Mitä ostit aikaisemmin, mutta nyt pidät turhana(säästövinkkejä)
Miten olet korvannut asiat, joita aikaisemmin ostit, mutta et osta säästön vuoksi enää.
Sisustuslehdet: käytän ilmaista e-lehti kirjastoa / käyn lukemassa lehdet kirjastossa
Kampaamoshampoot ja muut tuuhentavat tuotteet: harvensin pesuväliä, käytän halpustuotteita, metsästän tuotteita ilmaiseksi roskalavaryhmistä. Kuivashampoona käytän ruisjauhoja.
Roskapussit: kerään pussit pullonpalauruspisteestä
Kommentit (179)
Vierailija kirjoitti:
Olen lähes minimalisti, paljon on jäänyt vuosien varrella pois.
Liikun kotona, en maksa salimaksua. Poimin kymmeniä litroja mustikoita, en äkkiä osta marjoja
Teen kotona töitä, vaatteita on vähän, erikseen ns työvaatteet.
Olemme ensi kesänä lähdössä Japaniin, lennot ovat varattu. Pidämme kotona pienimuotoista airbnb tä ja jätämme yöiden tulot käytännössä aina sisään. Lomasuunnitelma on tehty ja saldolla varattu jo monta majoitusta.
Vaihdantatalous on kova sana
No onpa säästelijästä pilata ilmastoa ja lennellä jotain kaukolentoja, menee yrityksesi hukkaan.
Hiukset leikataan itse nykyään. Onneksi talouden naispuolisilla on pitkät suorat hiukset, ne on helppo lyhentää latvoista siististi. Ja perheen miespuolisilla on siili ja toisella siili/puolikalju, ne on helppo ajella. Säästyy rahaa!
Vierailija kirjoitti:
Mehu. Ennen join sitä aina, kun ei vain vesi uponnut sellaisenaan. Mutta veden makuun tottuu.
Kampaamossa hiusten värjäys. Pienellä vaivalla kotona saa ihan hyvin tuloksen jos vain ylläpitää samaa väriä.
Hiusten värjäys turhaa, kannattaa tyytyä omaa väriinsä, sopiikin parhaiten.
Suklaa -ostan nykyään lähes pelkästään leivontaan, mikä tarkoittaa 2-3 kertaa vuodessa. Joskus aniharvoin sinällään syötäväksi ja silloinkin pienen patukan, enkä levyä.
Irtokarkit -silloin, kun hinta oli vielä tolkullinen, ostin parikin kertaa kuussa, nykyään en ollenkaan.
Kaikki erikoistuotteet, suurin osa eineksistä, uutuustuotteet ym.; koriin päätyy pelkkiä perusraaka-aineita.
Mitään säästöä näistä ei ole kyllä seurannut. Ruokalasku on yhtä iso kuin ennen, ostokset vain huomattavasti suppeammat
Vaatteet -käytän niin loppuun kuin voi. Paikkaan ja korjaan, kunnes materiaali on hiutunut kauttaaltaan niin ohueksi, että kuultaa läpi. Ja sellainenkin pääsee usein vielä loppukäyttöön remontti- ja pihatyövaatteena ennen kuin päätyy rättikoppaan ja lopulta maali-/öljytahraisena roskiin.
Kaikki maksulliset harrastukset olen jättänyt, myös käsityöt, askartelun ym. mitä varten pitää ostaa materiaaleja.
Lehtitilaukset jäivät jo vuosia sitten, samoin kampaamokäynnit. En tarvitse lehtiä mihinkään ja hiukset tasaan itse.
Myös kaikki matkat, keikat, elokuvat ovat jääneet/vähentyneet. Leffassa käydään maks. kerran vuodessa, keikalla olen viimeksi ollut 6 vuotta sitten. Ravintolassa syömässä on tänä vuonna käyty 3 kertaa. Jos ja kun peruselämisen hinta jatkaa nousuaan, on näistäkin vähistä luovuttava.
Plus en käytä mitään maksullisia sovelluksia tai ohjelmia (pois lukien Office-paketti, josta maksan tottumuksen ja pilvitallennustilan takia) Jollei ilmaista vaihtoehtoa ole, en tarvitse ko. sovellusta/ohjelmaa.
Tulostuspaperi, sen vähän jota nykyään tarvii tulostaa niin niihin käytän paperilaskujen kääntöpuolta.
Ikkunanpesuaine, käytän nykyään käsitiskiainetta.
Aika vähän on karsintoja kun oikein mietin, olen niin kauan nuukaillut etten osaa ollenkaan samaistua nihin edellisten kirjoittajien luopumisiin jostain kun itse en ole moniakaan muiden mainitsemia "ylellisyyksiä" koskaan käyttänytkään kuten elokuvissa tai kuntosalilla käynti.
