Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Joku itkee uutisissa, kun lapsella ei ole varaa harrastaa ratsastusta

Vierailija
08.10.2025 |

Voin kertoa, että ratsastus on niin kallis harrastus, että harvalla hyvätuloisellakaan on siihen mahdollisuus. 

Kommentit (84)

Vierailija
21/84 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pihistän ruoasta. Samoin vaatteet secondhand-kirppiksiltä enimmäkseen.

Keksin vähille rahoilleni parempaa käyttöä. 

Vierailija
22/84 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitokset siitä Riikkulille ja Persuille.

Koska osa-aikainen kirjastotäti ei voi tarjota tonni viikossa harrastusta lapselleen? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/84 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persujen tarkoituksena Suomen alasajo sekä EU -Ero.

Vierailija
24/84 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan tuo uutisissa itkevä nainen minun ikäluokkaa, joka muistelee kultaista nuoruutta 70-luvulla, jolloin ratsastustunti maksoi vain 10 markkaa per tunti?

Olen itse köyhästä perheestä, mutta kyllä oli varaa yhteen ratsastustuntiin per viikko.

Inflaatio on noussut noissa ratsastustunneissa todella rajusti, verrattuna palkan nousuun. 

Omassa nuoruudessani pääsi kesätöihin jo 15-vuotiaana, joten pystyi kesätöillä rahoittamaan harrastukset. Nuorten työttömyys on sitä luokkaa nykyisin, että ei onnistu.

Vierailija
25/84 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska osa-aikainen kirjastotäti ei voi tarjota tonni viikossa harrastusta lapselleen? 

Miksi osallistut keskusteluun, jos sulla ei ole mitään kuvaa siitä, mitä tunnit edes maksavat?

Vierailija
26/84 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Himoverottaja Purra nosti alvia.

Vierailija
27/84 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi raukka on joutunut vaihtamaan ratsastuksen keppihevosteluun.

Vihvassun suosikkiurheilua...

Vierailija
28/84 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persut tuhoavat Suomen.

Vierailija
29/84 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumma että lapsillle ja nuorille pitäisi ylipäätään tarjota aikuisten valvomia harrastuksia. Minun lapsuudessa ja nuoruudessa parasta harrastamista oli tehdä kaikenlaista omien kavereitten ja muiden tuttujen kanssa, jotka asuivat lähitaloissa ja kävivät samaa koulua. Minun kaveripiirissä oli luontevaa harrastaa monenlaista liikuntaa kuten potkimme palloa hiekkakentällä, pelasimme jääkiekkoa ulkokaukalossa minimivarusteissa ja kävimme kouluajan jälkeen pelaamassa sählyä omilla porukoilla koulun liikuntasalissa.

En todellakaan kaivannut mitään ohjattua toimintaa eikä se johtunut siitä että vanhempani olisivat olleet erityisen köyhiä vaan pikemminkin keskituloisia. Minulle koulunkäynti oli tärkempää kuin keskittyminen johonkin yhteen harrastukseen vaikka olin liikunnallisesti varsin lahjakas. Aikuisella iällä harrastin vuosikausia kestävyysjuoksua, sillä siinä saattoi päättää täysin itsenäisesti omasta aikataulusta. Olen aina kannattan

No se oli silloin ja nyt on nyt. Ajat muuttuu ja ihmiset sen mukana. Nyt eletään tässä ajassa.

Vierailija
30/84 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi osallistut keskusteluun, jos sulla ei ole mitään kuvaa siitä, mitä tunnit edes maksavat?

Ei sillä ole väliä, mitä tarkemmin maksavat. Kyse ei ole mistään perustarpeista, ja harrastuksia ja tekemistä löytyy, mihin ei tarvita rahaa. Harrastakoot rahajuttuja ne, joilla on varaa. 

First world problems

Vierailija
31/84 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumma että lapsillle ja nuorille pitäisi ylipäätään tarjota aikuisten valvomia harrastuksia. Minun lapsuudessa ja nuoruudessa parasta harrastamista oli tehdä kaikenlaista omien kavereitten ja muiden tuttujen kanssa, jotka asuivat lähitaloissa ja kävivät samaa koulua. Minun kaveripiirissä oli luontevaa harrastaa monenlaista liikuntaa kuten potkimme palloa hiekkakentällä, pelasimme jääkiekkoa ulkokaukalossa minimivarusteissa ja kävimme kouluajan jälkeen pelaamassa sählyä omilla porukoilla koulun liikuntasalissa.

En todellakaan kaivannut mitään ohjattua toimintaa eikä se johtunut siitä että vanhempani olisivat olleet erityisen köyhiä vaan pikemminkin keskituloisia. Minulle koulunkäynti oli tärkempää kuin keskittyminen johonkin yhteen harrastukseen vaikka olin liikunnallisesti varsin lahjakas. Aikuisella iällä harrastin vuosikausia kestävyysjuoksua, sillä siinä saattoi päättää täysin itsenäisesti omasta aikataulusta. Olen aina kannattan

Mä taas harrastin lapsena ratsastusta.

Vierailija
32/84 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvänen aika sentään, eivätkö lapset älyä ja osaa liikkua je leikkiä keskenään, vai onko siinä pelkona että puukko heiluu? Vai kiskotaanko vaatteet niskasta ja viedäänkö kengät jalasta. Tämän maan touhu on mennyt kyllä täysin päin hlvettiä joka saralla!

Pitääkö nyt keppihevosteluun olla koulutettu ohjaaja?
Lopettakaa ruikuttaminen ja hoitakaa lapsenne!

