Kunnian ottaminen toisten töistä
Työpaikalla on näitä ketkuja, jotka teettävät muilla töitä ja sitten ottavat ne omiin nimiinsä. Täysin selkärangatonta ja työilmapiiriä heikentävää toimintaa.
Jatkossa ajattelin etten sitten tee näille ihmisille pyynnöstä mitään, jos lopputulos kuitenkin esitellään muille ainoastaan henkilön omana saavutuksena. Jos he näin kokevat, tehköön sitten asiat kokonaan itse.
Kommentit (116)
Työpaikoilla on ikävä kyllä tyyppejä, jotka elävät päänsä sisällä kivikautta. He hyödyntävät siekailematta toisia ja toisten työpanosta ja saattavat myös vähätellä toisten aikaansaannoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dokumentoi työsi.
Se että itse kerron muille hoitaneeni jotain ei silti muuta sitä, että ihmisille jää ensimmäisenä mieleen kuinka Laura-Pekka kertoi sen tehneensä. Vaikka huomautat mahdollisimman nopeasti miten asiat ovat menneet, se ei välttämättä jää muille mieleen.
Itseäni ei kiinnosta kuka sen kunnian ottaa, koska minä itse tiedän että olen sen asian hoitanut ja se riittää. Teen töitä itseni vuoksi vaikka olen vain rivityöntekijä.
Uskotko muuttavasi maailmaa vääntämällä vauvapalstalla? Ihmiset tarvitsevat paikan käsitellä asioita ja saada vertaistukea. Tarpeeksi pitkään ikävää kohtelua, niin se vaikuttaa keneen hyvänsä. Useiden on silti käytävä töissä.
Vierailija kirjoitti:
Teen työni työnantajalle, eli en voi omia niitä itselleni. Työelämään on nyt hiipinyt ajatusmalli jossa pitäisi saada joku extra huomio siitä, että on tehnyt sen työn johon on palkattu. Jos joku nyt yrittää haalia itselleen sitä kunniaan ja huomiota suotakoon se hänelle. Ihmiset ovat mitä ovat ja sen kanssa on tultava toimeen.
Kuka näitä ns. viisauksia oikein latelee tässä ketjussa, joku ideavarasko itse? Onhan se nyt sanomattakin selvää, ettei tuollainen ole ookoo hyvinvointiin perustuvassa työkulttuurissa.
Tutkimuspuolella ei oikein ole varaa olla noin jalo. Jos on, niin muut menevät ohi virkoihin ja professuureihin kun ainoa millä on väliä on se, että kuinka monta hyvää julkaisua on, jossa itse on ykköskirjoittaja.
Ja todellakin, jotkut full professorit käyttää väitöskirjan tekijöitä oman uransa edistämiseen, vaikka ei enää edes tarvitse niitä julkaisuja.
Ja väitöskirjan tekijät ja post docit, varokaa kaikkia professoreita, joilla on julkaisuja opiskelijoiden (väitöskirjojen tekijöiden) kanssa, joissa oppilas ei ole ensimmäinen kirjoittaja. Iso red flag!
Vierailija kirjoitti:
Olen varmaan jotenkin yksinkertainen, kun olen kuvitellut että työstä kuuluu antaa kunnia sille, joka on sen hoitanut eikä esittää omanaan jotain mitä ei ole itse tehnyt.
Jos työstä voi noin vain ottaa kunnian, mikset sitten ota sitä?
Vierailija kirjoitti:
Työpaikoilla on ikävä kyllä tyyppejä, jotka elävät päänsä sisällä kivikautta. He hyödyntävät siekailematta toisia ja toisten työpanosta ja saattavat myös vähätellä toisten aikaansaannoksia.
On ikävää ettei tällaiseen käytökseen yleensä edes yritetä puuttua.
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla tällaisia kollegoita? Miten toimit heidän kanssaan?
Ottaa kunnian heidän teoistaan todennäköisesti
En ole niin kunnian ja statuksen perään itse mutta tuollaiset ketkut olen muutamaan kertaan laittanut ihan julkisesti ruotuun. Kun esittelevät minun tuotoksiani ihan suvereenisti jossain isommassa osastopalaverissa omanaan, olen vain kylmän viileästi keskeyttänyt ja sanonut että itse asiassa, minä hankin tämän asiakkaan ja minun tiimini on tehnyt leijonanosan työstä, että jos annetaan kunnia kuitenkin sinne minne se kuuluu. Voi että kun kihisevät kiukusta, mutta oppivathan, että mulle on turha tuota temppua tehdä. En ole niin miellyttämisenhaluinen ja konfliktinkammoinen kun olettavat, vaikka nainen olenkin.
sellaisia ketkuja löytyy aika monesta paikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Tutkimuspuolella ei oikein ole varaa olla noin jalo. Jos on, niin muut menevät ohi virkoihin ja professuureihin kun ainoa millä on väliä on se, että kuinka monta hyvää julkaisua on, jossa itse on ykköskirjoittaja.
Ja todellakin, jotkut full professorit käyttää väitöskirjan tekijöitä oman uransa edistämiseen, vaikka ei enää edes tarvitse niitä julkaisuja.
Ja väitöskirjan tekijät ja post docit, varokaa kaikkia professoreita, joilla on julkaisuja opiskelijoiden (väitöskirjojen tekijöiden) kanssa, joissa oppilas ei ole ensimmäinen kirjoittaja. Iso red flag!
Eiköhän sama päde monessa muussakin työpaikassa. Jos et jää mitenkään kenenkään mieleen, ei se edistä työllistymistä.
Vierailija kirjoitti:
Olen varmaan jotenkin yksinkertainen, kun olen kuvitellut että työstä kuuluu antaa kunnia sille, joka on sen hoitanut eikä esittää omanaan jotain mitä ei ole itse tehnyt.
Olet sekä yksinkertainen että herttaisen naiivi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet sekä yksinkertainen että herttaisen naiivi.
Trollipellen sanat eivät paina mitään
Huonosti organisoitu työpaikka, jos siellä voi vain itseään kehuen ja surkutellen pärjätä. Jos työntekijä voi manipuloida noin voimakkaasti, niin ihmettelen kyllä.
Työelämästä olen oppinut sen, että mieti kaikkein kyynisin skenaario, ja se on se mitä työpaikalla totuudenmukaisesti tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Huonosti organisoitu työpaikka, jos siellä voi vain itseään kehuen ja surkutellen pärjätä. Jos työntekijä voi manipuloida noin voimakkaasti, niin ihmettelen kyllä.
Kaikessa propagandassa pätee se, että ensimmäinen versio tarinasta jää parhaiten mieleen. Oikaisu ei samalla tavalla kiinnitä huomiota. Joten kannattaa kaikki laittaa omaan nimiinsä vaikuttaakseen ahkeralta.
Ohi aiheen henkilökohtaisuuksiin, kun argumentit loppuu.