"Käsittämättömän pitkään olemassa olevilla vaatteilla pärjää kun ne on järjestettynä selkeästi kaappeihin ja tietää mitä siellä on sekä käyttää kotona vain huonompia kotivaatteita. Nytkin minulla on päällä yöpaitana 15 vuotta vanha T-paita."
Tämä on niin totta!
Minulla oli vaatekaappi kesän jälkeen ihan sekaisin ja näytti siltä, ettei siellä ole enää muuta kuin puhkikuluneita rääsyjä ja olisi aivan pakko ostaa uusia vaatteita. Ensin kuitenkin kävin ne vanhat läpi, laitoin rikkinäisimmät pois, kesämekot ym. vein varastoon ja kas, mullehan jäi vielä ihan hyvä määrä ehjiä, käyttökelpoisia vaatteita.
Ainoa "pakollinen" ostos olisi merinovillakerrasto, koska vanha on niin hiutunut ja reikäinen, ettei enää palvele tarkoitustaan.
Kenkiä minäkin joudun ostamaan monet vuodessa, koska kävelen niin paljon ja nykyään kengät, kalliitkin, hajoavat parissa kuukaudessa. En ole edes pahasti ylipainoinen, eli sekään ei selitä niiden nopeaa kulumista.
Nezeriliä nenäsuihke. Omistan ainakin 6 läppäriä. Jos joku tarvii ja puhdistaa ,saa ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Appelsiinimehu. Ennen sai litran alle eurolla, nyt liki kolme euroa.
Käytä mutta laimenna vedellä.
Aamupalalla juon puolet vähemmän kuin aiemmin.
Melittan Premium suodatinpussit 40kpl vaihtuivat kotimaiseen Fredmaniin jota saa halvemmalla 100kpl kuin. Mitään eroa maussa.
HS:n tilaus loppui kokonaan jo vuosituhannen vaihteessa kun tuokin silakankääre muuttui lähes uskonnon aseman saaneen ideologian äänitorveksi.
Vaihdoin firman liikuntaedusta huolimatta yli 60€/kk maksavan salin 220€/vuosi maksavaan jossa on kaikki se mitä oikeasti käytän.
Gilletten sikahintaiset partaterät vaihtuivat jopa paremmaksi osoittautuneeseen Wilkinsoniin jota saa Amazonista 2€/kpl. Sama myös perheen naisväen höylissä.
Lopetin kokonaan oluen ostamisen kun käyn Helsingissä kuuntelemassa bändejä esim. Tavastialla. 9€ 0,4l muovituopista vetistä hanakoffia ylitti rajan. Jäävesi on onneksi vielä ilmaista Säästän myös bussit ja taksit kun voin nyt ajaa autolla keikalle.
Mitään suurta säästämisen tarvetta ole, mutta onhan se aina mukavaa, kun saa turhia kuluja karsittua. Monissa asioissa olen säästänyt jo pitkään, mutta jotain uudempia keksintöjäkin olen tehnyt.
Lehtitilaus pelkästään digitaalisena. Tämän kyllä tein siksi, että pienen lapsen kanssa en enää ehdi lukemaan paperilehtiä (oli siis viikonloppuisin paperilehdet), joista muuten tykkään. Toki vielä halvemmaksi tulisi lopettaa tilaus, mutta toistaiseksi Hesari on antanut vastinetta rahalle. Katkaisen toki tilauksen aina määräajoin, jotta saan taas ns. tarjoushinnan. Mielestäni on idioottimaista, ettei halvempaa hintaa ole tarjolla koko ajan, mutta ilmeisesti löytyy myös niitä, jotka eivät jaksa katkaista tilausta välillä.
Äänikirjapalvelun vaihdoin e-kirjastoon, sieltä löytyi yllättävän paljon kuunneltavia kirjoja! Muitakaan suoratoistopalveluja minulla ei ole tällä hetkellä. Joskus saatan kuukaudeksi-pariksi ottaa jonkun palvelun, jos minua kiinnostaa joku sarja, ja katkaisen sitten taas sen katsottuani. Katson ylipäänsä aika vähän telkkaria.
Kuntosalin jäsenyyden katkaisin alkuvuonna, kun ei ole niin paljoa aikaa käydä siellä lapsen myötä. Käyn läheisellä ulkokuntosalilla 0e, nyt talvella varmaan kaupungin halvalla salilla. Muuten harrastan juoksua, joka ei maksa mitään, paitsi lenkkarit tietysti täytyy ajoittain uusia.