Vierailija
33/84 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tuo äiti vielä kehtaa puhua eriarvoistumisesta koskien tuota harrastusasiaa. Järkyttävää. Kyse on siitä, että ihmisillä on erilaisia mahdollisuuksia erilaisiin asioihin. Ei se ole mitään eriarvoisuutta, vaan erilaisuutta. Ja se on hyväksyttävä. Ratsastus on hyvin kallis harrastus, eikä täten todellakaan kaikkien ulottuvilla. Ja se on ihan ok. Elämässä on tärkeää oppia hyväksymään, että kaikkea ei voi saada, tai jotain saadakseen on tehtävä asioita ja ponnisteltava niiden eteen.

Mutta esim. jääkiekon harrastamista tuetaan monella tapaa, samoin muitakin enemmän poikien harrastamia lajeja. Ratsastustallit tuskin saavat mitään avustuksia tai vero huojennuksia. Jäähallin kunta rakentaa, fudiskentät hoidetaan ja huolletaan jne.

Ainakin alv pitäisi ratsaatuskouluilta poistaa.

Jääkiekon harrastaminen on kallista. Varusteet maksavat paljon, samoin urheiluseuran maksut. Lisäksi vanhemmat joutuvat kuskaamaan harjoituksiin ja peleihin. 

Vierailija
34/84 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tuo äiti vielä kehtaa puhua eriarvoistumisesta koskien tuota harrastusasiaa. Järkyttävää. Kyse on siitä, että ihmisillä on erilaisia mahdollisuuksia erilaisiin asioihin. Ei se ole mitään eriarvoisuutta, vaan erilaisuutta. Ja se on hyväksyttävä. Ratsastus on hyvin kallis harrastus, eikä täten todellakaan kaikkien ulottuvilla. Ja se on ihan ok. Elämässä on tärkeää oppia hyväksymään, että kaikkea ei voi saada, tai jotain saadakseen on tehtävä asioita ja ponnisteltava niiden eteen.

Mutta esim. jääkiekon harrastamista tuetaan monella tapaa, samoin muitakin enemmän poikien harrastamia lajeja. Ratsastustallit tuskin saavat mitään avustuksia tai vero huojennuksia. Jäähallin kunta rakentaa, fudiskentät hoidetaan ja huolletaan jne.

Ruotsissa on

Ruotsissa on muutenkinn paaaljon enemmän harrastushevosia kuin Suomessa.  Siis ihan tavallisilla perheillä. Eivät ne käy kalliilla kisamatkoilla ympäri maailmaa, vaan harrastavat siellä kodin lähellä.  Ei tämmöinen hevosharrastus ole ylivoimaisen kallista. Meilläkin oli heppa, kun asuimme maalla. Ihan turhaan ratsastus on saanut ökyharrastuksen leiman. Kaikenmaailman Horse Show tapahtumat vielä ruokkivat tätä. Ratsastus on hyvin maanläheinen ja terapeuttinen harrastus. 

Vierailija
35/84 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herrasväen lapsillehan nuo alkaa kaikki harrastukset olla köyhät saa vain unelmoida hiljaa kun vielä osais olla tieltä pois kohta varmaan koulutkin muuttuu eliitin ja rupusakin kouluksi. 

Vierailija
36/84 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhutaan relatiivisesta köyhyydestä. Se on se, mikä lapsiin kaikkein eniten sattuu. Tuskin sinäkään olisit ollut onnellinen, jos kaikki kaverisi olisivat pelanneet jääkiekkoa minimivarusteissa, mutta sinulla ei olisi ollut edes luistimia ja mailaa. 

Vierailija
37/84 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sillä ole väliä, mitä tarkemmin maksavat. Kyse ei ole mistään perustarpeista, ja harrastuksia ja tekemistä löytyy, mihin ei tarvita rahaa. Harrastakoot rahajuttuja ne, joilla on varaa. 

First world problems

Ei tarvitse tietää tarkkaa summaa, mutta edes osviittaa. Pääkaupunkiseudulla ratsastus varmasti onkin kallista, mutta ei muualla. Pointti on siinä, että kaikki on kallistunut, mutta palkat eivät ole nousseet, joten perheillä ei ole varaa, vaikka eivät olisi köyhiäkään. Mutta siis vaikuttaa tämä siihenkin, että ratsastuskouluilta loppuu asiakkaat, ja sitten tulee taas lisää työttömiä, kun yritys panee lapun luukulle. Kaiketi täällä ensimmäisen maailman maassakin olisi ihan hyvä, että ihmisillä olisi töitä ja varaa erilaisiin palveluihin.

Vierailija
38/84 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kuule tuosta ylen uutisista tuon luin kuinka äiti oli laskenut että viikottaiset tunnit olisivat tulleet maksamaan lähes 1000 euroa tunti. En ymmärrä miten tästä voi persuja syyttää. Ettekö ollenkaan seuraa mitä maailmalla tapahtuu? Keskiluokka halutaan tuhota. Ei tämä ole mikään ainutlaatuinen Suomen ongelma. 

Vierailija
39/84 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se silti hyvä harrastus ja monelle todella tärkeää. Aina ei myöskään ole ollut näin kallista.

Ratsastus on ollut ihan aina elitistinen kallis harrastus tavalliselle tallaajalle, harvalla on ollut siihen varaa. Paitsi varakkailla ,heille kaikki on edullista.

Vierailija
40/84 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jääkiekon harrastaminen on kallista. Varusteet maksavat paljon, samoin urheiluseuran maksut. Lisäksi vanhemmat joutuvat kuskaamaan harjoituksiin ja peleihin. 

Niin, pointti olikin se, että yhtä harrastusta tuetaan, mutta toista ei.