä valmiiksi alhainen hinta, josta halusit vaan periaatteen vuoksi tinkiä. 

Vierailija
26/95 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus aikaisemmin se on ollut ihan ylpeydenaihe, että suomessa kaupankäynti on mutkatonta ja suoraa - mutta tässäkin nyt useampi puolustaa tätä turkkilaisen basaarin käytäntöä. Ja tavara ei siis ole ollut kauan myynnissä, meni muutamissa tunneissa yhdelle noista normaalin hinnan maksaneista. Ja se, että pitäisi erikseen kertoa, että tinkiminen ei ole kuulunut aiemminkaan suomalaiseen kulttuuriin, en pidä sitä miellyttävänä, enkä halua näin toimia. Itse jatkan valitsemallani tiellä, eli suoraan vaan estän kaikki tinkijät. 

Kukin käy kauppaa tavallaan ja sinulla on täysi oikeus toimia juuri kuten parhaaksi näet, et sinä sille täältä hyväksyntää tarvitse vaikka muut näkisivätkin asian toisin.

Vierailija
27/95 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myin hyvin edullisesti pari Ikea-nojatuolia ennen muuttoani ja heti oli jonku mies tinkaamassa hintaa.

Koomista.

Onneksi nainen, jolla oli rahaa, osti ja nouti kalusteet. 

Vierailija
28/95 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää, että laitetaan liian korkea hinta, koska en halua tinkiä enkä liioin odotella milloin myyjä laskee hintaa ja sitten kun laskee, tulee kiire ettei joku toinen ehdi ensin.

Vierailija
29/95 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillain myyjillä voi olla tinkivaraa hinnassa. Vaikka kyllä ymmärrän myyjääkin, ettei aina ole mukava alkaa tinkaamaan. Vähän kaksipiippuinen juttu.

Vierailija
30/95 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myin tarpeettomaksi käynyttä lapsen istuinkoroketta. Sitä oli käytetty vähän, ja se oli uuden veroinen. Hintapyyntö oli 10 €. Eka ostajaehdokas kysyi saako vitosella. Ilmoitin että 7€ ja myyn. Kun ostaja tuli hakemaan, sillä oli yli 50 000 € auto, ja varakkaan oloinen muutenkin. Miksi tollasenkin pitää tingata paria euroa? Ihme tyyppejä. 

Ehkä sillä on se auto, koska noudattaa säästämisen periaatetta kaikessa muussa elämässään? Mitä se sinulle kuuluu mikä ostajan varallisuustaso on, saman sovitun hinnan saat.

Tinkii pikku jutuista ja ostaa kalliin auton? Kuules nulkkiseni, jos tulee nettiin aukomaan päätä, auttaisi jos olisi edes ihan vähän kokemusta yhtään mistään. 

Niin, mitäs ihmeellistä siinä olisi? Panostaa niihin asioihin joihin haluaa ja säästää siitä mistä on helppo säästää?

Mitä kuvittelet tietäväsi kokemuksestani tai iästäni yhden viestin perusteella? Meni nimittäin niin pitkin vittua arvauksesi, ettei tosikaan. En toki omista 50 000€ autoa, mutta reaktiostasi päätellen ainakin kymmenen kertaa laajemman näkökulman asioihin.

Vierailija
31/95 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita ilmoitukseen että hinnasta ei tingitä ja johtaa estoon.

Ongelma ratkaistu.

Vierailija
32/95 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myin hyvin edullisesti pari Ikea-nojatuolia ennen muuttoani ja heti oli jonku mies tinkaamassa hintaa.

Koomista.

Onneksi nainen, jolla oli rahaa, osti ja nouti kalusteet. 

Millä tavalla relevantti tuo sukupuoli oli tässä? 

Vierailija
33/95 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska marketissa tavaran omistaja ei ole sitä kauppaa sinun kanssasi tekemässä henkilökohtaisesti. Voit kuitenkin olla varma, että hän on tinkinyt tavaran hinnan hankkiessaan sen sinne marketiin. Ihan vain saadakseen sen sinullekin halvimmalla mahdollisella hinnalla tarjolle. Kuten varmaan tiesitkin, tinkiminen kuuluu perinteisesti myyntikojuihin, toreille, myyntipöytiin ja esim. kirpputoreille, joissa myyjä on itse myymässä tavaroitaan.

Vierailija
34/95 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole hakemassa hyväksyntää vaan halusin pikagallupin siitä, että tuntuuko tämä ihan oikeasti kivalta kulttuurimuutokselta suomalaisten mielestä. Ja siltäpä tosiaan näyttää. Itse aion toki jatkossakin valita sekä toimintatapani että seurani. 

Vierailija
35/95 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole hakemassa hyväksyntää vaan halusin pikagallupin siitä, että tuntuuko tämä ihan oikeasti kivalta kulttuurimuutokselta suomalaisten mielestä. Ja siltäpä tosiaan näyttää. Itse aion toki jatkossakin valita sekä toimintatapani että seurani. 

Ei tässä mitään kulttuurimuutosta ole muun osalta kuin siinä, missä kaupanteko tapahtuu. Ja ihan vinkinä, tori.fi ei ole seuranhaku palvelu, tai ei ainakaan profiloidu sellaiseksi.

Vierailija
36/95 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulttuurimuutos? No jopas, et ole ilmeisesti kovin vanha? Mene myymään tavaroitasi vaikkapa takakonttikirppikselle ja katso minkä ikäiset papparaiset on niitä kovimpia tinkijöitä. Nehän tinkii, vaikka eivät olisi oikeasti edes ostamassa.

Vierailija
37/95 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän samaan kulttuuriin kuuluu myös risojen tavaroiden myyminen mukamas ehjinä

Vierailija
38/95 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei asiaa voi kertoa siinä myynti-ilmoituksessa? No, jotkut ihmiset saavat estämisestä kiksejä.

Vierailija
39/95 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän samaan kulttuuriin kuuluu myös risojen tavaroiden myyminen mukamas ehjinä

Ei se ole mitään uutta kulttuuria tai muutenkaan uusi asia, vaan sama vanha klassinen kusetus perävalotakuulla kuin aina ennenkin.

Vierailija
40/95 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tavara on ollut pitkään myynnissä eikä ole mennyt niin mielestäni voi olla perusteltua tinkiä, muttei liikaa. Lähtökohtaisesti tarjoan itse 10-15% alle pyynnin kohteliaasti. Mikäli tämäm enemmän niin saatan käyttää saatesanoja tiedän että tarjoukseni on alhainen, mutta jos haluat heti kaupaksi saada 

Itse paljon torissa asioita myyneenä toki ärsyttää kun joku yrittää johdattaa harhaan ei noista saa kuin xx €, vaikka itse tiedän että hintani on markkinoiden mukainen. Siinä on kusetuksen maku. Paljon on asiassa kiinni miten kommunikoi. Itse sanon ostotarjouksestani kiletäytyjille rehellisesti että joo, kyllä tuosta enemmän toki saa jos ei ole kiire myydä.

Vaikka itselläni saattaa olla tavaroita myynnissä hyvinkin pitkään en silti halua tinkimistä. Yleensä se syy miksi tavara ei liiku on se ett

Ei vaan oikea ostaja ei ole vielä ilmaantunut. Yritin useampia vuosia myydä jotain itselleni tarpeetonta, ei yhtään kyselyäkään. Parin vuoden tauon jälkeen laitoin uudet kuvat ja kalliimman hinnan, heti löytyi ostaja. Kaikki menee kaupaksi kun malttaa odottaa. Tietysti kaikilla ei ole hermoja eikä aikaa odottaa.p

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme seitsemän