Ostan pienemmän lapsen tavarat suurimmaksi osaksi kirpparilla. Yritän muuten ostaa mahdollisimman vähän lisää tavaraa, ennemmin karsia vanhoja. Jos haluan jotain, katson ensin kirpparit. Pyrin elämään niin, etten haluaisi enempää tavaraa. Ei ihan helppoa kylläkään.
Suklaata, karkkeja, keksejä tms en syö. Muuten kasvisruokavalio. Vissyä kyllä juon melkein joka päivä pienen pullon tai tölkin ruuan kanssa. Sodastream tulisi varmaan halvemmaksi, mutta mielestäni kaupan vissy on parempaa. Ehkä joskus vielä vaihdan.
Illallisilla tai ulkona kahvilla tulee käytyä tosi harvoin tällä hetkellä. Lounailla kyllä useamman kerran viikossa.
Leffoissa tms käyn harvoin. Nyt tuli käytyä kummipojan kanssa, ja olin ihan järkyttynyt: aikuisten lippu maksaa 21,90e ja lasten 14,90e! No, tähän sain onneksi kohta vanhentuvan lahjakortin käytettyä, mutta silti. Lähiaikoina varmaan pakohuonepeliin, sinne löysin hyvän tarjouksen Offerillasta. Ihan mielelläni toisaalta sekä tekemiseen että ulkona syömiseen satsaan, lapsi vaan haittaa harrastuksia.
En matkusta enää paljoa, osin ilmastosyistä. Teen mieluummin lähemmäs reissuja. Airbnb:n kautta löytyy kohtuuhintaisia majoituksia.
Meillä kyllä säätettiin nimenomaan vaihtamalla elokuvissa käynti suoratoistopalveluihin.
Disney plussankin saa vuodeksi samaan hintaan kun viisihenkinen perhe käy yhden kerran elokuvissa poppareineen ja limuineen.
Kaikki ne MCU:n ja Disneyn leffat ovat nykyään sellaista roskaa että ilmestyvät suoratoistoon parin viikon päässä ensi-illasta eli nopeammin kuin olisimme saaneet aikaiseksi lähteä porukalla elokuviin.
"Käsittämättömän pitkään olemassa olevilla vaatteilla pärjää kun ne on järjestettynä selkeästi kaappeihin ja tietää mitä siellä on sekä käyttää kotona vain huonompia kotivaatteita. "
Tämä. Meillä on vanha iso omakotitalo jossa säilytystilaa on liikaakin joten vaatteita ja kenkiä oli kerääntynyt kellariin ja komeroihin viimeisen 30v aikana.
Aloitin kesäloman jälkeen sellaisen projektin että käyn lopultakin kaikki kätköt yksi kerrallaan läpi ja vien kierrätykseen tai roskiin kaiken mitä en käytä muun muassa siksi että ne ovat jääneet pieniksi.
Odottamaton seuraus oli se että löysin pari kolme kausialesta ostettua lähes käyttämätöntä takkia/kenkäparia jotka olin vaan sullonut kellarin komeroihin kun niille ei olisi käyttöä vielä yli puoleen vuoteen.
Lisäksi käytöstä oli jäänyt ja unohtunut sellaisia vaateita jotka olivat vain päätyneet niin hankalaan paikkaan etten koskaan jaksanut kaivaa niitä eteisen naulakkoon tai makkarin vaatekaappiin.
Nyt näissä helpoissa paikoissa on taas tilaa kun tähän mennessä niistä on poistunut kuusi isoa paperikassillista vaatteita ja kenkiä.
En käytä mitään ihonhoitotuotteita, pesen kasvot palasaippualla. Ei mitään ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Ostin aikaisemmin jos sain jotain halvalla. Esim vaatteita. Nyt en osta vaikka kuinka halvalla saisi.
Muotoilen asian hieman toisin. En osta enää mitään vain siksi että sen saa nyt tosi halvalla ellen ole varma siitä että tulen todella vielä käyttämään sitä.
Otin lopulta itseäni kiinni ja siivosin komeroista kaikki ne käytännössä käyttämättömät kengät ja vaatteet jotka olivat oikeastaan jo ostettaessa aavistuksen liian pieniä mutta niin laaduklaita ja niin kovassa alennuksessa (tyyliin 40€ kun ovh on 220€) että uskottelin itselleni laihduttavani kesään mennessä tai että kyllä se venyy käytössä. En laihduttanut eikä venynyt.
Nämä ovat vieneet sitten kaappitilaa yli 10 vuottakin kun ei ole voinut mitenkään heittää ihan uutta ja laadukasta kierrätykseen vaikka kerran vuodessa on aina todennut että kyllä tämä just päälle menee mutta on niin tiukka että otan sittenkin kaapista jonkun sopivamman.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa on kyllä sellaisia ankeuttajia että. Ei teillä ainakaan hauskaa ole.
Sitten ketjun aihe on ymmärretty aivan väärin.
Ideana oli etsiä säästöjä sellaisista asioista joihin käyttää rahaa vanhasta tottumuksesta vaikka ei oikeastaan (enää) edes tarvitse tai halua niitä.
Ei elämä muutu yhtään sen ankeammaksi kun luovut jostain tarpeettomasta vaan päinvastoin paremmaksi kun rahaa jää enemmän johonkin sellaiseen mitä nyt tarvitset tai haluat.
Vierailija kirjoitti:
En käytä mitään ihonhoitotuotteita, pesen kasvot palasaippualla. Ei mitään ongelmia.
Minulla saippua kuivattaa naamaa liikaa, eli en voi käyttää. Itse käytän naamanpesuun shampoovaahtoa, sitä kyllä valuu naamalle ihan tarpeeksi myös naaman pesuun. Niinä päivinä kun en pese hiuksia, vesi riittää pesuun erittäin hyvin, koska en työnnä naamaani mitään meikkitöhniä mitä pitäisi poistaa erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lakkasin käyttämästä hoitoainetta hiuksiin pesun jälkeen. Mitään pelottavaa ei tapahtunut. Lakkasin myös puhdistamasta kasvojen ihoa puhdistusaineilla (tai saippualla). Iho parani, eikä ole kuivia ja punaisia läikkiä enää.
Hoitoaine viensähköisyyden tukasta ja helpottaa pitkän tukan kampaamista. Mutta joku halpa vartalovoide käy siihen myös, tosin hintaero on mitätön.
Myös esim. oliiviöljyä voi käyttää. Levittää käsiin sitä pikkupikku määrän ja käy niillä käsillä pestyn tukan läpi (märkänä tai kuivana). Öljyä vaan täytyy olla ihan minipieni määrä, ettei hiuksista tule rasvaisia.
Oliiviöljy on kallista, mutta sitä kuluu tähän niin vähän kerralla, että pullo riittää pitkään. Eikä tarvitse olla parasta laatua, edullisempikin käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osta enää herkkuja, viljatuotteita, limsoja tai mehuja enkä hedelmiä, en mitään sokeroitua. Syön kasviksia, lihaa ja marjoja, kananmunia. Lopetin samalla neljä lääkettä, pärjään hyvin ilmankin (tappio satoja euroja vuodessa apteekille).
En ole käynyt vuosiin kampaajalla, leikkaan itse hiukseni ja saavat harmaantua ihan rauhassa.
En osta enää kesäkukkia, kasvatan itse siemenistä vaikka alkukesän aikana ei mitään kukkivaa olekaan.
En osta enää pizzaa, hampparia enkä makkaraperunoita grilliltä, niiden sijaan syön puhdasta lihaa ja kasviksia.
En osta enää lahjoja enkä lähetä edes joulukortteja. Ei niitä kukaan oikeasti halua eikä kaipaa, kaikki on vääränlaisia ja päätyy kirppikselle tai lahjoitetaan eteenpäin. Kortit menee kertalukemisen jälkeen roskiin vaikka olisi kuinka hieno itse tehty kortti. En vie kukkia enkä muitakaan tuliaisia.
En os
En muista palauttaa lainakirjoja aina ajoissa. Kirjastosakkoja tulisi väistämättä. En ole siksi 15 vuoteen käynyt kirjastossa. Näen silti usein painajaisia palauttamattomista tai hukatuista kirjastonkirjoista tai yritän päästä palauttamaan niitä, mutta milloin mistäkin syystä se epäonnistuu.
Ostan kirjat kirjakaupasta. Ei ne lopulta paljon maksa, koska hankin samalla lukemista äidilleni, tyttärelleni, tädilleni ja lopulta tytär myy ne kirppiksellä. He kun lukevat ne samat kirjat.
En osta meikkejä. Elän terveellisesti. En osta mättöä. Ulkoilen ja uin. Olen pystynyt lopettamaan siten lääkityksiä.
En matkustele, käy teattereissa, konserteissa. Areena ja mtvkatsomo riittää suoratoistopalveluiksi.
En osta juurikaan vaatteita. Ostin vaatteita viimeksi vuonna 2023 ja ajattelin vielä ensi vuodenkin viettää "älä osta mitään vaatteita" vuotta.
maito